dna typning- någon som vet?
Jag har dna-typat tre ettåringar och deras mammor för registrering i sss. Nu har svaren kommit och det jag undrar är: Skall originalet av dna svaren skickas till sss eller en kopia? Är det jag eller stambokföraren som skall ha originalet?
Tacksam för svar.
Jag fick också göra det på ett sto och föl för två år sedan. Då tog jag en kopia till mig själv och skickade in orginalet.
Du får tillbaka orginalet när du har registrerat ponnyerna.
Går det verkligen att registrera ettåringar även om du har tagit DNA?
#2 Det har jag tagit för givet att det går. Det står ju på webstamboken att om passansökan kommer in efter 31/12 födelseåret krävs fullständig härstamningskontroll, efter 31/12 är de ju ettåringar.

Klart det ska gå att göra , är ju bara att DNA typa dem ju , även modern då , fadern är ju alla redan typad och finns i registret.
Så jag fattar eg inte varför det inte skulle gå att göra .
Läs Plan och Riktlinjer 7.1
Veritas odium paretFörvånad

Blir inte så mycket klokare för det Kristin ;-) .
Ibland så är det ju vissa faktorer kanske som gör att man inte hinner/kan regga fölet innan året har gått ut och då tycker jag att det skulle vara för J----gt att det inte skulle kunna gå att regga den som åring om man har betäckningsrapport, har gjort härstämmningskontroll osv för då om något så bevisar man ju ändå att det är rätt häst och rätt ras ;-)
Om det är så att det inte går att regga dem. Vad gör man med dem då? Slakta går ju inte för de har inga pass.
Lite synd att behöva avliva 3 välstammade ettårsston för att papprena skickades in några månader för sent.
Finns det någonstans man kan ansöka om dispens eller det är bara avlivning som gäller? Att regga dem som ridponnyer kommer jag inte att göra, det skulle vara fruktansvärt för 3 så bra ston. Som ridponnyer har de ju inget värde utan blir säkert bara vandringspokaler.
#7 jag hoppas verkligen att du ska kunna regga dina ston. Precis som du säger är det ju himla synd om man inte skulle kunna regga dom i SSS.
Jag håller tummarna för dig att det ska gå.
Precis som Veronica säger så kan du ju inte bevisa mer än vad du har gjort att det verkligen är dessa hästar.
Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se
Saxat ur plan och riktlinjerna 7.1
"Insänds ansökan om stamboksföring efter det kalenderår ponnyn är född, kan den inte föras in i stamboken."
Jag tolkar det alltså som att man inte kan regga dessa ponnyer?
Delad glädje är dubbel glädje :)

#7 Jag hade ringt stamboksföraren och frågat honom
Annars så kan ju jag tycka att reglerna ska ändras om jag ska vara ärlig. För det är ju rena shetlandsponnyer som ibland av olika anledningar inte blivit reggade det året som de har blivit födda. Inte kanske så konstigt annars om det slaktas en del shettisar eller säljs billigt utan papper .
Det har ju gått att regga sent med DNA tidigare, är nya reglerna ett EU beslut eller är en allmän skärpning av registreringsreglerna?
# 10 Jag tror inte att det slaktas ponnyer och säljs ponnyer utan papper på grund av denna regel.

"Insänds ansökan om stamboksföring efter det kalenderår ponnyn är född, kan den inte föras in i stamboken."
Hm, undrar om detta verkligen är förenligt med EU:s reglementen… Enligt den informationen som gavs på Höstmötet 2005 (tror jag det var), ska en avkomma till två föräldradjur införda i en stambok, själv kunna föras in i samma stambok.
Nu är det ju iofs flera år sedan och turerna kring por-linjer, rasvisa krav osv har ju varit fler än vad man kan hålla reda på. Men nog känns denna regel väldigt konstig och inte helt genomtänkt, när det gäller hästar som avlats inom ramarna (betäckningarna rapporterats) och vars identitet har säkerställts genom DNA…
# 12 Dessa plan och riktlinjer är skrivna 2007-12-18 så verkar ha tillkommit nya krav.

#13 Det jag undrar är om dessa nya krav är förenliga med EU:s sätt att se på stamböcker. 
#11 Här finns det 3 som kommer att avlivas. De är alla e.flerfaldigt guldbelönade hingstar och u.diplomston, jag registrerar bara inte sådana ponnyer som ridponnyer med okänd stam. Då avlivar jag hellre.
Ingenting förvånar mig när det gäller SSS, men stämmer det att dessa 3 ston inte går att registrera trots att betäckningarna är rapporterade till sh och de är fullt härstamningskontrollerade, då har jag betalat min sista medlemsavgift till sss.
Jag undrar, vem skulle bli gynnad av dessa regler? Inte hästarna i varje fall. Finns det andra raser som har liknande regler?
Varför står det då inte TYDLIGT under registreringsbestämmelser att det inte går att registrera en häst efter 31/12 födelseåret.
#10 Jag skall ringa stamboksföraren, men han har inte tel tid förrän på måndag.
#15 Ursäkta en dum fråga, men hur kan det bli SSS fel att du inte har reggat dem tidigare?
är dom DNAtypade finns det väl inget som säger att man inte ska få föra in dom i en stambok? Är det inte det en DNAtypning går ut på? Att fastställa moder/fader…
Förstår inte riktigt reglerna… Om jag har en ettåring, som av ngn anledning inte blivit registrerad och fått pass, som är efter/undan kända namn med godkänd stam, får jag inte regga dom som shettis då?
Om det är så det är så tycker jag det är bedrövligt… Säger som tidigare inlägg, inte konstigt då att det finns så oerhört många "shettisar" som är reggade som korsningsponnyer då.
Kan man fastställa stammen på en avkomma så spelar väl inte åldern ngn roll…?
Känns som om jag kanske har missuppfattat det här lite, för så kan det väl inte vara
#16 Jag är inte uppfödare till dem. Jag köpte dem i april för jag tyckte det var ett oerhört slöseri att tre så fina ponnyer skulle förbli oregistrerade.
Jag skickade omedelbart in dna analys på dem och deras mammor, idag 4 månader senare fick jag svaren…..
##18 Vad tråkigt att det skulle bli så. Men jag har för mig att det har stått i Shetlandsponnyn om de nya reglerna, för jag är ganska så säker på att det är ganska nyligen de reglerna träde i kraft, varför vet jag inte, om det har med EU eller moderlandet att göra.
Förr gick det i alla fall att regga i efterhand, vet inte om de nya reglerna kanske träde i kraft då det blev lag på att alla måste ha pass?

Fast inte tror jag att det är moderlandets regler om jag ska vara ärlig.

#19 Låter märkligt. Någon EU- regel lär det knapast vara. En connemara kan du registrera närsomhelst…
Som jag skrev så vet jag inte varför det är så, men jag vet att det är ganska nytt, förr gick det att regga året efter.
jag tycker också det verkar underligt jag menar finns det klara bevis på att hästarna är efter reggade föräldrar så måste det ju räcka. DNA är väl det närmsta man kan komma för att få veta vem stona är efter
När jag fick göra DNA på föl och sto så var det för att papprena kom in för sent, jan 2006. Då skulle allt vara inne 31/12 2005 enl. reglerna. Mitt sto blev sedan registrerad utan problem.
Jag hoppas verkligen att det löser sig, det skulle kännas hemskt om de plötsligt blir stamlösa och värdelösa trots att det finns bevis för att de har rätt stam. Sådana regler gynnar verkligen inte shetlandsponnyerna som ju ofta inte är värda så mycket ens med stam.
Nu är jag glad! Har pratat med Fredrik ikväll och det är helt ok att regga dem i sss bara de är fullt härstamningskontrollerade.
Åh vad skönt att det gick!!
Gud så skönt för dig!

Där ser man återigen att det inte är någon idé att hetsa upp sej förrän man har all nödvändig information. 
Men som vän av ordning, tycker jag att den där textraden i por-linjerna borde ändras/förtydligas…
#29 Ja, det borde förtydligas. Fredrik förklarade på flera olika sätt. Tex citerade han det som står i inlägg #12
"ska en avkomma till två föräldradjur införda i en stambok, själv kunna föras in i samma stambok."
Denna regel gör att de inte kan neka att registrera.
Det som står i por linjerna menade han att betyder att fram till 31/12 får man regga på vanligt sätt, efter det datumet krävs att man bevisar att det är rätt stam och rätt häst.
det kan ju vara bra även för andra att veta hur det fungerar, det är inte alltid så lätt med alla regler……