Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett11-skötsel-hästhållning
Läst 840 ggr
Stall-Stjarna
0

LODJUR??!!

Någon som har erfarenhet av dessa djur? Ger de sig på även hästar, syftar då på shettisar framförallt minisarna… Obestämd

h00jff
0

Lodjuret är Sveriges mest skygga djur. Det ska nog ganska mycket till för att de ska söka sig fram till gårdar. Om de ändå skulle göra det tror jag inte att de ger sig på så stora djur som shettisar, skulle i så fall vara föl. Normalt slår väl lodjur rådjur som största byte?!

Stall-Stjarna
0

Vi har hittat i skogen 2min ifrån min hästhage ett halvuppätet rådjur, o då insåg jag att min minihingst knappt är större än ett rådjur? Vet ju inte ens säkert att det är ett lodjur men en granne trodde det… Man blir ju bara såå nojig!

Miija
0

Det händer att lo går fram, tyvärr. Vi har blivit av med anka på det viset, mitt på gårdsplan.

Mina miniföl får inte vara ute nattetid när de är nyfödda p.g.a lon, vill att de ska vara allerta och följa mamma instinktivt först.

Tillägg: det fick inte de andra sorterna heller.

h00jff
0

#2 Fast en mini är betydligt grövre än vad ett rådjur är, så jag tror ändå inte att de går på vuxna djur.

Annalena
0

Här omkring har vi lodjur, varg och björn ( tyvärr ! ). Jag har sett lodjur själv men vet inte om de tar shettisar.

Enligt viltskadecentret så är det bästa sättet att skydda sina djur mot ( varg ) angrepp att ta in dem nattetid. Så jag har inga minisar på lösdrift och jag törs inte låta dem gå ute på natten sommartid heller.

Stall-Stjarna
0

4# Han är bara 1år så han är rätt "tanig" än dock…

de två andra tror jag inte jag behöver oroa mig över…

5# tar in mina om nätterna numera… Vi har inte (vad jag vet) haft lodjur här tidigare utan det är nog rätt nya gäster på Ö:a, tror jag!

Mmia
0

#3 Är du säker på att vi har Lo i våra trakter ?