HP - Värnamo 2006 - Resultat
Här finns resultaten från hingstpremieringen i Värnamo. Dagens premiering resulterade i 3 stycken nygodkända hingstar.
Födda 2004
- **Bäckens Monsun
**Fux
e: Gläntans Fogde RS 392
u: Bäckens Miss-S RS 3416
ue: Capone-Fire RS 252
99778=40 - Godkänd!
- **Key To Fame
**Fux
e: Let's try again RS 375
u: A dream come true RS 4850
ue: Parlington Pimpernell RS 250
Finalpoäng, 88887=39 - vet anm, rek åter i vår.
- **Slättens Eminem
**Fux
e: Slättens Madgic II
u: Almnäs Erotica
ue: Jolly Roger of Marshwood RS 215
_88688=38
_ - Chamber of Secret
Isabell
e: Touch of Gold RS 360
u: Hermits Mimosa RS 4934
ue: Castlebrook Tom Thumb SPSB AB1054
87778=37
- Linnestofta Zunken
Fux
e: Center RS 322
u: Almnäs Cassandra RS 2798
ue: Gletness Rockall RS 155
87778=37
**Kompis Birger
**Fux
e: Kompis Steve RS 374
u: Kompis Helga RS 1732
ue: Botvid RS 160
Struken
**Pompe
**Silverbrun
e: Gamlingay Puzzle
u: Bella
ue: Östertorps Baron RS 230
Struken
**Almnäs Pirat
**Brun
e: Ytterhalls Kanon RS 380
u: Persilja RS 1706
Gletness Rockall RS 155
Struken
**Födda 2003
**
**Lysol
**Rödskimmel
e: Epol
u: Emysa
ue: Mysak RS 286
**87898=40 Godkänd!
****Kyllemos Arcas
**Fux
e: Kärlingehults Orkan RS 176
u: Kyllemos Aniara RS 3062
ue: Gläntans Jonglör RS 225
87888=39**Linnestofta Snowman
**Skimmel
e: Emir des Girards RS FR52NA
u: Almnäs Ikea RS 4382
ue: Wessel v.d. Amstelhof RS 235
99668=38
**Slättens Mozart
**Svart
e: Smevallens Bonsai RS 365
u: Musette v. Spuitjesdom Spar 38-97-0011
ue: Feodor v.St Geerhof NL-S.800775
88778=38**Emmeros Etoile
**Skimmel
e: Emir des Girards RS FR52NA
u: Hamras Finess RS 3630
ue: Hamras Fridolf RS 266
_77879=38
_**Månstorps Ice
**Svart
e: Gläntans Domino RS 314
u: Äppelbo Piga RS 3670
ue: Wessel v.d. Amstelhof RS 235
77687=35
**Tycoon af Jäboruder
**Fux
e: Frastan v. Dekema RS 333
u: Furunäs Domina RS 2876
ue: Plutus v. Dorpzicht RS 220
Struken
**
Legal
**Fux
e: Center RS 322
u: Epala RS 4500
ue: Mysak RS 286
Struken
Födda 2003 Mini
**Skäpperöds Boccaccio
**Fux
e: Skäpperöds Odysseus DK-SH 414
u: Skäpperöds Romantica RS 4387
ue: Skäpperöds Hector RS 281
77789=38**Skäpperöds Benjamin
**Ljusbrun
e: Skäpperöds Odysseus DK-SH 414
u: Skäpperöds Penelope RS 3968
ue: Skäpperöds Hector RS 281
78678=36
Ekehålans Hejdu
Rödblack
e: Zeagram RS 319
u: Birchwood Bouquet RS 4669
ue: Kerswell Suntan SPSB 3871
Struken
Kronblads Leonardo
Brun
e: Skogheims Allright RS NO2727
u: Smedstorps Fay RS 4791
ue: Parlington Pimpernell RS 250
Struken
Melkers Tot Treasure
Isabell
e: Fridhems Igor RS 317
u: Tiili RS 5056
ue: Gamlingay Midas RS 335
Struken
Födda 2002 och tidigare
Skäpperöds Alexander
Fux
e: Skäpperöds Jason RS 285
u: Fredrika RS 2947
ue: Almnäs Sirocco RS 221
Finalpoäng 98868=39, veterinärt kasserad.
**Kanteborgs Winston
**Svart
e: Paulus RS 251
u: Willeke v.d. Kemp RS 2085
ue: Norman v. Hertenheym NL-S.753
88888=40 Godkänd! Bruksprov: 9889=34Buster
Svartskäck
e: Valentino RS 308
u: Meta
ue: Roy v. Bunswaard RS 184
77789=38
Ekslätts Com Hector
Brunskimmel
e: Haodo RS 348
u: Lill-Tjorven RS 2512
ue: Kasper RS 25
_67678=34
_Baxton
Musblack
e: Castor v. Bunswaard RS 247
u: Almnäs Tippie RS 3846
ue: Newcomer v. Spuitjesdom NL-S.754
77688=36
Kanteborgs Windstone
Svart
u: Willeke v.d. Kemp RS 2085
ue: Norman v. Hertenheym NL-S.753
77787=36
Kanteborgs Elton J
Fux
u: Kanteborgs Tia Maria RS 3361
ue: Almnäs Baron RS 262
_77878=37
_
Födda 2002 och tidigare Mini
- Sandbackas Moritz
Isabell
e: Gamlingay Midas RS 335
u: Mimmie RS 3067
ue: Almnäs Scurry RS 219
_67787=35
_ - Skogsgårdens Freddy
Fux
e: Fridhems Igor RS 317
u: Skogsgårdens Miranda RS 3936
ue: Ardmair Promise RS 280
87878=38
**Tidigare premierade
**
- Karmin
Mörkfux
e: Lukas RS 372
u: Etima RS 4499
ue: Ytol RS 276
88888=40, Bruksprov: 8888=32
- Kompis Zetor
Fux
e: Kölnäs Camillo RS 301
u: Kompis Unnika RS 4552
ue: Kanteborgs Sprite RS 271
87898=40, Bruksprov: 8888=32
Hällstrand
Svart
e: Flagg RS 85
u: Hälledudane RS 3949
ue: Fredrik RS 277
Struken? Vet ej?
Tidigare premierade, Mini
- Lucky Look
Brun
e: Skäpperöds Sofokles RS 389
u: Edda RS 3764
ue: Allright v. Spuitjesdom RS 279
_99799=43, Bruksprov: 8889=33
_
Resultaten är inrapporterade av Kristina Korsbäck, Tomas Enberg och Thiffanny Johansson.
Av: Cattis
Datum för publicering
- 2006-09-05
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.

Poäng på de tvååringar som inte gick vidare inlagda. Vet ej placeringar dock.
Nummer 20 är i ringen nu, Slättens Mozart.
/Cattis
grattis än så länge till er två som har gått vidare.
Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

En till vidare - Lysol. Poäng på standardstora treåringar, dock inga placeringar. Vet ej om de som inte står ngt på är strukna eller ej. Kompletterar efter hand.
Nu är treåriga mini inne iaf
/Cattis

Treåriga mini klara, två visade och ingen av dessa gick vidare.
/Cattis

Kanteborgs Windstone är i ringen nu. Två kvar innan poängen delas ut. Skäpperöds Alexander vidare hittils i den klassen.
/Cattis
Oj många som faller på målsnöret.

Ja, hade varit roligt att se dem. Enligt "person på plats" så är tydligen Kanteborgs Winston himla läcker - hade jag velat se. (skrev fel namn först )
/Cattis
jag är sååå nyfiken på Busters poäng så jag tror jag dör

Buster, varför just Buster?
/Cattis
För att han har gått tillsammans med våra unghingstar på ön dom åren jag har haft hingst där.
Sen säger Gonkan en sak om honom men jag tycker tvärtemot vad hon tycker

Nu kan du se poängen…
/Cattis
japp tackar

Nu visas Sandbackas Moritz och efter det skall alla de som gick vidare in igen. Efter det de redan godkända som gjort sina bruksprov. Därefter är det väl lunch/sammanträde.
/Cattis

Mini klara.
/Cattis
#16 japp det är det
Arcas, Etoile, Freddy och Elton J fick 8:or på benen… men flera fick 6:or… har vi så dåliga ben på våra shettisar?
Vilken service det är med snabbresultat här! :D
Visst är det en del som faller på målsnöret, men visst måste det finnas trevliga 39-poängare också? Inte bara 38 eller godkända… Steget mellan 39-40 är ju ganska stort, eftersom gränsen går där.
Jag tycker också att det är bra att det bedöms hårt. Vi har så himla gott om hingstar i avel redan, så det finns liksom ingen anledning att släppa in några gränsfall, om de inte har något särskilt att tillföra (t.ex färg eller travmeriter).

Allt är klart! Resultaten uppdaterade.
/Cattis

Vilken service! Trevlig läsning under lunchen.

Klockan är halv 2 och det är redan klart! Det gäller att komma i tid till Köping i morgon då, annars missar man väl hela grejen om de är lika snabba då! :-)
/Cattis
Rent teoretiskt sätt… KAN en höstgodkänd hingst gå i avel DIREKT redan på hösten? dEt är ju faktistk så att språngsedlar ska vara inne i september… OM DNA och sånt är färdigt alltså?

Stort GRATTIS till alla som blev godkända idag!

#23 Om DNA blev klart (vilket det inte hinner) och licensen är löst. Licens kan inte lösas förrän DNA är klart och protokollen "offentliga". Så det är näst intill omöjligt.
/Cattis
#23 Hehe, det där är nog något man inte ens har tänkt på. Man kan ju faktiskt DNAtypa sin hingst innan den visas, om man vill, så är det klart. Och skicka in pappren om stambokföring direkt så kanske dn ehinner med en sen betäckning…
Fast riktigt så här tidigt brukar premieringen inte ligga. De två gångerna jag visade Zeb var premieringen i oktober resp sista helgen i september
Såg att det fanns någon som hade gått vidare på 39 p till finalen, trodde bara dom som hade fått 40 p eller uppåt gick vidare.
Stort grattis till er som fick igenom era hingstar, även grattis till er som kom med till finalen.

#27 Nej, de fick 39 i finalen. Innan hade de ju inga poäng. Båda de som gick vidare o sen inte höll hela vägen hade också vet anm.
/Cattis
#28 aha då fattar jag tackar för upplysningen
Grattis till alla dom fick sina hingstar godkända.
Grattis till alla med nygodkända pojkar! 

Nu har man varit hemma ett litet tag och hingstarna var skitglada när de fick komma ut med sitt gäng igen *S*
Kacka nä bena är inte så farliga men däremot är de väldigt hårda i sin bedömning med bena måste jag säga , Som på Eminem fick Välmarkerade ledgångar och tät och tåvid fram . och det vet jag att man kan få en 7 på i allafall på uställning *ler* , men nu är det ju så att är de inte riktigt färdiga så är det ju inte hela värden då de kan bredda sig ooch automatiskt så rätar de upp sig lite och sen får man ju hålla efter med verkning och sådant..Väldigt vanlig på unghästar att de är tåvida och täta faktiskt ochjag har hellre en tådvid unghäst än tåtrång , just för att en tåvid rättar sig när de breddar sig.
Men jag är jättenöjd med mina då de uppförde sig jättebra med tanke på att de aldrig har varit iväg, Mozart få bli valack sen när han kommer hem , chansen finns ju att han skulle kunna få bättre poäng men jag tycker att det är bättre att han får bli valack och bli körd.
Eminem kommer inte att kastreras då han faktiskt var välkommen tillbaka då de gillade han för övrig , för chansen finns att han rätar sig han är ju bara 2 år ju *ler* .
Den vackraste hingsten för dagen var faktiskt Lucky Look *ler*
Lysol tycker jag är skit fin med , så nu hoppas jag att han kommer att användas flitigt i avlen *ler*.
Ïngen som har tagit några kort? *nyfiken*

Jo en del tog jag fast jag har inte orkat lägga in dem på datan ännu ,

Hei.Er det noen som vet hva slags vetann. Key to Fame fikk?
Synd han ikke gikk i gjenom,det er en flott mini…

#35. Jag vet inte.
Men om de får anmärkningar på att testiklarna inte ligger som de ska borde det väl också klassas som veterinär kassation? Är väl inte helt ovanligt att dessa inte lagt sig på rätt plats på unghingstar.

Ja det er sant,får bare håpe at det var det! Tusen takk for svar

#37. Något svar var det nog inte, bara en fundering.

det var inte tekstikle
Det var något med ett bakben även här om jag inte kommer ihåg fel.
Key to Fame blev halt efter veterinärundersökningen. Han skrittade hjälpligt finalen men kunde inte alls trava. Tyvärr är fortfarande mycket halt idag och vill inte alla belasta benet.

Fy vad tråkigt , vad gjorde vetrinären som gjorde att det blev så illa..
Grattis till framgångarna idag
#40 nä fy så hemskt, vad 17 var det som hände??
Får lyckönska alla hingstägare som fått igenom sina hingstar igår, Grattis!
Vill också önska lycka till nästa gång (om det blir någon) för dom som det inte gick så bra för!

Men Elinor fick alla hingstarna longeras på vetrinärbesiktningen ? det har jag aldrig varit med om och det hade inte mina klarat *ler* då jag aldrig har tränat dem på det .. Sen att volten skulle vara så liten kan jag inte förstå ..
Förr visade man de bara på hårt underlag i skritt och trav, och de ögonlystet och kollade testiklarna , och bakknä tror jag det var ..
Man borde fått information eg om att de skulle longeras tycker jag
# 23
Stuteri Midgård har iallafall 3 föl i år efter Skäpperöds Ulan som godkändes i augusti i fjol, så går gör det tydligen. Han visades på Wången om jag inte minns fel, den premieringen brukar väl vara lite tidigare, typ i mitten av augusti.
Sena föl blev det ju, men går gör det…..
Häls Madde

Ingen som har bilder? 

Jag tog men de blev f-n så dåliga min kamera fick något spel , vet inte vad som hände *S*
# 44 Tydligen någon ny internationell bestämmelse.
Jag har aldrig longerat någon hingst på hingst premieringen tidigare. Det är inte longengen jag inte tycker om, utan att det hade varit öskvärt att veta innan att hingstarna skulle longeras i veterinär besiktningen så man har möjlighet att förbereda sin pålle.
Jag tycker inte det är snällt mot pållen som i vårat fall en tvååring.
Vi försöker förbereda våra pållara så de ska vara trygga i den situation de ska vara i. Vi har tränat dem att att skritta , trava och stå fint med bett i munnen.
När pållen sen ska trava på en liten volt utan logeringsdelta med en kort ledtygel dragen genom bett ringarna utan att överhuvudtaget första vad han skulle göra resulterar det i många elaka ryck i munnen.

#48 Kan inte annat än att hålla med dig , hade man vetat detta så hade man ju kunnat förbereda sin ponny på bästa sätt och även ta med en grimma annars och trä över tränset när man longerar då jag tycker inte det är rätt mot en 2 åring att behöva longeras i bettet, fick ni göra likadant i Köping? Hade ni delta med er då eller hur gjorde ni då.
När jag longerar mina pållar här hemma så börja jag ju alltid med att ha grimma över tränset och sätta longerlinan i den, men om jag ska ha i bettet har jag börjat trä över nacken i ställer för då blir det inte sådant ojämnt drag i bettet. Sen brukar man ju inte precis longera dem i så små volter heller alltid precis , men nu får man väl börja träna på att longera dem också .
Hoppas att går bra med eran lilla.
Kan tala om däremot att jag vet en häst som blev halt på alla 4 benen efter böjprov , de böjde för hårt på unghästen .
#48. Tycker som du. Det är bedrövligt att ingen info gått ut till hingstägarna att hingstarna skulle visas longerade på volt!
Hur många har tex. en tvååring longerad och att de öht vet vad det är frågan om. En sådan sak hör till förberedelserna precis som allt annat avsett visning, körning och allmän hantering och inget som bara ska krävas på plats, utan att ha tagits med i propparna.
# 49 Jag pratade både med ATG kliniken och vår "stortravkiroplaktor" på Sundbyholm. De går ju inte att ställa diagnos på telefon men båda sa spontant att förmodligen är Zim överböjd. Det är vanskligt att böja en tvååring det behövs inte mycket kraft för att göra en 77 cm pålle illa. Blir han inte bätter tills på måndag är det något annat som hänt då får vo åka över med honom.
Hur som helt är det så ledsamt att se sin pålle ha så ont trots smärtstillande. I vanliga fall har han minst en hovs övertramp nu har han fem hovars undertramp.
sånt här skall ju rapporteras till föreningen så det kan skötas snyggare i framtiden
Jag ska skriva ett mail till SPAF idag eller i morgon.
Vem är ordförande i nämnden nu när Håkan inte finns längre?
#53 usch va trist för er.
Får hopps det inte skett något allvarit med en lill-kille.
Ordförande i nämnden är nu Morgan Johnsson
#56 tack!
Någon som vet om inte Karmin har RS nummer?

Han fick väl inget då hans DNA inte stämde?
/Cattis
Stämmer den stam som står nu då? Dva är han han