Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: 15-sjukdomar-skador
Läst 2962 ggr
Charlotte-Aveback
0

Nya rön kring fångverkning ...

Läste just detta i Aftonbladet:

http://www.aftonbladet.se/vss/ridsport/story/0,2789,882982,00.html

Synpunkter?

Asagard
0

Vet tyvärr inte så mycket om skoning vid fång. Har två hästar som haft akut fång, två gånger var. Ingen av dem lider av det idag, ingen av dem är skodda och jag har inte heller några som helst planer på att sko dem…

Milla
0

Hm ja jag vet inte vad jag ska säga om detta. Är så himla negativt inställd på just dom här AANHCP så jag har lite svårt för att ta till mig vad han skriver

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

Peppe
1

Ja tror på det till 110%!! Dom gör underverk med hovarna! Har sett det med egna ögon på 6 hästar och pratat med många andra ägare som verkar enligt AANHCP. Om några år tror jag att de flesta har sina hobbyhästar oskodda iaf.

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Annette
0

Vad är AANHPC?

Milla
0

#3 har också sett några hästar som är verkade enligt detta och dom kunde inte ta sig fram på ett antal dagar, personligen tycker jag inte om det. Däremot är jag mycket positiv till att man inte skor hästarna.

#4 det är en metod att verka hästar på.

Charlotte-Aveback
0

#4: Enligt artikeln så står AANHCP för "American Association of Natural Hoof Care Practitioners".

cinna
0

Att inte sko en fånghäst är inget nytt för mig. Att verka enligt AANHCP skulle aldrig falla mig in då jag vet alldeles för lite om metoden…

jennie-w
0

Är oxå negativ till AANHCP, har en kompis som använder den metoden och jag tycker hennes hästar alltid är ömfotade vid en lite längre ridtur. Har själv en fånghäst med hovbensrotation som jag skor…….. hon fungerar bäst så eftersom hon rids och körs.

Cattis
0

Varför ska man/ska man inte fångsko?

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

Charlotte-Aveback
0

#9: Enligt artikeln, av följande anledning:

"Att sko en fånghäst är däremot logiskt vansinne. Alla är överens om att vävnaden mellan hovväggen och resten hoven försvagas vid akut fång. Och alla är även överens om att på en skodd häst bärs i princip hela hästen vikt av hovväggen, som ju inte sitter fast på rätt sätt längre."

Charlotte-Aveback
0

Av min egen erfarenhet att döma blev en fånghäst inte märkbart bättre förrän efter just en "fångverkning" och "fångskoning", trots att den tidigare gått på Finadyne under en längre tid. Det kanske är lite individuellt, trots allt …

Cattis
0

#11 Det var därför jag undrade. Eftersom det blev så markant mkt bättre efter just detta i ditt fall.
Det är säkert som med mkt annat, att man inte kan säga at tdet ena eller det andra alltid gäller. Det beror säkert på hur mkt skada fången gjort o på hur varje individ klarar av sjuksomen.

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

Milla
0

#11 håller helt med dig den erfarenheten har jag också gjort på mitt fång sto

Annette
0

#5. Det begriper jag också, men vad är skillnaden mellan "vanlig" verkning och AANHCP?

cinna
0

#10 I artikeln "Och alla är även överens om att på en skodd häst bärs i princip hela hästen vikt av hovväggen," Nu är jag inte hovslagare, men ska inte sulan och strålen ta en viss del av vikten  oxå? Jag menar när min hovslagare varit framme går inte mina pållar på hovväggen enbart, utan de har en betydligt bredare anläggningsyta mot skon än enbart hovväggen. Skulle enbart hovväggen belastas så spricker den ju direkt. I det akuta stadiet har jag fått lära mig att oskott är bäst då hovens mjukdelar måste kunna ta vägen någonstans när det svullnar inuti hovkapseln. Om man skor i det läget så låser man trakternas rörelse och därmed möjligheten som hoven har att expandera. Sedan när svullnaden lagt sig och hästen är optimalt smärtlindrad dvs efter ett par dagar - en vecka - dåkan man sko/verka.

trex
0

#5.Håller med dig angående den verkningen.Vi har en häst i stallet hon kan fortfarande inte gå riktigt,det har gått 4 månader nu.Det är inte roligt att se.

Men jag hade Ove Lind en gång till min häst,fjordingen han gjorde inget annat mer än att runda av kanterna mer än vad min vanliga hovslagare gör.

Ägarna till hästen i stallet säger att det är den sortens verkning,aanhcp alltså,men dom har verkat ner hela hoven???

Lauth
0

Är själv inte så insatt i aanhcp-metoden, dock är jag skeptisk eftersom förespråkarna anser det vara "normalt" att en nyverkad häst både blir öm och i värsta fall halt i upp till en vecka efteråt. För mig är det inte normalt eller ens accepterbart.

AnnaLundin
0

Eftersom jag då råkar ha genomgått hovslagarutbildning och i den spenderat 5 månader med klinikhovslagaren på Ultunas hästklinik = sett en helt del fånghästar mm, så känner jag att jag måste uttala mig i detta ämne…

När en häst står med akut fång så har den så ont i sina fötter att jag anser (med stöd av min handledare på praktiken) att det vore rent djurplågeri att sätta skor på den. Det är förmodligen inte ens möjligt att lyckas få den att stå på en öm framhov nog länge för att spika fast en sko i en till lika öm framhov, utan att ge dem bedövning.
Och de har i detta stadium så ont att skor på DÅ inte har någon funktion att fylla. De ska ändå stå i boxvila då på en bädd som är så mjuk at skor eller inte spelar ingen roll. Sandbädd är för övrigt att föredra om möjligt, då det ger understöd som faktiskt KAN förhindra hovbensrotationen - enligt de studier som fanns då jag gick utb… Har man inte möjlighet att ställa dem på sandbädd så rekommenderas att man försöker verka dem i tån och försöka få höga trakter, för att minska djupa böjsenans dragkraft på hovbenets undersida - det som tillsammans med inflammerad lamelläderhud gör att hovbenet roterar och lamellhornet "separerar".

Det akuta stadiet övergår till kroniskt om smärtan pågår i över 48 timmar och/eller då hovbenet roterat. (Hovbensrotationen kallas för något annat av barfotaverkarna, jag föredrar absolut att kalla det för det som veterinärvetenskapen kallar det)

När smärtan minskat så finns flera vägar att gå. Min handledare ansåg att de mår bäst barfota även då, att de inte behöver skorna då. De har ju fortfarande så ont att de inte ska ridas. Men jag kan tänka mig att sätta på skor i vissa fall… Skor lyfter ju upp hoven från underlaget litegrann, så trycket på den ömma sulan minskar ju då. Men fortfarande är det nog svårt att få dem att stå stilla och få på dem skor pga smärtan som ännu finns kvar.

Att hela vikten bärs upp av hovväggen är en delsanning. Visst är det hovväggen som bär upp större delen av vikten. Men hur ofta är underlaget betonggolv, asfalt eller liknande, där resten av hoven inte når ner till underlaget?

Ellinor Johansson
0

#18  Hur lång tid tar det från man ser att pållen har en fångreaktion till det blir en hovbensrotation?

Hur länge ska man vänta innan man kollar om det blivit hovbensrotation?

AnnaLundin
0

#19 OM jag fattat saken rätt så kan det bli hovbensrotation inom första dygnet med smärta, om man har otur. :( Fast jag är inte 100…

Det är faktiskt ganska lätt att se om hovbenet roterat, för till nästan 100% så ser det ut som att pålle går på högklackade skor då. Hästar strävar alltid efter att sätta ner hovbenet "plant" mot marken och när hovbenet roterat så pekar tådelen ner mot marken. Och det innebär att trakterna sätts ner tydligt före tån = dubbelslående steg. Syns tydligast om man stuterar dem sittande/liggande rakt framifrån, när de rör sig.

Detta sätt att se hovbensrotationen själv innebär också att det går att hitta ganska rätt på hovbenets nya vinkel, när man ska återställa hoven efter att smärtan minskat. Men tar ner trakten så mkt att det dubbelslående steget försvinner, helt enkelt.

Ellinor Johansson
0

Min pålle som hade fång på försommaren går som vanligt och sätter ned hovarna som vanligt. Hon är verkad två gånger sedan fånget och det syns inget konstigt.

Skulle du röntga henne om du var jag?

Charlotte-Aveback
0

#21: Mitt sto hade fång förra sommaren och blev sedan efter medicinering och skoning bättre. Hon klarade vintern bra men sedan slog fånget till i somras igen.

När vi då röntgade henne i somras så hade hon hovbensrotation på bägge fram men kliniken kunde förstås inte säga om den försämrats sedan förra året eller om det var det samma, eftersom vi aldrig röntgade henne förra året.

Med facit i hand kunde det kanske ha varit bra att ha röntgat henne redan förra sommaren, för att ha något att jämföra med …

AnnaLundin
0

#21 Jag hade inte röntgat…

#22 Det är nog "ny" hovbensrotation. När hoven växer ner igen efter fången så följer den hovbenets nya läge så att ett år senare - om den verkas korrekt - så kan du faktiskt inte se att det någonsin varit en rotation… Och det tar ju ca ett år för hovväggen att växa ner, så det var nog alldeles precis "en ny hov" so det roterade i igen…

Ellinor Johansson
0

Tack för all information, äntligen tror jag att jag har lite grepp på det här.

Jag trodde att en pålle som fått hovbensrotation alltid skulle lida av detGenerad

Annette
0

Jag har ett sto som hade  lindrig fång i somras. Jag var t o m tveksam om det var det, därför tog jag henne till klinik. Där röntgades hon och även jag kunde se att det inte var som det skulle. Enligt veterinären hade det inte skett då, utan tidigare. Frågan är när, för hon har aldrig haft fång förut. Jag kan inte se någon förändring på hennes rörelser heller.

För mig själv hade det nog psykiskt sett varit bättre att inte röntgat….

Charlotte-Aveback
0

#25: Det är väl detta som är det grymma med fång - fortfarande tycks ingen riktigt veta hur det går till, eller när eller varför … Periodvis är den passiv men sedan slår den till och blir aktiv och ond …

Ellinor Johansson
0

´# 26 Håller med, om man som jag är ett kontrollfreak är fång helt hopplöst energitagandeLedsen

AnnaLundin
0

#24 Det är en vanlig missuppfattning, att man tror att en gång roterat hovben = alltid roterat. Så är det inte… :D

Mitt halvblodssto, som haft fång två somrar i rad - varav den andra då hon var högdräktig och riktigt dålig - fungerar idag alldeles normalt som ridhäst! Och på hovarna syns ingenting! Däremot har jag frikostigt försett fodervärden med Protexin Pro Premium i sommar och hon har klarat sig!!!

Begreppet "Kronisk fång" är ju lite olyckligt eftersom det kan lura en att tro att hästen alltid och för evigt har sjukdomen, vilket alltså inte är fallet.

Annette
0

#26. Det är sådant här som får mig att fundera på att byta hobby. (Min man bara skakar på huvudet när jag säger det. Han skulle nog inte stå ut med mig om jag inga hästar hade.) Om man inte ens kan skydda dom från att bli sjuka känns allt så himla meningslöst. Jag var riktigt, riktigt deprimerad när detta hände. Letade efter felet jag tycke jag måste gjort. Ponnyn mår bra, det gick snabbt över. Men jag har ständig skräck för att det skall komma tillbaks. Därför får hon stå inne nattetid, det sägs ju att fruktoset (heter det så?) i gräset är högre då. Hon får dessutom en form av tarmbalans.

Annette
0

#27. Instämmer helt! Man blir själv helt sjuk av alla funderingar och all oro.

Sedan tycker jag faktiskt att jag blev nonchalant bemött där jag var! Fång får de av för mycket mat, punkt slut, var den veterinärens åsikt, som för övrigt tyckte att min ponny kunde leva på rötter. (???!!!???)

På vissa ställen kanske bara travare och tävlingshästar är välkomna?

AnnaLundin
0

#30 Det är sorgligt att det fortfarande finns veterinärer som inte har tagit till sig dne forskning som finns om fång. Som alltså inte vet att det INTE beror på för mycket mat i sig! Och som uppenbarligen uppmanar djurägare att svälta sina djur!

Jag har alltid blivit väl emottagen när jag kommit med mina shettisar till klinik. Vet inte om det beror på bra veterinärer i grunden eller att de lärt känna mig som halvblodsmänniska först :P…

Ellinor Johansson
0

Jag har blivit stämd för vanvård av djur av en stoägare för att stoet påstods ha fått fång här.

Jag vann målet, men det är obehagligt och tar mycket energi

AnnaLundin
0

#32 Men USCH!

Även om stoet skulle ha fått fång hos Er så är det ytterst sällsynt att det är vanvård och sällan klantighet heller, som gör att de får fång. Hade det varit det så hade vi som är noga med våra hästar aldrig haft några med fång…

Jag har för övrigt också hämtat hem ett sto från betäckning och insett att ett fånganfall var på gång. Visst blev jag lite putt att hingsthållaren hade släppt ut dem på återväxten efter höskörd, men jag skulle väl aldrig drömma om att stämma honom!

VeronicaP
0

Fast jag tycker ju själv att lämnar jag i väg mitt sto på betäckning så gör man ju det på egen risk och man vet ju att de får går på bete och vissa har väldigt kraftigt och andra mindre och skulle jag inte vilja att mitt sto gick på bete eller annat så får man ju säga ifrån det när man ringer och frågar om man får komma och betäcka sitt sto.

Det är sådant  Elinor som gör att man kan tröttna på att ta ston på betäckning till sin hingst, sen fång tycker jag faktiskt inte man kan skylla hingstägarn för , det kan komma akut eller så kommer det smygande och då kan det ju ta jättelång tid innan det upptäcks och det har absolut inget med vanvård att göra..

Kratern
0

#0 Jag kan bara utgå från egen erfarenhet.

En fånghäst jag har blev fångverkad och fångskodd. Hon blev värre av skoningen. När vi tog av skorna såg vi en förbättring, men det tog lång tid.

Personligen tror jag att det tog extra lång tid p.g.a fångskoningen.

När det gäller verkning enligt AANHCP har jag ingen erfarenhet.

Anette
0

Jag har efter ett tips köpt Krafts "mag tarm", just för att förebygga fång vid foderbyte. Har någon erfarenhet av det?

Är Protexin bättre? Var finns det att få tag på

Charlotte-Aveback
0

Det kanske är så som #18 indikerar, att under den första "inflammerade" perioden bör man helst enbart medicinera men när den akuta smärtan lagt sig så skulle man kunna fångverka och fångsko …? Det fungerade i alla fall bra för mitt sto.

Det är intressant att se att det tycks finnas lika många teorier som det finns fånghästar - även bland "de lärde" … skönt dock att kunna ventilera frågan här på forumet och få lite tips och tankar från andra!

Ellinor Johansson
0

#34 Det fanns inte ens ens ett intyg från någon veterinär eller hovslagare att stoet haft fång, men jag tyckte det var obehagligt ändå.

VeronicaP
0

#38 Kan tänka mig det, jag men ar man är ute och kolla till hästarna varjde dag och mycket mer kan man inte göra och jag som sto ägare kan inte begära mer heller tycker jag …

kacka
0

#36 Krafts Mag och Tarm har jag för mig innehåller mest foderjäst. Det går även att köpa en större hink med "ren" foderjäst som förebyggande. Innehåller delvis B-vitamin.

Granngården brukar ha det. betydligt mer prisvärt än en liten hink som kostar många gånger mer…

Peppe
0

#14 skillnaderna är inte jättestora för ett otränat öga, men när man är väl insatt ser man extrem skillnad.

Några grundpunkter:

• Strålen måste nå marken för optimal cirkulation
  • verka ner traktstöden
  • ta bort all utfluten hovvägg
  • runda kanterna för rätt överrullning

Det är de enklaste sakerna, sen är det en massa känsla och andra saker jag inte orkar räkna upp.

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

AnnaLundin
0

#36 Protexin innehåller frystorkade tarmflorebakterier från friska hästar och är betydligt mer effektivt än Kraffts Mag & Tarm…

Hör med din veterinär om denne har att sälja. Det kommer snart en återförsäljarlista på svenska agentens webplats, har jag fått info om vid förfrågan. Kika där!

Anette
0

#40 Jo, det är 40% jäst + div B-vitamin m.m. Menar du att ren foderjäst duger lika bra?

Vad är det verksamma ämnet i Protexin då, verkar ju fantastiskt bra.

Anette
0

#40 #42 Ok, tack för svaren Glad

kacka
0

Mitt fångsto kunde iaf gå på vanligt bete när hon fick "vanligt" foderjäst…

AnnaLundin
0

#45 Foderjäst är absolut bättre än ingenting alls!

Men Protexin är ännu mer effektivt. Båda mina som hade fång förra sommaren har klarat sig i år, med Protexin.

AnnaLundin
0

#47  (utan att ha läst det du skrivit) Problemet är väl egentligen att dessa lösryckta teorier får stå oemotsagda på aftonbladets webplats! Veterinärer måste hålla sig till vetenskap och beprövad erfarenhet. Hovslagarutbildningen leds av veterinärer och det är alltså samma vetenskap och beprövade erfarenhet som lärs ut till hovslagare.

Barfotaverkarna har inte gått igenom någon utbildning med denna grund, DÄRFÖR anser jag att det är vansinne när de får härja fritt. När de ifrågasätter den forskning som pågått i flera hundra år, då blir man lite mörkrädd.

Lorita
0

#48 Jag håller med helt och det värsta är att folk inte förstår vilka risker dom utsätter sina hästar för.

Så även här skriver jag utsätt inte era älsklingar för djurförsök anlita veterinär vid fång.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

[Anna-N]
0

Är helt emot dessa metoder. Tror det mest är en modefluga som utövarna tjänar pengar på. Alla dessa amerikanska cowboys som hittar på något nytt, döper det flott och så sprider det runt om i världen.Den gamla beprövade metoden, varför skulle den ändras helt appropå.

Hur mkt mer kostar en verkning enligt AANHCP-metoden mot en traditionell?