Fång
Hur många av er har haft problem med fång på era ponnyer? är det någon som har erfarenhet av dräktiga ston med fång?
Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se
Jag hade ett sto som på äldre dagar fick fång. Tyvärr blev det ohållbart att ha henne på lösdrift när hon visade symtom även dräktig sista tiden jag hade henne. Så en tjej fick överta henne och där har det funkat fram till för ett tag sen då hon fick en känning men det kanske beror på att hon är tom i år. Fång är ett jädra gissel, ena dagen pigg och glad och nästa jätte dålig. Inget man önskar sina ponnyer direkt.
Amor vincit omnia 
usch ja jag har ju gammel tanten (20 år) som har problem. Hon stod inne på djursjukhuset för ett år sedan och då trodde vi inte att vi skulle få hem henne igen, men hon blev bättre så vi åkte iväg och fick henne betäckt och sen har hon mått jätte bra fram till för några veckor sedan då hon fick känning igen och just nu är hon jättekass. Hon får buta varje dag och hon har ca 40 dygn kvar tills fölis är beräknad. Det känns inte alls bra att gå och titta på henne när hon har så ont, vi hoppas i allafall att hon ska orka hålla ut tills fölis kommer åtminstånde hoppas vi att hon ska reagera positivt på butan.

Avlar ni på fånghästar? 
ja vad är det som gör att vi inte ska avla på dom?

#3 Ofta mår fånghästar mkt bra av att vara dräktiga och har mindre och ibland inga problem under dräktigheten.
Det finns, åtminstone inga jag hört eller sett bevis på, undersökningar som säger att det är ärftligt.
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.
#5 Hoppas att det är som du säger för då tänker jag betäcka mina ston som haft fång i vinter.

#6 Det hade jag gjort.
Nu pratar jag givetvis om de som har fång och inte mår så enormt dåligt att de skulle må bäst av att avlivas. Så ingen missförstår…
Men visst, det finns de som har haft jättesvår fång, men som då de betäckts kunnat gå på bete med sina kompisar sedan iaf. Det är säkert inte alltid så. Ett sto jag hade fick fång då hon inte var dräktig, men hade inga problem alls då hon gick med föl/var dräktig.
/Cattis
#6 kan också säga att jag tycker du kan betäcka dina ston.
#7 Precis det är viktigt att man ser hur stoet mår innan betäckningen.
Mitt gamla sto blev frisk som en unghäst när hon blev betäckt och nu knappt en månad kvar till fölning så bryter fången ut igen, det är svårt att veta hur man ska fodra henne för hon måste ju få i sig så att hon täcker sina och fölis behov.
Har daglig kontakt med djursjukhuset och vad dom har sagt är följande: (Hade hon inte varit dräcktig nu så hade vi nog låtit henne somna in, men så fort hon har fölat så bör hennes fång gå tillbaka och hon kommer att bli pigg och glad igen,) det är därför vi ger henne buta så att hon ska få lindring samt ser till så att hon alltid har gott om strö i boxen så att hon kan ligga ner mjukt och skönt. Hon går ut en liten stund varje dag i hage, men när det blir regningt och kallt så får hon komma in. Idag låg hon ner i hagen och då fick hon komma in så att hon kunde gå och lägga sig varmt och torrt.
Det gäller att man hela tiden har koll på hur ponnyn mår så skulle hon inte orka mer så låter vi henne somna in, för oss så är dock stoet viktigaste.
Camilla ger du henne jäst?? Det är det bästa! Du måste få rätt på hennes bakterieflora, är den i obalans så kommer fången.
#9 jag har gett henne jäst tidigare men hon tvärvägrar även om jag försöker spruta henne i munnen, då protesterar hon med att resa sig, så jag har faktiskt lagt ner det igen.
Ja de gillar ju inte det precis! Hoppas att det löser sig fram till fölningen i allafall, sen blir hon säkert bättre skall du se!
Vad gäller ärftlighet av fång, någon skrev att det finns inget bevis på det. Men då undrar man finns det några undersökningar gjorda på det, och i så fall vart finns de att läsa.
# 11 hon svarar positivt på butan nu så nu håller vi bara tummarna.
#12 det hade varit intressant att läsa/veta om det är ärftligt, men om det nu är ärftligt då kan man ju undra varför så många uppfödare använder sig av ston som har problem med fång

#12 SVA (tror jag det var) gjorde för flera år sedan undersökningar, som jag läste då. Då skrev de att eftersom man inte vet vad som exakt utlöser fång, om det är vissa som är mer benägna eller om det bara beror på miljö och slump så kan man inte heller säga att det är ärftligt. Underlaget var dock så litet att det var svårt att säga ngt med bestämdhet, men de kunde iaf inte säga ATT det är ärftligt.
Kolla med SVA eller SLU om de har avhandlingar/undersökningar om ämnet.
/Cattis
Kollade för ett par år sedan med bibloteket på SLU som har alla tidskrifter och examens arbeten, då fanns inget, men det kan ju ha kommit på senare år. Ska höra med dom imorgon.

#15 Gör det, för det jag läste då kan ju också vara gammalt. Det är ju väldans intressant att verkligen veta vad som gäller.
/Cattis
Jag har en märr som fick fång för några år sedan. Hon fick återfall en vinter när jag fodrade med ensilage. Har aldrig gjort det igen och efter det har hon varit helt symptomfri. Skulle aldrig kunna tänka mig att låta bli att avla på henne, pga fång. Hon har fått jättefina avkommor och jag vet precis varför hon fick fång också och jag kan säga, så som hon blev behandlad, det hade vilken häst som helst fått fång av! Tror inte det är generna som är boven i dramat, utan snarare hästägarna. Fast visst, vissa hästar har ju större benägenhet att få fång än andra.
#17 det var ju ett bra tips. Ska testa det och plocka bort ensilaget och ge henne hö.
Nu testar jag att skriva ett inlågg från jobbet. Funkar inte hemma av någon anledning.
Som de flesta läst har jag oxå haft fång på mitt sto Dimma som fölade den 14 mars. Hon äter Leisure mix ovch alfalfa vilket fungerar så himla bra. När hon nu fölade så testade jag att ge henne havre/korn lite grann igen men hon fick ont i fötterna direkt.
var och chipmärkte några hästar för en tid sedan och där fanns en fånghäst. Ägren arbetade mycket med kostrådgivningpå människor bla de med diabetes. Hon hade en egen teori som lät nog så klok att det är väldigt mycket hos en människa med diabetes som överrenstämmer med fång på häst.
#19 Carmen går också på leisure mix och ensilage.
Då ska jag ta och prata med min syster som har en 19 årig son med diabetes.
Det är skönt i allafall för nu börjar hon reagera positivt på butan.

#19 Konstigt att det inte funkar hemma för dig att skriva , vet någon mer som har haft det problemet..
Grattis fresten till dina föl …
Karin, du som jobbar med hästar, vet du inte om det finns någon forskning gjord vad gäller fång. Hörde tidigare att någon vet. på Helsingborg hade vissa teorier.
Jag tog också bort mina fångston från hösilaget samt tog bort betforet.
Det har gett resultat.
Har också hört att det är många som fått fång på sina hästar när det utfodrat med hösilage och precis som Inger skriver, betfor. En sak kan vara att bakterieflornas ph ändras av ex. dessa foder och därefter utlöses fången. Läste om att man på islandshästar sett att sockerhalten i tex. hösilage, betfor, äpplen, vårets första gräs samt frostangripet gräs påverkar hästen negativt. Ett sätt som de använde sig av var äppelcidervinäger i vattnet.
Har ingen som helst erfarenheter själv av fång då vi aldrig haft det på någon av våra hästar och det är man såklart glad för.
#22: det FINNS forskning på fång, MASSOR av forskning… Men tyvärr har det inte gett så väldigt mycket svar ändå
. man har kunnat konstatera att fång utlöses av ett särskilt kolhydrat, när det blir för mycket av det. Då blir det kaos i tarmfloran och fången kan bryta ut, kort förklarat.
Det är svårt med fångforskning annars, för man ser inte sukdomen förrän efter närmare ett dygn, så det kan ju vara svårt att gör akopplingar till vad os mutlöst det.
EN som vet mycket om det är Owe Wattle på SLU i Uppsala.
Karin Å: Eftersom det är kolhydrater som utlöser fången så kan man säkert se kopplingen med diabetes…
Själv har jag haft fång på ett sto nu i februari - hon är numera i hästens evigt gröna land… (det var mer problem där dock) Och jag har haft fång på ett högdräktigt halvblodssto - där säjer jag som Milla, hade hon inte varit dräktig så vete katten om hon varit kvar nu…
Det behöver inte alls vara kopplat till hösilage eller havre! Mitt hblsto som blev sjuk hade fodrats med hö och i princip inget kraftfoder alls när hon blev sjuk.
Jag blir lite ledsen när jag läser att folk tycker att man som hästägare varit klantig när hästen får fång - vill bara påminna om att det inte alltid behöver vara så…
Nej, det handlar verkligen inte om klantighet i de flesta fall, utan vissa individer verkar ju disponerade för att få fång. Ett av mina ston fick den värsta fångattack jag har sett pga allergisk reaktion på en penicillinkur….
#24 menar du att äppelcidervinäger motverkar eller förstärker risken för fång?
Oj det menar du inte Anna?? Nu blir jag ju alldeles förtvivlad, jag ger ju mina äppelcidervinäger varje dag och jag hade inte en anning om att DET kanske är boven i dramat. Herre gud ska genast plocka bort det och se om hon blir bättre. TACK för att du öppnade ögonen på mig.
Kan annars berätta att mitt sto nu mår mycket bättre, hon har fått tillbaka glädjen i sina ögon och hon pratar med oss som hon gjorde innan.
mina erfarenheter av fång talar inte alls om proteiner, kolhydrater eller socker. Utan om att magen inte är i form. Kan vara anledningen Milla till äppelcidervinägern. Det blir kanske för starkt för just hennes mage men annars är det ju kännt för att lugna magen.
Ensligage tror jag inte heller har med energihalt eller sockeratt göra utan att vissa ponnyer är känsliga mot ensilagen. Mina unghästar blir lösa i magen av ensilage i början. Jag tror mer på en jämn kost för att magen inte ska chockas. Sen att allt samman kan vara en utlösande faktor är jag inte helt emot. Men Magen kommer fången ifrån tror jag. Absolut. Jag har erbjudit fånghästar bete här ibland och det har funkat superbra. Dom har kunnat gå på gräs efetr ett par veckor. Lite olika från fall till fall men är magen glad är benen glada.
Äppelcidervinäger, har sina fördelar. Men det är många som är överkänsliga i magen för det, och det var just det…magen i obalans :-//.
Mitt betäckta sto fick fång… men sedan visade det sig att hon var skendräktig…
puttar upp
En häst hos oss har också fång :( Hon fick det när hon vart utlämnad på foder. Jätte stort grönbete