Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettallmänt
Läst 1214 ggr
Pernilla77
0

Ang rosetter

När jag säljer en häst som är visad, följer rosetterna med hästen eller har uppfödaren kvar dem?

Jag tycker rosetterna tillhör hästen men hur gör ni andra? Nyfiken

Charlotte-J
0

Jag brukar skicka med utställningprotokoll + rosetter. Tycker som du att det tillhör hästen.

Amor vincit omnia Kyss

thira
0

Jag brukar skicka med kopior av protokollen, men aldrig några priser eller rosetter. Väntar mig heller inte att få det när jag köper en häst, men jag kanske är ovanlig…?

Kratern
0

Jag har behållit vanliga utställningsrosetter, men skickat med rosetter från premieringar.

Hur gör ni med tävlingsrosetter? (hoppning osv.)

Kratern
0

#2 Protokollen ska du nog behålla kopiorna och skicka med originalen tror jag.

Charlotte-J
0

Kan det inte vara så att man måste skicka in protokoll i original vid vissa ansökningar om titlar osv. ? Har bara stambokfört och då krävs originalen men något annat har jag inte sökt så jag vet inte hur det funkar.

Amor vincit omnia Kyss

thira
0

#4 och #5 Jo, men det är ju så jag gjort när jag nu kollat efter i min pärm, det är kopiorna som sitter där och nya ägaren har fått originalen…..vart lite fel när jag skrev…!Oskyldig

Charlotte-J
0

Ibland är man för snabb Flört

Amor vincit omnia Kyss

Pernilla77
0

Så man ska kopior på protokollen och skicka med orginalen?

Tack för alla svar.

Kratern
0

#8 Nja, man behöver inte spara kopior. Det är mest för skojs skull.

Pernilla77
0

Ok, men det kan ju vara kul att spara.

Kratern
0

Hur gjorde ni med tävlingsrosetterna?

nallebjörn
0

jag fick ingenting när jag köpte avelshingst. Inte ens ett bevis på att han var användbar i avel.

Kratern
0

#12 Iofs så kanske du som köpare borde frågat efter vissa papper. Om du gjorde det och ändå inte fick något så är det rent ut sagt uselt av säljaren.

Annette
0

Jag kanske är snål, men jag skulle aldrig skicka med priser som hästen vunnit i min ägo. Det är ju knappast den nya köparen som lagt ner tid, pengar och arbete för att få dessa.

Protokoll är en annan sak, de kan de ju behöva. Men jag skulle se till att behålla en kopia, kanske mest för nöjes skull.

nallebjörn
0

#13 tja hingsten visade sej vara oanvändbar också…. Skrikandes

Linnah
0

Jag skulle aldrig skicka med priser mina hästar vunnit på utställningar. Det är jag som betalt kalaset och kämpat med att få dem fina osv.

Däremot skickar jag med bedömningsprotokoll i original, just för att de ska kunna använda dem om de vill. Jag tar kopior på dem och har kvar i mina pärmar.

Diplom och liknande skulle jag inte heller lämna ifrån mig, men kopierar dem till nya ägaren gör jag gärna.

Charlotte-Aveback
0

Protokoll av olika slag skickar vi med ponnyn (behåller en kopia själva) samt en "logbok" över verkningar, avmaskningar, vaccinationer, m.m.

Vi har nog faktiskt aldrig skickat med rosetter eller andra priser som ponnyn vunnit. Eftersom vi har fött upp så många ponnyer under årens lopp så har det varit nästan omöjligt att hålla reda på vilka priser som var och en av dem har vunnit.

Den nya köparen gläds nog dessutom mest över de priser de själva lyckas vinna med ponnyn efter att den har kommit i deras egen ägo!

Linnah
0

Darn, dubbelpostat…

Cattis
0

Jag skickar heller inte med rosetter eller priser. Det är, som Linnea säger, jag som betalat för utställningarna och sett till att de kan meriteras där och då. Får en häst ett SUCH eller treårsdiplom behåller jag diplomet också, då det är jag som gjort detsamma där och diplomet är utställt på den som äger hästen vid det tillfälle då den får sin titel. Meriterna har ponnyn ju ändå. Protokollen tar jag kopior på o behåller, det är ibland roligt att ha kvar.

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

Sara.minishettisarna
0
Hanna-D
0

När jag köpte mitt ena sto fick jag med diplomet och kopior på de flesta av bedömningsprotokollen (tyvärr inte alla). När jag köpte Epus som föl fick jag med protokoll i original och rosetten.

Vid försäljning kommer jag skicka med kopior på protokoll och journalen, dvs förteckning över verkningar, avmaskning med mera.

Gunilla H
0

Allt som sker kring hästar styrs ju inte av något regelverk (tack och lov) men väldigt mycket runt omkring hästhållning finns det en gammal hästpraxis, en "oskriven regel" eller sed kring.

En sådan gammal hästpraxis lärde jag mig på 60/70-talet, och det är att alla handlingar i original som rör hästen, ska följa med hästen vid försäljning (=ges till nya ägaren), samt vunna prisrosetter (dessa har hästen fått!) och hästens grimma.

Handlingar som rör hästen är exv. språngsedeln, registeringsbevis (numera pass), mätintyg, ev. importhandlingar, avelsvärderingsprotokoll och diplom (allt som kommer från premieringar), stamboksbevis osv.

När man har fattat ett beslut om att sälja hästen, så känns det för mig bra att följa den här praxisen, allt ska med hästen, som tillhör hästen. Hästens saker är inte mina personliga saker, även om jag har varit med och betalat för dem, utan jag har förvaltat dem ett tag. Att minnas det fina kring hästen, går lika bra med kopior och foton osv. Man kan inte både ha kakan och äta den…

Dessutom får jag själv det stora nöjet, att när jag själv köper en ny häst, få ta del av och förvalta de handlingar som följer med den individen. Och det vill vi väl alla, eller hur?

Annette
0

#22. Där håller jag inte med dig. Jag har ingen glädje av priser som en nyinköpt häst fått hos sin tidigare ägare. Däremot har jag minnen till priser som en såld häst vunnit i min ägo. Jag tror inte priserna uppskattas särskilt om de börjar vandra runt från ägare till ägare. Dessutom struntar nog hästen i om han får med sig priserna eller inte.Flört

RebeckaKihlberg
0

Jag fick rosett,div papper när jag köpte mitt busfrö.

Denna kommentar har tagits bort.
Cattis
0

Jag har vid två tillfällen fått rosetter som medföljt ponnyer jag köpt. Det är inte alls kul att hänga upp dem. Dem har ju inte jag vunnit.

Ja, det är hästen som får rosetter för sitt skick, men då jag äger hästen - är det jag som satt den i detta skick. Om ngn annan får rosetter för att de visat ponnyn i bra skick, så skall rimligtvis dessa rosetter ge "äran" till den som gjort jobbet. Tycker jag.

Jag kommer att behålla de rosetter mina hästar vinner då jag ägt dem. Jag kommer inte att hänga upp rosetter andra vunnit med ponnyer innan jag köpt dem.

Och i princip, så har man ju betalat 200 per rosett…

/Cattis

nallebjörn
0

#26 kan hålla med där…. dock tycker ju jag att protokollen är det viktigaste. Och får ett sto diplom kan det väl få följa med stoet. Det är ju stoets tycker jag.

Cattis
0

#27 Protokollen är en självklarhet, likaså journaler o dyl.

Däremot vill iaf inte jag sätta upp ett diplom på väggen som det står en annan persons namn på. Ofta står det att diplomet tilldelas dess ägare och det är ju isf inte jag, om jag köpt ponnyn då den redan har diplomet. Nej, det tycker jag att den som ägde vid tillfället skall ha. Den vars namn står på pappret. Stoet är ju ett diplomsto hur som helst.

Tycker jag.

/Cattis

nallebjörn
0

#28 ja man kan inte plocka titeln av stoet iaf….

RebeckaSvensson
0

Har inte skickat med nga rosetter eller priser när jag sålt hästar och kommer inte heller att göra det. Vill ha det kvar även om det inte längre är jag som äger hästen, är ju ändå jag som tränat hästen och kämpat för att (förhoppningsvis) kunna visa den i bästa skick.

De gånger jag sålt har jag skickat med kopior på bedömningprotokollen och behållt originalen. Nga av hästarna jag köpt har jag fått originalen på bedömningsprotokollen, men på de flesta hadr det varit kopior.

Om ngn häst får dpl eller SUCH hos mig kommer jag behålla det även om jag säljer hästen, men skicka med kopia.

Manna
0

Då vi köpte "Trollungen" fick vi hennes rosetter med.Och de har jag på väggen,de är såå fina.Här får vi inte alls lika stora och fina rosetter fast vi får första pris.Men nog tycker jag också att de är "viktigare"de rosetter vi vunnit när vi ägt ponnyn.

jullan
0

Behåller rosetterna !!!!

Minnet måste finnas kvar tycker jag , hur mkt får hästen se utav dem ?

Sehvrin
0

Nu är inget av detta aktuellt för mig, eller någonsin har varit…. Jag vet inte hur jag skulle göra med utställningsrosetter och sånt, men tävlingsrosetter skulle jag själv behålla, det är ju inte bara ponnyns utan mina också…..

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

VeronicaP
0

Jag skickar med kopior på utställningsresultat och annat , jag har faktsikt behållit orginalen, rosetter skickar jag aldrig med och vill de ha diplomet eller annat så har jag faktiskt scannat in det och mailat till det för då kan de skriva ut det själva och har de en bra skrivare s¨å blir det ju som orginalet *ler*

På kvalitets diplom och sådant är det ju färg på diplomet och jag vet att de har skrivit ut det och hängt det på väggen och jag kan säga att de ser ut som orginalen *ler*.

ZABA
0

Jag skickar med kopior på samtliga protokoll jag har tillgång till dock aldrig rosetter eller ev. priser. Om jag ägt en ponny sedan den var föl, visar den t ex 2-3 ggr/år och säljer den som åttaåring - tänk vad många rosetter och ev. priser jag måste hålla reda på för att skicka med just den ponnyn. Nej, jag tycker att kopior på protokoll över visningar, sjukjournal osv samt naturligtvis passet (och en grimma för tur) skall med ponnyn. Eventuella avelsdiplom behåller jag i original eftersom det, precis som #28 skrev, står den tidigare ägarens (mitt) namn på det.

Personligen skulle inte jag heller vilja ha rosetter och priser som en tidigare ägare fått tillsammans med ponnyn. Det tillhör den tidigare ägaren. Är det så att jag t ex visat en ponny jag har på foder och betalt samtliga kostnader kring visningen så är det jag, inte ägaren, som behåller rosetter och ev. priser.

Var och en gör efter sitt eget tycker och smak men det är ju intressant att se hur olika vi tycker och "smakar". Det absolut viktigaste är ju ändå att ponnyn kommer till en ny bra ägare och får med sig främst passet.

Liten fundering kring SUCH: Måste man skicka in protokollen i ORIGINAL för att bli berättigad? En vidimerad kopia borde ju räcka gott tycker jag och vara minst lika mycket värt. Precis som när du anmäler till utställning/premiering. Tänk vad många original som skulle vara ute på vift och säkerligen komma bort om man måste skicka dem till nya ägare, vid SUCH-ansökan osv. Jag tycker folk redan är tillräckligt förvirrade och nervösa över att skicka registreringsbevisen i original för att ansöka om pass..

Kratern
0

#34 o #35 Varför behåller ni originalen???Fundersam

Ni har väl ingen nytta av dom?Flört

Jag tror faktiskt att det finns en liten regel som säger att man ska skicka med alla original. Men det finns ju inget hinder att man behåller kopior. Glad

VeronicaP
0

Man  behöver inte skicka orginal när du söker SUCH, prestaionsdiplom eller annat , vad jag vet så är det faktiskt bara shetlandsföreningen som kräver orginal när man skickar in till stamboksförningen .. På Welshen skickades bara kopia och likadant gjordes på russet.

Jag behålle orginalen för att då vet jag att de inte försvinner och skulle de ny ägarna *slarva* bort sina eller sälja den vidare utan handlingar och någon skulle söka efter papper till ponnyn så har ju jag dem . Tycker också att det räcker att skicka med kopia.

Kan ju vara bra att ha orginal om jag själv skulle avelshöja eller annat på mamman till den ponnyn eller annat , för då vet jag ju att jag har papperna och att de inte ha försvunnit på vägen.

Kratern
0

#37 Ursäkta en dum fråga…. Varför anser du att det är ditt ansvar att hålla reda på en ponnys originalhandlingar? Är du uppfödare kan jag ha en gnutta förståelse, men annars finns det ingen anledning att just du ska hålla reda på dem.Fundersam

När det gäller att avelshöja mamman så krävs inte originalen så vitt jag vet. du kan lika gärna behålla kopiorna.Glad

VeronicaP
0

Men då vi har fött upp de flesta som vi har sålt så är det natruligt och sen gör väl var och en som den vill , bara för att du inte tycker det är min sak att hålla reda på det kanske jag känner det ansvaret då jag vet hur svårt det kan vara att få tag på papper när man behöver.

Sen är det ju faktsiskt så att det enda som man eg behöver skicka med är passet ….

Nä det vet jag att det inte behövs men om då orginalhandlingarna är borta och jag inte har kopior hur gör man då ..

Kratern
0

#39 Nä det vet jag att det inte behövs men om då orginalhandlingarna är borta och jag inte har kopior hur gör man då ..

Som jag sa tidigare……. Spara kopiorna

Sen är det ju inte för att jag inte tycker att det är din sak att hålla reda på originalen. Du svarade inte på frågan… Varför du tycker att det är din sak.

Jag kan inte låta bli att tycka att det är lite smått egoistiskt att sitta och hålla på originalhandlingar som tillhör hästen.

VeronicaP
0

Vet inte om det är egoistiskt eg då det är jag som lagt ner alla pengarna på att få hästen dit den är .. De får ju kopiorna som sagt och jag har köpt häst där jag bara har fått kopior och det säger jag inte ett skvatt om , tyckte inte alls det är konstig om den jag köper hästen av vill behålla orginalen .

och varför jag tycker att det är min sak , får jag väl eg tycka utan att du ska bry dig, du verkar ha ont av att just  jag sparar mina orginal själv , var andra som gjorde det utan att du kommenterade det något nämnvärt ..

Jo men jag har haft häst där jag varken har fått kopia eller orginal med och där ägaren slarvart bort orginal papper och det är rent ut sagt ett h.te att få reda  på saker ..

Därför behåller jag orginalen .

Nu har du fått ditt svar och jag hoppas att du är nöjd för jag gör ju som jag vill och du gör som du vill …

ZABA
0

#36 Jag behåller protokoll i original av ungefär samma anledning som jag behåller rosetter och ev. priser. Det är JAG som betalt och utfört visning. JAG vill ha originalet. Nya ägaren har väl inte mer nytta av originalet än vad jag har. Skulle originalet av någon underlig anledning krävas så ser jag till att nya ägarna vet vart det finns att tillgå. Mig veterligen är det som tidigare skrivet enbart SSS som kräver originalhandlingar vilket jag har svårt att förstå. En vidimerad kopia för att ansöka om t ex riksstambokföring borde räcka gott.

Det finns säkerligen massor med ponnyer och hästar som är visade och som säljs utan vare sig kopior eller original från visningar. Det är ju upp till säljaren och köparen att komma överrens om och i mina ögon inte något krav att skicka med original eller protokoll övh. Och att det skulle finnas en "regel" som säger hur man "ska" göra har jag då inte sett någonstans. En LAG vore en annan sak.

Som uppfödare är jag mycket intresserad av att, precis som #37, i möjligaste mån kunna höja avelsvärdebokstäverna på både hingst och ston i min avel. Original eller kopia - upp till var och en anser jag.

End of discussion för min del!