Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettallmänt
Läst 3231 ggr
Emma-Andersson
0

Foderkontrakt

Ska Låna ut en ponny på foder och jag skrev ihop ett kontrakt, tänkte bara kolla om det är nåt jag missat.

exitingsvillemo
0

om utrustning ska följa med hästen bör även den finnas med i avtalet, så du får tillbaka allt du lämnat med.

helenep
0

Det finns färdiga kontrakt att köpa, använder själv dessa både vid försäljning samt vid utlåning av häst. Tycker att de fungerar bra. De är upprättade av advokat och innehåller det som behövs.

Emma-Andersson
0

#1 kan man inte skriva utrustningen under övrigt.

Daladis
0

Jag tycker att du ska ha med något om vem som står för försäkringen om foder värden ska betala den eller du, samt vilket bolag och vilken försäkring hästen är försäkrad i.

exitingsvillemo
0

#3 du kan skriva det under övrigt, bara du får med det ngnstans! :O)

försäkringsfrågan är också viktig, håller med #4.

Dom köpta kontrakten tycker jag är för luddiga, man får aldrig med allt man vill ha med, eller så är det jag som vill ha med för mkt i mina kontrakt.

Har du några krav på hur ponnyn ska ridas/köras/aktiveras så ska även detta framgå i avtalet.

exitingsvillemo
0

jag skriver ALLT i mina avtal… Vilket foder hästen ska ha, hur den ska motioneras, att den ska verkas MINST var 8e vecka, foder MINST 4ggr/dag, att den ska stå uppstallad i box… Precis ALLT

Jaja jag vet, jag är säkert för nojjig

IdaS-A
0

Du bör också skriva i att du skickar med passet och att detta ska åtrlämnas, då har du på papper att fodervärden har passet.

Jag bifogade en separt lista med utrustning som medföljde min häst, enkelt att bocka av allt. Jag skrev att det skulle lämnas tillbaka i fint skick, nytvättat och nysmort. Om något gick sönder skulle fodervärden ersätta det, sålänge det var denne som förstört, om hästen hade sönder i hagen eller under rdning stod jag för det. Om de ville ha någon speciell utrustning fick de stå för det, och givetvis behålla.

Klargör allt ang. försäkring, eventuella skador osv. Vem står för vad.

Att du måste bli underrättad om skador, behandingar osv.

Jag ville gärna veta vilken hovslagare, tränare de skulle rida för.

Skriv också hur ofta ni bör ha kontakt, uppdatering om hästen osv.

bakelse
0

Vem står för transportkostnaden? Om man har så lite förtroende för den man lånar ut till att man måste ange varje "halmstrå" den ska äta måste det vara bättre att låta bli. En sammanfattande mening kan i stället vara att ponnyn ska få en god omvårdnad. Ange vilket användningsområde som är tänkt; avel, ridning, tävling. För mig vore det inte viktigt att den är nyverkad varken när den lämnas eller hämtas, man följer ju ofta ett tidsschema och det viktiga måste väl vara att den sköts i fötter och vad gäller avmaskning enligt en uppgjord rutin under hela fodervärdstiden. Som det står i kontraktet begär man bara en verkning under 1 år av fodervärden, hmmmm. Jag rekommenderar att du betalar försäkringen, vill du sedan att fodervärden ska stå för den under lånetiden ska de betala premien till dig. Har varit med om fall där fodervärden inte betalat försäkringen. Och vem står för självrisken och de 20% av resterande kostnad mm vid en ev skada? Det är jättebra att du tänker igenom kontraktet, det kan låta petigt, men kan bli nog så tufft. Lycka till!

polgara
0

Skriv med att fodervärden skall stå för verkning/skoning, veterinär, avmaskning, ersätta utrustning som blir skadat mm. Få med så mkt som möjligt i kontraktet. Glöm inte skriva i vilket försäkringsbolag du har, ev oxå förs.nr.

Det är svårt att få med allt i kontraktet men skriv så mkt du bara kan komma på, fodervärdar är kluriga människor, o bryter gärna ett kontrakt, av vilken som helst anledning.

Se dessutom till att hästen är besiktigad, innan du lämnar ut den, samt att den skall vara bes. innan du får hem den igen, blir hästen ex. halt hos fodervärden, så kan de inte komma o påstå att den var det innan dom fick den. Fodervärdar är pigga på o lämna tillbaka hästar så fort dom skadar sig, skriv även i kontraktet, att hästen skall återlämnas i samma skick som den var i vid utlånandet.

exitingsvillemo
0

#8 Vem står för transportkostnaden? Om man har så lite förtroende för den man lånar ut till att man måste ange varje "halmstrå" den ska äta måste det vara bättre att låta bli.

såvida du inte lämnar ut hästen till ngn du känner så kan du ALDRIG vara säker på att fodervärden verkligen är den, den utger sig för att vara.

Bara för att JAG anser att hästen behöver 8kg hö/dag så kanske inte fodervärden tycker lika, därför är det alltid bra att vara övertydlig i sina kontrakt…

Det går inte att ha förtroende för ngn som man inte känner… Då är man i mina ögon väldigt naiv.

exitingsvillemo
0

"god omvårdnad" kan betyda en sak för mig, men en helt annat för fodervärden… För luddigt för att kunna användas i en eventuell tvist.

Emma-Andersson
0

tack för era tips!

Hon är så pass gammal att hon inte är försäkrad längre och det känns onödigt med en vetrinär besiktning när hon ska gå som sällskap

JMax
0

Varför står det säljare och köpare vid underskrifterna? Ägare och Fodervärd tycker jag att det ska stå så att det inte blir några missförstånd.

Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Emma-Andersson
0

#13 oj glömde det jag skrev om ett köpekontrakt