Rapport av betäckning
…eller vad det nu står på den lilla "slippen" från betäckningsblocket man brukar få av hingstägaren efter genomförd betäckning. Ska man bli orolig om man inte får en sån..? Fick bara ett vanligt kvitto vid årets betäckning.
Hur snart kan man se de rapporterade betäckningarna i webbstamboken?
Det är väl den vita lilla lappen som sen ska skicka tillbaka till hingshållaren för att kunna registrera avkomman. Man ska ju då få tillbaka det stora pappret.
Delad glädje är dubbel glädje :)

#1 Precis! Är det dax att stressa upp sej? Tänkte inte så mycket på det då - de flesta ringer väl ändå och rapporterar vad det blev… Sist jag gjorde föl hann jag inte ens skicka slippen förrän Betäckningsrapporten kom med posten.
Jag vet faktiskt inte hur livs iktigt det är, jag skulle kolla med hingsthållaren om det går bra att ringa, om inte annat får väl denne skicka i väg slippen nu 

Blev lite paranoid… Tänk om jag åkt genom halva Sverige för att producera en "ponny av korsningstyp" om betäckningen inte rapporteras.
Men det är ju en seriös uppfödare, så jag ska väl inte stressa upp mej kanske..? Får nog slå en signal ändå.

Jag missade att ge slipparna till två stoägare i år, för att dessa kom och hämtade hästarna samtidigt och jag hade alla siffror och kvitton (för pengarna) i huvudet. Tänkte skicka slipparna till dem snart, när jag ändå ska skicka in alla lappar till SH. (Stoägarna har inte hört av sig, men även om de skulle oroa sig så kan de sluta med det, för jag VET att de ska ha slipparna.
)
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se

Dom där små lapparna slarvar folk lätt bort. Jag brukar skicka dom några veckor innan fölningarna sätter igång. Då får man betydligt fler tillbaks
För övrigt är det ju ingen värdehandling och det går precis lika bra att meddela på annat sätt att föl kommit eller ej.

När är det betäckningarna ska rapporteras? Hittar inget datum i webbstamboken, men jag har ju iofs synfel. ;-)
När nu tankarna spinner vidare med destination det-värsta-scenariot-ever: Hur kan man som stoägare vara säker på att hingstägaren sköter pappersarbetet och man får en stamboksberättigad avkomma? Förr kunde man ju be att få se licensen (som iofs inte garanterade att betäckningarna rapporterades eller avgifterna betalades, men som ändå var ett kvitto på att hingsten var godkänd för avel).
Nu när hingstarna inte behöver vara avelsvärderade längre, hur vet man om hingsthållaren är seriös? Ska en ifylld betäckningsrapport vara nog? Detta inte skrivet för att jag misstror "min" hingsthållare (tror nog att den uteblivna slippen lutar åt samma anledning som i #5), kan kanske vara viktigt att påpeka i sammanhanget. Men ibland ringer det nya shetlansmänniskor och frågar om både det ena och det andra, så vad kan man säga kännetecknar en avelshingst när licenserna inte finns längre? Det är nog inte politiskt korrekt att säga att man ska välja RS-hingst (och ingen garanti heller för den delen). Är betäckningsblocket nutidens licens, i den meningen?

#7. Jag har funderat i liknande banor. Det enda säkra är väl att skaffa egen hingst
.

#7 Lapparna ska vara inne senast den sista september - eller har jag missat nåt nytt?
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se
#7 Ja de det vet man inte 
Men visst har man väl hört talas om folk som inte kunnat regga sina avkommor för att hingshållaren inte bet in avgifter till SH och liknande…
Det borde inte vara något problem med rapporteringen om du har varit till en godkänd hingst (hingstarna kan tappa betäckningsrätten om betäckningar underlåts att rapporteras).
Du har ju ett bevis för att betäckningen är betald.
Det är den sista september som är senaste datum för rapporteringen.

#7 Bara att ringa SH och kolla! Senast 30 september ska allt vara redovisat.
De gånger vi har betäckt hos annan hingst har vi aldrig fått någon lapp av någon färg med oss då vi hämta hem stona. Det har fungerat ändå.
Lapparna är väl till för att lämnas ut till stoägarna.

#0 Vissa lämnar inte ut det samtidigt som man hämtar stoet utan skickar det till sto ägarn ca 1 månad innan beräknad fölning.
Själv lämnar jag ut den lilla vita lappen men som sagt en del skickar den senare.

Nu känner jag mej lite lugnare… 
Men inväntar ändå ivrigt på att årets betäckningar ska föras in i webbstamboken…

Jag fick mina vita lappar när jag hämtade hem stona.
Pernilla
Du kan vara lugn… Han raporterar alltid in sina ston…
Det är absolut inget att oroa sig för, jag glömmer dem alltid. Resultatet går ju att rapportera på vilken papperslapp som helst.

Både fått och lämnat grön ( kvittens på betäckning ) och vit ( resultat av betäckning ) vid hämtning av stoet.