Samma info ang passansökningar?
Ja som rubriken lyder. Är det samma datum som gäller för iår?Mao 1/10 för fölreg? Varför dubbel avgift därefter?

Det är den 30/9 som gäller som sista datum då handlingarna skall vara stambokföraren till handa.
Dessa måste vara inne då, för att stambokföraren skall kunna vara säker på att hinna göra pass till alla - som enligt lag måste ha pass senast 31/12 under födelseåret.
Har man inte ett tidigt datum satt, så brukar många ha vanan att skicka in sina fölregistreringar i december, och då hinner inte alla få pass innan årsskiftet.
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.

Den dubbla avgiften är väl pga det merarbete det kan medföra om ansökan kommer in för sent?
/Cattis

jaha, och om man inte fått några papper från hingstägaren då????? På russ är det 31/12 som gäller, men shetland verkar ju ha en massa egna kluriga regler.

#3 Hingstägaren är skyldig att skicka ut rapporten så snart resultatet är känt…
Får man inte ut pappret får man kontakta SH antar jag.
Det är 31/12 som gäller som absolut sista datum för de flesta, men med tanke på att det föds ganska många föl i den här rasen årligen och att folk ofta väntar till slutet av december är det ganska svårt att se till att ägarna har passet senast sista december. Rätt orimligt att stambokföraren skall göra pass dygnet runt sista två veckorna i december.
/Cattis
jag tycker också att det är lite tidigt med sista sept.
måste skriva om färgen i passet på min fölis nu, eftersom han står som brun, men tydligen var brunskimmel. Dom som föds i augusti kanske inte hinner få sin rätta färg före sista september.
Jag vet många IDkontrollanter som inte vill kolla föl med skimmelförälder innan dom fyllt 3 månader

#5 Nej men då får man ju tyvärr ändra i efterhand… Någonstans måste man ju dra gränsen för att kunna följa de lagar och regler som finns… Någon kommer alltid i kläm.
/Cattis