Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett12-foder-utfodring
Läst 2860 ggr
Cattis
0

Mineraler

Vad använder/ger ni för mineraler under sommarbetestiden?

Stenar, pellets, "grus" eller vad köper ni?

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

Charlotte-J
0

Basiblock, såklartFlört

Amor vincit omnia Kyss

Hanna-D
0

De blå baljorna från Granngården. Minns inte vad de heter.

Cattis
0

Samma som er båda faktiskt. Har använt BasiBlock till mina förra sommaren, men det blev svindyrt måste jag säga. De åt som galningar, även efter den tid då det var sagt att det skulle "lugna sig". Jag köper nu antingen de som finns på Granngården, eller de likvärdiga som Hippo gör från TSF.

/Cattis

Kiara
0

Basiblock året runtFlört

Hanna-D
0

#3 Hur är de på TSF mot Granngårdens prismässigt?

Har också provat BasiBlock men har samma erfarenhet som Cattis.

Cattis
0

#5 Ungefär samma pris. Inte värt att göra en extra resa för det iaf.

/Cattis

Annette
0

Granngårdens blå baljor. Vad är TSF?

Cattis
0

#7 Vet inte alla det? Generad Oj, ja det står för Täby Stall och Foder (ligger vid galoppbanan).

/Cattis

Annette
0

#8. Tror jag struntar i att pröva det då. 40 mil är lite långt.Flört

Kiara
0

#3 ja det blir svindyrt i början, och jag mitt ljushuvud startade en månad för jul….det gick åt massor, men nu äter dom lagom. Jag tror till och med att det är billigare än andra mineraler skulle vara för mig, det går åt 3 / häst / år = 100 kr/månaden och häst. Jag har 2 D-ponny och en B-ponny vad B-ponnyn äter på ett år vet jag inte än då jag köpte henne i höstdags. Vad jag märkte det var att den fånghäst jag hade inackorderad blev mycket mer rörlig och det knäppte inte så i hans leder. Jag skulle aldrig sluta med Basiblock

Cattis
0

#9 Ja, och SÅ mkt tjänar du absolut inte. Inte ens om du köper tio stycken åt gången. Flört

/Cattis

Kiara
0

Varför skulle jag köpa en års förbrukning åt gången? Jag ger enbart Basiblock och blundar för alla andra örter och mineraler och då lägger jag ca 100 kr och D-ponny i månaden på mineraler. Jag vet inte än men det ser ut som om kostnaden för B-ponnyn kommer att stoppa på ca 50 kr och månad. Sen är jag så förbaskat lat och hatar att små pytsa, mineraler och örter, nej hos mig får hästarna hösilage och fritt av det och fritt med mineraler i år har jag haft det jobbigt för det var lågt med protein i hösilaget. Men du har rätt det är mineralerna som är dyrast för mig 150kr per månad medan lusernen gick på 130 kr och månad och hösilage det har jag gratis, nej hovslagaren är nog dyrast det blir 300 kr och strö det är 150 kr och så vaccineringar jag tror jag lägger 200 kr där. Nu ska vi se 150+300+150+200 = 800 kr löpande för tre hästar i månaden eller 27 kr om dagen tur att jag inte rökerSkrattande

Cattis
0

#12, jag svarade på #9.

/Cattis

Kiara
0

Oj GeneradOskyldig Ja, nu vet du för hur mycket Kiara äter förFundersamFlört

Milla
0

mina äter miner och dom klarar sig på 145 kr per 3 månaders period

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

carl-gustaf
0

#0, Cattis. Du har mer rätt än du tror. Många mineraler innehåller "sk sten", dvs en mineral, i en mängd som efter 6 månader efter sista förbrukningsdatum uppgår till den mängd som är angivet på förpackningen. Men mineralen är icke i lösbar form, dvs den är icke upptagningsbar för hästen, dvs i detnärmaste totalt meningslös. Som att äta en järnbit. Kroppen tar inte upp ett enda jota järn av det. Ge frukt istället, innehåller inte så mycket men det lilla som finns tas upp. (Kalk och lite salt är ungefär vad som behövs att komplettera med.)

nallebjörn
0

#16 hur vet du at alla har behov att komplettera med endast kalk och salt? Det beror ju på hur de olika jordarna ser ut, vad för gräs man har och vilket foder man har vintertid.

Sen tror inte jag att man skulle stoppa i en massa onödiga saker om man inte behövde det till hästarna, så som järn i olöslig form. Visst finns det säljtrick såsom innehåller BIOTIN eller VITLÖK men att man skulle stoppa i helt onödiga saker tror inte jag på iaf.

Jag ger inga konstiga saker i maten under vintern utan hästarna har sin balja. Dom som slickar där gör det och dom som inte gör det fäl vara utan. Vissa hästar kan man se ha vitaminbrist och jag tror ite veterinären hade sprutat en sådan häst utan anledning så att det kan behöva kompletteras ibland tror iaf jag.

Pernilla Lindström
0

Basiblock, såklart

Skrattande

Annette
0

Granngårdens baljor är omgjorda. Nu är det hinkar i stället. Mer i, men kanske lite djupt för shettisar om man har en mineralstation.

Är det någon som provat de nya hinkarna?

Hanna-D
0

#19 Nej, shoppade ju mineralbyttor bara för någon vecka sedan och då var det de vanliga.

hippoteket
0

#19 jag köpte också baljor för bara någon vecka sen… FÅr väl shoppa upp mig på fler om det verkar vara förändring på gång…

Jag ger alltså granngårdens baljor under betessäsongen. PÅ vintern äter de Krafft Miner blå oftast.

[Anna-N]
0

#3. Hippos slickbalja, hur ser den ut?…Är det 10 kg balja eller hink?.

Min återförsäljare hade nämligen skrivit med tuschpenna på baljor (skulle vara Hippo) som såg exakt lika dana ut som de från Jermin:s….?!. Tycker att en sådan stor leverantör som S F borde ha trycketiketter på baljorna.Fundersam

paparatzi
0

#16 Du har helt rätt kissekatten, hästar tar endast upp en liten % av grusmineraler/stenar, hästar i vilt tillstånd hämtar alla sina mineraler ur rotsystemen…

Men klart att mineralproducenterna klappar händerna åt stigande försäljningssiffror…

RebeckaSvensson
0

Har använt mig av BasiBlock i vinter, men hästarna slukar ju ofantliga mängder fastän de haft fri tillgång på det i flera månader. Får nog hitta på ngt annat istället i sommar.

paparatzi
0

#24 Det tycker jag låter som en klok idé…man måste trots allt se till sin plånbok…när du skriver att hästarna slukar ofantliga mängder, så tror jag dig, en del hästar "okynnesäter" och då blir det ingen bra ekonomiskt behållning direkt.

[Anna-N]
0

#24 Det är melass i Basiblocken som gör att hästarna får "smak" på det. Vanliga mineralbaljor äter de mera normalt.

paparatzi
0

#26 Finns det ingen risk att dom får i sig för mycket av melassen?

Cattis
0

#22 De ser ut som granngårdens. Låga orange byttor.

/Cattis

[Anna-N]
0

# 27 Jag vet faktiskt inte. De äter väldigt mkt i början, men sedan ska det avta, vilket jag inte tycker det gjorde….

De flesta som köpt av blocken av mig har upplevt samma.Har hela vintern haft en bred kundkrets som varit jättenöjda, men tyvärr sätter priset kontra åtgången stopp för att folk faktiskt har råd att köpa det.

Ni andra som använt Basiblock. Minskar behovet efter ett tag?. Kan detta vara lokala områden där tillgången på mineraler är sämre alt. bättre i vissa områden?…

[Anna-N]
0

# 22. Tack!. Ja då var det inte Hippos i deras balja iaf.Gråter

paparatzi
0

#29 Ok! men dom verkar ju vara väldigt populära iallafall….önskar man vore en Basiblock balja Oskyldig

Charlotte-J
0

Mina pållar lugnade sig efter några månader med Basiblocken och nu går det inte åt mycket alls. Dom har fortfarande fri tillgång och det funkar mycket bra Glad

Amor vincit omnia Kyss

Cattis
0

#32 Då tror jag du är ett undantag… För ingen jag pratat med har upplevt det så, och det är iaf ett tiotal andra uppfödare - eftersom jag frågat runt.

#- Jag köpte två pallar förra sommaren, och det gick åt innan hösten. De slukade lätt en balja per dag i hagen med alla ston. Visserligen var de nästan 30 st i den hagen (inkl fölen), men en om dagen! Det är inte möjligt för min plånbok att ge dem detta. Jag ställer ut Hippos baljor och de räcker mkt längre. Vissa äter mer, vissa äter mindre. Men det blir inte detta slagsmål om byttorna som det blev om BasiBlock. Och de fortsatte sluka dem hela sommaren. Jag hade inte råd att köpa fler sen, det var inte ekonomiskt försvarbart.

Jag hade en hink kvar sedan dess, den ställde jag ut för en vecka sen i hingstens hage. Han går med tre ston. Efter en vecka är den slut. De har haft mineraler hela tiden, så det kan inte vara som försäljningsknepet säger - att behovet är stort i början om de har brister.  

Strålande idé att ha i melass i dem, lika smart som att ha koffein i Coca-Cola så att man blir tokig i det.

/Cattis

Annette
0

Var köper man Hippos mineralbaljor?

Cattis
0

Kolla på Svenska Foders hemsida efter återförsöljare av Hippos sortiment.

/Cattis

Annette
0

Bra, jag vill inte ha de där djupa hinkarna så jag får kolla efter annat. Svenska Foder finns i Skövde.Glad

paparatzi
0

#32 Kanske du kan tipsa om en återförsäljare på Basiblock?

Charlotte-J
0

#33 Okej, då är jag ett undantag Flört Mina åt också kopiösa mängder i början och jag undrade allt ett tag om det var värt det, för som sagt det är ju dyrt. Men efterhand så minskade "ätandet" av baljorna och jag fortsatte att ställa in baljor och det blev en mer "normal" konsumtion. Men det jag märkt är att om de varit utan balja bara ett litet tag och man ställer in en ny, då hetsäter de igen. Så det verkar som om det måste finnas tillgång hela tiden. I alla fall hos mig GladOskyldig

Amor vincit omnia Kyss

Cattis
0

#38 Okej. Men jag tycker att om de haft andra mineraler under tiden, så borde de inte behöva hetsäta. Om det inte är för ex melassen som de inte kan låta bli. Frågan är om de får i sig för mkt av olika saker, mer än de behöver. Är det inte skadligt att få i sig för mkt av vissa mineraler?

Tur för dig att dina stabiliserat sig, annars hade du väl fått krupp, som jag! Flört

/Cattis

Rose-Marie
0

Har också provat basiblock med slukande åtgång så det gick inte.
Skulle köpa mineraler till betet på granngården men de hade bara till får och ko, så jag frågade vad man skulle ha till häst och de svarade; man brukar inte ge mineraler sommartid, de klarar sig på enbart betet.
Så jag har inga mineraler till mina just nu då jag inte hittat någon balja att köpa (som inte är basiblock).
De har bara saltsten.

Rose-Marie
0

För man kan väl inte ställa ut en hink pelletsmineraler?? Om det regnar blir det väl bara en stor sörja??

JMax
0

#41 Pelletsmineralerna blir nog som du skrev bara en sörja, de blöts ju upp om det regnar på dem.

Mina har samma mineralhink som till korna och det verkar fungera, de äter även vårt pelleterade kalvfoder då det är i stort sett exakt samma innehåll som hippo och kraffts pelleterade foder men brutalt mycket billigare…

Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

nallebjörn
0

#42 akta dej för det tycker jag…. jag vet att kossornas baljor innehåller någon mineral som kan förgifta hästen. Kan bara inte komma på just nu vilken mineral det är men där ska vara någon med mkt högre halt än till hästar.

Peppe
0

Är det någon som ger Krafft groov 90 till sin häst? Jag är lite fundersam, för på säcken står det att det innehåller massa olika mineraler & vitaminer (har jag för mig). Och då undrar jag om man måste ge extra av det ändå? Att det t ex inte är tillräckligt i fodret.

och hur ska man veta hur mycket extra man ska ge i så fall? Det såtr ju foderanvisningar (C-ponny 2-3kg groov lr nåt) men min får bara 1 kg groov… I våras hade jag Grund ist utan några tillskott men då fick han selenbrist och tappade varenda muskel. Vi bytte till Groov och gav e-vitol, och nu är han mer musklad än någonsin…Kanske finns det tillräckligt med selen i grooven så han inte behöver E-vitolen längre? (är rädd att han ska få för mycket, samtidigt som jag inte vill att han ska få brist igen, för han såg verkligen hemsk ut)…men jag vet fortfarande inte om det finns tillräckligt med övriga mineraler och vitaminer…man kanske måste ge så mycket som det står på säcken för att det ska vara så mycket M & V som behövs?

Vill helst inte ringa krafft heller för då kommer dom bara säjja att jag ska ge en massa extra helt onödigta saker för att dom ska tjäna pengar

Äsch jag blir snurrig av allt det här, säkert många fler som blir det :S

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Peppe
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

PS. Han har sån där balja nu, men jag vet inte hur jag ska göra inför vintern DS

Bild på när han hade selenbrist, ser absolut inte ut så idag--->

kacka
0

Hur vet man om hästarna äter LAGOM av mineralerna? Det GÅR ju att överdosera med…

Ellinor Johansson
0

# 37 Basiblock har näthandel på basiblock.com

Det finns en lista på återförsäljare på deras hemsida också.

Ellinor Johansson
0

Vi ger vår pållar Basiblock. Under vissa perioder på året är åtgången stor, under andra perioder tittar de inte i hinkarna.

Det finns säkert ett samband som jag inte hittat ännu, När det har regnat går det åt mer i hinkarna, vad det nu betyder

carl-gustaf
0

Ger Ni hästarna Basiblock blir ni helt grundlurade.
Det är inget annat än dyrt godis.
Socker, vetekli, blomextrakt och vitlök vad har det med mineraler att göra? Av socker blir man bara tjock. Vetekli hör ej till hästar. Blomextrakt är flummigt. Vitlök = trams.
Ge hästarna tillgång till kalk och fosfor i rätt blandning samt salt.
Då äter de bara vad de behöver och kostnaden är ringa.
Vitaminer är bra om man har brist annars är både mineraler och vitaminer i stora doser antingen helt utan verkan eller så oxå dödligt farligt.
Hästar är konstruerade att livnära sig på gräs i rimlig tillgång.

Bojkotta alla produkter med godis i.
Skulle Ni ge era barn fri tillgång till godis om Godiskungen tillsatte vitaminer i geléhallonen. Solrosfrön i skumbananerna och vitlök i de salta fiskarna. Nyttigt godis????
Barnen skulle precis som hästarna smaska i sig till de storknade och kräktes. Dumt att betala extra för att få sina hästar förstörda.Skrattande

VeronicaP
0

Fast vetekli kan man visst ger hästar #49

Ellinor Johansson
0

#49 Utveckla närnare på vilket sätt ponnyerna skulle bli förstörda när de äter Basiblock.

Cattis
0

"Det är inget annat än dyrt godis."

På just den punkten är jag benägen att hålla med. Det som de marknadsför som en positiv grej, att de har blandat i melass för smakligheten - det är i mitt tycke heldumt. Hästarna äter och äter som tokiga tills det är slut. De slåss om baljan…

Mina får andra mineraler, kalk och salt samt en gång i veckan selen. En del äter av mineralerna, en del inte. Av de som äter gör en del det mer, en del mindre. Som alla andra år, de som behöver tar det de behöver.
Jag tvivlar på att det i Basiblock finns en massa andra viktiga mineraler o vitaminer än i de vanliga byttorna som mina hästar isf skall ha en sådan extrem brist på att de hysteriskt äter av Basiblocket.

Inte ens då jag fåt hem ngn häst som varit i taskigt skick och rimligen BORDE ha haft mineral och/eller vitaminbrist har den ätit av mineralstenar o dyl med sådan frenesi som dessa gör av Basiblocket.

Jag skulle vilja se hur de åt av deras byttor om man tog bort melass o annat slibbigt som lockar hästarna att äta det. Då det bara borde vara det nyttiga i baljan som hästen vill tillgodose sig av. Då skulle det förmodligen inte alls gå åt mer än av de vanliga stenarna/hinkarna.

Min åsikt.

/Cattis

Cattis
0

#49 Vad får dig att säga som du gjorde ang vetekli? Jag har fått lära mig att man inte skall ge vetekli, för länge sedan. Jag minns inte ens varför längre, bara att man inte gör det. Så jag har sällan gjort det. Varför anser du alltså att man inte skall ge vetekli?

/Cattis

Kratern
0

#49 Wow!Glad

Det där med vetekli förstår jag inte. Den som nu är orolig för proteinbrist borde väl verkligen ge vetekli.

jullan
0

Provat miniral balja men det ville ingen av dem ha,så vi kör med miniralsten inne i boxen och saltsten ute i hagen!

Denna kommentar har tagits bort.
Lilla_My
0

vi har en sån där blå balja från hippofoder, har ställt den i ett bildäck och den har hållit änn så länge *peppar peppar* ;) dom äter lagom av den också! (=

kacka
0

Ni som utfodrar med kraftfoder (som innehåller viss del mineraler) Har de även mineralbalja i hagen?

Ser ni skillnad på om föl resp äldre äter olika mycket ur baljan?

Peppe
0

Min ponny och hans "dam" äter inte av baljan över huvud taget, dom tycker de e jätteäckligt. Den regnar bort istället :S

ZABA
0

Måste man skämmmas när man berättar att jag hittills aldrig gett mina ponnyer eller hästar annat än vanlig saltsten med selen sommartid? De verkar klara sig alldeles utmärkt på det och får nog göra så även i fortsättningen. Mineral och vitamintillskott får de under stallperioden men inte när det finns grönt gräs och solsken!

kacka
0

Tänkte just fråga hur ni gör med mineraler under vinterhalvåret…

Ellinor Johansson
0

# 59 Det som är bra med Basiblock är att den inte regnar eller snöar bort. Vi hade samma hink ute i hagen en hel vinter och halv vår tills den tog slut

AnnaLundin
0

Angående vetekli så innehåller det hög halt av fosfor. Ska man ge det så bör man ha analyserade foder i övrigt och räkna noga på mineraltillförseln, så att Ca/P-kvoten inte går under 1,2. Blir fosforandelen för hög så urkalkas skelettet, Även om man ger vad som egentligen är tillräcklig mängd kalk. Det är alltså kvoten som är viktig.

Midlingur
0

#52 Basiblock håller på att ta fram en hink utan melass :) Ska bli intressant och se om hästarna gillar den lika mycket som den med melass.

Ellinor Johansson
0

# 64 Jag har gett pållarna Basiblock i tre år så här är det ingen strykande åtgång, när regnet äntligen kom efter många veckors torka då märktes det i hinkarna annars händer det inte mycket.

Intressant med melassen.