Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett15-sjukdomar-skador
Läst 1585 ggr
Annelie-P
0

Fång

Nu har Uncle fått fång igen, mycket tråkigt.. Tidigare hade han fång i slutet av maj/början av juni tre år i rad, men så har han klarat sig i två år nu utan att jag gjort något speciellt. Så då hade jag ju lite hopp till att även detta år skulle gå bra. Är det någon som har någon bra idé, förutom att undvika gräs..? Var ute och åkte bil idag och passerade flera hagar med små hästar som verkligen frossade i knähögt gräs    (bl a shettisar), funderar på hur de verkligen kan klara sig?

nallebjörn
0

mina går i gräs som är så högt att man inte ser dom…. aldrig haft fång. Min tvååring ser idag ut som en liten fetmaboll. Hon har fettklumpar uppe i nacken. hum inte så hälsosamt kanske….

Tja din ponny måste ju ha smärtlindring för fången. Sen hade jag väntat med att släppa en sån parvel på gräs tills efter midsommar när näringen i gräset börjar avta. Högre gräs är bättre än smått nygrönt.

Sehvrin
0

Är det inte så att hästar helst undviker att äta väldigt långt gräs?

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

nallebjörn
0

#2 hi hi, säkert. Mina äter inte det långa. Knaprar i det korta emellan allt istället så det långa är nu lååångt

Sherlock
0

Jag bekymrar mig mer om köttbullevarianten. Min ponny går inte påhögt gräs men har redan börjat växa i omfång . Nån som har testat nya munkorgarna på shettis?

Cattis
0

Kort gräs göder upp dem mer och snabbare än högt gräs.

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

dajmie
0

Du kan prova att ge lavemang för att rensa tarmen, fång är ett gift i tarmen, veterinären brukar även skriva ut Finadyn, ett smärtstillande medel, ibland sätter dom även in cortison, har haft en russmär med ett antal fångattacker, hon kunde inte gå i varken högt eller lågt gräs på varken sommar eller höst, det enda som hjälpte henne var att hon fick föl, då gick det hur bra som helst, och har det en gång börjat så vill det gärna återkomma varje sommar. Lycka till med din häst och hoppas det ger med sig. Maria.

Annelie-P
0

Grejen är den att Uncle är nog den "smalaste" av mina hästar, han börjar bli till åren och har tunnat ut lite över halsen. Dock har han en liten gubbmage. Jag märkte fånget på en gång (brukar kolla på grus varje dag så här i början på säsongen). På grus märktes det ganska tydligt medan travade jag på gräs syntes ingenting. Nu har han stått inne i 4 dygn med lite hö och nu syns det inget på grus heller. Men tidigare år när han haft fång har han faktiskt fått stå inne i upp till tre veckor. En vecka helt utan gräs, nästa vecka med ca 2x10 min gräs/dag och sista veckan har jag ökat på så han till slut fått beta runt 4 tim/dag. Sedan brukar han få vara inne på natten och beta hela dagen. Hoppas samma program funkar detta år. Jag har en ny skogshage i år och i den är det vad jag tycker tunnt och magert gräs. Det borde passa honom. Tyvärr passar den myggen också…

hippoteket
0

Ärligt talat, det är inte bara för att betet är kraftigt som hästne får fång. FÅng (vanligaste formen av fång - foderfång) utlöses för att dt blir oreda i tarmfloran, det kan ske vid foderbyten eller då gräset ändrar "tillväxthastighet" t.ex efter regn. OAVSETT skogshage eller klöveräng… Något som jag var tveksam till förut, men helt ändrat inställning till efter att ha provat, är att ge hästen en liten dos tarmbakterier som tillskott, för att hjälpa till att hålla tarmbloran stabil. Mina tåv hästar (varav ett då högdräktigt halvblod) som hade fång förra året har i alla fall hittills varit helt symptomfria på detta. Jag ger Protexin, men det finns andra probiotika somm kan användas också. Och jag tror numera stenhårt på detta!

Annette
0

#8. Var köper du tarmbakterierna?

thira
0

#8 Tror du har rätt, det kan inte bara bero på hur långt eller kraftigt betet är, det måste vara annat som spelar in.

Var köper du Protexin?

Annelie-P
0

Ja det låter ju som en intressang idé. Frågar som de ovan - vart köper man det och finns det doseringsanvisningar på förpackningen? Hur kom du på det?

Annette
0

#8. Jag håller med dig om obalans i tarmen. Frostigt gräs är lurigt. Kolik kan utlösa det också.

hippoteket
0

Protexin bör ni kunna få tag i via er veterinär, annars får ni kontakta agenten för det www.vetnutra.com Doseringsanvisning finns på förpackningen. Problemet är bara satt få i dem det, för det smakar APSKIT… Men de kan vänja sig, mitt hbl gjorde det i alla fall.

Vad gäller frostigt gräs så har man faktiskt kunnat hitta att just medan det är frostigt så finns ett särskilt kolhydrat i gräset som man har lyckats framkalla fånganfall med vid försök (på hästar som ändå skulle avlivas). Kolhydratet förändras tydligen just av frosten.

Annette
0

#13. Tyvärr fungerar inte länken.

Kan du berätta mer om detta preparat? Hur ofta ges det? Ger du det året runt? Vad kostar det? Är det receptfritt? Är det "dopingfritt"?

hippoteket
0

Det jag ger är småpellets, jag köper burkar på 1 kg/styck för strax över 400 kr/styck (tror jag..) och man ger normaldos 10g/dag (1 msk), dubblar dosen vid särskilda tillfällen som t.ex tävlingar, foderbyten eller långa transporter.
Det är receptfritt, kan ges året runt eller när man tycker det behövs och innehåller inga dopingpreparat. Finns även som pasta i tuber att ges direkt i munnen. Man kan läsa lite om det på tilverkarens sida också om man är bra på engelska.. www.protexin.com tror jag… Väl där får man dock välja rätt preparat, för protexin är varumärket…

Ellinor Johansson
0

# 15  Är normaldosen samma hur mycket pållen än väger?

hippoteket
0

#16 Det finns inga andra doseringsanvisningar på förpackningarna så de utgår väl ifrån att det är samma till alla. Det är kanske så att mängden tarmbakterier som arbetar inte skiljer sig så mkt mellan olika häststorlekar ??? Det är ju inte direkt en "medicin" (i form av kemikalier som ska bota sjukdom och då bör finnas i viss koncentration i kroppen) utan man tillför helt enkelt lite extra tarmbakterier osm håller befintlig tarmflora någorlunda stabil. Det kan ju inte göra något om man vill laborera med halv dos till liten pony, för att inte känna at tman överdoserar.

För övrigt så påminner jag gärna om att vi har haft gassande sol i några veckor och nu fått regn (de flesta av oss i alla fall) vilket gör att gräset växer MKT fortaren än innan, så SE UPP NU alla ägare till fångponnyer! Min ponny som haft fång står just nu under sträng bevakning och får dagligt tillskott av Protexin - jag har gett 1-2 ggr/vecka annars… Än så länge allt lugnt

Ellinor Johansson
0

# 17 Tack för tipsen.

Milla
0

puttar upp

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se