hjälp!
Jag undrar vad som är bäst att ge min shettis att äta? ska man bara ge han hö eller något annat med, nu ger jag typ havre fri pellets, typ någon dl om dagen. Räcker det?
Kan inte någon skriva vad jag ska ge han för något, hur mkt och när? börjar bli lite osäker, det skiljer sej så mkt från min c ponny och jag vill ju göra det bästa för han 
Han är en maxad shettis i bra kondition och välmusklad
han rids 2 gånger i veckan (alla gångarter i ca 45 minuter)
löshoppas en gång i veckan i ca en halvtimma.
longskeras 2 gånger i veckan, alla gångarter i ca 45 minuter.
och lite lungna skogspromenade ibland 
kan ingen svara? 
jag la själv in ett sånt här inlägg och jag fick inte svar bara sådär , det ska du ge och det och det .. Kollade runt lite på nätet vad olika foder inehöll och nu har jag bet´stämt att min shettis ska ha betfor ponnyfoder och vitlök.

Allt beror ju på vad du har för analysvärden på grovfodret. Kraftfoder är ett komplement till grovfodret, man tillsätter det som fattas i höt med kraftfoder. Det går alltså inte att säga att det eller det kraftfodret är bäst.
#3 - ett tips bara, låt bli vitlöken. Hästar mår inte bra av det…
#5 vad är det dom inte är bra?? Det hjälper så att dom inte bilr förkylda och inte lika sjuka så lätt. Dolly blir väldigt lätt sjuk. Men hon får det på sommaren och på hösten ..
men om man inte loggar inte på 3 månader, försvinner mitt konto då? :)
#5 fårlåt om jag lät såhär dum när jag svarde på vrf dom inte ska ha vitlök ..

Lök överhuvudtaget innehåller nåt ämne som flera djurslag inte mår bra av. (Hästar och hundar t.ex.) Minns inte vad det heter och hur det fungerar, men man bör inte ge lök och vitlök i alla fall. Och nej, det gör inte att hästen inte blir förkyld.
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se
okej men ska jag sluta med det då?? Jag läste att om man ger för tex flera matskedar vitlök så blir det giftigt för hästen .. Men ½ msk .. ?
Vrf ger man det då?? vrf finns det ? (a)

#10 Varför ger man tillsatser överhuvudtaget? Många har aldrig funderat över varför, de bara ger det ändå. Och vitlök är ju "sen gammalt" en huskur mot förkylning även om det inte finns några belägg för att det hjälper, så vissa ger det säkert för att de hoppas att det har effekt. Eller så är de rädda för vampyrer, jag vet inte.
Det finns i alla fall ingen anledning att lägga pengar på sånt, hästen mår bättre, och får bättre andedräkt, utan.
Har svårt att se hur en halv matsked vitlök (om det nu fungerade) skulle kunna hålla en 150-200 kilos häst friskare än utan. Det borde innebära att en människa som väger 50 kilo skulle klara sig undan förkylning om hon åt en tesked vitlök om dagen - nämen så praktiskt! Aldrig mer hemma från jobbet, det är bara att äta den där teskeden vitlök till frukost varje dag!
Du hör ju själv…
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se

Säger bara en sak, guacamole. Inte till hästen utan till mig. Hästen får vara utan vitlök! Det är ett onaturligt fodermedel för hästar.

Fästingar ska visst inte gilla vitlöksdoften, så det finns kosttillskott för häst och hund med vitlök i för att det kan hjälpa mot fästingar. Någon som har provat?
Annars har väl vitlök varit "inne" ett tag som fodertillskott, men jag är inte säker på om det finns någon forsknig som stöder teorier om att det är bra mot olika saker.
Våra shettisar som tränas för travtävling(körs ca. 10-15 km/dag 4-5 dagr/vecka) får ca. 300 g krafft müsli per dag och går för övrigt på bete just nu. Övriga får äta gräs.
Har aldrig provat på häst, men har gett vitlök till min hund, 1 klyfta x 2. Efter ett par månader så blev hon förgiftad. Trombocyterna skönk kraftigt och hon fick hjärtproblem. Ett par månader senare efter att jag slutat ge henne vitlök var hjärtat bra och trombocyterna var helt okey igen, så jag rekommenderar att man INTE ger sina djur vitlök.
Min moster har fodrat sina halvblodshästar med vitlök hela sommaren för fästingarnas skull, de har inte mått dåligt av det.
lurvponnyn.vimeddjur.se
nä men dom KAN må dåligt av det… Det är ngt i lök som är giftigt för hund och häst, varför chansa?

hmm har inget svar på fodret men det låter mkt att longera i 45 min 2 dagar i veckan , jag trodde att man skulle hålla på i 20-30 min , men kanksehar jag fel ?! :P
Jenny
Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!
Kika gärna in på min blogg