På minerad mark?
Har följt en del inlägg här på sidan och har reagerat på en sak, nämligen hur noga det är, enligt de här på sidan, att alla shettisar har papper, annars är de inte shettisar, de är korsningsponnyer.
Enligt mig är ett föl efter två registrerade shettisar fortfarande en shettis, även om den inte är registrerad. Däremot är den en oregistrerad shettis. En korsningsponny är en ponny som är korsad av två eller flera olika raser, eller har jag fel? Det blir ju inget gotlandsruss bara för att den inte har några papper… Kanske dumt exempel, men föräldrarna är ju fortfarande shetlandsponnyer och fölet byter ju inte ras, bara för att det inte är registrerat.
Innan folk börjar hugga på mig kanske jag också kan förklara min ställning i frågan i övrigt. :o)
Jag har själv en oregistrerad shettis och en registrerad. Anledningen till att jag skaffade den oregistrerade shettisen var eftersom jag behövde ha en sällskapshäst till mitt halvblod. Hon har blivit körd, varit sällskapshäst och stallets maskot. För mig var det då inte så himla noga om hon hade stam eller inte, hon skulle inte tävla och jag ska inte ta några föl på henne. Sedan kan vi nog tacka henne för att jag skaffade min registrerade shettis, så kanske har hon inte levt helt i onödan. ;o)
Rent generellt är jag HELT emot att man avlar på icke registrerade och icke godkända djur, oavsett om det gäller hästar eller hundar. Själv skulle jag aldrig avla på min oregistrerade shettis, och heller aldrig använda en icke godkänd shetlandshingst. De som avlar på det sättet är oftast oseriösa och ute efter att tjäna pengar. De behöver inte betala pengar för språngavgift eller registrering och kan på så sätt stoppa mer pengar i fickorna. Inom hundvärlden är det oftast ännu värre, de skiter i att avmaska, ID-märka och veterinärbesiktiga också. Hästfolk känns oftast mer seriösa med att ändå registrera sina hästar, även om det är i svenska ridponnyavelsförbundet…
Inom hästvärlden känns det mer accepterat med korsningar, än vad det gör inom exempelvis hundvärlden. Jag skulle till exempel aldrig i livet köpa en blandrashund, även om det finns massor av trevliga sådana. Jag vill helt enkelt inte stödja den verksamheten. Att köpa en ostammad shettis kändes inte förbjudet på samma sätt. Det var åtta år sedan jag köpte min oreggade shettis, och idag skulle jag inte göra om det. I fortsättningen kommer jag att köpa shettisar med papper på.
… men ändå anser jag att en shettis efter två registrerade shettisar är en shettis, om än ostammad sådan!
Jag är beredd, har tagit fram sköld så jag stå emot eventuella atacker :o)
Enligt mig är ett föl efter två registrerade shettisar fortfarande en shettis, även om den inte är registrerad. Däremot är den en oregistrerad shettis. En korsningsponny är en ponny som är korsad av två eller flera olika raser, eller har jag fel?
Lite fel bara … ;-) Ett oregistrerat föl efter två shetlandsponnyer blir ett föl av A-ponnytyp. Ingen korsningsponny. Ingen shetlandsponny. Det är Svenska Shetlandssällskapet som har fastställt kriterier över vilka ponnyer som får kallas för shetlandsponnyer. Vi här på forumet har inte fastställt dessa regler själva!
När en ponny sakar papper (ostammad) blir det en A ponny av shetlandstyp.
En valp efter två färäldrar av schäfertyp blir ju ingen schäfer utan en blandras hund.

#0 Jag förstår vad du menar , vet man att båda föräldrarna är rena shetlandsponnyer och stamboksförda men fölet inte har blivit regristrerat så känner även jag att det är en shetlandsponny och ingen korsning eller vanlig Kat A ponny .
Är väl eg så att alla menar samma sak men kallar det olika ;-)
# 3 Hur vet du med säkerhet att det är de föräldrar som anges till ponnyn om den saknar papper?

#4Om ponnyn tex går kvar hos sina föräldrar , vet tex att det missades en del förra året att skicka in papper på föl och för att de ska kunna reggas så måste de ju dna typas och det är ju inte alla som vill göra det .
Var ju så att en hel del har missat de nya reglerna om att de ska reggas innan den sista september .

Skillnaden mellan oss "shetlandsfantaster" och de som vill ha en liten trevlig ponny där stam eller ras saknar betydelse, är att som intresserad av rasen shetlandsponny, är det självklart att man värnar om rasen. Shetlandsponnyn är en fantastisk liten häst som alldeles på egen hand utvecklats till den lilla, tåliga ponny den är för att det var en klar fördel och till och med en förutsättning för att överleva på Shetlandsöarna.
Sen har det givetvis bedrivits avel på rasen för att förbättra och till viss del förändra (gruvponnyerna ville man t ex ha nära backen och med mycket massa), men rasen som sådan är inget mänskligt verk, som t ex falabellaponnyn är (där man korsat in små fullblod för att få en ädlare miniatyrponny).
För mej är det därför inget konstigt att man går in för att hålla "rasen ren" och vill undvika avel på ostammade djur, som även om de ser ut som shetlandsponnyer inte säkert är det i alla generationer .
Ett föl efter två registrerade shetlandsponnyer blir en shetlandsponny. Men det krävs en del för att man ska kunna bevisa det. Om man inte vill ta jobbet och kostnaden med att bevisa det, förlorar fölet sin rätta identitet som shetlandsponny och blir istället en ponny av korsningstyp. Som jag ser det är en seriös uppfödare noga med att sköta de åtagande man tar på sej när man väljer att ägna sej åt avel, vare sej det gäller val av avelsdjur, pappersarbete eller kostnader.
#0 Sedan ett par år tillbaka råder ett passtvång på alla hästar, vilket innebär att alla hästar ska registreras (med tanke på ditt argument om den oregistrerade shetlandsponnyn - den borde alltså inte finnas ;-).
#1 En liten rättelse, det är inte Sveriges Shetlandssällskap som bestämmer vad som är en shetlandsponny utan de rättar sej efter rasens moderland.
En valp efter två färäldrar av schäfertyp blir ju ingen schäfer utan en blandras hund.
Nej, men om två renrasiga registrerade schäfrar får en oregistrerad av komma är avkomman fortfarande en schäfer (ingen blandras), men en sådan utan stamtavla! … och jag vet att det står blandras om man registrerar den hos jordbruksverket…
Tack för alla svar, jag förstår eran synpunkt (blev inte så lynchad som jag trodde… åtminstonen inte än!). Sjävklart ska man värna om rasen och visst ska man avla på godkända individer, men jag hävdar ändå att det är en shetlandsponny om båda föräldrarna är shetlandsponny. … ostammad sådan då (eftersom den är registrerad i svenska ridponnyavelsförbundet) :o)

#0 Jag har precis samma åsikt och tanke sätt som dig. Man säger ju fortfarande att det är en shetlandsponny även om den inte är registrerad. Bara man vet att båda föräldrarna är shetlandsponny. En sån sak tycker jag är självklart. Man kan ju fortfarande värna om rasen och dess ursprung och typ även fast man kan säga att en oregad shettis är en shettis. Jag själv har en reggad shettis och skulle inte skaffa något annat, men för flera år sedan hade jag inte vetat bättre. Men jag tycker ändå att en shettis är en shettis oavsett om den är reggad eller inte.
Vad blir ett oreggat arabföl efter två reggade föräldrar kallade? Häst eller d-ponny.? Tycker att det är mycket trams över det dära. Men det är bara min åsikt. :-)
För senaste info om min lilla skrutt Pockis besök min Blogg
Jag avlar hellre på FRISKA korsningar än sjuka renrasiga…
#9 apropå vad?
Veritas odium paretFörvånad
# 9 Skulle inte avla på någon av dem.
#7 Där har du fel. Jag har en schäfer utan papper som är reggad som schäfer. Vore mkt billigare om man fick igenom den som blandras, för försäkringsbolaget men när han står som schäfer ändå. Och det är inte derekt något tvivel heller =)
#9 Det är nog ingen här som avlar på sjuka renrasiga shetlandsponnyer.
#9 var kom den komentaren ifrån?
Det är väl inte så märkligt att majoriteten av de som besöker det här forumet tycker att det är viktigt med registrerade shetlandsponnyer som har sina papper i ordning. Eftersom många är uppfödare och värnar om sitt intresse och avelsarbete.
Självklart kan en oregistrerad ponny vara den mest underbara individen och bäst på hela jorden. Men den är en varelse som underminerar en uppfödares arbete, och därför är man emot den. Ofta är det väl så att ett intresse växer i takt med kunskapen, eller törsten på kunskap ökar med intresset. Köper man då en oregistrerad ponny som sällskapsdjur till den högst älskade ridhästen så bryr man sig till störst del om att få en billig ( i drift och omkostnad ) icke krävande ponny ofta ranglåg, ve och fasa om den rackaren sparkar eller biter tävlingshästen. Då bryr man sig inte om papperen för det skall gå fort att köpa och få hem den så att hästen där hemma inte springer ihjäl sig för att den är ensam. Man får hem den sk shettisen ( i mångas ögon skithästen ) och upptäcker att den är riktigt rolig. Då helt plötsligt vill man veta mer om den….är den snygg ? är den inte helt underbar ? Visst kan jag väl få visa den på utställning…för det går ju snabbt att bedöma den eller ? Och varför får jag inte vara med på avelsföreningens aktiviteter ? Den är ju liten och ser ut som alla andra shettisar. Intresset ökar och man vill ju också vara med. Det är ju fortfarande samma trevliga ponny som äter gräs där i hagen och den köptes ju som sällskap så fortsätt att älska den, för den har verkligen inte gjort nåt fel.
Alla som köper oregistrerade djur oavsett ras hjälper till att stjälpa de uppfödare som verkligen lägger ner både tid och pengar i sitt intresse och avelsarbete.
Jag tror att SSS med flera rasföreningar behöver informera om sin existens, shetlandsponnyn är inte ett begrepp utan en ponnyras !

#14. Mycket bra skrivet
!

Jag vet i och för sig flera som köpt oreggade "shettisar" och som inte har något som helst intresse av att vara med på SSS aktiviteter. De får ju tävla med sina ponnyer på andra klubbars tävlingar och det är de nöjda med. Det är ju lite av en "vi och dem"-mentalitet, där vi som värnar om rasen inte tycker så värst mycket om att det finns en massa oreggade ponnyer som kallas shettisar, och de som äger dessa ponnyer tycker ibland att SSS-medlemmarna är snobbiga. Precis samma inom hundaveln, där folk med renrasiga hundar rynkar på näsan åt de som äger blandraser och vice versa. Jag har två blandisar och är supernöjd med det, jag visste när jag skaffade dem att blandisar inte får tävla inom så värst många grenar men det gör inget för mig.
Det tråkiga uppstår ju när folk som inte känner till reglerna skaffar en oreggad eller korsad individ och sedan blir grymt besviken när det kommer fram att den ponnyn (eller vovven) inte är välkommen på tävlingar m.m. Information borde vara lösningen, om än inte den enklaste.
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se
Ja. Information är jättesvårt, men oerhört viktigt. En nära vän trodde så sent som i somras att jag avskyr korsningar och blandraser. Det gör jag inte. Jag förstår mig inte på personerna som tagit fram dessa djur. Jag tycker om de flesta djur, det är ju individen som är viktig.
Jag vet inte om gummistövlar och fleece jacka är särskilt snobbigt 

#18 Jag tror att det är attityden de tycker är snobbig, alltså att vi med fullstammade shettisar skulle tycka att folk med ostammade ponnyer är mindre värda och står under oss.
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se
hm… har ju faktiskt en arabkorsning oxå
men jag skyller på att jag, när jag betäckte hennes mamma, inte var nå insatt i hästavel, what so ever…
Man lär så länge man lever, heter det va?!?
#19 Jo jag förstod att du menar attityden.
Men ibland är det nog så att man tror si och så om någon och bildar sig en uppfattning om den personen av hörsägen. Då kan man ju känna sig lite underlägsen och till försvar tycka att det var en d****a snobb. ( jag funkar så iallafall ).
#14 Håller med i mycket av det du skriver, men tycker kanske att du generaliserar lite mycket i vissa fall.
Men den är en varelse som underminerar en uppfödares arbete, och därför är man emot den.
Håller fullkomligt med…
Köper man då en oregistrerad ponny som sällskapsdjur till den högst älskade ridhästen så bryr man sig till störst del om att få en billig ( i drift och omkostnad ) icke krävande ponny ofta ranglåg, ve och fasa om den rackaren sparkar eller biter tävlingshästen.
Att ponnyn är billig både i inköp och drift är självklart ett skäl till att många shettisar just används som sällskapshästar, och så var fallet även för mig. Men att säga att ponnyn för den skull skulle vara mindre värd (ve och fasa om den rackaren sparkar eller biter tävlingshästen) stämmer åtminstone inte för mig. Jag värnar om ALLA mina hästar, oavsett om det är shettisar eller halvblod, oavsett om de har stam eller inte. Som exempel har jag exempelvis köpt saker (exempelvis exemtäcken och flugsprayer), för MYCKET mer pengar än vad ponnyn kostade, just för att hon ska må bra. När det kommer till att "rädda" hästen i det fall den skadar sig kommer jag att göra exakt samma saker, för samma pengar, oavsett om det handlar om mitt halvblod eller om det handlar om någon av mina shettisar.
Då bryr man sig inte om papperen för det skall gå fort att köpa och få hem den så att hästen där hemma inte springer ihjäl sig för att den är ensam.
… man får väl ändå hoppas att folk gör som jag gjorde, köpte shettisen innan jag hämtade hem halvblodet, och såg till att de anlände samtidigt till gården. Det tog inte längre tid för mig att köpa min shettis med stam än min ostammade shettis heller för den delen. Varför skulle det ta längre tid att köpa en shettis med stam? Syftar du då på ägarbytet som ska fyllas i?
Man får hem den sk shettisen ( i mångas ögon skithästen ) och upptäcker att den är riktigt rolig. Då helt plötsligt vill man veta mer om den….är den snygg ? är den inte helt underbar ? Visst kan jag väl få visa den på utställning…för det går ju snabbt att bedöma den eller ? Och varför får jag inte vara med på avelsföreningens aktiviteter ? Den är ju liten och ser ut som alla andra shettisar. Intresset ökar och man vill ju också vara med.
… borde ni då inte tacka "skithästen" för att den faktiskt bidragit till att intresset för "riktiga shettisar" ökar? Utan min "skithäst" hade jag aldrig köpt min andra shettis (med stam). Jag har aldrig saknat att få vara med i alla aktiviteter, inte ett dugg faktiskt. Alla har inte de intressena. Däremot är det ju tråkigt om så skulle vara fallet, och om folk verkligen är så korkade att de inte förstår att de inte får vara med om shettisen inte har papper, det har i alla fall jag alltid varit fullt medveten om, och haft förståelse för…
Det är ju fortfarande samma trevliga ponny som äter gräs där i hagen och den köptes ju som sällskap så fortsätt att älska den, för den har verkligen inte gjort nåt fel.
Och ja, jag älskar min "skithäst" utan papper lika mycket som jag älskar mitt halvblod och min shettis med papper…
Alla som köper oregistrerade djur oavsett ras hjälper till att stjälpa de uppfödare som verkligen lägger ner både tid och pengar i sitt intresse och avelsarbete.
Så sant som det var sagt, det är därför det är så intressant att det tydligen är helt OK att ha blandrashundar, men inte ostammade shettisar, på den här sidan
Jag har åtminstone (förutom ett äkta halvblod, en äkta shettis) en renrasig hund
.
#22 Ursäkta mig men jag tror att du missuppfattat mig lite,och det är helt och hållet mitt fel. Ironi kan man ju inte läsa sig till. Det verkar som att du är en exemplarisk hästägare som verkligen har tänkt till innan du köpte häst med att passa in att de kom samtidigt. Jag tycker inte att ostammade sk shettisar är skithästar men attityden bland många ridhästägare är just den. Jag tycker inte att det är ok att avla fram blandraser med avsikt.Däremot kan man ju faktiskt "råka ut för en olycka" men med alla dessa blandraser som finns kan väl inte alla vara sk olyckor.
Jag tror att de flesta som köper djur oavsett anledning till det lär sig att älska eller tycka om den individen när den väl är på plats och får visa att den är speciell.
Jag har också en renrasig hund, ett halvblod med full stam shettisar med stam och dvärggetter som har sina papper i ordning.Jag är överförtjust i en aponny på ridskolan som inte har några papper. 
Vissa raser inom vissa arter främjar INTE aveln tycker jag.