Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettallmänt
Läst 365 ggr
Yazmine
0

Förslag ?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej !

Jag äger ett litet shetlandsto på 8 år som jag har haft i min ägo i två år nu lite drygt.När jag köpte henne hade hon föl vid sidan och jag märkte inte så mycket av hennes egenhet fören efter nån vecka när hon var hemkommen.Svårfångad stog det i pannan på henne,så länge man hade nåt gott med sig eller tog fölungen och gick en bit då kom hon så att man kunde ta henne.Första tiden försökte jag bara lära känna henne och fölet och att dem även skulle lära känna mig,att jag var en snäll mäniska.Jag tror att hon vet att jag alldrig skulle göra henne nåt som hon inte vill förutom att ta på henne,men vad jag än gör så blir hon inte bättre.Jag är medveten om att hon känner att jag tycker att det är tråkigt,för jag märker ju att hon inte vill ha med mig att göra Ledsen vad ska jag göra ? har kommit så långt att jag vill sälja henne,men tror inte att nån skulle vilja ha en ponny som är som hon är.Och jag är rädd att hon bara kommer att flyta runt och det är det sista den ponnyn behöver,vad tycker ni att jag ska göra,jag älskar ju hästen.

susanne-s
0

Hej, detta hittade jag på Western-ridning.com

vet inte om du har ngn nytta av det.   LYCKA TILL

DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se

AnTeX
0

ajdu låter inte bra…

tipps från mig surfa runt på nätet på västernsidorna och läs om horsemanship hoppas det blir bättre..

TÅLAMODET är din bästa kompis…

AnnaLundin
0

Jag har haft ett sto som var helt omöjlig att fånga i hagen. Min enkla lösning på detta var att jag lät bli… :D

Hon gick alltid lös från hagen till stallet och väl i stallet var det inga som helst problem att fånga och hantera henne.

Jag valde att inte se det som ett problem, att hon inte gick att fånga, eftersom jag ändå inte hade några planer på att göra mig av med henne. Jag fick det att fungera rent praktiskt ändå. Och samtliga hennes föl (6 st) började med att följa henne i hagen. Efter ca 2 månader har de börjat gå sina egna vägar och av nyfikenhet har de kommit fram till oss och blivit hur sociala som helst. ALLA 6! Ingen av dem har alltså tagit efter hennes trista beteende! Och detta utan att vi tvingat oss på dem, de har fått den tid de själva velat ha!

Sehvrin
0

Kan du inte testa att ha grimma på henne i hagen? (fast du kanske har det…)

Jag vet att det inte direkt löser nåt, men det gör det ju iaf lättare att fånga hästen om du kommer tillräckligt nära

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Yazmine
0

Tack,ska försöka prova detta,men jag har provat att jobba henne i coralen förut utan resultat,men jag får ge det ett försök till.Glad

AnnaLundin
0

Mitt sto, som jag nämnde ovan, visade tydliga tecken på att tidigare ägare hade kastat ut handen och ryckt tag i grimman på henne, när hon varit tillräckligt nära. Hon tyckte det var jätteobehagligt när man gjorde så!

Alltså, undvik det!

Yazmine
0

Jag har henne lös men hon är svår även när hon är i boxen.Och det är samma med fölet som jag har kvar efter henne,han är hur go som helst och vill krypa upp i knät på en.Så han har heller inte tagit efter henne.Men när hon är i boxen och jag går in så får hon nästan panik om jag försöker röra vid henne,så jag känner mig så läsen att hon ska behöva vara så här .

Jo jag har provat med grimma men mitt varmblod tar bara av den så det är ingen ide,hon har halsräm, den låter han vara.Men jag kommer alldrig så nära henne att jag skulle kunna få tag på den.

AnnaLundin
0

#7 Nu ska jag vara riktigt ärlig.

Ge henne gärna en chans till!! Men blir det inte minsta lilla bättre så är ju, precis som du själv konstaterat risken stor att hon blir en vandrigspokal. Visar det sig att hon fortsätter må såpass dåligt av mänsklig kontakt så gör du nog henne en tjänst om du låter henne vandra vidare till de evigt gröna ängarna… Svårt beslut, men fundera på om det är bättre att hon får byta ägare gång efter gång…

De som ägde mitt sto före mig var också rädda för att hon skulle bli en vandringspokal och de var jätteglada att hon fick bo hos mig - vilket hon gjorde tills hon avlivades (akut svår sjukdom). Jag hade henne i 9 år.

Yazmine
0

Har svårt att ta det beslutet då hästen är frisk för övrigt.Och jag fick genomlida att ta det beslutet på vårat föra sto för två år sedan och gör inte om det om jag inte måste.(hennes höft var ur led) Gråter

Pyttis
0

Bara undrar, hur klaras hovvård, vaccinationer mm av (menar för hästens del). Är det hur skrämmande som helst, eller? Om så är fallet och ingen bättring alls är i sikte, måste jag nog säga som *8. Tänk BARA på hästen, sig själv måste man glömma bort. Vi har gjort ett val när vi skaffar våra djur och då måste man vara klar över de svåra val som vi måste ta ibland för våra djurs skull.

thira
0

Ta hjälp av en NH-tränare! Som kan börja lösa upp knutarna..

Hon måste få förtroende för dig, det är hela grejen. Vi har haft sådana hästar, men det har alltid gått att få ordning på dom. Mycket hjälp har man om man har fler hästar som "gör gott intryck" dvs visar att de har förtroende för dig.

kacka
0

Kom ihåg att ALDRIG tvinga henne till något! Antagligen är det det hon blivit utsatt för! Låt HENNE komma fram till dig och aldrig tvärt om! Sätt dig i hagen… gärna någon timme och låt de hästar som vill komma fram till dig. Gå aldrig efter ditt sto! Kanske kommer hon fram… fånga INTE henne då utan bara klia henne och låt henne gå. Gör gärna detta dagligen!

kacka
0

Hur var hon när ni tittade på henne? Hur var hon när ni köpte henne? Kan de vara att hon inte trivs? Saknar hon någon kompis som hon tidigare har haft?

jullan
0

Var på Nh (netural horsemanship)kurs igår! Det var jätte roligt och enormt nyttigt! Mitt tips till dig är att prova det!!!!

Yazmine
0

#10 Hovvård sköter jag själv,men om nån kommer och ska lyfta hovarna på henne som hon inte känner ,läger hon sig ner.Det har fungerat bra när vet har vaccinerat,jag har ju varit med och har man henne i grimman så gör hon inga försök att gå därifrån.

CarolaCarro
0

Mitt russ är alltid svårfångad… Han får med sej hela flocken enstund.. när dom inte är med längre fortsätter han men ja gör han svartsjuk å pratar med en annan häst då kommer han alltid fram.. Lika lättlurad varje gång

Yazmine
0

Jag har provat att sitta i timar i hagen utan resultat ,det ser ut som om hon vill komma fram när jag gosar med dem andra hästarna,men det är nåt som tar i mot inom henne på nåt vis,det är så svårt att förklara i ord ,men man ser på henne att hon nästan kommer på sig själv, om hon skulle komma mig för nära,-visst ja ditt ska jag inte gå.Och så vänder hon.

Jag la inte märke till detta då vi var och tittade på henne och fölet som hon hade vid sidan,för ägaren hade med sig en kraftfoderhink.Så här i efterhand så förstår jag varför hon gjorde det och även när vi skulle hemta hem hästarna så var hon så nervös över att hon inte skulle få tag på hästarna,men jag var positiv och muntrade upp henne -det kommer att gå bra.

Jag vill inte tala illa om nån men hon var väldigt speciel och har fått höra av en bekant att det går inte att lita på allt hon säger.Även min hovslagare som jag hade bor granne med henne och han säger samma sak att hon är inte riktigt klok,han tyckte att det var bra att jag köpte hästarna så att dem slapp att vara hos henne ? vet inte riktigt varför han sa så för jag kan inte klaga på henne när det gäller hanteringen av fölet,där hade hon lagt ner mycket jobb att få han bra hanterad.Han var bara två månader och jätteduktig på att bli ledd och lyfta hovarna och att man kunde ta överalt på honom utan att han tyckte att det var obehagligt.Han är raka motsatsen till sin mamma =)