Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: allmänt
Läst 2346 ggr
Ranni
0

Automatisk utgödsling....

Jag undrar om någon här inne har automatisk utgödsling i sitt stall? Jag har en ladugård som jag ska göra helt om till stall, och undrar om det går att använda utgödslingen till hästgödsel? En del har sagt att det blir för torrt, det måste vara kodynga, som e mkt blötare…

Har ni några erfarenheter här ute?

h00jff
0

Jag jobbade i ett stall där de hade "automatisk" utgödsling. Dock användes den inte på samma sätt som för kor. Det hade tidigare varit en ladugård, så utgödslingsanordningen sparades, men man hade bara luckor på vissa ställen där man tippade ut bajset. Alltså var mockningen manuell, men man behövde inte köra gödslet så långt i skottkärra, utan tippade ner det i luckorna. Det satte igen sig ibland, så att de fick rensa (främst vid "utfarten" till gödselstaden), annars verkade det fungera fint.

AnnaLundin
0

Jag har en automatisk utgödsling i en rädda en halvmeter under golvet i min ladugård, som ska bli stall. Jag hade först tänkt använda den, men vet inte…

Jag HAR använt den dock och det funkar även med torr spånblandad gödsel.

Det finns dock olika varianter av automatisk utgödsling, så om din funkar vet jag inte.

Ahnna
0

Hade hästarna i ett stall med utgödsling förut, det fungerade hyfsat bra men lite då och då gick luckan längst ut sönder för att någon i stallet hade packat för mycket gödsel samtidigt i rännan. Vi hade halm att ströa med, men någon enstaka gång hade någon använt spån och det gick också bra. Men man bör vara lite tekniskt kunnig och inte dra sig för att skruva på gångjärn m.m. där det är som allra bajsigast, eftersom det förr eller senare kan gå sönder.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Hanna-D
0

Har jobbat i ett större stall med automatisk utgödsling. Det fanns ett skåp i varje box med en liten dörr man öppnade för att kasta ner gödslet. Jättesmidigt och fantastiskt när det fungerade MEN väldigt ofta krånglade det och något gick sönder, oftast "armarna" som knuffar gödslet framåt, som någon skrev ovan är hästgödslet för torrt. Det packades lätt och man måste fortfarande packa/jämna till i containern (den biten slapp jag Tungan ute) så om det blir så mycket mer lättjobbat än mockning med skottkärra är tveksamt.

Ranni
0

Tack för många förslag och tips! Jag har ju ränna och en utgödsling. Tänkte oxå bygga "trall" över så jag har bara en lucka där jag kastar ner skiten. Men som sagt, har oxå hört att det sätter sig ofta. Men det gör det kanske av kodyngan oxå… Åh, så svårt att veta hur jag ska göra… Ha kvar den, eller gjuta igen den… Det e stora frågan nu för mig….

Ahnna
0

#5 Jag hade faktiskt inte velat ha en sån, om jag ska vara ärlig. Visst, det var jättepraktiskt att vara installad på ett ställe som hade utgödsling, men för stallägaren (i det här fallet du) fick slita hund för att det skulle fungera, särskilt på vintern när snön kom ivägen och det rann smältsnö som frös fast, etc. Inte värt det om man måste laga det själv.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

[Teddy]
0

Vi har utgödsling som används främst till kogödsel, men om man är försiktig och inte kastar i för mycket hästgödsel/halm så fungerar det ypperligt. Ibland om man kör bara hästgödsel kan det bli lite för torrt, och då "hackar" den lite, men det är lätt botat med vatten.