Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett10-färger
Läst 1820 ggr
Poppla
0

Silversvans?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min ett-åriga grabb är svart med bruna inslag runt mulen. Men han har en grå svans, se bilden! Jag har sett det en gång förut men bara på bild, när jag surfade runt och kom in på någons hemsida. Det var ett kolsvart shetlandssto med grå svans.

Hur vanligt är det med "silversvans" på shettisar?

susanne-s
0

Det var nog här du såg stoet… länk
Jag vet inte hur vanligt det är.

DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se

Cattis
0

Kallas ibland "Rosson-svans". En del svarta shettisar med Rosson of Transy i blodet (mfl) får ljusa svansar, alltifrån vita strån till nästan helt vit svansar.

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

AnnaLundin
0

Som sagt, ganska vanligt…

(här är Rosson farfars farfar)

lilleman
0

Häftigt..det har jag faktiskt aldrig sett.

Hanna-D
0

Här en till Rosson-svans.

Gosa
0

#0 Jag hade ett sto tidigare med en sådan "Rosson-svans". Hon heter Humledals Lady och är efter Wessel vd Amstelhof.

Bild på svansen här…

[Billan]
0

http://www.123minsida.se/stuterialvasen

På min hemsida kan man se Älvåsens Kyra med sin vita svans, om man går in på foton.

Annelie-P
0

#5  Vilken härlig bild Hanna!

tilja
0

Såg en liten unghingst med silversvans sist jag var på Liljegårdens stuteri. Väldigt snyggt tycker jag!

Poppla
0

#1: Ja, det var på den hemsidan! ;-)

Tack alla för fina bilder på silversvansar :-) Jag har då aldrig sett detta på en islandshäst.

Men då vet jag nu att det inte är helt ovanligt med silversvansar och ser fram emot att se Castello när han fällt så kontrasten mellan det svarta och svansen blir ännu större!

[Billan]
0

Här kommer en bild på Kyras svans.

MalinLarsson
0

Är det någon som vet vd det är för gen som ger en sådan svans? det kan ju inte varasilver gen, för den bleker ju hela hästen? på fux finns ju flax-genen somger vit man o svans, men bara ljus svanspå svart… konstigt!

PP
0

Är det inte så att de kan ha silversvansar som unga, men att detta sedan försvinner med åldern?

Jag har sett en nordis som var brun med mjölmule och halva manen alldeles silverfärgad. Det var dock en vuxen häst.

AnnaLundin
0

#12 - det är inte silvergenen som är inblandad utan något annat skumt anlag. Det finns även hos större raser, t.ex halvblod.

#13 - det försvinner oftast, helt eller delvis. När jag fick min första gråsvansade ponny så sades det att "vänta tills hon är 3 år, då är det gråa borta" - för övrigt samma mamma som den jag visade bild på ovan, fast pappan till ponnyn är farfar till den på bilden. - och det visade sig vara rätt, förutom att det finns en del stickelhår kvar på henne fortfarande,

Madelene_Udd
0

Min ardenner hade oxå silver i man och svans som ung det försvann med åldern.

Lise
0

Här är en bild på Roshems Törnrosa, 1 år gammal, e. Wessel vd Amstelhof. Idag är svansen svart.

MrsM
0

Har en kompis i fullblodsavelsbranschen. Minns att hon en gång berättade om silversvansade fullblodshästar, det gick i arv i en viss stolinje.

Poppla
0

Mycket märkligt fenomen detta… också att det verkar försvinna på vissa när de blir äldre! Vi får se hur det blir med Castello… :-)

Milla
0

jag har också en liten silversvansad kille Kyss

Måste kolla om Rosson ligger bakåt i leden…………….har ju noll kollSkäms

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

Lueur
0

häftigt, har aldrig sett det.

nån i värmland som har en sån? (A)

Caroline Dahlén
Medarbetare
på Hästfoto iFokus

Poppla
0

Kul att ni plockade upp min gamla tråd :-) Här kommer en bild på Castello från betessläppet i våras.

Susan61
0

Har ett sto E; Roson och furunäs Beata hon har sin silver svans kvar.Född 02

Kratern
0

#0 Är den reggad som svart?