Till minne av John Hron
Detta tycker jag är hemskt vet ju att det är många år sedan men ibland behöver man skakas om lite granna igen .
Inte konstigt att man som föräldrer vakar och oroar sig över sina barn.
Till minne av John Hron
Det är onsdag kväll, en av de allra sista dagarna av sommarlovet. John ska börja skolan på måndag, åttonde klass. Han bor i Kungälv med sina föräldrar. Fadern är invandrare från Tjeckoslovakien. Johns stora intresse är kanot, och i juli har han varit i Oxelösund och tävlat i ungdoms-SM och fått bronsmedalj.
Innan sommarlovet är slut har John och en kamrat beslutat att tälta ute vid Ingetorpssjön, ett populärt tillhåll för traktens ungdomar. Johns mor skjutsar dem ut och hon känner sig lite orolig. Sjön ligger åtta kilometer från hemmet. Pojkarna tycker hon är sjåpig. Det är ju så pojkar tycker om oroliga mammor. När hon släppt av dem följer de stigen till klippudden vid den södra änden av sjön.
Det är där de ska campa.
Det är någon gång mellan åtta och nio på kvällen. Pojkarna reser tältet och tänder sedan en eld vid stranden. De ska grilla korv.
Ingen av dem vet att det här är John sista kväll i livet. De sitter och pratar och har roligt. Vad pratar de om? Sommaren som gått? Musik? Kanot? Flickor? Mopeder? Skolan som ska börja?
Mordet
Det är elden som lockar till sig Johns mördare.
Fyra ungdomar, två artonåringar, en sjuttonåring och en femtonåring, alla skinnhuvuden och nazister, har också sökt sig till sjön, till en annan udde.
De har laddat upp rejält med öl och sprit. De skriker över till John och hans kamrat, men får inget svar. De beslutar sig för att se efter vilka som är borta vid elden. Kanske kan det bli en rolig kväll. Där kan ju finnas någon att bråka med.
Femtonåringen sänds iväg som spanare. Han blir förtjust: en av pojkarna vid elden är John Hron, en pojke han inte gillar. Han har under läsåret bråkat med John och mobbat och slagit honom i skolan, till och med hotat att döda honom. I skolan går han under namnet Rambo.
Ingen kan säga varför han bråkat med John, kanske beror det på att han, till skillnad från andra elever, inte varit tillräckligt undergiven. John är visserligen lång, över 180 cm, och kraftig, nästan 70 kg, men nu har Rambo uppbackning.
Femtonåringen återvänder till sina kamrater och meddelar att han hittat en tönt och idioten Hron vid elden. Han vill att alla ska följa med och ge John stryk, ja, han föreslår till och med att man ska slå ihjäl honom.
De andra vill dricka ett tag till, och det kan de lugnt göra. Stigen från pojkarnas tältplats tillbaka till vägen går nämligen förbi den plats där de just nu sitter och dricker. Mellan halv elva och elva klampar alla fyra in hos John och hans kamrat.
Misshandeln inleds omedelbart. En av artonåringarna kastar en flaska i huvudet på John, och börjar slå och sparka på honom. Han faller omkull.
John ska säga att han älskar nazister. Han vägrar och får stryk tills han gör som han är tillsagd. Han får mer sparkar ändå, kanske för att han tidigare uppenbarligen ljugit och sagt att han inte gillar nazister.
Femtonåringen tar vid och ger John flera sparkar, varav en mycket hård träffar John i bakhuvudet. Vid det här laget är John skräckslagen. Åtminstone tre i gänget attackerar honom, ofta utan någon som helst förvarning, också bakifrån. Hans ögon är enligt en av de åtalade vidöppna som klot, och han kan inte fokusera sin blick. Den irrar oupphörligt fram och tillbaka.
Han darrar och sitter till slut på huk med huvudet i sina händer för att i möjligaste mån skydda sig mot mer sparkar och slag. Det hindrar inte att han får mer. Han får en våldsam hoppspark, sparkar i sidan och mot huvudet. Gång på gång faller han omkull av de våldsamma sparkarna. Någon slår honom med brinnande ved i nacken. Någon knuffar omkull honom i elden. De tänder eld på pojkarnas tält. De stjäl och förstör deras saker. John och kamraten ber att få gå hem, men det får de inte. I stället fortsätter man att misshandla John med sparkar och slag. Till slut blir han liggande. Hans ansikte är blodigt och svullet.
Bilden av vad som händer under de ohyggliga timmarna är oklar. Mördarna minns inte, eller vill inte minnas, så mycket under polisförhöret. De skyller på varandra.
Ibland gör de uppehåll i tortyren. De ber hycklande om ursäkt, säger att sparkar och slag varit misstag, bjuder John på öl och anslår försonliga tongångar. Ingenting tycks dock kunna hejda nya utbrott av våld. Det räcker inte att John mot allt vad han tror på har sagt att han gillar nazister. Han måste ha mer stryk ändå. Det är katternas lek med råttan, och de njuter av hans ångest och rädsla. Det är en berusande känsla för dem att så totalt ha en pojke som skakar av skräck i sitt våld.
Efter en sista uppblossande misshandel kastar de honom i sjön.
John kvicknar till och simmar utåt. Han har ont, han är omtöcknad och rädd, men han är en duktig simmare. Ganska snart upptäcker skinnhuvudena att det inte var så bra att kasta i John. De kan ju inte slå honom. De skriker åt honom, kräver att han ska komma tillbaka, men han svarar inte, håller sig kvar ute på sjön i en kvart. Någon kommer på att tvinga kamraten att ropa att han kommer att få stryk i Johns ställe om han inte återvänder. Livrädd som han är gör han så. Han ropar på John och vädjar att han ska komma tillbaka, och John svarar på hans rop.
Uppgifterna om vad som nu händer är osäkra, och klaras aldrig riktigt ut under polisförhören. Det enda man vet är att en av artonåringarna och sjuttonåringen nu går och att de tar Johns vettskrämde kamrat med sig.
Det är just i det ögonblicket John fattar ett ödesdigert beslut: han vänder åter in mot land. Är det av oro för kamraten? Tror han att alla kommer att gå, eller tror han att bödlarna inte ska slå honom mer? Han har ont och han är rädd, men han förstår inte vidden av det hat hans bödlar känner. Han är bara fjorton år.
Vi kan inte veta hur John tänker i det ögonblick han börjar simma in mot stranden, men hans beslut får ohyggliga konsekvenser för honom.
Femtonåringen och en av artonåringarna står och väntar. Det är de två som varit mest aktiva under misshandeln, och de har hat kvar så det räcker. Misshandeln tar fart med ny målmedvetenhet och effektivitet, och nu finns ingen flykt. Ett knytnävsslag mot ansiktet fäller John till marken. Han ramlar baklänges, och slår i huvudet i klippan. Han släpas över till en gräsplätt. De båda mördarna vill göra det bekvämt för sig när de ska sparka honom. Hårda, hårda sparkar träffar hans huvud, men han värjer sig nu inte längre med sina armar.
Bödlarna ser att John rör sig, men han skriker inte, han bara vrider sig i plågor, mumlar något de inte kan förstå. Nu är katt- och råttaleken slut. Det roliga är över. Mördarna är nöjda och lyfter, släpar och rullar John till strandkanten och sparkar i honom. Strax innan han ramlar i hör de honom åter mumla någonting.
Den här gången märker John knappast att han är i vattnet. Han drunknar och sjunker sakta mot sjöns botten. De båda mördarna står kvar och rullar en cigarett. Ingen av dem lyfter ett finger fastän de förstår att John håller på att dö.
Mördarna vänder ryggen åt den fruktansvärda scenen och ansluter sig till de andra. En av dem berättar att John sjönk som en sten, när de kastade i honom andra gången. Bödlarna drar sig hemåt och lägger sig. Johns kamrat får lift med en bil, kommer hem och slår larm.
Bara några timmar efter att Johns mor skjutsat ut honom till Ingetorpssjön ligger han död på sjöns botten, misshandlad till oigenkännlighet.
………..
Veritas odium paretFörvånad
Vad hästar att göra?
Vigtigt ämne. Viktig påminnelse.
Det är det… Men INTE här!

#4 vrf inte? många vill berätta hur de känner på sajten dom känner sej hemma, då ska dom få göra det tycker jag..

Så fruktansvärt vidrigt.
jösses, jag blir alldeles kall och känner en enorm ledsamhet. Stackars stackars Grabb.
#4 detta är ett ämne som passar överallt och det är en viktigt sak att verkligen få folk att inse hur det går till ute i samhället.
Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

Fy så hemskt. Vilken ångest.
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.

#2 Jag har faktiskt lagt tråden under Icke hästrelaterat så det är ju ingen som tvingar dig att läsa..
Tycker också det är viktigt att påminna om hur det är i samhället , fortfarande ilskan som finns bland våra ungdomar mot människor från annan kultur , eller som ser annorlunda ut.

Åh, jag minns detta så väl. Det var så fruktansvärt alltihop…. Vid den tiden var jag med i Uddevalla nattvandrare (farsor o morsor på stan) och Johns föräldrar var här och pratade om vad som hänt… Det var så fasansfullt att det var svårt att ta in… Behöver verkligen påminnas om ibland….. tror inte att alla inser vidden av vad hat och våld kan leda till…

Om jag inte minns helt fel så gjordes det en film om detta, man mår så dåligt av sådant här, förstår inte att någon kan göra ett sådant illdåd, ibland undrar man hur människan är funtad.
Jag var och lyssnade på hans föräldrar när de höll föreläsning om detta för många år sedan.
Alla i aulan grät! Det var en hemsk berättelse.

Detta är en av alla de hemskheter man aldrig kommer att glömma. Jag undrar om det har gått upp för de som gjorde detta hur fruktansvärt det var.

Undrar om man som förälder till de som gjorde detta ngnsin kommer över detta? Kan man alls se på sitt barn utan att tänka på det hemska det gjort?
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.
Vad förfärligt!
#14 jag satt och tänkte på samma sak, detta är ju en sak som skedde helt kallblodigt
Det finns inga ord…
#4 Ditt inlägg gör mig nästan lika mållös. Hur kan du enns reflektera över att detta är ett hästforum? Rasism & våld är ett viktigt ämne överallt!!!

Jag är här inne för att lära mig mer om hästar. Allt hemskt kan jag läsa i tidningen eller se på nyheterna…
#19 Men varför öppnade du tråden? Ingen har tvingat dig att läsa.
Den ligger under "ICKE HÄSTRELATERAT" och överskriften talar tydligt om vad den handlar om.
Det är så jävla vidrigt, människor *ryser*
lurvponnyn.vimeddjur.se
Ohyggligt !
Att sånt ska få hända, kan undra om föräldrarna till illdådarna har ett finger med i deras nazisttag eller om det är nåt dom själva har hamnat i /utvecklat ??
Så otroligt ofattbart….
Orkade inte läsa färdigt ……så fruktansvärt.

Jag bor nära sjön där det hände…
En händelse jag aldrig kommer att glömma…
Vidrigt!

Varför ens tänka tanken att kommentera att det inte hör hemma här på forumet?? Som sagt tråden ligger under "icke hästrelaterat"
Men fy man får verkligen rysningar när man läser! Världen är bra grym:/
Fruktansvärt…finns inga ord…

Vad ska man säga………saknar ord för något så fruktansvärt

Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!
Kommer oxå ihåg händelsen. Det gör ont att läsa. Hur kan man som förälder orka gå vidare? 
Jag kommer alltid att komma ihåg John!
Usch, hur kan människpr bli så onda? Hur kkan det gå så fel i världen? Hur kan en stackars liten pojke få utstå så mycket hat?

Det gör så ont att läsa denna historia. Nästan outhärdligt…..
Jag kommer så väl ihåg när det hände. Bara några dagar efter satt föräldrarna i en morgonsoffa och berättade och jag trodde inte det var sant!!! Att det kan finnas så mycket hat!
Visst är det fruktansvärt för föräldrarna, och för föräldrarna till mördarna! HUR skulle man reagera om det var ens barn som var en mördare. 15 år!!! Men föräldrarna kanske tyckte samma. Man får väl med sig en hel del värderingar hemifrån även om kamrater styr en hel del.
Fick dom straff? Men det är länge sedan, så dom är väl ute.
Det är fruktansvärt. 
Precis som flera andra undrar jag hur föräldrarna till dessa mördare är? Hur mördarnas uppväxt hittills varit?
Kommer ihåg när det hände men har inte vetat så ingående vad som hände och jag ryser och mår illa när jag läser de. FY F-N FÖR DOM SOM GJORDE DET!!!!!!

Detta är varje förälders absoluta mardröm! Jag kan inte föreställa mig hur Johns mamma har orkat ta sig igenom detta …
Vad hände sedan med förövarna - någon som vet?
Enligt personal som jobbar på dagis och i skolan så kan de ofta väldigt tidigt se på vissa barn ifall de har en ovanligt låg empatisk förmåga eller en ökad tendens till ett våldsamt beteende. Det vore bra om man kunde sätta in hjälp betydligt tidigare till dessa barn för att undvika att de växer upp till livsfarliga monster! Lägg till fanatism och främlingshat samt alkohol och droger så är det inget som stoppar dem.
Mordet skedde 1995 ( augusti ) och i Januari 2001 släpptes den av mördarna som fått längst straff. Han är idag 27 år och en fri man. Straffet för honom var 8 år (släpptes fri efter 6 år) och för de tre andra blev det 10 månader, 4 månader och en frikändes helt.
1998 skändades Johns grav, någon drog loss gravstenen med hjälp av linor och en bil. Sedan sparkades lyktor och blommor sönder. Någon bestämde sig för att föräldrarna inte lidit nog.
Ja vad säger man????
intervju med 18 åringen http://wwwc.aftonbladet.se/nyheter/0005/11/nazi.html

#37: Intressant intervju! Han säger bl.a. följande:
jag har ju ingen empati för andra människor, det har läkarna konstaterat
Det är väl detta som är själva knuten till det hela och som gör en människa kapabel att utföra dessa handlingar.
Som sagt, skulle dessa barn/ungdomar kunna fångas upp och få hjälp tidigare så hade man nog kunnat undvika en hel del …

Jag behövde veta mer om hur det gick så jag sökte på John Hron och hittade hans minnessida. Hjälpte lite granna emot krampen i magen att läsa. Läste även intervjun. Tror som dig #38 att man skulle behöva ta tag i problemen tidigare….

Ja jag tycker detta är så hemskt och det värsta är ju att det fortgår och att som Lottie skriver att de inte fångar upp barnen/ungodmarna tidigare i deras liv för tecken finns där rätt tidigt.
Men vet också att det inte är så lätt att fånga upp vissa barn då man inte får hjälp av föräldrarna till dessa barnen.
Som här i stan tex så när man går förbi MC donals på freda/lörda kvällar så kan det räcka att man råka titta på fel person för att bli nedslagen och misshandlas grovt, så nog undrar man vad som har hänt i samhället.
Klart det var slagsmål förr också men oftast så var det någon slags bakgrund bakom de hoppade inte på helt oskyldiga , helt ärligt så skulle inte jag låta mina barn åka in till Halmstad en fredag/ lördags kväll som det är nu där.