Poängsättning vid körprov
När hingstar poängsätts i Sverige vid körprov, med fyra siffror, vad står då dessa för.
När blir det icke godkänt och vad räknas som "godkänt" och "jättebra" resultat?
Vi lever alla under samma himmel, men vi har inte alla samma horisont.
Må väl,
Maria

a uppstittning/anspänning och avsittning/frånspänning
b igångsättning
c halter
d temperament, samarbetsvilja och lydnad
Skala 1-10, som sedan divideras med 4 för att få fram ett medel. För godkännande krävs lägst medel 5 och ingen delpoäng under 4, så då borde 5 anses som godkänt betyg. Vad de övriga siffrorna står för finns inte angivet (åtminstone inte vad jag kan hitta).
Tror det är lite som på utställning, att genomgående åttor till nior och tior i protokollet anses som mycket bra.
men visst kan man komma in i ridhuset med vagnen på redan och köra bruksprovet och sen när det är gjort att man då gör frånspänning och anspänning eller??
Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se
#2 Ja det kan du. När jag har gjort körprovet så har jag selat på ocj spännt för innan eftersom att man värmer upp, sen har jag gjort hela provet så gör jag halt och spänner i från och sedan spänner för igen.
Delad glädje är dubbel glädje :)
#3 vad bra, hur är det vid på och avspänning får en person då hålla i ponnyn medans den andra spänner för och av?
#4 Ja min mamma brukar gå fram och stå framför, jag brukar träna hästarna att de ska stå stilla utan att jag har hjälp, för iband så är jag ju själv hemma och då måste de kunna stå still. Men det är ju bra att ha en med inne på provet om något skulle hända så denna snabbt kan hålla i.
Delad glädje är dubbel glädje :)
tackar nu kan jag nog sova lugnt. har känt mig cool lugn fram tills idag och nu är det kört liksom. Tror nästan att jag blir akut sjuk och att vi inte kan komma i väg på lördag 

#6 Nej, nu får du allt bita ihop och visa din fina hingst!
#7 se det går inte jag fick just springabortvillintesjukan och den är mycket smittsam enligt läkarna
Men Milla, du behöver inte göra bruksprovet nu ju! Blir han godkänd så måste han ju ändå visas fram igen som 4-åring och det räcker att göra provet då. De flesta gör det inte förrän hingsten är 4.
Jag har också gjort ett körprov där själva körningen gjordes först, sen tog vi loss vagnen och satte dit den igen efteråt.
nä bruksprovet är jag inte så jätte nervös över utan det är ju det där med att domarna ska bedömma, tycker gott man kunde få skicka in foto på dom bara från alla sidor.
#10 - *fniss*
Jaja, alla är vi olika. Själv åker jag ju med min lilla falukorv (rund och go, med samma färg
) och är inte ett dugg nervös. Jag förutsätter att han blir rätt bedömd oavsett om de tycker han är nog bra eller inte. Kan bara göra mitt bästa och visa honom så bra som möjligt.
du har så rätt så.

#8 Bacillen nådde snabbt ända hit upp… :-(
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.
#13 sorry det var ju det jag sa den sprider sig jätte snabbt

#14 Fruktansvärt ohyfsat att flåsa åt mitt håll 
Jag är så nervös att jag håller på att gå i bitar…
/Cattis
förlåt TS att vi har hackat din tråd. Jag tycker vi avslutar här och startar en egen tråd.

#16 Bra idé! 
Men jag har en annan fråga som hör till usprungsämnet…
Halterna. Hur länge och när ska de stå still? Eller får man veta av domaren när det är dags? *inser att jag borde tittat mer noga på ngt bruksprov innan*
/Cattis
#17 har för mig att jag har läst ca 5 sek och det är nog när domaren säger till en att göra halt.
Man gör halterna där domaren anvisar det. De ska stå stilla en liten stund, tills du sätter igång… Några sekunder, typ.
Jag fick lägre poäng på halterna förra hösten (7), för att jag startade när jag kände att hingsten inte längre hade lust att stå stilla. Jag smackade igång honom då för att inte behöva bråka med honom. Den andra halten utförde han exemplariskt dock.

Men jag tycker inte att det är fel att göra bruksprovet men en 3 åring om de ändå är färdiga för det.
Jag gjorde ju bruksprovet med Daslgårds 2 hingstar Uron och Juventus som 3 åringar och det gick alldeles utmärkt ;-)
Men jag gör alltid som Thiffany också kör in med vagnen och gör hela provet och sen när allt är färdigt så sela jag av och på igen , har alltid en medhjälpare som står framför hästen , det ser bra ut och kan vara bra att ha om inte hästen för en gångskull skulle få för sig att inte stå stilla.
Ha sjuk du Millan du bara simulerar ;-)
Men vänta nu vaddå sela på och av, ska man ta av hela selen?? är det inte bara vagnen som ska av och på igen??
Nä allvarligt gonk jag är dödsjuk
bara vagnen
ok tänkte väl det

#21 Jo du ska sela av och sela på, och verka hovarna och sko honom… Och sen ska han stå på ett ben i 10 sekunder innan han skall rulla sig två ggr… Närå :-P
/Cattis
#24 meeeh, då är det ju inga som helst problem ju allt det har vi tränat massor på 
Borta skev i fel tråd…
Veritas odium paretFörvånad

Ha ha men Millan så säger vi i vårat vardags språk vettu det menas ta av vagn och sätta på vagn ;-)