Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettallmänt
Läst 735 ggr
Malungstjej
0

Diar Länge

Om ett föl får dia på sin mamma tills den är "mellan" 1 & 2 år växer denne mkt snabbare då både på höjden & bredden ?? de ja menar är om den blir "mer" färdigutvecklad som tex en 1 åring el tex en 2 åring mot ett föl som tas från sin mamma vid 6-8 månaders ålder & som sen föds upp på fri tillgång på grovfoder samt kraftfoder …

AusaBausa
0

Intressant fråga, det skulle jag också vilja veta..:-)

Har ju en 1-åring som är väldigt stor o välvuxen som diades till iallafall 11-månaders dagen..

VeronicaP
0

Har int emärkt någon skillnad på våra faktiskt om jag ska vara ärlig

ThiffannyJ
0

Har faktiskt inte heller märkt någon skillnad.

Delad glädje är dubbel glädje :)

www.minishetland.com

maggan
0

Ingen skillnad.

Cattis
0

I ärlighetens namn är det väl inte så mkt diande för att föda sig att det gör ngn egentlig skillnad när de är lite äldre. Mest för snuttandets skull skulle jag tro.

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

Linnah
0

Jag har hört att man förr i tiden födde upp kallblod på mjölk, vilket gjorde att de växte väldigt snabbt och var extremt välutvecklade som 2-åringar - men att de sedan inte var särskilt hållbara.

Pheobe
0

Det är säkert tvärt om då stoets mjölk inte innehåller det en äldre unghäst behöver. En unghäst som fodras med foder istället växer bättre. Ett föl ska inte behöva dia efter 10 månaders ålder. Efter det är det bara att snutta som någon sa och det kan vara svårt att bryta det beteendet ju längre pålle får dia. Liksom då man vänjer av för tidigt.

[Billan]
0

Tror inte att det är någon skillnad alls. Det diande som sker när fölen lärt sig ära själva är mest för psykets skull, tröst etc.

Däremot kan jag tänka mig att de föl som verkligen kan förse sig med underhållsbehovet redan i sex månaders åldern kan bli mera utvecklade bara för att de matats rätt. Om fölen/unghästarna hålls på sparlåga, alltså foder i underkant kan de ju inte bli välutvecklade på grund av underutfodring.

Fölens behov av proteiner och energi är som störst vid av vänjningen,(stomjölken är både protein och energirik) för att sedan minska gradvis upp till treårsåldern.

Enzymerna i modersmjölken behöver egentligen fölet för matsmältningen tills det är i tio månaders åldern.

Malungstjej
0

TACK för alla dessa svar, detta var mkt läsvärt, har funderat på detta så länge.

AusaBausa
0

ja det var intressant läsning…har inte funderat på det innan men när tråden skapades fick jag en tanke på Kelda som fått mga kommentarer på o vara mkt välutvecklad..:-)