Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettallmänt
Läst 856 ggr
polgara
0

Hingstföl?

Hur mkt betingar ett hingstföl i pris? Självklart förstår jag att det kan vara ganska stora variationer pga stam osv. Men på ett ungefär. Vad brukar ni sälja era hingstföl för?

Har iår hört allt ifrån 1000kr (då får man regga själv) o uppåt. Det måste ju vara en ren förlust affär.

VeronicaP
0

#0 beror ju på vem som säljer den är det uppfödaren själv , är den hanteran, verkad eller något sådant är den inte gjord något på hela tiden som föl och den inte är ens inreggad så är det ju ren vinst , för äger du hingsten själv också så kostar det ju bara 280 kr så då gör man ju en vinst på 720 kr …. Finns säkert sådan som gör på det viset kan jag tänka mig.

PP
0

#1 Förstår inte riktigt hur du räknar där, för nog måste man väl ändå ta med kostnaden för stoet som ska bära fram fölungen och fodras, avmaskas, vaccineras, få fötterna omskötta osv osv när man räknar vad ett föl kostar från betäckning till födsel..? Men är detta det allmänna sättet att se på uppfödarens kostnader är jag inte ett dugg förvånad över att ponnyer slumpas bort till höger och vänster. Obestämd

SSS rekommendation är 5 000 kr för ett hingstföl och som jag ser det är det det lägsta pris man bör ta ut. Lovande ämne, bra stam, välhanterad osv, borde alltså betyda att hingstungen betingar ett högre pris än de rekommenderade 5 000 kronorna.

VeronicaP
0

#2 Jag föder också upp hästar både stora och små … Men jag kan inte precis påstå att det går åt så mycket mer mat för att stoet är dräktigt eller inte om jag ska vara ärlig. mina äter lika mycket (lite) om de är dräktiga eller ej så det blir ingen extra kostnad pga den bär fram ett föl.
Verkas ska ju stoet göras ändå , alla vaccinerar inte sina hästar, även avmaskas ska väl stoet också göras dräktig eller ej.

Ett dräktigt eller inte dräktigt sto som går på lösdrift och får fri tillgång till ensilage och mineraler kostar faktistk precis lika mycket , det är inte alla som behöver en massa extra kraftfoder bara för att de är dräktiga

Vet att jag säkert sticker någon i ögat här *S*

Milla
0

Vi hade en sån tråd en gång tidigare och jag vet att jag satt och räknade på vad ett föl från betäckning till leverans (tror jag räknade på att fölis då var 6 ev 7 mån) kostar i rena pengar för mig som uppfödare och då har jag för mig att jag hamnade på runt 4000 kr men är inte stensäker, men det var i allafall mer än 1000 kr.

Allt beror ju på om man äger hingsten själv för då kommer man undan med bensin kostnad till och från hingsten, betäckningskostnaden. Är man själv ID och Chippare så kommer man undan med den summan också så visst har man både id kompetens och egen hingst så kostar inte fölis lika mycket att tillverka som om jag måste betala för det.

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

PP
0

#3 och 4 
Ja, men självklart kostar stoet även om hon inte är dräktig. Jag förstår bara inte varför man som uppfödare ska ta fram föl helt ideellt (alternativt göra sej en hacka på 720 kr). Förvånad

Milla
0

#5 jag har då aldrig tjänat några pengar på mina hingstföl ännu, dom har gått plus minus noll om inte back istället. Får jag 4500 kr för en hingstunge som är 8 månader så har jag gått minus på den.

När jag räknar på vad en fölis nästa år kommer att kosta så tar jag med följande:

* bensin till och från hingst ( 520 kr)

* Betäcknings kostnad ( i år hamnade det på 2150 kr)

* UL ( 300 kr)

* hovslagare fram tills den är levererad ( 700 kr)

* Pass (200 kr)

* Id och chipp ( bara ID än så länge 200 kr)

* avmaskning (200 kr)

* vacc (600 kr)

* Försäkring ( 360 kr)

jag hamnar som ni ser då på 5230 kr och ändå så är inte utställningskostnaderna med om man nu har visat fölis. Fölis visas ju för att meritera den.

Miija
0

Måste ju vara tråkig och lägga in en annan aspekt. Alla håller säkert inte med mig…Glad

Även om man har egen hingst så har ju han kostat en slant oxå så att det är gratis betäckning med egen hingst vill jag inte hålla med om riktigt. Tungan ute

VeronicaP
0

#5 Nä jag förstår inte det heller men det var ju inte det som var frågan om vad jag själv tyckte här ;-).  Jag svarade eg bara på varför vissa säljer sina så billigt ..

Millan för den som kostade 1000 kr fick du själv stå id och regga den fattade jag det som .

Själv tar jag från 5000 …

Men sen om man betänker att kastrering ligger runt 2 till 3,5 tusen häromkring, så kan jag väl förstå att hingstar säljs lite billigare , säg att du har fått 7 hingstföl ett år och ingen av dem är hingstämnen då är det ju billigare kanske för uppfödaren att sälja dem billigare än att kastrera dem tex för då kanske köparen tänker att den har råd att kastrera den själv :-) Finns många aspekter på det hela och inget man kan göra åt .

Alla hästar kan inte vara värda lika mycket hur gärna man än vill att de ska vara det ;-)

#7 Nope det är det inte *S*

Milla
0

#8 okdå jag  läste slarvigt, men den där hästen blir jätte billig ändå när det är gjort.

#7 nä det är klart att hingsten kostar absolut.

Vad jag menar så kostar ju en fölis mer än dom där 1000 kr från betäckning till leverans oavsett om man har egen hingst eller ej. Ja det är klart den kan ju ha kostat mindre om man inte sköter verkning, avmaskning och så men är det då en vettig individ man köper?

Vad jag menar är att dom som sköter sina fölisar med reggning och allt så hamnar fölisen klart över 1000 kr och då ligger man ju närmare dom där 5000 kr.

Sen om det är ett sto eller ett hingstföl spelar ingen roll för kostnaden är samma från start.

Allt handlar som vi har sagt så många gånger förr priset sätts ju på grund av efterfrågan och hur snabbt man behöver bli av med dom.

Sen kan jag tycka att om jag säljer min fölis för låt säga 3000 kr och han får ett kanon hem där han får stanna då är det så mycket mer värt för mig än om jag får 6000kr för honom och han sen blir såld ett antal ggr redan som unghäst.

Jag måste nog erkänna att jag prioterar ett bra hem framför ett högt pris, sen om man kan få både ett högt pris och ett bra hem så är ju lyckan liksom gjord.

Utgångspriset från mig är 5000kr men som sagt ett hem där dom slipper bli vandringspokaler värdesätter jag högre och kan då sälja billigare.

Fel av mig kanske men det är så jag fungerar.