Vart tog tråden vägen?
En stilla undran. Varför togs tråden om Vikings veterinärbesiktning bort?
Det finns andra låsta trådar kvar i forumet, men jag kan inte hitta just den.
Hm, jag gissar att den togs bort pga namngivning av veterinär. Jag funderade på om det var förbjudet att fråga men det är ju en officiell uppgift som står i katalogen så jag frågade. Men jag kan ha fel om anledningen.
Oj, hänt lite då man var på jobbet. Antar att den togs bort eller får hoppas att tråden togs bort för att folk hoppade på den stackars veterinären som bara skulle göra sitt jobb. (inget illa mot hingsten som säkert bara var nervig inför hela alltet)

Anledningen till att den togs bort är att en del började kritisera veterinären i fråga, även sådana som mig veterligen aldrig visat hingst för nämnda veterinär. En del mindre trevliga och onödiga kommentarer.
Det är beklagligt att en hingst "drabbades" och att ägaren känner att det inte gick rätt till. Men det får tas via överklagan eller liknande.
Sakfrågorna i många ämnen är väldigt intressanta, även om det är mindre trevliga sakfågor ibland. Men så snart det börjar handla om kritik mot enskilda personer måste vi säga ifrån, och slutar det inte tas tråden bort - om den inte av sig själv "dör ut" snabbt.
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.
Nu är jag hemma igen, det var jag själv som tog bort tråden.
Dels för att jag hade fått dom råden jag sökte efter, samt att jag hade bestämt mig för hur jag skulle gå till väga och därmed så har jag satt punkt för detta.
Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

#4. Fast av den anledningen tas ju inga trådar bort, utan orsaken är ju som det skrivs i #3.
#5 jo sant!
Veterinärens namn ströks ju så ni kan sätta tillbaka tråden igen.
Man kan inte som Medarbetare på sajten ta bort trådar hur som helst tycker jag.
Då kan vi ta bort alla avslutade diskutioner i så fall.
Milla jag vet varför du egentligen tog bort den eller hur….?
vet du? jag har inget att dölja över Vikings beteende. Hans beteende går att följa via min dagbok på min hemsida och har så gjort sen jag fick hem honom.

#7 Vad menar du eg med ditt inlägg
Milla jag vet varför du egentligen tog bort den eller hur….?
Millan har inte dolt något alls , så jag kan inte förstå vad du menar tycker du kan förklara dig ?
Shetlänningarna ska ju vara barnhästar, tror inte en veterinär underkänner bara för att en hingst har LITE hetsigt temperament, det är ju hingstar.
Det måste ju har varit nåt anmärkningsvärt.

#10 Ditt inlägg skulle väl vara ironiskt, antar jag. Kunde tolkas som något annat utan känslosmileys bakom. 

#7 Väntar också på svar ang.den kommentaren.
#9 Innan tråden togs bort så skrev jag ett inlägg. I det skrev jag bl.a att jag inte skulle välja en hingst som river stallet första gången han får en sele på ryggen osv.
För mig är inte det ett temperament som skulle passa på mina ston.
Det betyder inte att ****** skulle ha kasserats för sitt "ryckande", bara hur jag skulle valt.

#13 om det var det du menade med ditt inlägg så tror jag inte du känner Millan , hon skulle aldrig ta bort en tråd för ett sådant inlägg och ingen av de andra värdarna heller och tycker att det var en helt onödig kommentar av dig i #7 .
Jag vet många hästar som dör nästan första gången de får en sadel, sele , täcke eller annnat på sig och det behöver inte vara hingstar , allt från stora till små hästar inget konstigt alls i det eg, varför tror du att många gånger när man ska rida in unghästar att man inte alltid har den bästa sadlen på hästen…..
#14 Sa bara att JAG inte skulle välja den hingsten. Har jag på något sätt sagt att det är ett onormalt beteende?

#15 Tråden är ju bortagen och du har fått reda på varför! varför fortsätta ällta om samma sak . Alla vet varför han inte gick igenom. Om du nu inte vill andvända Viking till din ston är upp till dig.
Nu måste det väl räcka. Det visar sig nog med tiden om Viking blir godkänd eller inte. Och vem som vill använda honom behöver man väl inte diskutera här. Det finns många godkända hingstar som jag inte vill använda men inte skriver jag det här för det.
Jag tycker att Viking är otroligt vacker och välstammad och jag hade gärna använt honom om han blir godkänd!
# 11
Vadå ironiskt?, jag har alltid satt temperamentet först på de hästar jag avlar på, att använda en hingst som kasseras veterinärt pga temperamentet är för mig helt otänkbart (och kanske inte så aktuellt heller eftersom jag har ett ministo).
De är ju BARNHÄSTAR!!
Jag tycker det är fint och rakryggat att skriva om detta när man själv äger en hingst som har drabbats av det.
(fast det är klart, jag är ju jävig så att säga eftersom jag nästan har blivit ihjälsparkad av en häst. Skulle inte drömma om att utsätta barn för det. Jag uppskattar också situationen för en unghingst som kanske aldrig har varit med om nå´t i sitt liv.)
Jag är helt övertygad om att många kommer att använda .. och vill använda viking när han väl blir godkänd veterinärt.
#16 Poängen var att få fram varför vissa trådar helt enkelt tas bort och andra "avslutade" (låsta) trådar ligger kvar (t.ex "stofölsavgift")
Jag tycker inte att jag fått svar på varför man gör denna skillnad.
Att jag sen fick frågan på varför jag kommenterade detta….och dessutom svarade på den frågan hör egentligen inte hit.
Jag har ju ägt både mamman och pappan, är till lika uppfödare av Viking.
Jag kan bara säga att även jag sätter hästarnas temperament först i raden av önskemål på just shetlandsponny. Därför är även Viking avlad ur två föräldrar med mycket bra temperament.
Att sen veterinären inte tyckte om hans sätt just för dagen behöver inte betyda att hästen har ett dåligt temperament. Det kan vara ovanan att hanteras av okända, samt att hästen upplever olika hanteringar på olika sätt. Viking har också bevisat på flera sätt att han är hanterbar och är absolut inte elak, men en försiktig individ.
Kan också berätta för er som inte varit med i så många år att han är inte den första som fått den kritiken. Vet flera som jag sett med egna ögon som det gått lika för tidigare, som kommit tillbaka och fått godkänt senare, och som använts flitigt i aveln.
Är det inte tur att alla ser saker på olika sätt. Är nog många som funderar över vad andra gör och inte. Men vem har rätt, och ser med rätt ögon. Det är inte alltid de med störst käft som har rätt.
Jag är också övertygad att det finns många som vill använda honom i avel den dagen han går igenom.

#18 Jag sätter också temperament och en sund skalle först.
Men jag har nog fel ras då, för ingen av mina är "barnhästar". De är mina och jag tar hand om dem, inte barn.
Du menar att shetlandponnyn inte framavlas som barnhäst?

#19 Fast som sag jag kunde gå fram och lyfta benen på viking när han stod inne i ridhuset , bland allt folk och hingstar enda skillnaden kanske var att jag talada om för honom att jag var där och att jag följde med handen hela vägen ner och inte slängde mig på hans ben, det är inte för mycket begärt , alla hästar kan bli rädda och skrämda om *någon* bara flyger på dem utan att förebereda hästen på det .
Då jag även har sett viking på 3 årstestet och även där visade han vilket härligt temprament han har så , jag skulle gärna använda viking i avlen hos mina hästar .

#22 Inte hos mig. Sedan att mina är trevliga nog att även barn kan vara med dem är en annan sak.
#22 mina shettisar används då rakt inte som barnhästar… Ursprungsshettisen är framavlad för att hjälpa vuxna karlar i gruvor, så nä shetlandsponnyn framavlas inte som barnhäst.
Många är de ponnysar som är aldeles för starka och envisa för att passa som en bra barnponny.
En hingst är alltid en hingst och inga barn har runt hingstar att göra enligt mig.
Förstår inte varför vissa ser shetlandsponnyn som en gullig leksakshäst som man kan gosa och leka med när helst det behagar. Det är en HÄST precis som alla andra hästraser
den häst som INTE reagerar om ngn kastar sig över deras bakben, skulle jag vilja träffa, oavsett ras
RIDÅ!
Därmed bekräftade du alla fördomar om shettisar och deras användningsområden. Och shetlandsponny aveln är inte fokuserad på att få fram bra barnhästar, isåfall hade man lagt mer vikt på ridprov osv.
Personligen så anser jag att shettisar som är "barnponnys" är de tråkigaste ponnysarna någonsin. De ger mig inget som vuxen. De är ofta hanterade till leda och verkar trötta på livet.
Nä, tack och lov har ivarje fall en av mina två shettisar mycket temperament och kommer bli KUL för mig som vuxen att hålla på med. En känslig shetlandsponny med mycket fart är att föredra för mig som vuxen. Även BARN uppskattar sådana hästar, ivarjefall de som har lite erfarenhet och kunskap av att rida (inte ÅKA ponny).
Jag säger ÄNTLIGEN när det gäller Viking! Fram för fler shettisar som inte är avtrubbade!

Att ni bara orkar!!!
att vi bara orkar vad? diskuetra saker? Trodde att detta var ett diskussionsforum
Är själv ägare till en underbar liten hingst med temperament:o)
Han brallar, blir rädd för postlådor, tittar snett i dikena, blåser upp sig, värsta sortens "fullblodsshettis" och huuuuuuur rolig som helst.
Målet med honom är ju att få honom avelsgodkänd, men det kanske inte är ngn bra idé pga av hans "dåliga" temperament

Shetlandsponnyn är absolut INTE framavlad som Barnhäst, det är pållar som behöver uppfostras av vuxna, precis som vilken annan ras som helst.
Om jag kunde tappa hakan skulle det vara NU!!!

Så shettisar ska vara en liten häst med dåligt temperament som inte går att använda till nå´t men vacker att se på?
Vem har väl sagt att en shettis måste vara avtrubbad för att barn ska kunna hålla på med den?
BRA TEMPERAMENT är väl det som krävs………. eller???
Undrar verkligen vad jag har gjort dig Maria A?
Om man kunde bli hackkyckling så skulle det vara jag,, vad jag vet har jag inte gjort dig nå´t men nog skulle jag ju vilja veta?

#31 Men vem har påstått det???
Jag säger ÄNTLIGEN när det gäller Viking! Fram för fler shettisar som inte är avtrubbade!

#33 Ja, just det var kanske inte en så bra kommentar. Tror dock inte hon förespråkar ohanterbara hästar.
#33 tror att det var du själv som startade diskussionen genom att påstå att en hingst som reagerar, när ngn tar den i bakbenet inte ska avlas på…
Att vi inte använder våra shettisar som leksaker till barnen, betyder inte att vi inte aktiverar dom och bara använder dom för att "titta på"!
Shettisen är ursprungligen inte framavlad som barnhäst!!!! Förstår inte vad du fått det ifrån

Tycker diskutionen börjar bli lite löjlig nu. Hur o Varför det gick som det gick m Viking är ingen mer än Milla o Veterinären som vet. Sluta anklaga Milla o hennes hingst snälla.
Visst kan hingstar ha temperament, men inte sjutton vill man ha en hingst som inte barnen kan gå nära. NU skriver jag efter mina egna erfarenheter,
Vi vänjer alla unghästar oavsett sto el hingst, vid mycket rörelse i stallet, barnen springer o leker, hundar runt benen o allt annat som kan skrämma dem, MEN vi tränar dem oxå att vara lyhörda o lugna i stallet.
Även om det är tragiskt för Milla´s Viking, så kan jag tycka att det var ett bra sätt att träna hingstarna inne i det stallet. Massor av barn, ljud o rörelse. det var samma för alla, MEN vissa hästar kanske inte är vana vid det o lite fel kan bli ett stor misstag.
Sen kan jag väl tycka att även denna tråd börjar balla ur nu. Sluta anklaga vissa enskilda personer, när inte alla vet fakta.
tack för mig
Jag tycker dock inte om hästar som blir rädd för postlådor, vad är det för kul med det? En shettis kan väl ha ett bra temperament samt vara en bra barnponny. Min valack älskar barn men är inte ett dugg avtrubbad för det. Det var nog det löjligaste jag hört.
Vill man ha en nervig häst så finns det väl andra raser för det men inte vill man väl ha in det i shettisaveln??
Visst, shettisen är väl inte framavlad för att bara passa små barn men ett jämnt temperament gör att de ofta passar till barn (o vuxna såklart), de är ju ändå de enda som kan rida dem.
Har haft ett par shettisston som inte gillade barn (kunde attackera dem) och det är ju absolut inte önskvärt.
Men det är ju bara vad jag tycker…
Ville bara tillägga att tråden börjar handla om andra saker än ursprunget.
Tycker också det är konstigt att trådar kan tas bort bara sådär. Är väl bättre att bara låsa den?

Om man undrar över en specifik tråd som tagits bort kan man ju fråga någon ansvarig ( pm ) istället för att det blir allmän diskussion som kanske urartar.

Läs #3 så ser ni anledningen till att tråden togs bort.
Mer behöver inte kommenteras.
Men det var ju vad Cattis skrev. Milla skrev ju nåt annat och det var ju också Milla som tog bort tråden.
Lås denna tråd då ni som kan.

Jag har svarat på varför tråden är borttagen. Att Milla hade sina åsikter om varför hon tog bort den är just det, hennes åsikter. Skälet till att tråden förblir låst och borttagen, är av de skäl jag anger i #3.
Antingen får denna tråd stå kvar om ngn undrar mer om ursprungsämnet i sakliga frågor, eller så låser jag den.
Håll er till ämnet. Frågor och diskussioner om Millas hingst får tas med henne privat och sakliga diskussioner om hingstar och deras temperament, tas i egna trådar. Tack på förhand.
/Cattis
Ta bort den vetja :-)
#42 Ursprungsfrågan…..
Ja, jag skulle vilja veta varför vissa låsta trådar tas bort och andra ligger kvar?

#44 Därför att här hänger man ut en veterinär och det får man ju inte göra tex inte så konstigt med det , jag vet inte riktigt vad du är ute efter eg om jag ska vara ärlig , verka mer som du är ute efter att *hänga* ut värdarna här eller enskilda personer.

#44 För att vissa trådar är mindre trevliga än andra. Andra, som också ibland innehåller mindre skojiga kommentarer ligger kvar om det finns "viktig" info som är bra att den kommer ut.
En del trådar med tjafs i ligger kvar om de dör ut av sig själva som jag skrev ovan. Bedöms från tråd till tråd.
/Cattis