Miniungstochampion & Miniunghingstchampion
Förutom att det är krångliga ord att skriva, varför finns inte dessa titlar på utställning?
Vi var några stycken som diskuterade det vid några tillfällen under RIKS-helgen och det kom fram att flera irriterat sig på att titlarna inte finns. Jag är hyfsat opartisk, men tycker att det är intressant att dessa titlar inte existerar och undrar givetvis varför.
Nuförtiden är det ju hyfsat många minisar som ställs ut jämfört med förut (eller?), och om titlarna för miniunghingst och miniungsto fanns kanske ännu fler skulle ställa ut sina 1-till-3-åriga minisar? Bara en tanke.
Stämmer det att en miniunghingst måste tävla mot vuxna minihingstar om titeln Champion Minihingst, och att unghingstar av standardstorlek tävlar mot andra unghingstar om titeln Champion Unghingst, eller har jag missförstått? Det är ju i så fall rätt orättvist. (Samma för stona.)
Ni som är mer insatta, vad tycker ni? Vad vet ni om titlarnas vara och inte vara? Vem bestämmer vilka titlar som ska finnas?
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se

Om det skall vara särskilda minichampionat på en utställning borde ovanstående också ingå i detta, tycker jag.

Om nu inte t.ex. miniunghingstchampion finns borde väl miniunghingstarna tävla om unghingstchampion för då tävlar ju yngre individer mot varandra istället för en äldre godkänd hingst.
Så många standard unghingstar visas inte så minisarnas unghingstar kan hellere få tävla mot dom.

#2 Ja, men ska det vara separata minichampionat så kan ju inte standardunghingstar och miniunghingstar tävla om samma titel. (Och samma på ston, orkar inte skriva det också.) Och eftersom de går i olika klasser (t.ex. klass 3 kontra 3M) så borde de ju inte tävla mot varandra förrän tidigast i BIS-ringen, eller…?
Så det borde ju finnas separata titlar till minisarna, tycker jag.
www.stuteriprecious.se

Jag menade om det nu inte fanns separata minichampionat så tycker jag det är bättre att miniunghingstarna tävlar mor standard unghingstar i championaten istället för som dom gör nu mot äldre.

#4 Det kan jag hålla med om. Men frågan är, som sagt, om det är rimligt att standard ska tävla mot mini helt plötsligt? Är det inte schysstare att skapa nya titlar för minisarna så att alla tävlar på så lika villkor som möjligt? (Om det nu är "lika villkor" att 1-åringar tävlar mot 2- och 3-åringar?)
www.stuteriprecious.se
Japp en 1 eller 2 åring minihingst tävlar mot ALLA minihingstar på utställningen oavsett ålder. Lika så för stona.
Delad glädje är dubbel glädje :)

Vet inte, men tror att det saknas unghästchampionat för mini för att det inte varit så många mini.
Skulle vara intressant om ni har någon slags statistik på antalet visade mini - eller om det bara är en känsla ni har att det visas fler? I Shetland Nord verkar antalet mini på utställning ligga konstant lågt:
Köping (vinter) - 7 st av 55 visade
Nordmaling - 4 st av 38 visade
Falun - 8 st av 64 visade
Örebro - 9 st av 55 visade
Delsbo - 11 st av 67 visade
Lövånger - 6 st av 40 visade

Råkade klicka på skickaknappen lite för snabbt…
Skulle ju skriva att jag ju tycker att så länge det är få mini, tycker jag inte att det är berättigat med egna championat - och framförallt inte att införa fler.
I Nord har vi provat att ha gemensamma championat för mini och standard, vilket innebär att minisarna har unghästchampionat att tävla om.

I Öst hittills i år ser det ut så här:
Norrköping - 5 av 37
Nyköping - 3 av 34
Rockelstad 1 - 6 av 53
Rockelstad 2 - 10 av 73
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.

#8 Ni har alltså haft championtitlar till miniunghingstar och miniungston?
När vi diskuterade deta här under RIKS så verkade det som att flera hade kunnat tänka sig att visa sina miniunghästar om det fanns rättvisa championat att tävla om. Det kan ju ha varit nåt som bara sas och ingenting som någon tänker infria, men personligen så hade jag blivit lite ledsen om jag hade en mini som blev bäst av 1-till-3-åringarna på minisidan, men som ändå blev brädad av t.ex. en godkänd hingst i championatet, när en standardunghingst i klassen "bredvid" fick en egen titel att stoltsera med på samma utställning. Även om konkurrensen inte är lika stor på minisidan så är det ju inte schysst att unghingstar ska tävla mot godkända hingstar som är mycket äldre.
Det borde väl inte vara så väldigt stor konkurrens om unghingsttiteln på standardsidan heller? (Säger jag utan att ha kollat i någon utställningskatalog.
) Ungston har jag upplevt visas oftare, kanske för att en hingst som man tror kan bli en godkänd hingst i framtiden sparas lite på, för att inte ta med sig eventuella låga poäng som unghingst när han sedan blir godkänd. (Ser inte bra ut i statistiken, typ, bara en tanke, min spekulationer…)
Är det SSS som bestämmer vilka championat som ska finnas, eller är det regionalföreningarna?
www.stuteriprecious.se

#10 Det stämmer, det är sällan ngn vidare konkurrens (till antalet sett) för standard i många av championaten. Unghingst och Hingstchampionaten är sällan många med och tävlar om och kan väl ses som lika "lätta" att vinna som minihingst tex.
De som det är störst konkurrens i, är ju ungsto och ffa stochampionaten.
Ja det är SSS som bestämmer.
/Cattis

#11 Som jag trodde då. Så varför inga championtitlar till miniunghästarna? Då håller ju inte argumentet "det är inte tillräcklig konkurrens".
www.stuteriprecious.se

#12 För att det är färre mini som visas, både ungston och unghingstar, än av standard.
Det visas fler veterande generellt än ex minihingstar och vi har försök få ett championat för dem med, men fått nobben.
/Cattis

#13 Meh…! Försök mera! Jag hjälper till! 
www.stuteriprecious.se
Ursäkta en fråga, men är inte Championatstitlarna rätt töntiga? Visst att bli Champion i lite konkurrens, det säger jag inget om, men att bli Champion Mini, eller Champion Unghingst, när man är den ende, hur kul och rättvist är det. Minst tre deltagare i konkurrens om ett Championat, tycker jag!

#15 Titlarna som sådana är inte töntiga i min mening. Men att dela ut dem när det inte finns konkurrens är lite fånigt, ja. Men det beror också på vad man räknar som konkurrens…
Exempel; 5 unghingstar visas på samma utställning, varav 4 får 36-37 poäng och den femte får 40 poäng. För mig är det solklart att den med guldpoäng ska ha titeln Champion Unghingst, även fast de andra inte uppnådde tillräckligt med poäng för att kvalificera sig till championaten. (Eller hur?) Den med guldpoäng har ju utklassat de andra och visat sig vara bäst för dagen. Men när Shetland Nord skickade ut sin enkät förra året och frågade om medlemmarna tyckte att championtitlarna skulle delas ut även om konkurrens i championatringen saknades, så fattade jag det som att titeln inte delas ut om det bara är en ensam ponny som fått tillräckligt många poäng. Är det så? Frågar därför att jag är oinsatt i hur det funkar…
Fast samtidigt, om man delar ut titlar även utan konkurrens, så är det ju lite av en tagg i ögat för folk som valt att inte åka på en utställning, när de ser i resultaten att en ponny med hyfsat låga poäng har blivit champion och deras egna guldklimp bara gått och skrotat hemma. (Alltså, om de hade åkt så hade de troligen kunnat ta titeln.) Lite "skyll dig själv för att du stannade hemma"… 
www.stuteriprecious.se

#10 Minisarna har tävlat om befintliga unghästchampionat (och övriga aktuella championat) i konkurrens med standard. Detta leder ju till att konkurrensen blir större även i championat där vanligtvis få deltar, som t ex Hingst. Det tycker jag är bra, för som det skrivs i #15 säger det inte så mycket att bli champion som enda startande (även om det krävs kvalificering, så tycker jag inte att man kan bli "mästare" utan att ha mött motstånd).
Vad det gäller unghingstchampionaten så är det inte så ofta titeln delas ut till andra än redan avelsvärderade treårshingstar - så "problemet" skiljer sej kanske inte så mycket åt mellan mini och standard, även om det finns ett extra championat för standard.
#16 Enligt svaren i Shetland Nords enkät var majoriteten för att man ska ha mött konkurrens i klass och/eller championat för att kunna utses till champion. Vi har dock inte gått vidare med att få till någon förändring, då vi inte kunde komma på något bra sätt att genomföra det på.
Jag tycker själv att det allra roligaste (och kanske mest rättvisa) vore att kort och gott utse Champion Svart Standard, Champion Färgad Standard och Champion Mini. Då skulle det verkligen vara något att bli champion!

Just det, skulle skriva oxå att vi inte märkt av att det anmäls fler mini till de utställningar som haft särskilda minichampionat (Köping vinter, Falun och Lövånger), så att införa fler championat för att få fler att visa, är inget jag tror på tyvärr.
# 15 Hur kan du skriva att Championatstitlarna är rätt töntiga?
Jag tycker inte man ska förringa någon titel, en pålle kan inte vara mer än bäst av dem som har anmält? Om du har två standardhingstar anmälda ska vi strunta i att ta ut Champion Hingst då?
Tycker ni att det bara är BIS och res. BIS som ska tas ut? De är ju garanterat titlar som är tagna i konkurans?

Jag tycker det är roligt med championaten. Visst värderar jag titeln högre om det är större konkurrens om den, men eftersom det krävs minst 40 p (förutom för föl) så är det ju inget man får till skänks precis.
Ellinor! Missförstå mig rätt!! Titeln i sig är naturligtvis inte töntig, fingrarna slant lite snabbt över tangenterna. Vad jag menar är att det är för lätt att bli Champion!! Jag tycker det ska vara konkurrens, inte bli champion för att det kom för få.
Imorgon har Östergötlands Ponnysällskap utställning. Där blir man inte champion om det inte är tre som konkurrerar om titeln.
Det går ju gärna lite inflation i Championatstitlarna, jag tycker man verkligen ska förtjäna dom!
Det spellar väl ingen roll om individen är ensam i championatet den måste ju ändå uppnå 40p för att få titeln.
Det finns standardhingstar som varit ensam och fått titeln championhingst men så fort det gäller minisarna så skall dom tävla med standardhingstarna eller stona.Om en minihingst är ensam hingst då har väl den rätt till sitt championat precis som standardhingsten bara den uppfyller kravet 40p.

#22 My point exactly. Varför ska det vara skillnad bara för att det ställs ut färre minisar? Egentligen, rent krasst? Då får väl de som inte tycker att titeln är värd nåt för att konkurrensen inte var tillräckligt hård strunta i att ta emot den då, eller hur? Tror att de flesta i den sitsen gladeligen skulle ta emot titeln + rosetten ändå och skriva stolt om det på sin hemsida… 
www.stuteriprecious.se
Naturligtvis gäller det alla storleken! Storleken har ju ingen betydelse….
När det är tex ETT föl deltagande (jag vet att det inte är vanligt, men jag har varit med om det) Ska då den bli Championföl pga sina poäng, bara för att de andra inte kommit?!?!
Naturligtvis struntar man inte i att ta emot sina priser, och det tycker´jag heller inte att man ska, men jag tycker det är för LÄTT att bli Champion, i vissa fall. Tycker Pernilla har ett utmärkt förslag om Championatstitlar!
Tycker också Pernillas förslag är bra, med tillägg att jag tycker att man ska ta ut reservchampion i varje grupp.
Det måste innebära att det på slutet blir 6 ponnyer som gör upp om BIS och RES.BIS.

Ja, reserv skulle vara en god idé. Annars måste det bli som nu, att alla kvalificerade klassvinnare går in i BIS-ringen och det är det ju många (även domare) som tycker blir för rörigt.

Jag vet inte om jag tycker det förslaget blir bättre
. Hur man än vänder och vrider så finns det för- och nackdelar med allt.

Spinner vidare med ett till förslag. Varför inte 5 titlar: Champion Sto, Champion Hingst, Champion Ministo, Champion Minihingst och Champion Föl? Alla standards tävlar mot varandra inom könet och alla minisar tävlar mot varandra på samma sätt, oavsett ålder. Och fölen för sig, mini och standard tillsammans. Då blir det 5 som tävlar om BIS och Res-BIS, men det förstås, det visas ju inte alltid föl… (Och nej, det är inte vad jag skulle kalla helt rättvisa premisser, men mitt förslag kanske får loss de små grå hos någon annan så att det föds ytterligare förslag?)
www.stuteriprecious.se

Glöm inte Champion Valack!!
Dessa skall också värdesättas!
Hälsningar valackernas skyddshelgon 

#29 Jag glömde inte, jag skrev det först men ändrade mig. Ville skriva Champion Valack och Champion Minivalack, men visas det tillräckligt många valacker för att det ska vara befogade titlar? Eftersom det tydligen inte visas tillräckligt många minisar för att unghästtitlar ska vara befogade så blev jag fundersam…
www.stuteriprecious.se

#30. I Karlstad var det 7 valacker som visades. Det är mer än vad det var i hingstklasserna.
Det dräller av valacker runt om i bygderna, jag tycker man borde köra en drive för att få fler att visas.

#31 Samma med minisar då, att försöka få in fler. Det finns ju rätt många såna också, som aldrig eller sällan har visats.
www.stuteriprecious.se

#27 Nyfiken, vad tycker du att det är för nackdelar med att gå på den engelska linjen med Bästa svarta, färgade och mini som championat?

#33. Dels så är det att en valack skulle ha väldigt svårt att hävda sig i dessa championat och jag tycker att man på något sätt måste ha en morot för att fler av dessa kommer fram för bedömningar.
Som jag ser det kommer man ändå inte ifrån problemet med minichampionaten, åtminstone inte här i Väst där väldigt få mini visas.
Nja, jag föredrar det nuvarande systemet, tror jag. Det krävs ju ändå minst 40 p så några gratistitlar är det ju inte som delas ut.

För att röra till det ännumer, vad finns det för championat i storleken liten?
Jag tycker att minichampionaten skall tas bort helt. Minichampionaten i sig har inget större värde mer än att ponnyn uppnått poäng för att deltaga i championat, undantag finns givetvis.
En bra ponny oavsett storlek hävdar sig i konkurrensen. Titta bara på vilka som blivit BIS under året, så vitt jag kan se är det 6 st av 21. Det är en hög procent sett till hur många mini som visats. Så de som "gapar" om minichampionat undeskattar sina små tycker jag. Utan minichampionat blir champion titlarna mer värda oavsett storlek på dem som blir champion.
Veritas odium paretFörvånad

#36 Jag är nog för trött för att förstå exakt vad du menar, tror jag. Men ska standards ha kvar sina chamopionat även om man tar bort minichampionaten, menar du? Standards borde ju också "hävda sig i konkurrensen" om de är tillräckligt bra, i så fall. Kanske alla championat skulle slopas helt då istället?
Ser inte varför standards skulle ha fler championat att tävla om än minisarna bara för att det visas fler standards. Okej, konkurrensen på minisidan är kanske inte lika tuff, men som redan behandlats tidigare i tråden så är det ju sällan så himla stor konkurrens om vissa av standardtitlarna heller - borde inte dessa tas bort då också?
www.stuteriprecious.se
#37 Du är nog trött, för ti ll och med jag fattar att hon menar att mini och standard (och liten) tävlar om samma championatstitel. Eller?
Rätt bra förslag!

Jag är inte lika trött nu, men får inte ihop det i alla fall.
www.stuteriprecious.se
#39 man skiljer inte på mini och standard utan det finns bara ett stochampionat som både mini och standard tävlar om, likadant med ungstocham etc.
#38 Du har fattat rätt!
#40 Det finns vanligtvis (om inte proppen stipulerar gemensamma championat vilket förekommer ibland):
Ch föl
Ch miniföl
Ch unghingst
Ch ungsto
Ch sto
Ch ministo
Ch hingst
Ch minihingst
Ch valack
#41 jag menade att försöka förklara för #39 hur du menade i #36, jag vet att det i dagsläget finns olika championat för de olika mini/standard.
#42 oj, missförstod dig
.