Konster med shettis
Här kommer en duktig tjej som tränar konster med en av sina shettisar, det är Ratata Give me Five 5299, kallad Grynet. Hon lär sig att stegra på kommando.

Det där verkar jättekul tycker jag. Skulle finnas någon kurs i den här typen av hästträning för oss som aldrig har provat.

åhh det där skulle jag emd vilja lära mig. Någon som har tips??
I morgon tittar tjejen in som tränar Grynet och hon kan säkert komma med lite tips.

Konster och konster! Jag har tidigare tränat lite piaff och levad med min minihingst, men det kräver att man har en vältränad och regelbundet jobbad shettis. Anstränger muskler/ leder. En levad skiljer sig från stegring - den tillkommer genom avancerad samling där underbenet mellan has och hov nära nog är parallell med marken, hästen väger av bakåt och "sätter sig". Det krävs en häst som har naturlig fallenhet för extrem samling. Inte ens alla av de lippizaner som finns på spanska ridskolan har denna fallenhet och Pepper är den enda häst jag ägt som naturligt haft denna förmåga. Numera kan det räcka att jag sätter på selen för att han ska börja trampa lite och samla ihop sig. Jag har haft lite kurser men inte numera. Vill du öka samlingsgraden börja med tempoväxlingar under tömkörning på volt med eftergiven innertygel och stöd på ytter. Försök med hjälp av att peka med spöt flytta enbart bogpartiet utåt, byt varv och gör samma sak. Skapa plats för bakbenen.

# 0 Så det är det Manda ska få börja göra sen också ;-)

Tränade apportering med min shettis förut. Om man slängde i väg en kon så sprang han efter och tog den i munnen, men det var inte varje gång han kom tillbaka med den igen ;-)
Men han tyckte det var jätte kul iaf! ^^

Fina bilder. Bam Bam 2 veckor hämtar pinnar!

#11 man tränar

#11 På samma sätt som man lär en hund sitta eller ligga. Man väntar tills hästen gör det själv, kanske precis när den reser sig upp (sitta), när den busar (stegra sig)osv. Eller så provocerar man fram det genom lek eller genom att försätta hästen i en situation där sannolikheten är stor att hästen skulle göra just detta. Blöt häst i en härlig spånbox till ex. lägger ju sig gärna ner. Sedan använder man kommando-ordet i precis rätt ögonblick tillsammans med beröm och belöningar. Kan ta lång tid och mycket tålamod beroende på häst och tränare.
Kommunikation är ordet.

finns jätte bra böcker om frihets dresyr där det är bilder o text hur man gör….
oj sa intressant! Skulle garna vilja lara mig lite…:)
#16 har du något tips på namn på en sån bok som du tycker är bra? du är ju grym på det där! ;)

#19-21 nä men ser du inte han utövar ju yoga 

18#
FRIHETSDRESSYR OCH CIRKUSKONSTER
(Kapson hästböcker)
författare: Franco GorgiLydnadsträning för hästen
författare: Tobbe Lincon Larsson
två tipps till att börja med…

Något jag ska lära våran lilla shettis när han blir lite större

haha guuud vilka sötnosar.. jo de ska nog börjas i tid:P
"svårt att lära stora hundra sitta" 

kille!

En av mina kan stegra på kommando, pussas, "tass" och håller på att lära sig buga :)

Min shettis gör spansk skritt när han går ut ur boxen (godis förstås) Kan också buga vilket han gör vid tillfällen man inte vill att han ska buga. Kallas för tigga!
Men visst är det roligt att göra konster med sin shettis. Ska nog börja med lite stegring och sitta är ju gulligt.

Min kan tacka:) Å så backa på kommando å sen gå framåt på kommando. Sen har han nästan lärt sig å buga:) Men vill lära honom spansk skritt! Hur gör man de egentligen? Har försökt peta lite här å var på frambenen men mjaaa… haha
Kul med konster! Jag har iförsig inte en shettis, utan åt andra hållet, en ardenner. Hon är 1 år och kan "tass/slå med frambenen, en i taget" och när jag vinkar och säger "kom" så går hon mot mig. Kan "backa" genom att trycka på bringan lätt, kan "stop" på långt avstånd. Ska lära henne spansk skritt och ligg i framtiden, men hon måste bli äldre först.
Min 12 årige bruks nordsvensk kan framdelsvändning.
Kan ju meddela lite halvskytsamt att allt detta görs lösa i en paddock 

#30 Guud va kul med en ardenner som gör konster! Häftigt! Har du inga bilder?
#31 Tyvärr inte när hon gör själva konsten, men på hon :) Hon är verkligen min favvo :) Jag fick hem henne på alla hjärtans dag, 14 feb. Vi har alltså inte känt varandra så jättelänge. Några månader. Men jag kan skicka med en bild på henne i övrigt. Bilden visar att hon kan springa lös på grusvägen hemma. (Jag håller stenkoll på bilar och sådant) Hon tycker det är skitkul, men bara om nordisen för hänga på ^^
Kan tillägga att jag håller på att lära henne "läpp", att hon ska flema på komando :)

Vad är NTT?
#34 & 35 Vad duktiga de är!! Vad är NTT?
Delad glädje är dubbel glädje :)

36# 37# NTT= natural trick training
Det är trick träning med häst. går att läsa mer på denna sidan:D
Bild: Tuffis Courbette för första gången (det ser bättre ut idag;) )
#38, Bra att du svarar snabbt ;)
"Om förhållandet bygger på förtroende, lyder hästen även utan bett och tyglar."

#40, Haha sant (a) msn? :-)
"Om förhållandet bygger på förtroende, lyder hästen även utan bett och tyglar."

#38 Bor ni i närheten av de som har hemsidan horsevision?

#46 Min hovslagare skor deras hästar och hans flickvän tränar för dem. Har aldrig varit där själv, men de är visst ganska duktiga. Det är lite kul att det går att träna in så många tricks med hästar faktiskt!

Hejsan!
Tycker det verkar rätt roligt med "tricksen" MEN hur gör ni när det gäller belöning? Får era hästar godis eller använder ni NH tänket med att ledaren inte ger hästen mat? 

Jag kör normalt NH tänket ^^; (mest för att shettisen blir en huggorm om han får godis ur handen i tid och otid ;P ). Annars kör jag:
Dominanta trick (som stegra, courbetta m.m.)- Beröm med röst och en massa kel, ev att han får beta lite.
Underlägnsa trick (som buga, ligg m.m.)- Beröm med röst, mkt kel ev beta lite (och under inlärningen kan han få en morotsbit för motivationen och för att han ska fatta att "aha,,,nu gjorde jag rätt" )
Skulle aldrig ge godis i kombination med en dominant rörelse. Ifall hästen skulle börja tigga (kan då t.ex. stegra för att den vill ha godis) och det är ju inte roligt^^;

#50 Bra svar! Det gäller verkligen att tänka hela vägen innan man kör på så man inte skaffar sig problem.
Tänker definitivt hålla mig till de underlägsna tricken, känner ju spontant idag( efter att ha börjat med "cirkusbugningen") att det inte är helt lätt att överföra mina ideer så de blir förståeliga för honom…
Men jag var helt klart en väldigt intressant matte…det är häftigt att se hur han verkligen tänker vad jag vill att han ska göra…
hur får man hästen till att stegra på komand?? och typ att buga? vore skitkul att lära sej :))
Dolly kan buga. om man håller en morotsbit mellan frambenen så tar hon ner huvudet och tar den men hur gör man om man vil att den ska göra som på bilden?? # 48 ??
vill lära mej !! ;D
och hur får man dom att lära sig att buga, även utan godiset?
Hur lär man dom att stegra? Förhållning+drivning?
Lägger ni till ett komando när hästen gör det ni ber om? Jag har läst att hästar bara kan lära sig några röstkomandon, är det inte så?

#51 kul att se att det finns fler som tänker efter före:)
#52-#53 Jag lyfte upp benet och lockade huvudet neråt med en godis som han sedan fick när han stod nere i bugningen. Efter detta så lyfter jag bara hoven och säger "-Buga, lita på matte" så går han ner:) hur man lär in stegra är mkt olika (på bild så här såg det ut när jag och tuffis började) inte att rekomendera att göra så här då hästen kan slå ut med ett framben.
#54 Tuffis har varit så lätt att han inte fick beta så när han gick ner i bugning så fick han det och nu lyfter jag bara hoven och säger "buga, lita på matte" så går han ner i bugningen.
Tuffis är den enda häst jag lärt stegra jag tog helt enkelt tag i båda frambenen "lyfte" lite och sa upp så stegra han (som på bilden). efter det gjorde vi samma när jag tog i ett ben sedan petade jag bara lite i sidan och sa upp. (det jag gjorde är inte att rekomendera ifall hästen slår ut med ett framben, att jag lärde tuffis på detta vis va en slump då vi igentligen skulle lära in ett annat trick).
Jag använder både kropp och röst komandon, T.ex:
- Buga= lyfta ett framben och ta det lite bakåt+säga "buga, lite på matte"
- Stegra=Håller "grimskaft eller liknande" i handen närmast hästen och håller ettt spö i andra handen som jag nuddar honom i sadian med (behöver ibland inte ens nudda) och så säger jag "upp"
- Courbette= samma som stegra fast jag för spöet bakåt när han är upp och säger "hopp" istället.
- Ligg ner= samma som buga fast jag fortsätter "lätt pressa" honom bakåt och säger "duktig ligg ner"
och så vidare. hur många röst komandon en häst kan lära sig vet jag inte, men det kanske är lite indivduellt? precis som när man lär in ett trick så är det ju väldigt individuellt hur man ska göra för att det ska gå:)
Lycka till allihop :D
åhh tack för svaret #55 ! ska öva öva öva hela sommaren. :P
Hur lång tid tar det ungefär? Vilket trick är bäst att lära den först`??
#55 vart ligger Sadian? eller har du bara skrivit fel? har alldrig hört talas om det.

#57 Skulle nog tro att hon skrivit fel så det ska va sidan:D
#58 jaha okej^^ Måste man ha ett långt spö eller räcker det med ett litet vanligt spö? Min häst är en stor häst, Bruks Arab.

#56 Jag brukar börja med yoga då det är väldigt lätt, sedan tycker jag det är bäst att man börjar med de underlägsna tricken som buga m.m. ;)
Hur lång tid det tar är nog väldigt individuellt. Tuffis är väldigt lätt lärd t.ex. buga tog ca 2 timmar att lära inn samma med ligg. Men har han bara fattat vad han ska göra så sitter det sedan;) vad jag vet brukar det ta lite längre tid. Men som sagt man märker ganska fort hur lätt/svår lärd hästen är, gå i dess takt så kommer det gå jätte bra :D
#57 jag skrev visst fel ^^; sorry.
#58 Precis tack:D
#59 Det är olika, på shettisen har jag ett vanligt litet spö och på varmblodet inget alls (han biter bara av dom ^^; ), MLphoto har ett långt dressyr spö. Så ta det som känns bäst för dig och hästen :D (själv har jag litet spö efter som jag tycker jag har dålig koll på det långa XD )
Lycka till allihop! :D och kom med bilder jag vill se :D
Bild: Mobil bild, Tuffis senaste trick kompliment :D
ska lägga upp bilder när Dolly har lärt sig ! ;D

kan du visa ´med bild hur man gör? Ska man bara ta benet framåt och hålla godiset malln frambenen och så får den godiet när den tar ner huvudet?? Vore bra om du kunde visa med bild på hur man gjorde! ;D tack på förhand ! :)

#64 TACK ! :D gör det så fort du kan ! :P vill träna träna träna :P xD

#65 kul att du är så intresserad :D japp ska fixa det imorgon;)

Nu för er som ville veta. Detta är tyvärr det enda jag ahr att komma med^^; Lite saker om filmen bara:
- dålig kvalite (mobil)
- typ sämsta försöket på hela dan
- sista vi gjorde på den träningen
- Tuffis uppspelt
- som ni hör fasters hund uppspelt
- och jag behöver inte ha armen på ryggen på honom jag har det bara för att jag tycker det är bekvämast så.
- och Vi har precis övat tricket Vinka (för första gången) så det är därför benet går som en elvisp.
- Och i vanliga fall anvönder jag bara godis när jag lär in tricket sedan får han va utan, Men jag hade en bit kvar och det är väl 3 gången vi övar ligg så han fick den ;P
Son ni kan se, först går han ner i Buga, sedan kompliment innan han lägger sig:D
Ni får väl kopiera länken för jag vet inte hur man gör^^;
Jättekul att se - tack för visningen!
Numer pensionär i Nynäshamn
tog du tag i frambenet och hjälpte honom bakåt/nedåt?

ok :O) Skithäftigt!!!!!!!! Vad tycker du är bäst att börja med? Helst vill jag prova ALLT, men det känns som att det inte riktigt är rätt sätt :O)

#71 Jag brukar börja med Yoga, sedan buga;D Men om du kikar in på sidan www.horse-vision.se så finns det en tricktrappa där som man kan följa :D

Anntar jag lägger in det här:)
En liten video på några av tuffis tricks. Vi har inte tränat NTT på 3 veckor här så det går inte jätte bra och sen är vissa trick fortfarande under inlärning.
Hade godis den dan:D därför ser han inte så jätte glad ut överrallt XD
Tränar oftast utan godis. Ska inte tjata mer nu^_^