Stakethöjd mini kontra standard
Vi har idag rejäla tre till fyratrådars staket till våra minisar. Om de nu skulle få sällskap av standard - måste vi sätta i en tråd till?
Ni som har standard - hur höga är era staket?
Vi lever alla under samma himmel, men vi har inte alla samma horisont.
Må väl,
Maria

Mina staket är 130 cm, med den lägsta tråden på 20 cm, andra på ca 35 cm, tredje på ca 55 cm, fjärde på ca 75 cm och femte på 95 cm. (6 trådar totalt.)
Hade jag inte haft fullblodet så hade den högsta tråden (130 cm) tagits bort. Men tråden på 95 cm hade ändå varit lite i lägsta laget för mina standards, hade nog höjt den till 100-110 cm. Många skulle säkert säga att det är totalt onödigt, men efter att ha sett en standard hoppa 120 cm över ett staket så känns dryga metern ändå inte riktigt högt nog - MEN jag hade nog stillat mig där i alla fall. De hoppar ju inte ut VARJE dag… Förhoppningsvis. 
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se

Nu går mitt standardsto med föl + ett islandssto på stakethöjden 70cm..
(2trådar 1a på 30 2a på70) tur att man har "snälla" hästar.. hehe..
I vanliga fall så har jag 100cm 3 trådar 30-60-100.
Tidigare när jag hade både standard shettisar och stor häst hade jag tre trådar, lägsta på ca 40 och högsta på ca 120.
Nu när jag bara har standard shettisar och ny hage har jag bara två trådar på 50 och 90cm. Än så länge fungerar det jätte bra, förutsatt att det är ström i båda trådarna.
jag har också bara 2 trådar ca40 och ca80, går hur bra som helst.

Jag har 2 trådar en på ca 40cm o en på 80cm, min arab går ihop med shettisarna
Jag vet inte exakt vad höga våra staket är, med de går blandade mini och standard. På denna bild går de kvar på sitt sommarbete tillsammans med en flock får, samt att markägaren även har sina nordsvenskar i den hagen. Bilden är tagen i dag.
Delad glädje är dubbel glädje :)
Hoppar in lite på den här tråden…
Shettisföl…vad ska man ha för staket till dem så de inte rymmer?
Bor bredvid riksvägen så de får ju bara inte rymma. Fått för mig att fölen kan vara lite mer rymningsbenägna än vuxna.
Väntar ju (förhoppningsvis) två föl till sommaren.
Har nu 3 elreptrådar, lägsta på ca 30 cm och högsta på ca 120 cm.
I bilden som jag bofigade så går det bredvid en ganska så mycket trafikerad väg. Jag tror att hela grejen är att man har ordentligt med ström och ett väl fungerade staket/agregat. Annars kan ju fårstängsel med en el tråd på innsidan vara ett allternativ!

#9 Jag ahr inga speciella staket till mina shettisföl, men bra ström är ju bra till alla shettisar
Vi har trådar på 30, 60, 90 och 120 cm. Har bara standard.
#10 jo har faktiskt funderat på om man skulle ha fårnät på "utsidan" och tråd på "insidan".
I alla fall i den delen av hagen som vetter mot vägen.
Vi har fårnät på de ställen som inte vetter mot andra hagar, med en eltråd på insidan. Har funkat jättebra, ingen har fastat eller så i nätet.

#9 Fölisar kan vara lite… omedvetna om stängslingens nödvändighet. Särskilt i början kan det vara väldigt lätt att de "tumlar" igenom. Jag brukar ha översikt över dem de första dagarna, så att jag kan ingripa om det behövs. En klok hästmamma brukar se till att hålla sej mellan staket och föl, men det är ju inte alltid de hinner med heller.
Att bara plugga i strömmen, tycker jag känns vanskligt, för det är ju inte kul för bebis OM den går igenom och sen får stötar när den försöker komma tillbaka till mamma… Efter ett par dagar har mina föl haft koll på läget och förstått att stängslet står där av en anledning. ;-)
Jag har 4 band i vinterhagarna, om jag minns rätt på 30-60-90-120 cm:s höjd. Kan behövas när det ibland är mycket snö och stängslet "krymper" på höjden. I sommarhagarna har jag oxå 4 trådar, men något lägre.
#16 Visst kan man ta det lite lungt med strömen, men jag har ju hellre en fölis som får en stöt än pållarna på vägen…

#17 Jag med! Problemet är om de kommer ut ändå. Har själv varit med om det med mitt första föl, därav att jag nu gör som jag gör.
#13 Sven hoppade över ett staket som var 120 cm, han hoppade höööögt över (när han trodde husse var en björn), han blev rätt snopen när det plötsligt var ett staket ivägen (staketet delar av 2 sommarhagar och han var ny i den ena). Klok häst.
Kan ju tillägga att han inte har gjort om det någon fler gång.