"FÖL SKOR"
Har inga egna erfarenheter men berätta/visa gärna fler bilder.

Har ingen som helst erfarnehet av detta. Ett halvblodsföl fick i våras skenor då den var vek i kotorna bak, men det var för att ägaren krävde detta.
Det brukar ju räta upp sig inom loppet av en till två veckor. Var (är) hon så vek att det inte fixar sig själv?
Säger som Hanna, visa gärna fler bilder! Och berätta gärna mer. Vad är hovslagarens syn på det, hur det kommer att bli osv?
Intressant.
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.
Aldrig hört eller sett detta förut.
Vad är dessa "skor" gjorda av? Hur sätts de fast,med söm eller?
BERÄTTA MER och VISA FLER BILDER!
JÄTTEINTRESSANT!!
Hehe… jag är inte så förvånad att en f.d klinikhovslagare limmar på skor på ett föl med veka kotor bak…. Inget fel med det kanske och resultatet brukar bli bra! Men i de allra flesta fall så behövs det inte, då det rätar upp sig av sig själv när fölet "växer i" sina ngt för långa böjsenor…
JAG hade inte tagit till såna skor förrän det visar sig att fölet inte är på gd väg att räta upp sig själv efter några veckor.

#4 Jag har också den erfarenheten att det brukar rätta till sig av sig själv inom ett par veckor.
Men i detta fall kanske det var mer extremt? Hoppas på att Eva S berättar mer.
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.
hej allihopa!
Jag har fullt förtroende för min veterinär. Då "simply" gick på kotorna så tyckte hon (vetten) att det var smidigare än att det skulle bli riktigt fula sår som skulle läggas om. Det krånglar till det:) Som ni skriver så håller jag med att det brukar räta till sig av sig själv men i hennes fall har det bara blivit värre. Så selenbrist var det inte heller då hennes mamma får tokosel.
"skorna" är gjorda av lättmetall och sticker ut ngt bakom hoven för att "lyfta" henne och det vart resultat direkt. Skorna är limmade och ska inte sitta mer än 2 veckor.
Jag är tacksam för alla tips och råd jag får men när buden blir olika så låter jag vetten "bestämma". Smidigt eller inte!? men det känns skönt att slippa sårvård.
Måste ochså säga att jag visste inte om denna "teknik" men det är mer vanligt än vad jag kunde gissa.
Jag ska ta lite kort så ni får se imorgon. Just nu sitter jag på jobbet.
#6 OM det har blivit VÄRRE så är det absolut HELT rätt att sätta dit skorna! I de allra flesta fall blir det ju, som sagt, bättre…
#7, Jag antar att du är sakkunnig, har för mig att jag läst att du är hovis nån stans ?!:).
Nog för att jag kan vara lite "lättlurad" ibland men inte tror jag att vetten (en god vän dessutom) skulle jävlas med mig och skicka på mig/oss ngt bara för nöjes skull. Vissa saker kan det ju vara lite "mode" i….. Men som jag skrev tidigare så har det försämrats rejält för simplys del. Detta känns som en mkt bra lösning för mig/henne. Simply är dessutom helt oberörd över dessa skor ochså. Skönt:)
Kanske skall tillägga att jag inte begärt detta själv, hade som sagt inte en susning om denna "behandling".
#8 Korrekt uppfattat… Jag har gått hovisutbildning och gjort 5 månader praktik med klinikhovslagare på Ultuna (före din hovis tid)…
Hmm… Undrans om det är samma Kjell som var min kurskamrat på utbildningen, måste kolla det (minns ju inte vad alla hette).
Eva. Har du glömt hur det var förut. Sen är det inte alls säkert att fölet har fått det selen den behöver fast mamma har fått tillskott. Du vet väl min fölunge som hade selen brist trots tillskott, ingen trodde det, jag fick tvinga veterinären på Strönsholm att ta ett prov, och att ge den lilla en en dos selen intravinöst, och vips på några timmar blev fölungen helt normal.Provsvaret dröjde ett par månader som helt riktigt visade brist, så hade inte fölungen fått dosen hade den dött. Musklerna slutar också att fungera i förlängningen.
Tack snälla för att du delar med dig av dina erfarenheter.
Hoppas att det går bra med lills fölis.
May, jag vet…vet…vet….:):) Det var det första jag bad om oxå, men hon ansåg sig inte tycka att det var ngn brist.