Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettavel
Läst 634 ggr
Milla
0

Leasing av hingst

Hur gör ni som har hingstar när ni leasar ut dom? Vad kostar det? hur länge är dom ute hos hingsthållaren?

Är det vanligt att man bytar hingstar med varandra?

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

Ellinor Johansson
0

Det vanligaste är väl att hingsten kommer till stationen i april eller början på maj, och stannar så länge han har sysselsättning.

En tanke har slagit mig, när jag började med shetland var det svårt att få leasa en hingst, nu verkar det som tillgången av hingstar som ska leasa ut är större än efterfrågan.

AnnaLundin
0

#1 Det är väl kanske så att marknaden är ganska mättad på hingstar, skulle jag tro.

Sen hakar jag på tråden med en följdfråga:

HUR brukar ni göra med redovisningen av betäckningarna, gör ni det själva eller låter ni den som lånar hingsten sköta det? Hur är kutym att man gör?

Jag ordnade det när jag hyrde hingst förut (-97-99), men det var nog egentligen aldrig uttalat, bara blev så.

Charlotte-J
0

Jag har bara leasat ut hingst 2 gånger och då har leasaren fått ta hingsten redan på hösten (har haft lite platsbrist då) till ett förmånligt pris bara för att man "föder" hingsten hela vintern. Flört

Amor vincit omnia Kyss

Milla
0

#3 det tycker jag är ett himla bra alternativ, för då lär man ju känna hingsten innan det är dags för betäckning.

Ellinor Johansson
0

# 4 Har man plats och hage över är det ett bra alternativ.

Jag vill ha våra killar hemma på hösten och vintern för de är då vi har mest möjlighet att pyssla med dem. På våren och sommaren har de sina tankar på annat håll. Det märks en stor skillnad bara sista tio dagarna på hingstarna tycker jag. Det uppskattar att lämna sina ston och gå i och blir borstade och kanske ta en promenad eller körtur.

Milla
0

#5 precis i mitt fall så är det just hagplatsen nu som ställer till det för mig.

Ellinor Johansson
0

Mina egna hingstar unga och gamla kan jag sätta ihop, men skulle jag en leasad hingst som jag inte känner skulle få gå själv med sällskap i en hage bredvid.

Milla
0

"putt" "putt"

Ahnna
0

Min hingst har hunnit med att stå på två olika stationer.

Första året åkte han dit redan i februari, för att jag hade svårt att få honom installad, och då tog stationen hand om honom och "gödde" honom hela vintern/våren. De fick ha honom några tusenlappar billigare på grund av det, jag tyckte att det inte var mer än rätt eftersom de fick ta honom så tidigt. Hämtade hem honom i september, tror jag det var. Stationen skötte alla papper.

Andra och tredje året stod han på samma stuteri, då lämnade jag honom i slutet på mars om jag inte minns fel, och hämtade honom i förra veckan, alltså ungefär 1½ år senare. Samma där, stationen skötte alla papper och redovisningar, och vi splittade språngavgifterna 50/50. (Stuteriets förslag.)

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se