Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettallmänt
Läst 4356 ggr
HannaDolly
0

Körning !

Vill satsa på körning med min älskade lilla shettis :) vill köra precions körning och maraton och så .

Undrar om ni har bilder på era på skönheter när ni kör maraton och precisonskörning (dressyrkörning)

vad har ni för utrustning? Vill ha en hel bild på när ni har vagn och allt på och så :D vore jättekul att ha och titta lite :D

Kram Hanna *

Taack på förhand !!

HannaDolly
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här är en bild på när jag kör Dolly :)

HannaDolly
0

en till :)

HannaDolly
0

Dolly i hagen :)

HannaDolly
0

igen :D

UG
0

Så trevligt att du kör din ponny! Roligt att du har ambitionen att tävla, det är verkligen jätteroligt! Ett enkelt sätt att utvecklas som kusk är att gå med i en lokal körförening. Där kan du få stöd att tillpassa ditt sele, lägga upp träning och komma igång. På www.kuskringen.nu finns förteckning över körsällskap.

Ett tips från mig är att se över skacklarna. De är för långa samt sluttar nedåt. Bättre är om de är horisontella eller pekar något uppåt. Detta reglerar du genom att höja skackelöglorna på däckeln. Nästa tips är att du sätter en svängel på vagnen och fäster draglinor i bröstan. Denna anordning gör att ponnyn arbetar fritt med sina bogar och får mer kraft till att dra dig och din groom. Lycka till med din fina ponny! Ser fram emot att ses på tävlingsanläggningarna! Hälsar Ulrika Gindemo

Ninnii
0

Bill och jag i precision!

Ninnii
0

I dressyr

Ninnii
0

Hade nog ingen bild från maraton. Jag har en sele som heter Vario. Hyssad nöjd med den. Vagnen köpte jag från en kille som tillverkar rockards för ponnys.  Älskar att köra och tävla!

Ahnna
0

#8 Sån vagn får man väl int tävla med längre, tack vare de nya reglerna? (Ingenting får sticka ut utanför navet på hjulen.) Eller ligger de där stagen på din vagn precis i kant med navet/lite innanför? Svårt att se på bilden.

(Tycker inte om nya, dumma regler!)

Fint ekipage i alla fall, hur hög är ponnyn?

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Ninnii
0

#9 Tack! Det har inte vart någon som sagt något om min vagn när jag har tävlat i sommar iallafall.

Bill är 85cm och den som har varit minst. men det är målet att man kan visa att även dessa små kan vara med att tävla.

Ahnna
0

#10 Vilken tur då! Vet flera andra som tvingats sälja och köpa ny vagn i år… Nedrigt.

Oj, är han så "stor"? Trodde han var mindre… Hur ser då inte en 75-centimetrare ut framför vagn med två vuxna i? Obestämd

www.stuteriprecious.se

Underbar
0

Förlåt Hanna för trådkappningen men eftersom det ändå handlar pm tävling. 

Någon som är intresserad av att tävla någon annans shettis än sig egna ? Jag vågar mig inte tävla i körning än, någon som är intresserad att köra honom?

SofieN
0

#12 Varför vågar du inte det? :)

Ninnii
0

# 12 Vart bo ni?

HannaDolly
0

#5 har du en speciell sele till din shettis då eftersom att man sätter skaklarna mkt längre upp?

Tkr ni att jag ska korta skaklarna och sätta på en svängel ? Verkar skit bra ju , har aldrig tänkt på men _D

#12 Nej , herregud det är lungt !! :D

HannaDolly
0

Hur sätter man fast en svängel??

UG
0

#15 mitt sele är inte de bästa, men funktionellt. Det är en vanlig Pfiffsele från www.equilex.se
Det bästa kring svängeln är om någon kunnig kommer till dig och berättar eller att du åker och tittar på en vagn med svängel. Det är lätt att svetsa på själv. Helt enkelt en "pine" du fäster draglinorna i som på mitten förankras i din vagn så att den kan pendla. Se bild.

Underbar
0

#12 Jag vet inte känner mig inte redo för det än, var på en tömkörningstävling för 2 veckor sen och det gick sådär:P Men hemma brukar det gå bra. Blir för narvös när vi är borta.  

#14 Vi finns i kållered, ca 15 min utanför Göteborg.

HannaDolly
0

#6 vart har du skaffat din sele för ngnstans? Verkar bra :)

HannaDolly
0

jag fattar inte riktigt vad det är för sele. och hur man sätter fast sulkyn i selen ? ngn som har bild´? (A)

Ninnii
0

#18 Det var ju synd att du bodde så långt borta, annars kunde jag ha hjälpt dig.

QuickStep
0

här kommer bild på min minihingst och våran utrustning.
Att jag har fått till den är allt tack vare denna sajt och alla kunniga människor! Med hjälp av bilder o massa råd har jag fått hjälp att ställa in den så gått d går men nu är jag nöjd än så länge.

HannaDolly
0

#22 vart har du fått selen ifrån?

HannaDolly
0

#7 jag tkr det ser för tungt ut för en mini att dra två vuxna per. men jag kanske har fel :P

HannaDolly
0

Kallas en sån sele för Giggsele?? Kanske ngt att satsa på :)

Ninnii
0

#24 Han är rätt stark alltså. Han drar det utan problem, men då har vi tränat upp han ordentligt oxå.  Han travar lätt en sträcka på en mil utan att bli väldigt trött. Då blir våran islänning tröttare på den sträckan än han. så han har en bra grundkondis och har byggt upp starka muskler.

När vi har tävlat dressyr på morgonen och maraton på eftermiddagen så har han placerat sig 10/24 och då är det stora hästar han har placerat sig före. Så jag tror inte han hade klarat det om  han inte har varit ordentligt förberdd på det.

Underbar
0

#21 Va synd , men tack i alla fall =)

[Grabbarna-A]
0

#26 Och så vill dom (som bestämmer) inte att mindre ponnier än 120 cm ska få tävla SM för dom tror att det är dom små som inte orkar…Obestämd

Ahnna
0

#25 Det tycker jag absolut! Såna selar finns bland annat här:

www.selar.se

www.jaboruder.se

www.equilex.se

www.borjes-tingsryd.se

Kostar oftast mellan 1500:- och 7000:-, beroende på utförande, kvalitet och hållbarhet.

Det du behöver göra med ditt ekipage är att dels korta skaklarna en bit och dels dra åt skakelöglorna (som fäster skakeln i selen) lite extra, så att skakeln fäster precis vid öglan i selen, och inte hänger ner som de gör på bilderna du visade. Men eftersom din ponny är så liten och vagnen är så hög så tror jag inte att det blir riktigt bra ändå, så det bästa är att skaffa en giggsele, som man kan höja upp skakelöglorna på.

Skaklarna ska inte luta framåt, eller bakåt, utan ska helst sitta så vågrätt som möjligt från vagnen till hästen. Draglinorna ska sitta på samma "linje", alltså vågrätt längs med skaklarna. (Svängeln ska aldrig någonsin fästas ovanför skaklarnas fästen i vagnen, vilket några vagnstillverkare idag verkar ha glömt, framförallt på vagnar importerade från t.ex. Holland. På dessa måste man flytta ner svängeln, så att draglinorna inte går i kors med skaklarna när man tittar från sidan.)

www.stuteriprecious.se

Ahnna
0

#28 Det var nog det löjligaste jag har hört på länge… Obestämd När jag debuterade maraton med min (då) 4-åriga grabb så var vi det enda ekipaget som galopperade runt hela banan, mellan hindren, där det inte var skritt-och-trav-tvång. Eftersom jag visste att grabben klarade det, och eftersom min orutin gjorde att jag inte visste hur lång tid det skulle ta att trava delar av eller hela sträckan, så valde jag att galoppera så länge han ville. Tro mig när jag säger att det var svårt att få stopp på galoppen! Han ville bara tuffa på i full fart hela vägen och betedde sig allmänt som att det var det absolut roligaste han någonsin hade gjort! Skrattande Jag tror knappast att han är den enda shettisen som lagt den sidan till i en maratontävling. Så att de inte skulle orka är ju bullshit…

www.stuteriprecious.se

Ninnii
0

#30 Håller verkligen med dig!

QuickStep
0

selen kommer från driveout på bilden #22
vagnen kommer från mickes 4hjulingar.

Joystick
0

Kommer förhoppningsvis in med bilder här 2011 då  Joystick vuxit på sig lite.

Kommande säsong är det tänkt.. OM min bedrövliga kropp håller sig i skick att jag ska tävla med Krutrök..(nordsvens travare. i både dressyr, precison och maraton..

Hoppas kunna visa upp ett fint ekipage men tror inte på placeringar då jag inte vågar släppa iväg mitt energiknippe full ut.

Annipanni
0

Jag har en pfiff sele och roslagsrockard !

Tävlar inte än.. men tränar mycket och är nöjd med den utrustningen.

UG
0

#28 Hur små ponnyer som helst får faktiskt tävla SM! Men är de under 120 måste de tävlas i par. Eva Kolmodin från Gotland har i många år tävlat sina shettisar Certina och Almnäs Kanon i SM med vinster och placerignar i ponnyklassen!

Jag upplever absolut inte att "de som bestämmer" inte vill ha ponnyer under 120 i SM. Ridsportförbundets körkommité har tvärt om positiv inställning till att A-ponnyer tävlar i körning, både i par och i lättare klasser enbet.

Det finns halvblod som inte orkar lätt klass i körning p.g.a ej tillräklig träning! Allt handlar om hur väl hästen är förberedd på prestation!

SofieN
0

Här är en bild på Eztrella, det är en kompis som provar på att köra lite. Jag har en roslagsvagn och en hobbysele ifrån pfiff. En ny sele ska inhandlas, helst en brun. :)

SofieN
0

Skickar med en tömkörningsbild också, ifrån köpingsutställningen som var den 10/8. Gillar bilden bortsett ifrån den där konstiga bakom hästen. ;)

SofieN
0

Bildbomb på gång. Den bilden som mest liknade körning med Fridolf är denna. :)

QuickStep
0

vad är de för bett på #38? vad kallas det och vad är det bra för? Jag kör på vanligt 2delat med parrerstänger

h00jff
0

#39 Bettet på bild #38 är ett Kimbelwick-bett (kallas också jaktkandar). Brukar vara rakt och med viss tungfrihet. Används normalt när man rider.

UG
0

#39 Min erfarenhet av tvådelat bett till körning är tyvärr inte så bra. Jag upplever att bettet tycker ponnyn upp i gommen och den blir obekväm och fladdrig med huvudet. Tredelat eller rak stång trivs de mina bättre med.

Ninnii
0

#41 Det har jag oxå kommit fram till.

[Grabbarna-A]
0

#30  Jag tror det blev ngn missuppfattning nu Flört. Jag menar att jag tycker att det är dumt att man inte får starta i enbet med en ponny under 120 cm i SM. Även fast dom är små kan dom vara betydligt mer vältränade än en stor häst. Så jag håller fullständigt med dig.

#35 Varför får enbet under 120 cm inte starta i annat än lättare klasser då? Målet är kanske att få vara med i SM, men där tar det stopp om man inte kör par Obestämd.

UG
0

#43, Oj, ursäkta, jag måste ha tolkat helt fel!

Jag vet inte riktigt varför… Det jag vet är att Sverige har mer tillåtande regler för körning med ponnyer än nere i Europa, där får inga ponnyer under 120 ens starta. (De små ponnyerna tävlas istället inom sina respektive rasföreningar)

entill
0

#44. Jaha, då kan man kanske förvänta sig att det blir likadant här, att inte småponnyer får tävla i körning. När gränsen 120 cm infördes här sa man ju att det var för att följa de internationella reglerna. Vi får väl hoppas att vi kan stoppa det. Vad skall man göra när man avanserat upp i klasserna men inte har råd att skaffa en till ponny, parvagn, hästbuss mm?

Vår gamla Hjalty Viking (nu 20 år - bilden) Tävlade i SM för 15 år sedan i enbet. Hon har även tävlat NM (nordiskt mästerskap), men då som parhäst.

Agneta Hecht, medarbetare på gotlandsruss ifokus

www.vikingponnycenter.se
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ!  ~~

SofieN
0

#45 vilken snygg färg på selen!

Malu
0

Här en bild av Fuga RS 5326 på precisionstävling på Strandgärdet i Visby 12 juli i år. Hon kom 2:a i lätt klass och 3:a i cervus cup -klassen (som var som msv).

Maliiin
0

Jag har en sele som är importerad! Det är en bra hobbysele som håller till träning och tävling:) Men målet te nästa år är en ideal sele:) Vagnen är en lesseborockard. Men fick köpa en å ha så länge då min riktiga vagn inte är klar än! Om den nu ens blir klar någon gångObestämd Väntat i 1 ½ år nu!

Tycker det är riktigt surt att man måste ha ett shettispar sen i de högre klasserna! Dom små borde väl få visa att dom oxå kan! Om man kollar på tävlingarna så ser man hur kul shettisarna tycker det är! Dom kämpar som bara den å tycker de e skitkul! Sen kommer halvbloden å visst dom går framåt men alla tycker inte alls att det är lika kul! (Nu menar ja inte att det är så för alla shettisar å t ex halvblod men man ser det ofta:))

HannaDolly
0

Okej , har läst och så och funderar på att sätta på en svängel men jag har inget att fästa den i om ni kollar på bilden . Eller kan man sätta den där nere under där jag har fötterna?? Kom med TIPS :)

Ska jag korta skaklarna ?? eller `?

Ahnna
0

#49 Du har ju skivan bakom hästen. Borra hål i den och fäst en flörstärkning på baksidan så kan du sätta en svängel där sen. Tänk på att inte sätta den för lågt eller för högt - en liten bit under skaklarna är lagom, så att draglinorna blir helt raka mot bröstan när hästen är förspänd.

www.stuteriprecious.se

Ninnii
0

Mna kan göra som jag gjort och svettsa på en svängel.

Vet inte om man ser hur på den här bilden.

Ninnii
0

kankse man inte ser förrästen