Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett13-bruks
Läst 2477 ggr
pinkish
0

godkänt bett???

har inte läst tävlingsreglerna men tänkte fråga vilka bett som är godkända… eller kanske lättare vilka som inte är godkända… (för tömkörning och körning)

tacksam för svar.

IdaS-A
0

Funkade inte.. På www3.ridsport.se hittar du TR

pinkish
0

okej tack så jättemycket… ska läsa det nu haha

pinkish
0

läser o läser men hittar inget :S

Maliiin
0

I tömkörning och körning är alla bett godkända så vitt ja vet! Har då aldrig fått nåt klagomål:D

Fiona
0

Hmm jag tror inte att man får köra på hackamore, inte körnign iaf (ex. dressyr, presicion samt maraton!)Obestämd

Jenny

Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Kika gärna in på min blogg

Maliiin
0

#6 Nu vet ja inte hur det är men har en kompis som hade en shettis som hade en fraktur i käken å den tävlade hon på hackamore.. Men kanske har ändrats dom senaste åren då..

pinkish
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

det ända jag fick fram på tr var att man inte fick använda hackamore… men i propoositionerna om tömkörning mm står det att man ska använda godkänt bett… därför undrade jag vad som e godkänt eller ej…

tror ni detta skulle vara godkänt??

SofieN
0

#8 Passar verkligen det där hästen? Och har du ingen kindkedja, behöver du verkligen ett sånt skarpt bett?

Maliiin
0

#8 De e en kandarstång va? Men sen borde du använda en kedja för oftast blir betten värre å använda utan!  Vad har Julle för storlek på bett Sanna?

pinkish
0

jo det finns kedja till men han tyckte om det bättre utan… nej behöver inte så skarpt bett… undrade bara om det var godkänt då det är det ända jag lyckats få ta i just nu som passar tränset.. vanligt tränsbett blir så lustig vinkel i detta träns… han har 8,5-9,5 i bettstorlek malin

nu var bara frågan om det var godkänt eller inte.,…. inte varför jag har det eller ej. ska köpa ordentligt körbett.. men dom jag hittills hittat kostar skjortan.. kommer använda vanligt träns med vanligt tränsbett när jag tävlar… frågan var bara om det var godkänt som sagt.

vet inte malin men tror det… köpte det för 30 kr på ullared… det är ledat i mitten. har provat både med o utan kedja men som sagt han tyckte bättre om det utan…

Maliiin
0

#11 Ah okej.. Men har han 8,5 i vanligt ledat? För stången ska ju va 1 cm större:) Börjes har liverpool ner till 10,5 vet ja! Men som  sagt ja vet att det är svårt å få tag i små körbett. Tyvärr! Men va en länk här nånstans för ett tag sen om bett. Tror de va Charlotte Johansson som kunde ta hem små storlekar i körbett! Å dom låg nog rätt bra till i pris med:)

PP
0

#11 Inte så konstigt kanske att han trivs bättre med det bettet utan kedja. Ett för stort ledat bett har en tendens att ställa sej upp i hästens gom som ett uppochnedvänt V vid tömtag. Om man då har en kedja under hakan som hindrar hästen från att gapa för att komma undan obehaget, blir den förmodligen rätt frustrerad…

SofieN
0

#13 Dessutom passar väl 2 delade bett överlag ganska dåligt på shettisar eller har jag fel?

Maliiin
0

#14 Mkt möjligt:) Själv använder ja bara tredelade å stång! Tredelade ligger mkt bättre i munnen på hästen:)

SofieN
0

#15 Det kör jag också med. :) Men det är lite svårt att hitta körbett som är propertionerliga till en shettis liksom, skänklarna eller vad det heter på bettet är ju nästan större än hela huvudet ibland liksom.

Ninnii
0

# 13 jag har oxå hört att deligger dåligt i munnen.

Jag har prövat två och tredelat men tyckte inget passade. Bill gick och nickade och grejade som tusan. Efter att köpt ett rakt bett i gummi så är hur bra som helst att köra. så det gäller att hitta ett bett som ligger bra som hästen tycker om.

h00jff
0

#14 Tvådelade bett kan "ställa sig upp" i munnen på hästar och nypa dem i gommen, enligt min hästtandläkare. Han rekomenderar ingen att avända tvådelade bett.

Tydligen var det tvådelade bett som fick flest anmärkningar under en studie på Strömsholm (enligt Körboken av Anders Eriksson (heter han va?)), tredelade fick näst mest anmärkningar och rakt tränsbett fick minst anmärkningar (de var de tre olika typerna man testade med.

Tredelade bett kan också nypa hästen i munnen, speciellt om de är för långa.

Fiona
0

#7 har kollat upp det och man får inte köra på hackamore! Tungan ute

För övrigt kör jag på ett rakt gummibett, rekomenderat av hästtandläkare Ylva Rubin! Glad

Jenny

Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Kika gärna in på min blogg

Maliiin
0

#19 Då är det nog så nu:) Men som sagt detta va ju ett par år sen hon körde på de! Men då iaf körde hon smålandsmästeskapet på hackamore:D

Peppe
0

Precis som en del skrivit ska man absolut inte använda ett ledat hävstångsbett. Det ska alltid vara rakt och med kedja. ett ledat hävstångsbett som dessutom är för långt är katastrof rent ut sagt :/ om du inte anväder kedja blir det Gag-effekt. (slå upp vad ordet gag betyder, inte så trevligt!)

Även min tandläkare rekomenderar ingen att använda 2-delade bett. 3 delade eller helst raka och i rätt storlek gör minst skada i munnen

Vet att du inte ville höra detta men fler läser tråden och kunskap ska spridas till alla som är villiga att ta åt sig den. Förhoppningsvis gör nån det iaf. Om en endaste häst skonas för att ägaren läst detta så är det en stor seger

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

pinkish
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

det är inte tvådelat det är bara ledat så man kan vrida bettåt inte vika det.. men jag använder inte det köpte det bara för att se om tränset passade använder dessa träns med bett just nu när jag tränar så ni inta får för er att jag e nån slags djurplågare eller nått..

ville bara veta vilka som var godkända för tävling… o min bild var bara ett exempel

malin… jo jag vet det är svårt med små bett men har hittat ett postkandar eller vad det heter haha  ner till stl 9,5. så jag får beställa ett sånt när det behövs ;P

Maliiin
0

#22 Joo dom finns men man får leta lite:) Aah de e ju ingen panik med det för han e ju bara tre så han är ju egentligen lite för ung för att ha stång å så! Sixton är ju fem nu å ja började använda stång nu i år:)

Ahnna
0

Pernilla, visst diskuterade vi vad som var ett godkänt bett och inte när du skrev ihop den där texten om att tävla tömkörning? Bestämde vi inte att det var enligt TR? (TR för körning, eller hur?)

(Vet inte om det är en RKS-proposition pinkish har läst, men det låter så på formuleringen.)

Har länge funderat på vilka det är som tillverkar betten till små ponnyer och om de tänker med arslet eller vad de gör… Även om mundelen passar, och de undre skänklarna är hyfsade i storlek för det mesta, så är ju alltid den övre skänkeln alldeles för lång! På mina ponnyer har de övre skänklarna alltid bråkat med nosgrimman, och på vissa ponnyer har de övre skänklarna varit så trånga att ponnyns huvud inte får plats mellan, även om mundelen sitter bra. Har flera stångbett som jag ska be en vän till mig som är brukssmed att "bända ut" lite så att de går att använda. Som det är nu så samlar de bara damm i sadelkammaren…

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Maliiin
0

#24 Ja har samma problem! Dom är för trånga.. Så ja har också fått bända ut mina. Men söker ett postkandar eller ett liverpool i storlek 10,5. Någon som har eller vet vart det finns?:)

StuteriSolo
0
Ahnna
0

#25 Jag har ett postkandar i 10,5, tror att det är ifrån www.hooks.se. Annars från www.borjes-tingsryd.se.

www.stuteriprecious.se

PP
0

#24 Jo, vi sa ju att RKS-tävlingar i i största möjliga mån ska följa TR. "Problemet" med tömkörning är om det ska bedömas som den ridna eller körda dressyren. Vad jag kan se finns ingen reglering av körbett i TR (mer än den allmänna regeln att bettet inte får vara konstruerat så att det kan skada hästen), däremot finns en bilaga med bilder på bett godkända för riden dressyr och det är de tränsbetten som vi räknar till "vanliga" bett som är godkända i RKS tömkörningsklasser (raka, två- och tredelade bett med rörliga eller fasta ringar).

#0 I den ridna dressyren är kandar tillåtet först i Msv, så jag kan inte tänka mej att kandarstång skulle passera som godkänt på RKS-tävling. Flört 

#14 Jag vill ogärna uttala mej kategoriskt när det gäller bett, för det finns säkert hästar som fungerar bra och trivs alldeles utmärkt på de klassiska tvådelade betten.

#22 Om det är Globus körbett du har tittat på, så kan jag rekommendera att du kollar tjockleken. Det jag köpte, glad i hågen över att äntligen ha hittat ett så litet, visade sej vara väldigt tjockt…

Ahnna
0

#28 Så var det, ja. Och jag håller med, kandarstång skulle jag som tävlingsarrangör vara tveksam till att godkänna, OM vi nu inte fixar ett svårare program och därmed en svårare tömkörningsklass till nästa år. Men till dagens program… nej.

www.stuteriprecious.se

Maliiin
0

#27 Varken Börjes eller Hööks har postkandar i 10,5 :S Men börjes har liverpool ner till 10,5. Menade du det kanske?:)

#28 Men hur menar du nu? Menar du att det inte är tillåtet å tävla tömkörningen på körbett?(liverpool, postkandar tex) I RKS nun alltså..

pinkish
0

#28 tack för svaret var bara ett enkelt svar som jag behövde… och som sagt jag har inte tänkt använda detta bett (kandar).. men eftersom jag var så ivrig och se om han kunde ha det tränset och hittade ett billigt bett som jag bara satte dit för att se om det passade blev det tyvärr detta… men jag snvänder vanligt tränsbett tre delat eller rakt vid träning.. tömkörning och körning… men tack för svaret ;P

är det någon som har en lista på godkända bett i körning alt tömkörning på enklare nivå alt högra nivå får ni gärna skriva ner den ;)

PP
0

#30 Alla vanliga tränsbett och körbett är tillåtna. Om du läser första stycket i #28, ser du att det står med körbett där. Flört

Ahnna
0

#30 Jag köpte mitt postkandar ifrån ett utav ställena jag länkade till, men det är några år sen.

www.stuteriprecious.se

Ahnna
0

#30 Jag anser att ett blankt kandar är skarpare och kräver en mer rutinerad hand än en liverpoolstång eller ett postkandar, generellt sett.

Har fått på förslag att göra en svårare klass i tömkörning till nästa år, där man får starta med stångbett om man vill, och att i så fall sätta ett "förbud" mot stångbett i den nuvarande tömkörningsklassen. Detta för att det inte är så vidare rättvist att ekipage som tränar på stång och är framgångsrika ska tävla mot ekipage som är nybörjare och/eller använder ex. tränsbett. Det blir mer tävling om man är med på lika villkor. Samt att det nuvarande tömkörningsprogrammet är förhållandevis enkelt och skulle kunna omarbetas till en lite klurigare variant.

Det är alltså inte bestämt och klubbat, men det ska tas upp och diskuteras på höstmötet 13 september.

www.stuteriprecious.se

PP
0

#34 Det låter intressant med flera tömkörningsprogram i stigande svårighetsgrad (men jag hoppas att det inte blir krav på stång i de mer avancerade programmen…).

Nord har tre tömkörningsprogram efter den principen, men vi har inte haft möjlighet att testa dem ännu. Tävlingen vi skulle ha i Ludvika i påskas fick vi tyvärr ställa in pga för få anmälningar (3 starter).

Ahnna
0

#35 Nej, inget krav på stång i den svåra klassen. Däremot ett förbud mot stång i den lättare klassen.

www.stuteriprecious.se

Peppe
0

#36 låter jättebra tycker jag! Önskar att det kunde vara så i riddressyren också, att det inte var tvång på kandar i högre klasser utan att man fick välja på det och vanligt tränsbett =D

Ahnna
0

#37 Tycker jag också. Nu ligger jag inte på den nivån med fullblodet, men även om vi skulle komma upp i såna klasser så skulle det troligen inte gå för att hennes mun är så liten och grund. Att få in ETT bett är tillräckligt svårt, så jag vill inte ens fantisera om att försöka få in TVÅ!

www.stuteriprecious.se

Peppe
0

#38 nej jag säger detsamma, hästar är ju inte gjorda att ha bett i munnen öht, och att då stoppa in 2… ja det säger ju sig självt :/

Ahnna
0

#39 Ja, och att KRÄVA att man ska ha det, även om man kan utföra programmet på ett annat bett, tycker jag är fånigt. Okej att man vill att alla ska tävla på exakt lika villkor, men det blir det ju inte i alla fall eftersom alla hästar tycker olika om betten.

Av den anledningen ser jag ingen anledning att kräva stångbett i ett svårare tömkörningsprogram, även om det då inte blir hundra procent lika villkor. Men det blir det ju inte i dagens läge heller, så det är ju akademiskt.

www.stuteriprecious.se