Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett13-bruks
Läst 2153 ggr
Underbar
0

Västare :D

Självklart ni andra också, jag och en kompis funderar på att kanske ha en tömkörnings tävling i dressyr och precision vårat stall. 

Detta är bara en ide vi har fått, och är nog inte 100% säker att vi kommer ha.  Men det är ändå roligt att se om det finns några som vill vara med då. 

Den kommer vara någon gång i sommar.

SannaHolmgren
0

Jag är intresserad och vill veta mer om plats och tid. Hoppas det blir i närheten och att det inte krockar med annat.

Underbar
0

Va roligt :) tid vet vi inte än men någon gång i slutet av juni.  Plats är i Mölndal ca 10 min utanför Göteborg.

SannaHolmgren
0

Vet inte riktigt än hur jag jobbar då men till mölndal har jag inte långt.

wewwa
0

Det låter kul, det är inte så långt härifrån heller. :)

zettan
0

Har tyvärr inga ston utan föl i sommar =( annars hade de varit riktigt kul. men kommer gärna och tittar

Angif
0

Jag och Karamell kan säkert komma :D

HannaDolly
0

Ska det vara ´för shetlandväst? Eller VÄstare som du har skrivit? Skulle vara jättekul att vara med :)

Underbar
0

Va roligt att så många vill vara med !:D Då kan shettisarna ha en egen klass ! Det står bara stora hästar i mitt stall, och så kanske de kommer från ridtravarföreningen med.

Underbar
0

#7 Alla är välkomma, var man än kommer ifrån öst,väst,nord,synd. 

Man behöver inte vara medlem i shetlandföreningen eller något.

wewwa
0

Berätta gärna mer om hur ni har tänkt er. Tömkörning i dressyr, hur ska det gå till ungefär..? *Nyfiken så man kan börja träna.. :P*

SannaHolmgren
0

Dressyrtömkörning är ett dressyrprogram som du tömkör precis som om du hade ridit, men det är ingen galopp med. När hästen travar ska du inte springa, utan du ska gå med. Håll säkerhetsavstånd från hästrumpan. Gå en liten bit innanför spåret. Är det mellantrav får du jogga med. Träna på övergångar och halter, träna ryggning. Program finns här!!

Rid och körklubben shetland klicka på "tävlingar". Titta också på "tips."

Underbar
0

Precis som SannaHolmgren säger så är det en program man lär sig.

Hoppas nu det blir något också vore så kul :D

Men vi vet inte var man ska parkera transporterna, vi ska fråga om vi kan få låna fotbollsplanen :P

Måste ha en domare till dressyren. 

Men vi ska försöka lösa det på något sätt ska ta tag i det nästa vecka.

Underbar
0

Det blir inget av tömkörningen tyvärr :(

Kanske till nästa sommar, när vi hinner planera mer .

SannaHolmgren
0

Vad tråkigt. Men ni får istället hålla utkik efter tävlingar när Stall Hippos i Sätila ordnar nåt i höst. Då är ju alla a-ponnyer välkomna. Även övervuxna korsnings-a-ponnyer…Cool

Ska ringa Charlotte och kolla om hon har fått klart datum snart.

Annette
0

#14. Skulle det vara en pik till Shetland Väst?
Det är väl inte så konstigt om en Avelsförening enbart vill syssla med stamboksberättigade ponnyer.

SannaHolmgren
0

Nej absolut inte en pik till föreningen, Anette. Jag ber om ursäkt om jag skrev så att det gick att missuppfatta… Jag förstår helt och fullt anledningen till varför man vill ha med renrasigt.Generad

Men… Jag tycker det är roligt att någon faktiskt ordnar något för små ponnyer över huvudtaget.

Charlotte har några gånger erbjudit sig att ordna bruks i samband med utställning. Vi är ett gäng som lovat hjälpa henne om det blir av.

Tyvärr är intresset för bruksaktiviteter i väst lite lågt, så det har inte blivit av.

För att kunna ha tävlingar överhuvudtaget så krävs det deltagare, och om ponnyägare med renrasigt inte vill så är det iallafall roligt och tacksamt att övriga ponnyägare är med.

Någonstans måste man börja för att kunna dra igång aktiviteter. Det är en bra ide att först och främst väcka intresset hos hästägarna. När "övriga ponnyägare" upptäcker hur roligt det är och vill tävla mer, så köper de förstås en "riktig" shettis för att kunna fortsätta tävla mer avancerat och mer ofta.

Mitt bidrag till att få upp ögonen hos folk är att visa att man kan använda shettisarna på flera sätt. Jag kommer att ordna en uppvisning i agility senare i sommar, varje kvartal så letar jag noggrant i medlemstidningen om det ska bli bruks i väst och jag åker envist och trofast varje år till sätila med vänner och häst och bjuder in deltagare och publik. Trots allt det så har jag varit mycket ensam på tävlingsbanan där. Tyvärr. Det är inte så roligt att tävla mot sig själv.

Min plånbok räcker inte till att åka fyrtifem mil eller mer för närmsta tävling som föreningarna ordnar. Jag vill ha något på närmare håll, 10 mil är ju max, och jag blev glad när Underbar ville ordna en träningstävling om en aldrig så liten. Till Göteborg har jag bara en timma med bil.

Jag försöker som sagt inte alls pika föreningen. Det är en jättebra förening och jag är en jättenöjd medlem i Shetland Väst.

Hoppas du förstår mitt resonemang lite bättre nu.

Mvh

Sanna

/Öxabäck

Annette
0

#16. Vad bra att jag missförstod Glad.

På Vartoftautställningen i höst kommer det finnas bruksklasser som arrangeras av Vartofta Rid & Körsällskap. Det står lite om det på Västs sidor i SP nr 2.

Visst vore det roligt om det kunde bli ännu fler nästa år? Höstmötet är ju ett jättebra tillfälle att ta upp önskade aktiviteter på.

SannaHolmgren
0

Har sett att det blir i Vartofta, jättekul! Och vi är några som kommer försöka ta oss till höstmötet också. :-)

shettis-j
0

Måste bara få lägga mej i lite och berätta att flera andra avelsföreningar faktiskt tillåter korsningar i sina bruksgrenar - MEN de kan inte kvala till SM.
Dessutom kan man ju främja rasen genom att utse kombinationschampions alltså den ponny som är både bäst i bruks och dessutom vacker från utställningsklass…

Men varje förening bestämmer själva, och vill man inte ha korsningar med så vill man inte ;-)

Då är det tur att vi andra eldsjälar också finns - kolla in vår propp med alla möjliga klasser på www.nogg.se/shettismammorna

Annette
0

#19. Vad jag vet så utser bla Shetland Nord kombinationsvinnare.

Jag kan inte se vad det främjar rasen om korsningar deltar.
Men det är väl jättebra att det även finns de som arrangerar tävlingar för ponnyer utan stam. Jag tycker dock inte att det är en avelsförenings sak att göra, där sysslar man med den ras man är till för.

Underbar
0

#14 Ja! Underbar och jag börjar träna redan dag! Den ska vi helt klart vara med på:D

SannaHolmgren
0

#21 Vad kul!

Det verkar som om det blir ihop till ett litet gäng i år.

Underbar
0

Min kompis och jag tog upp ide idag igen, och vi ska nog försöka fixa något.  Vore roligt om väst också kunde ha lite bruks tävlingar oftare.  =)

Vi funderar att kanske ha det på Kållereds fotbollsplan om vi får ;) Eller Mariedals gård men tycker det kostar för mycket att hyra ridhuset. Någon i väst som är intresserad att hjälpa till som bor nära kållered (Mölndal) som kanske har en gård vi kan vara på. 

Vi kommer ha tömkörningsklasser, precition både CR och vanlig.  Dressyr ingen CR bara vanlig. Hoppning CR.  Inte mer än 30 starter, det blir för mycket att hålla reda på för mig :P