Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettallmänt
Läst 3325 ggr
Hanna-D
0

Transporter

Har kontaktat ett antal transporttillverkare för att få hjälp och idéer till hur man kan inreda trailern för shetland (vill få in tre standard). En hade som förslag att göra tre spiltor med bredden 53 cm/spilta. Inte en chans att mina shettisar får plats att åka bra där. Är mina ovanligt tjocka? Oskyldig

Vad har ni för släp och hur transporterar ni era ponnyer? Visa gärna bilder.

Annette
0

Jag har köpt ett nytt Läckösläp och de åker lösa. Har vissa funderingar på att inreda, men vet ännu inte hur. Säljaren är väldigt bussig och bidrar med material nästan gratis när jag bestämt mig Glad.

Milla
0

jag har en värmlandsvagn och kör jag ston eller sto med föl så åker dom lösa. Kör jag bara en hingst så åker han också lös, kör jag två hingstar eller en hingst och ett sto så står dom bundna med mellanvägg i.

När jag kör dom lösa så har jag ingen mellanvägg i alls, och frambomen är borta eller högst upp, samt att jag binder dörren där framme med stämband.

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

PP
0

När jag inte hade ridhästen kvar, tänkte jag att jag skulle göra spiltor på snedden så att jag skulle få in tre ponnyer. Men mitt standard sto är alldeles för långt (!) för att hon skulle få plats snett över (har en Dalavagn av standardmått), så det fick jag slå ur hågen.

Nu transporterar jag ändå sällan mer än två hästar åt gången. Vanligtvis åker de lösa (utan någon inredning alls och med ett utvändigt lås på skötardörren), men eftersom flera nu är skodda får de åka traditionellt, dvs uppbundna på var sida av mellanväggen, när de åker två.

Tillägg: Jag har funderat på att dela av transporten i två boxar med en portabel mellanvägg. På så vis skulle en liten kunna åka lös längst fram och en längst bak. För helst vill jag nog ha dem lösa.

Annette
0

Läckösläpet har två små hål i låset på skötardörren som man sätter en "nål" i. På så sätt görs dörren omöjlig att öppna om man väljer det ena alternativet. En lätt lösning som man kan fixa på alla transporter med vanligt boxlås på.

Pernilla77
0

Jag har en cheval och i den får jag in tre shettisar. Den är special byggd. 2 st åker som vanligt och en åker framför de andra. Ska försöka fixa foton

Milla
0

#4 kan du ta ett foto till mig på låste annette?? det verkar vara klart smidigare än dom där jäkla spännbanden.

Annette
0

#6. Visst, skall försöka fixa det i morgon.

AnnaLundin
0

Jag ska försöka fixa foto på stuteri Gransjöns släp, som är specialinrett för 3 ponnyer i bredd - ändringsbart till två stora hästar i bredd.

Hanna-D
0

#8 Dom har jag väntat på länge nu Flört

#5 Vill gärna se foton Glad

AnnaLundin
0

#9 - jag har inte varit där på länge…. Flört

Annette
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Så här sätter man nålen när dörren skall vara spärrad.

Annette
0

När dörren skall gå att öppna sätter man den i nästa hål, så vet man vart den är :)

Detta kan man enkelt fixa själv genom att borra två små hål i låset. På Läckösläpet är detta standard numera.

QuickStep
0

såhär åker mina. hopplöst. enda möjligheten annars slår dem ihjäl varandra. 2 hingstar.
vet inte hur jag annars ska transportera dem tillsammans.

Milla
0

Tack annette jag ska genast springa iväg och visa gubben!

Maliiin
0

Vet att Magnus som har Hasselbo stuteri har en transport som han får in tre i:) Kolla med honom:)

Pernilla77
0

Nu har jag fotat lite.
Denna bild är när hingstgallret är i och transporten skall användas för större hästar

Pernilla77
0

Nu är hingsgallret borta och en ponny kan stå framför de andra

sanne
0

Skulle oxå vilja få in tre på bredden… Har hittat en transport som verkar helt super ! men kan nog inte riktigt lösa den i dagsläget.. en Ifo Willams, stor o extra bred, så du kan ha 3 mellanväggar !!!

men men… någon dag kanske !

Pernilla77
0

När vi köpte transporten ville jag kunna ha tre ponniesar i transporten.
Det här en bild på bomhållarna den översta är standard.

Måste bara säga att jag är grymt nöjd med transporten.

lisette
0

finns ngn transport som är gjord för tre hästar.

Linnah
0

När jag jobbade hos Hans & Märta 99-00 hade Hans inrett en transport så att det fick plats tre stycken, i motsvarande tre spiltor där de stod på bredden. Dessutom var det ett innertak ovanför dem, så att det fanns utrymme för att lasta utrustning (och där man alltid slog i huvudet, eftersom det låg precis i fältet där man inte såg det!). Hans kan säkert ge info om hur han hade gjort.

Hanna-D
0

#22 Inget du lyckats fånga på bild?

Annette
0

#22. Jag tror de har den varianten ännu. Åtminstone med innertaket.

Cattis
0

#22 Var det inte också så att spiltorna var framflyttade och man kunde ha en på tvären längst bak?

Har för mig att det var två på bredden o en på tvären då vi hämtade hästar i Skottland med just den transporten…

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.