Salmonella i Skåne
Hörde nyheterna på radio att en häst i Svedala (Skåne) har drabbats av salmonella och att veterinärer gått ut med restriktioner till hästägare i skåne att hålla mycket god hygien vid umgänge med hästar för att inte sprida smittan vidare. Detta är något som gäller oss alla, så var uppmärksam om din häst blir sjuk.
Hygienrutiner från Länsstyrelsen
http://www.m.lst.se/m/Pressrum/Nyheter/2008/hygienradhastagare080902.htm
usch! vad är det för symptom på salmonella? (på hästar alltså) är det typ diaré…? vilka tecken ska man kolla efter?

Har faktiskt aldrig hört talas om att hästar har haft salmonella

Här i trakten var det en fölunge som dog av salmonella för några år sedan.
men fy så hemskt! Då får jag nog allt fundera på att ta hem mina sto och föl för dom dricker ju från bäcken…………………
Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se
Milla: Du smittas nog mer på utställningar än vad du gör då pållarna dricker ur bäcken… man kan inte skydda sej mot allt =) Låt dina pållar ha sitt naturliga vattendrag…
#6 tror iof att du har rätt, men man blir ju så himla nojjig.
Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se
#7 Går inte tänka på sånt… Hörde du inte hästarna hosta i Bjärsjölagård? SÅNT stör mej! Man åker inte med hosthästar på utställning…
#8 …….såvidare man inte kan visa upp ett papper med diagnos på kronisk bronkit/astma/kvickdrag ;) Ett sådant papper fick jag till min mini.
Snart december!! ;)

Broline travstuteri hade Salmonella i ett av stallarna för några år sedan. Om jag minns rätt (rätta mig gärna om jag har fel ) MIsstänkte de att ett föl smittats av en människa och sedan smittat vidare bland hästarna och fölen. Har man otur kan man få smitta bara genom att ha dem i hagen!
/Monica

#7 Fast sen beror det ju på hur de hostar och hur mycket , har själv varit med om att en häst hostade när vi kom iväg på utställning och den har inte hostat en enda gång hemma, var skitpinigt , vet fortfarande inte varför den hostade när vi var iväg och den har inte hostat sen dess heller.
Vi har en häst som lider av hosta ( inte den som hostade när vi var iväg på ESG) och det kan hända att när man visar henne inomhus att hon kan hosta till då .
Sen har jag även varit med om att när vi visat häst så har de ätit gräs och sen när man ska börja gå med dem att de satt i halsen , låter inte alls trevligt när de gör så *S*
Sen så läste jag även att en häst normalt hostar 8-10 gånger per dygn , inget man tänkter på när de går hemma , men kanske de hostar 2 gånger när man är iväg och då reagerar man .
Man kan inte ta alla hästar som hostar över en kam.
#8 nu tog du väl i lite tycker jag nog :O) En hosthäst behöver j inte bära på ngt smittsamt.
Håller med#9 kan man visa upp intyg att hästen har bronkit ed så ska väl även den få visas!
Kanske ponnyerna du hörde i Bjärsjölagård hade ett sådant intyg… Det vet vi ju inte
#11 Har råkat ut för samma fast inte på utställning. När vi tar en promenad med Happy i skogen i bland så hostar hon alltid till på samma ställe i skogen. Undrar om det är någon växt eller så som hon kanske reagerar på?
Delad glädje är dubbel glädje :)

Kan hålla med där.. När vi ställde i Nossebro så fick vårat föl hostattacker när hon var i ridhuset, jätte jobbigt då vi haft Kvarka i vintras, så man känner sig skyldig, men hon har aldrig hostat så varken före eller efter, men visst tror jag att många åker med hästar som kanske borde varit hemma..
så Salmonella,.. smittar det verkligen mellan djur och människor ? tycker det är s mkt smittosjukdomar runt i landet, vill verkligen inte råka ut för det igen.