Snart dags att beställa hem vinter foder och strö
Hur går ni till väga för att köpa in vinterfodret?
Köper ni från samma varje år eller ni kollar runt och letar billigaste priset?
Ni kanske tom har eget som ni kan ta in
Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

Vi tar in eget hö. Halm brukar vi få ta hos någon bonde, vi pressar och kör hem det själva.
Vi har även spån. Det köpte vi hos Granngården i höstas. Svindyrt! Tidigare har vi köpt det hos en annan återförsäljare som var mycket billigare, men de har tyvärr lagt av. Jag skulle helst ha halm till alla hästar, men vi har lite dåligt med plats för gödselstaden, så det får bli spån till de flesta. Jag skall försöka kolla spånpriser lite bättre i år. Om många slår sig ihop och köper tillsammans blir det ju också billigare.
Milla, jag får ångest när du skriver ordet vinter så där.
#1 välkommen in i gänget
men det är liksom snart dags att börja tänka på det

#2. Jag vet! Jag skall jobba till den 10 september, blir jag ledig då är det ju HÖST! Det känns deprimerande. Jag älskar arbetet, men det är ju lite kul att vara lite ledig på sommaren också. Jag går i ide till sommaren 2007. Hej då!
usch aldrig blir man riktigt nöjd

Vi tar eget och halmen får vi av en bonde , fast vi pressar det själv

Har själv både halm och ensilage.
Har precis fått hem 48 pallar med torvmix, så nu hoppas jag att detta ska räcka året ut ialla fall.
Grovfodret tar vi in själva och det börjar bli dags att se över maskinerna nu.
Vi köper hö, halm och spån.
Priset är inte speciellt viktigt, kvalitén på höet avgör, vi köper från bönder här i närheten och känner till de flesta. Ett absolut krav vi har är att höet ska vara skulltorkat = ordentligt genomblåst så det inte blir dammigt.
#9 samma här, och ett plus är om bonden varit så proffsig att frökapslarna finns kvar…

#7. Vad är torvmix? Torv har jag haft förut, det köpte jag bl a från Kristinehamn eller var det Askersund. Krontorp tror jag det hette.
Köper hö av en mjölkbonde fr o m förra året = äntligen en bonde som förstår vikten av ett hö med bra värden i. Bor ca 15 min bilväg hemifrån. Kommer även köpa halm av honom i år…
Den här bonden är både billigare, 1,80/kg, än min förra bonde, och säkrare på att kunna leverera. Förra bondens kommentar i februari. "Oj, det har visst gått åt mer än jag trodde, hö och halm är slut nu" Behöver jag säga att jag blev upprörd
. Hade beställt en viss mängd men fick den inte…
Usch… Skriv inte så hemska ord som vinter!
Spånförrådet brukar fyllas på under sommaren, höet hämtar vi hem från bonden strax innan vi behöver det. Ligger bättre på hans skulle än här hemma, köper hem små partier (dvs typ 2 hästtransporter) åt gången.
#11 det är en blandning av spån och torv. Jag tycker personligen att det blir så mörkt med bara torv, och sedan blir det inte så stor dyngstack som med enbart spån. Ett bra mellanting alltså.

jag har köpt torv för 45,5 +moms i emmaljunga, ca 10 mil från mig. tänkte jag skulle köra upp och hämta mer i sommar.
höet ska bonden i byn börja slå snart, då blir det ca 100 balar. sedan tänker jag köpa några ensilagebalar på 250 kg att ha när det är riktigt kallt eftersom det håller sig bättre då, alt ställa ut i hagen….
havre/betfor, från en bonde hittills, men ska leta upp ngt annat ställe att köpa från.
ångest detta känns…

Köper från en bonde som har 7-10 kilos balar pris 12:50/st löspressat. Även från en bonde som har hårdpressat c:a 14kg/bal pris 30:-/st.
När jag hade stor häst köpte jag från Ohlssons Råvaror i Tomelilla som har hö från Dalsland o Värmland. Levereras till stallet. 18-19kg balar min. 1 ton. Pris varierar varje år. Sist jag köpte 2:25 + moms/kg inklusive leverans, men då köpte jag 2 ton. Praktiskt att få hemkört och mycket bra hö, men lite för mycket att köpa in till 2 shettisar, storlek mindre.

#14. Var köper man torvmix? Hur mycket volym är balarna? Pris?

#0 vi tar ju in eget hö o hösilage, fat vi ahr ine börjat än, kör klart för alla andra som vill ha in sitt först så man slipper jäkta med sitt eget (vi har maskinstation=kör körslor för andra bönder`/djurägare) spånet köper vi från en firma i ytterby till kanonpris per bal. ett lastbilslass på vår lastbil räcker i regel hela vintern till dom som står inne. Halm tar vi eget.
#17 köper i Enköping Pris är beroende på hur många pallar man köper, vi betalade nu 59:-/ bal inkl. moms. fritt hemkört. volymen är 300 liter ca. 37kg torrsubstans ca. 55%
Vi är helnöjda.
#17 Jag ändrade i föregående jag vet nämligen inte om man får skriva företagsnamnet eller om detta räknas som marknadsföring.
Om du vill veta mer kan jag kanske maila till dig.

jag köper från en kvarn i närheten, jag åker dit och köper när mitt är slut så jag köper inte hem nu, samma med spånet, köper ca 5 säckar i månaden
*putt*
Har du klart med grovfodret till vintern?.
japp vi har beställt, men inte fått hem det ännu. Dock måste vi snart ha hem
Köpt från samma ställe i 10 år (är redan hemma på skullen)
gud så skönt att slippa fundera på att det ska hem.
Har beställt från samma som tidigare år. Hö småbalar.
Måste ändra mig… Har nu fått hem 3 ton hö som bör räcka en stund. Kanonfint hö från ett annat ställe än det vi brukar köpa från.

Har själva tagit in ensilage. Ska försöka få hem lite hö oxå, men han som vi brukar köpa av har fått en mkt dålig skörd. Tycker det kan vara bra att ha lite hö hemma oxå och inte bara ensilage.

Hö och halm har vi inne. Spån är kvar att beställa. Har fått ett hyfsat pris av företaget där mitt jobb servar och köper maskiner. Skall bara kolla pris på ett ställe till, men det lutar nog åt att det blir det förstnämnda stället.
Vårat hö ligger på skullen, halmen kommer när bonden har tid. Jag misstänker att halmen inte är så kul i år………….

Vi fick in jättefin halm för några veckor sedan.
Jag tar hem ett lastbilslass med spån varje höst, 40 kbm som räcker hela vintern. Tippas ute, förvaras med presenning över.
Vad gäller hö, så har jag "bokat" 50 st stora fyrkantsbalar hos en bonde i närheten. Det är skördat första veckan i juni, så jag lär inte behöva ge kraftfoder annat än till fölen den här vintern (heller….) Och det har legat på tork - han har en tork nedsänkt i golvet och kan alltså köra med hjullastaren uppepå den = även storbalar kan läggas på tork!
Ser fram emot att få hem några balar, kommer ta hem några i taget - de klarar luftfuktigheten bättre om de ligger kvar där de är nu och bonden tar risken att de blir dåliga…
Jag vet inte hur just den halmen ser ut, det har regnat så mycket här att mycket står fortfarande kvar på gärdena och det se inte kul ut

#32. Beställer du spånet direkt från något sågverk? Det kan man göra här, men priset är inte så värst mycket lägre och man får själv stå och ösa i det i säckar om man inte kan ta det på annat sätt.
#34 Jag har flra alternativ. Dels bor jag bara några km från ett hyvleri, där man får hämta hur mkt man vill och betala "i kuren". Då får man ösa själv i säckar.
Här i trakten finns dock flera åkerier som faktiskt livnär sig på att transportera spån från såverk och hyvlerier till alla tänkbara kunder - hästägare, bönder, industrier osv. Då ringer man direkt till dem och DE nosar upp på vilket hyvleri de kan få tag i ett spånlass, för dagen… Samma pris oavsett var de hämtar det.
Man kan säkert få kontakt med såna åkerier via sågverken, skulle jag tro.

Eftersom inget var klart med gårdsköpet förrän i början av augusti, så kunde jag inte beställa något hö innan dess. Och precis då kom skräckmeddelandena från Ultunas fodervetare, att höpriserna skulle stiga i höjden på grund av torkan. Därför kastade jag mig på att beställa från Brunsbergs, alltså HorseHage. Får hem 7 stora pallar i vecka 38, till ett överpris om det hade varit ett normalt år, men ändå billigt i jämförelse vad vissa fått betala i år… Tror att jag betalar 2,81:- per kilo inkl. moms. Det är det värt, för deras hösilage är faktiskt jättebra!
Havre och kornkross har jag inte hittat ännu, i alla fall inte billigare än Granngården. (Och deras havre är ju svindyr!) Hoppas att jag hittar nån bonde som säljer billigt snart, annars får det bli "lyxmat" till pållarna i vinter i alla fall!
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se
så trött jag blir skulle ta hem halva leveransen av ensilaget nu idagarna, men så gick TV:n i sönder och därmed får ensilaget vänta ett tag till. Hästarna går ju på gräs så dom klarar sig, men det hade varit himla skönt att få hem en del av det i allafall.

har senaste 6 åren köpt hö av en ung bonde i närheten. Alltid toppenkvalitet, hemkört, betalar 2:-/kg. Bokat 80 balar i år.
Sen har jag spån till mina (halm-stall luktar så mycket…). Betalar 45:-/bal som jag hämtar hos en bonde ca 3 km härifrån.
Kraftfoder köper jag på Granngården.

Jag har det väldigt lyxigt med produktion av både halm, ensilage/hösialge och havre/korn hemma på gården så allt det är skördat och hemkört från fälten. Det enda jag behöver köpa är betfor + mineraler+ vitaminer och det köper jag på Granngården när flaskan/säckarna är slut.

Tar in eget hö som torkas inne så klart. äv halm och spannmål, ekologiskt.
DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se

Glömde skriva vad jag har för strö, ju!
Kommer hämta vetehalm ifrån stallet där pållarna är inackorderade nu - det är riktigt guldgul halm, skördat innan regnet kom, och har inte legat i en endaste droppe regn. (Jag såg på både när de skördade och när de pressade/körde in.) Helt kanon, och jag är så lycklig över att jag får köpa 1 ton av det, eftersom så många har fått gråsvart halm i år.
Kommer utöver halmen att ha torv eller möjligen sågspån i botten på boxarna.
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se