Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett14-utrustning
Läst 1620 ggr
h00jff
0

Egen "sladd"

Är det någon av er som byggt ihop en egen "sladd" att sladda banan med? Jag skulle vilja bygga ihop en "sladd" som min shettis kan dra, men vet inte riktigt hur den ska se ut…

lisette
0

en dörrmatta i stål?

Sasser
0

Eller en lämplig bit armeringsmatta?

h00jff
0

#1 Hmm, ingen dum idé… Men den blir lite liten, då får vi springa runt på ridbanan i evigheter! :o)

Har för mig att de bara slog ihop fyra rejäla plankor till en kvadrat, en tvärslå över och så en stor sten på, där jag jobbade. Fast den drogs av traktor och jag kommer inte ihåg exakt hur den såg ut…

h00jff
0

#2 Armeringsmatta låter smart, fast är det tillräckligt tungt? En viss tyngd måste ju finnas, annars åker det ju bara ovanpå sanden.

Bjorsell
0

Armeringsmatta används ofta på islandsbanor….Funkar bra!

[Anna-N]
0

Armeringsmatta med tyngder på använder vi här. Kanon! Skrattande

stallostby
0

Bra fråga!! undrar också..

Jag vill ha och dra efter fyrhjulingen, men vet inte hur den skall utformas. Det svåra är ju att transportera den.(finns ju inte hyudral på fyris) Har sett att många har den inväxt i gräs i ett hörn av ridbanan. (det var det jag tänkte slippa)

Fast det finns en gruskratta till fyrhuling som kanske funkar…

Oj såg nu att du skulle dra med shettis..det var ju inte så dumt, kanske tar lite tid bara…

h00jff
0

#7 Bra motion för shettisen… och banan är bara 20x40 så det ska nog fungera.

Det får nog bil armeringsmatta! Ska man ha en svängel mellan draglinor och sladden, eller kan man sätta fast draglinor direkt i sladden?

JennyR
0

Har en "ribbad" dörr *asg* som suttit i hönshuset tidigare som jag brukar sladda banan med. Eller ja, en ponny får dra den :-) Lägger den på tvärsan så att den blir bred och tar mer yta, en tyngd på och så linor att dra med. Funkar super :-) Min bana är också ca 20x40, tar ej så lång tid att sladda.

h00jff
0

#9 Hur menar du med "ribbad"? Du har ingen bild?

JennyR
0

#10  Det är mellanrum mellan brädorna, alltså den är inte tät. Brädorna är mer som takläkt alltså smalare :-) Har ingen bild, men kan ta en lite senare :-)

lisette
0

#3 finns olika storlekar. hade ju varit bra att få tag på en sådan som ligger vid ingångar itll affärer eller dylikt.

annars får du ta en vanlig pinnaharv?

h00jff
0

Till och börja med vill jag bara ha en sladd som slätar till, alltså inte river upp underlaget. Banan är fortfarande ganska lös. Harv kan bli intressant senare när banan satt sig ordentligt!

h00jff
0

… och tack för alla svar :o) Vill gärna ha fler idéer om ni har!

Maliiin
0

Vi har en järngrind å sladdar med! Fungerar perfektTungan ute