Bruks vs Utställning
med risk för att bli lynchad…
Det diskuteras hett i andra trådar huruvida ponnysar som endast avlas på och ställs ut, skulle må dåligt över detta, startar därför en ny tråd där v i kan lufta våra olika åsikter.
Vad gör du med din ponny?
Bara utställning/Avel? Bara bruks (nu räknar jag in alla som aktiverar sin ponny på ett eller annat vis) Eller både och?
Både och.
Har det inte varit på tal om ett frivilligt bruksprov för ston??
Det skulle ju finnas tycker jag. Det skulle nog pusha en del uppfödare att aktivera sina ston lite mer än bara avel o utställningar. För det krävs ju lite mer arbete av ägaren också.
Att visa att även stoet är användbart inom bruks är ju en väldig merit tycker jag.
Och eftersom höga poäng på utställning går hand i hand med att ponnyn är "användbar" borde det ju finnas ett sätt att visa det också, eller??
Vågar ju knappt skriva, men dom vi kör till vintern är Paola och Viking. Båda två körs av ungdomar samt av mig när jag hinner. Båda körs i skogen och dom körs tillsammans.
Heddan ska köras in i vinter men hon kommer inte att köras aktivt då hon är dräktig, Carmen ja hon får gå i hagen som den pensionär hon är.
Fölungarna görs bara dom grundlägande dvs borsta, lyfta benen samt vara ute och promenera.
Melvin som blir 2 kommer att börjas löshoppas och tömköras lite grann i vinter.
Alla hästarna hanteras dagligen av ungdomar ( under 18 år)
Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

#1 Du kan redan nu genomföra frivilligt bruksprov med ston på sommarpremieringarna.
Jaha…det visste jag inte. Gäller det på alla platser? Är det många som gör det då?
Kanske vore bättre det blev obligatoriskt som för hingstarna.
Man ser ju många annonser på avelsston som inte gjort nå annat i livet än gått i avelsboxen. De är också oftast välstammade och fått högt på utställning.

#4 Gäller alla platser, men det är nog en försvinnande liten del shetlandsston som genomför det.
Problemet, som jag ser det, är att det inte ses som någon egentlig merit. Det tas med i stamboken (att man gjort ett godkänt bruksprov, men det står inget om kvalitén på det), och berättigar stoet till GII. Men om stoet är exteriört bra (tilldelats diplom eller blivit flerfaldigt guldbelönad på utställning) får hon ju GI som är en högre klass.

#5 Problemet är att moderlandet inte har några bruksprov och då kan vi inte kräva det heller. Det är ju t o m tal om att hingstarnas bruksprov ska bli frivilligt.

Jag använder min/mina till ridning i huvudsak! att kunna avla och ställa ut är ett +
Ska köra in till vintern, så även jag själv kan ut och ha skoj inte bara barna.
#6 Ja det låter ju inge bra.
Tänk att det är viktigare med SUPER-SUCH än att ponnyn går att användas.
Att ponnyn visar att den går att köras/ridas mm borde ju höja avelsvärdet.
Finns det en viss utställningsmodell på shettisar?
Har hört av flera domare att min valack är av bra bruksmodell, då platsar han inte på utställningar vill säga?
Visst, utställningar är en skönhetstävling men man vill avla på högt bedömda poonyer men de ska inte vara av bruksmodell dvs användbara???
Egentligen dumt att jämföra raser men…
Hos halvbloden tex. Där är det ju lika viktigt med bra exteriör som att hästen används.
Ett hbl.sto i avel med god exteriör som inte gjort nå annat är ju inte lika värdefull som om den skulle ha gått tex svår dressyr/hoppning innan hon avlas på eller hur?
Tyvärr (tycker jag) verkar många bara intresserade av avelsdiplomet så att treåringen kan gå in i avelsboxen för kunna få fram flera kanske ännu bättre utställningsponnyer.
Jag kanske är helt ute o cyklar. Jag älskar shettisen för att den är så mångsidig och användbar. Jag tycker också om att visa på utställningar.
För mig är temperamenet det absolut viktigaste. Den får vara hur vacker och flerfaldig bis-vinnare den vill men utan ett bra psyke är den ingenting värd.
Alltså, varför tror gemene man att alla som avlar bara har sina ston i hagen ?
Måste man ut och prestera något på officiella arrangemang för att andra ska förstå att man kanske kör eller rider ( aktiverar ) sina avel ston.
För vår del ser vi oftast till att ALLA avelston är inkörda eller på annat sätt tränade, enbart för att kunna avgöra deras användbarhet. Vi anser att en viktig bit i vår avel är om ponnyn går att använda. Det går också att avgöra utan att fara runt på tävlingsbanorna.
Bedriver man avel så finns andra aspekter, anledningar till att man undviker att vara ute i svängen med sina avelsdjur. Ska man ha dräktiga ston kanske man behöver två väl åtskillda stall eller hagar även vintertid för att undvika att dra ev. smitta hem till de dräktiga stona.
Ingen häst av någon ras föds idiot. Det är de som hanterar den och ger den erfarenhet som är anledningen till hur den blir i framtiden. Hästar är olika utan att ha dåligt temperament, behöver olika mycket tid och erfarenhet.
# 10
Hur många halvblodston går inte i avel utan meriter ? De sätts ju in i avel om dom inte håller för ridning. Lika dant med trav/galpphästar.
#10 Är det verkligen det? Man godkänner ju hingstar med 34 poäng exteriört. SWB är ju en prestationsras och jag tror att för dom allra flesta väger hingstens egna prestationsmeriter högre än hans exteriörpoäng.
#0 Våra används huvudsakligen i avel men alla vuxna djur är inkörda och de flesta är inridna men ingen tävlas av flera anledningar, dels mitt egna ointresse/tidsbrist men framförallt att jag är rädd för att dra med mig någon smitta hem eftersom vi alltid har dräktiga ston.
Ingen som vill svara på mina frågor i svar #9 ???

#9. Det är fel. Min valack har fått omdömet mkt bra ras- och brukstyp med 9 på typ.
På förra utställningen fick han 41 poäng. Domarna har flera gånger frågat särskilt om han används mycket eftersom han är i ett så fint skick. Men han har bara gått i hagen och skrotat ända sedan i vintras. Han är jättefin och musklad tack vare den kuperade hage han går i.

Jag har mina till utställning och i framtiden avel. Ungstona är tre år och skall köras in i vinter och betäckas nästa år. Förhoppningsvis blir det kvalitets för den ena nästa år. Båda har gått treårstest i år.
Valacken är körd men pga min skada har han bara gått i hagen sedan i mars. Han är även löshoppad.
Vårt äldre sto är riden oh lite körd.
Vilken tur. Då behöver du inte motionera honom då han får höga poäng av att gå o skrota i hagen
. Annars brukar ju vältränade ponnyer inte få så bra kritik direkt.

#18. Det är ponnyer i för dåligt hull som inte gör sig själva rättvisa. En välmusklad ponny i rätt hull får en rättvis bedömning.
Är de för feta kan det också vara till nackdel. Lagom är bäst ;)
Lite kul är det att alla våra ponnyer har fått kritiken välmusklat kors :)
Ofta säger domare (oavsett ras) mycket trevlig individ, men mer av brukstyp.
Vaddå MEN!! Är det ett minus att hästen är av en typ som är bra till bruks?
Själv har jag mina ponnyer mest till bruks. Jag har ett diplomsto, har visat henne 2 ggr med 40p. Tycker det räcker. Hon blir ju inte bättre för att hon får 40 p 10 ggr. Det är jätteroligt med fina poäng, det ska jag inte förneka, men det var allra roligast när jag med min Alva fick höga poäng på kvalitétsbedömning och slog de flesta större ponnyer.
Jag har tre avelsston, som alla är guldbelönade på utstälning. Alla tre har tävlat litegrann på travet, med skiftande framgång, och två av dem har gått på ridskola.
Mina ston har semester från högdräktighet tills fölen är stora nog att stanna kvar i flocken när mamman får arbeta en liten stund. De rids och körs sporadiskt här hemma.
Dvs alla vuxna ponnyer här är körda och ridna, unghästarna körs in efterhand som de blir större. De som är lämpade för det används till ponnytrav.
Min Esska blev för övrigt Årets Sydponny 2007, som är samlade poäng från både utställningar och bruksmeriter - i hennes fall placeringar på travet.

#20. Det kan ju vara så att det vore önsvärt att ponnyn vore mer rastypisk när de säger så. Det ena behöver ju inte utesluta det andra, men en bra brukstyp kan ju alla raser ha.
Jag har funderat på detta med kvalitets. Blir shetlandsponnyerna rättvist bedömda i gångartsprovet? Oftast är det väl någon dressyrdomare som dömer och de vill väl ha stora rörelser. En shetlandsponny skall ju inte ha det, utan här värderas andra saker som att de rör sig rätt i varje led.
#14 Du vill inte tävla pga smittorisk men att ställa ut går bra? Borde inte risken vara lika stor oavsett om det är tävling eller utställning?
#22 - vad gäller gångartsprovet på kvalitets så beror det nog väldigt mycket på vilken domare som dömer.
När jag visade Zeb på kvalitetsbedömning fick han 7798 som gångartspoäng och jag tyckte att det var rättvist dömt. När han sen visades på Rikskvalitetstävlan var domaren en annan, en "dressyrtant" som mest var på jakt efter fler ponnyer för framtida landslagsuppdrag i dressyr, eller så. Hela hennes kommentar efter vårt gångartsprov där genomsyrades av att hon uppenbart inte tyckte att vi hade där att göra. Han fick då poängen 6676 - en poängrad som dessutom inte riktigt motsvarade den kritik han fick för sina rörelser…
#22 Jo, den allmäna mallen är ju "scwedengang", men en duktig gångartsdomare som kan ponny, vet nog. Däremot var löshoppningen cirkus. Dom visste inte hur högt en A-ponny skulle hoppa! Och när jag skulle göra körprovet i ridhus fick vi lägga rockarden på sne, hästen var förspänd, för att komma in! Det fanns en stor port, men dom sa bara "den brukar vi inte öppna". Det här är länge sedan, man hoppas ju att dom vant sig lite vid småhästar nu.
#23 Det är en avvägning man får göra men jag anser att det är större risk att drabbas av en smitta på t ex en regional tävling än en shetlandsponnyutställning, jämför med när jag själv tävlade ponny.
På treårstest mm tas inte hänsyn till rastypisk gång mm, de bedöms utifrån "förmodad" användbarhet. Tänk vilka lysande utställningsstjärnor som gjort bra ifrån sig på treårstest
Veritas odium paretFörvånad

#27 Den erfarenheten har inte jag från treårstest… Däremot kan jag tänka mej att det mer är så på kvalitets där det är en gångartsdomare och inte en exteriördomare som dömer gångarterna.
Jag blir så upprörd rent ut sagt över alla som ondgör sig över hästar som får vara hästar och äta gräs, ströva och föröka sig, leva och dö.
En häst mår inte bäst av att stå i en liten hage (helst ensam så den inte skadas) och motioneras ca en timme om dagen och vara i stallet största delen av dygnet samt iklädas diverse täcken i tid och otid.
Jag ha själv ponnyer som gör massor, lite och sådana som gör ingenting. Några tycker sämre om att stå på stall, de trivs bäst i sin lösdrift där de kan komma och gå som det behagar dem.
Hemlis! Jag vet inte hur många täcken jag äger…. alla i storlek 85-115
Frågan är om jag använder dem?
#29 På min direkta förfrågan vid ett SPAF möte om man tar hänsyn till ras vid tex gångarterna på treårstest fick jag det svaret att det inte var rasbundet utan man såg endast till ev funktionalitet/användbarhet.

På min direkta fråga till en tongivande domare fick jag svaret att treårstest är mer avelsvärdering än talangjakt… 

#32 dags att ta upp frågan igen kanske…

#34 Det var iofs tre år sen jag ställde frågan…

Nu tänker jag inte på treårestestet, där bedöms ju gångarterna när man visar exteriören. Men vid det ridna/körda gångartsprovet på kvalitets är det ju oftast en dressyrdomare som dömer.
Jag har mina enbart till körning och ridning.
Jag tycker att det är helt OK med "hästar som får vara hästar" och bara avlas på. Tror att många av dessa hästar mår superbra av att leva i stora flockar på stora marker.
Dock håller jag med #12 om att det är en stor fördel att avla på djur som man vet fungerar som bruksdjur (dvs är inkörda och/eller inridna). Det kan knappast gynna rasen att avla på djur som inte passar som rid-/kördjur, det är ju ändå det som rasen ursprungligen använts till. Vet man inte om ponnyn är lämplig bruksbponny så är det synd tycker jag.
Dessutom borde ju en arbetad ponny med fint musklad kropp få bättre poäng än en omusklad? Men jag kanske har fel?!
Tyvärr leder ofta utställning till att extrema djur avlas fram, bara för att domarna har fått för sig att en viss typ är vacker. Exempel på detta är perserkatter som knappt kan andas och engelsk bulldog som inte ens kan föda utan kejsarsnitt. Sedan känns det som om hästaveln (som tur är) inte alls har kommit till dessa extrema avarter, och jag hoppas VERKLIGEN att det inte blir så heller.
Jag undrar om det verkligen är så stor andel av de ston som används i avel som aldrig har blivit ridna eller körda. Att de inte motioneras hela tiden är ju en helt annan sak liksom, det finns ju inget som säjer att stoet inte har testats som ung, bara för att hon är 100% i avel som lite äldre.

Vi har någon/något sto som inte har blivit ridna ( nu räknar inte jag när barnen satt på dem när de var små och jag ledde runt)
Sen har vi vissa som tävlar och aldrig fått föl ännu , har även haft sådana som har fått föl och tävlat.
Men bara för att de tävlar så behvöer det inte vara några *fula* hästar utan jag vill ju även att det ska gå bra för dem på utställning.
Här är en bild på 2 av våra tävlingshästar ( fast My är ju såld nu till Norge) My är svart Diplom sto visad med Guld. Dee-Dee har prestationsdiplom visad ett antal gånger med klass vinst och guld
Jag tänker lite på vad Shetlandsponnyn ursprungligen användes till.
En arbetshäst!
Hur har den blivit en utställningsponny?
Lite nyfiken på hur det blivit så.
Sen kan jag svara på #0:s fråga.
Vi tävlar våra ston i ponnytrav innan de går in i avelsboxen. För att avla ska de vara åtminstone klass I. Betäcker med hingstar som har bruksmeriter.
Med tiden har jag ställt högre krav och numera avlar vi endast på guldbelönade ston som har gått minst 2.45 på trav.
#26 Det är en avvägning man får göra men jag anser att det är större risk att drabbas av en smitta på t ex en regional tävling än en shetlandsponnyutställning, jämför med när jag själv tävlade ponny.
Hmmm, nu kan jag ha helt fel, men borde inte risken för smitta vara mindre på en regional tävling där faktiskt kravet är att ponnyn ska vara vaccinerad?
Vaccinationskrav finns ju inte på utställning.
Och bruks kan du ju numera tävla i på en av SSS arrangerad utställning också. Eller RKS…
En hästagarförsäkran ska ju alltid skrivas på oavsett var du befinner dig med ponnyn (tävlings/utställningsplats)

För mig är det en självklarhet att köra/ rida in ponnyerna när dom är mogna för det även om dom kanske aldrig kommer ut på en "brukstävling" utan bara går i mitt snöre och är vackra. För likväl som jag inte är ute efter att ha en derbyvinnare i travet el. dyl. så vill jag inte ha en idiot i mitt snöre på utställningen.
Faktum är att jag tycker det är lite småkul att greja med löshoppning, in-körning/ridning när tid finns över men det är inte mitt primära mål med mitt ponnyägande. Det är mest en trevlig bonus.
Precis som jag hoppas att de som har bruksen som primärt mål ser utställningarna som en bonus.
Jag hoppas att bruks-"entuasterna" inte känner att dom måste konkurera med utställnings-"fanatikerna" om vilka som sköter sina ponnys bäst. Det är ju trots allt samma trevliga ras fast ägarna kanske har olika mål, precis som man kan skilja sig åt i allt annat.

Jag köpte min häst för att köra, sen av ren nyfikenhet ställde jag ut henne, och den kommer jag nog fortsätta göra 1 gång varje år för att se hur hon utvecklas i typen. (hon är ett år nu)
Varför kan inte hästar som tränas gå i stora hagar med en stor flock? Jag får det uppfattningen av vissa här inne att det är antingen eller. Stor hage eller lite rasthage med en massa täcken.
Jag tycker personligen att det är mycket viktigare med stoets meriter rastyp/bruks än hingstens, så jag skulle bli mycket glad om alla gör även bruksprovet med sina ston. (jag visste inte ens att det fanns den möjligheten att välja)
Shetlandsponnyn blev framavlad till att passa att dra vagn i gruvor och inte någon skönhets ponny som åker på en massa utställningar varje år.
Men självklart att man skall åka på utställning så att man ser så att shettisen är så rastypisk som möjligt. Även helst en varje år så att man ser om hingsten eller stoet har gett en bra avkomma, för om inte så får man antagligen prova med en ny hingst/sto eller sluta avla på hingsten/stoet. Men det tar jag för givet att alla här inne redan tänker på. 
För senaste info om min lilla skrutt Pockis besök min Blogg
#41 - det finns så oändligt många fler smittor än den hästinfluensa, som man vaccinerar emot. Och vaccinet tar ju inte bort smittan utan bara minskar sjukdomens effekt på dem som blir sjuka.
Ponnyer som tävlar på lokal-regional nivå är ofta ute och tävlar flera helger i månaden och däremellan är de på träningar och liknande. De träffar så väldigt mycket fler hästar och risken är naturligtvis större att de då stöter på nån häst som varit i kontakt med smittad häst någon annan stans.
Utställningsponnyer är sällan ute i närheten av lika många helger om året och är däremellan oftast kvar hemma i sitt eget stall. Risken att det kommer smittor till utställningsplatser känns inte lika stor.

#45 Är det inte så att där det annordnas utställningar annordnas även andra tävlingar. Där det även står hästar som har fått smittan utifrån.
Tex utställningen i Delsbo, där finns det massor av ridskole ponnyer och privathästar som är ute och tävlar en massa under en månad. Nästa år hålls utställningen på en travbana, å då är det ju ännu mera hästar som har varit där och "smittat " dom hästarna som står där permanent.
Sen tror ju jag att många uppfödare är på många utställningar varje år. Kanske till och med flera stycken under samma månad.(vad vet jag)
Detta var bara en tanke från mig, men så ser jag det. Det finns smittorisk vart man en åker med sina hästar. Betäcker med andra hingstar, hingstar som tar emot utomstående ston varje år, osv.
#46 - det är FÅ smittor som är luftburna, som smittar på långt avstånd. I de flesta fall hålls utställningsponnyerna åtskilda från de hästar som bor på anläggningen där utställningen finns.
Uppstallning på utställningsplatser är dock alltid förenat med en ökad risk för smittspridning.
Ett antagande från mig är att det avlas på många ston som egentligen inte är lämpade för det. Man behöver ju inte betäcka ett sto bara för att det är "gulligt" eller min bästa kompis som jag sååå gärna vill ha kvar i form av ett föl, likväl som att man måste inte avla på ston som har vunnit guld på utställning eller sprungit fortast i ett travlopp.
Jag är inte insatt i travet men jag vänder mig till er som är det. Är det många ston som springer lopp ?
Att man får omdömet trevlig bruksmodell tolkar jag som att man får något positivt av domaren om ens häst men att den inte är/var lämpad att avla på. Eftersom en valack inte går att använda till avel så är det väl alldeles ypperligt att använda den till bruksgrenar. Att åka på utställning med ett djur gör man väl först och främst för att få en bedömning på individens exteriör, och kanske för att man tycker att det är kul att åka och träffa likasinnade människor och beundra andras djur. Jag tycker att det är jättekul när barn och ungdomar kommer och visar sina älskade ponnyer och det skall ju även deras uppfödare tycka som därigenom kan meritera sina avelsdjur. Utställning är ju inte en sportgren och jag vet inte om det finns någon annan ras som har så många utställningar/år som shetland. Kanske det har blivit så för att utöka användningsområdet av ponnyn. Jag kan inte tänka mig att någon här skulle tycka att det var ok att skicka ner ponnyerna i gruvorna igen…..om det nu är det dom är till för.

# 47 Då finns det ju heller inte någon stor risk att bli smittat på tävling heller.
För jag tror väll knappast att Shettisar är imuna. Så dom kan ju oxå föra smittan vidare precis lika mycket som en hopphäst. Förutom att det är krav på att dom ä vacc.
#45 Vi är inne på samma linje och du hann svara före mig (och formulerade dig säkert bättre än vad jag hade gjort också
)
#49 - hur stor risken är kan jag inte svara på, men den är garanterat större bland hästar som är ute och flänger var och varannan helg + i veckorna också än bland hästar som är ute 2 gånger om året.
Sen är det ju också så att det finns smittämnen runt ALLA hästar, smittor som hästarna som bärdem är immuna mot. Dessa smittor kan göra att en ny häst i flocken blir sjuk, för att den inte har immuniteten mot just det smittämnet.
Jag har tävlat ganska aktivt i många år, innan jag bildade familj, och jag har hittills inte fått med mig någon smitta hem.
Men i somras när jag hyrde en box på ridskolan i några veckor, så blev hästen ifråga sjuk efter bara några dagar - just pga de nya smittor han utsattes för. (det fanns inga tävlande hästar på anläggningen just då, de flesta var iväg på bete)
Allt handlar väl om en riskbedömning, vilken risk man själv är beredd att ta med sina hästar.

#51 Men i somras när jag hyrde en box på ridskolan i några veckor, så blev hästen ifråga sjuk efter bara några dagar - just pga de nya smittor han utsattes för.
Uch det ville jag inte hör, då min skall stallas in på ridskolan snart.
Men jag tror fortfarande att det finns lika mycket smittorisk på en utställning som det gör på en vanlig tävling.
Dom håller ofta till på samma ställen(inte samtidigt) och det finns ofta hästar i dom stallen som står där permanent.
Vi som dom smittar varandra lika mycket och dom permanenta hästarna för dom vidare. Det är vad jag tror, och det finns ingen riktig undersökning på detta, så det går i hur som helst inte att bevisa att så är fallet, jag kan ha fel lika mycket som ni kan i detta ämne. =)

Har en shettis valack som jag ska börja tävla i körning och tömkörning. Vi hoppar mycket också både löshoppning och brevid. Ställer ut han ibland, roligt att det vad de olika domarna tycker om honom=) Tycker det är jätte roligt. Tycker det är lika roligt med bruks som utställning=)