Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: allmänt
Läst 2991 ggr
Animal-3
0

Shetlandspower! aktivering?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag har som de flesta vet en shettis valack på 13 år. Han motioneras ca 6 dar i veckan, då det är extra viktigt att han rör på sig (kolik,fång,bronkit, eksem häst). Han är fult frisk nu och i ok kondis. Dock vet jag inte vad jag ska göra mer för att aktivera honom. Han har så mkt energi så man kan tro han ska explodera. Han kommer i full galopp i hagen och gnäggar. Saker vi gör just nu:

Körning, tömkörning, intervallträning, NTT, agillity, promenader, simning, klättrar, (rids om det kommer barn), long raining, hoppar (jag springer brevid har inte haft möjlighet till löshoppning men det ska fixas).

Sen jag har hjärn släpp, vad kan man mer göra?

Nu pratar vi inte lunka i skritt på promenaderna eller så utan det är full fart. På intervallträningarna travar han 5-10 min utan problem. Han tycker det är jätte kul att få komma ut och att få göra rätt. Men vi skulle behöva ännu fler saker att göra! så kom med ideer i massor! :D snälla

Aribigga
0

Har du möjlighet att gå körkurs? Dressurkörning skulle kanske vara en rolig grej att variera körningen med.

lurvponnyn.vimeddjur.se

Animal-3
0

#1 Skulle gärna göra det :D Måste bara hitta en kurs i närheten, dock arbeter vi ju på formen speciellt vid tömkörning;)

Aribigga
0

Jo men det är aldrig fel att träna för instuktör, dessutom är det roligt. :)

lurvponnyn.vimeddjur.se

Animal-3
0

#3 Exakt ;D

Undrar vad mer man skulle kunna göra hemma:)

exitingsvillemo
0

bara en fråga :O) I boken "frihetsdressyr och cirkuskonster" (heter den så?) så står det att kompliment=buga och att knä=både frambenen böjda… Hur är det med det där?

Förlåt att jag kapar tråden :O)

Animal-3
0

#5 vet ej, har inte läst boken^^; Av vad jag fått lära mig är buga när de lägger in ett ben och kompliment när de lägger in båda.

Det är lungt det hör ju fortfarande till aktiviering;)

Så jag vet inte säkert, det jag lärt mig har jag läst på www.horse-vision.se I tricktrappan:)

exitingsvillemo
0

ok, :O) jaja, skitsamma vad det kallas, urfina trick du gör iaf :O) skulle börja lära min lillhingst att buga också, men så fort jag lyfter frambenet så lägger han sig :O/.

synd att du inte kan prova löshoppning. Löslongering är ganska kul, utan lina får man verkligen träna på att ha kontakt med hästen hela tiden och den får verkligen lära sig att lyssna på komando för olika gångarter och när det är dags att byta varv…

Annars tycker jag också att dressyrkörning kanske skulle vara ngt, eller dressyr på töm, sidvärtesrörelser, passage, piaff. Listan kan göras lång :O)

Animal-3
0

#7 Tack:D hehe ja jag har en kompis med en unghingst och han lägger sig också ofta :P

Ja vi ska fixa löshoppning på något vis framöver. Löslongerar gör vi lite grann. Dock oftast i Rundkorall (fusk jag vet XD ) Då mister maraton löpare häldre rusar runt hela hagen om han får chansen istället för att hålla en liten volt^^;

Ja vi jobbar lite dressyr på töm över mkt av det ni säger vid longrainnigen också. Dock vill jag få tag på en bra tömkörningsgjord innan vi försöker oss på saker som piaff och passage eller mer avanserade sidvärtesrörelser. För gjorden vi har nu glider snätt. Sen har vi gjort det lite svårare för oss då vi alltid har bettlöst;P

Fiona
0

Du kan dra stock med han antingen med sax eller lunningsbåge :) så han du även harva om du får tag på en lätt liten slättharv och om du har ngn lite jorfplätt som du kan hålla till på ! :P

Jenny

Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Kika gärna in på min blogg

Animal-3
0

#9 sant det vore spänande att prova :D

exitingsvillemo
0

hmm, svårt att hitta ordentliga tömkörningsgjordar till de små, men jag tror att Globus har en som ser relativt bra ut, många ringar :O)

Maliiin
0

Jag cyklar en hel del med min shettis:D Det är smidigt tycker jag:) Med min andra shettis brukade ja även sladda ridbanan:D Och DET tröttade ut honom kan ja lova:)

Animal-3
0

#11 jag har kollat lite på den. det verkar bara den enda man kan hitta^^;

#12 vågar nog inte cykla. Vi har ingen ridbana,,,men kanske kunde smyga upp till ridskolan och fråga om man kan hjälpa till att sladda banan hos dom :D

India
0

TS Om jag gjorde bara hälften av det du gör med min shettis så skulle jag vara nöjd! Helt otroligt vad mycket ni ägnar er åt. Jätteduktigt!

Maliiin
0

#13 Nää de tål ju att man har en häst som inte busar å håller på för mkt, för annars kan man hamna i diketFlört 

Men då får du testa å sladda istället:) Har även harvat lite med sån 100 pinnarsharv:)

[Karro]
0

Cykla och simma gör/gjorde vi med vår shettis….

exitingsvillemo
0

jag vet folk som tar med sina hästar efter 4hjulingen… Istället för att cykla, den vickar ju inte lika lätt :O)

NettanW
0

Du säger att han är väldigt pigg och har mycket energi. Har du kollat foderstaten, den kanske går att dra ner på lite granna.

Tycker att du gör väldigt mycket med din häst så jag kan inte komma på något speciellt.

Trickträning gör ju inte så att han får utlopp för sin energi men där emot att han får träna huvudet och lyssna på dig. Det är ju inte motion i trickträning. Hoppas du förstå hur jag tänker. :-)

För senaste info om min lilla skrutt Pockis besök min Blogg

h00jff
0

Vet inte hur det är med hästar, men hundar kan lätt bli överaktiverade och stressade om man gör för mycket saker med dem. Kanske är det det som hänt? Jag tycker inte alls att du behöver hitta på mer saker, med tanke på hur mycket du gör med honom. Se över foderstaten var ett bra förslag tycker jag!

Animal-3
0

#14 oj tack *^^*

#15 hehe stannar han för att äta flyger jag nog på näsan XD och sen så har vi inte så cykelvänliga vägar :/

#16 Ja simmar gör vi med :D super kul!

#17 Hehe har ingen furhjuling ;P Sen att cykla eller köra fyrhjuling då kan jagg lika gärna springa;) 

#18 Det är nog inte möjligt…Han äter lite gräs och så äter han sillage, det enda extra han får är ca 3 nävar ren lucern pellets (för att hålla vikten) och 1-2 dl betfor vatten (alltså bara vattnet) och ett trampulver för magen. Inget energi rikt ALDRIG kraft för det skulle han aldrig klara. Lucernet är enbart ren lucern (inget melas). Tror inte det går dra in mer…

Jo då trick träningen används i motion form också, men han blir ju även trött av att använda huvudet.

#19 som sakt han har väldigt liten och enegri/kolhydrats fri, foderstat efter som han är fång häst. Han är inte stressad i den mån, man går lungt och betar i hagen och har ju inga problem att skritta eller så, han är ju inte Het. Men han vill vara med. Kommer jag så ommer han i galopp till grinden och gnäggar, hänger med överrallt med en livilig energi. Dock ser jag ingen stress.

pippa__
0

#20 Lite nyfiken, vrf bara betforvattnet?

Animal-3
0

#21 han får vattnet som blir över när jag fodrar varmblodet (varmblodet vägrar att äta foder med betfor vatten i -_-;; även om han äter betfor) Det är mest för att pulvret som han får för magen inte bara ska försvinna till botten;) och så tycker han det är gott, fodret blir inte lika torrt :)