Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett12-foder-utfodring
Läst 2668 ggr
Animal-3
0

mängd?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vi tar det bara i stort.

Om man har ett riktigt bra hö. Hur mkt hö behöver då en ca 90 cm shettlandsponny?

Räknat, att den inte får någåt kraftfoder, går rätt hård träning ca 6 dar i veckan.

Vet att det är mkt som ska räknas in i en foderstat men bara i stort på ett ungefär.

Men om man bortser från tuggbehovet och att magen ska jobba hur mkt ska den ha? (om det andra fixas med t.ex. näringslös halm)

Jag måste nämligen börja med ett speciellt sillage till shettisen och vet itne riktigt hur mkt han ska ha. På affären där dom sälger det säger dom att har man ett halvblod som äter ca 10 kg hö, så behöver den bara 8 kg av det sillaget.

Vi har aldrig vägt hans hö utan bara lagt in vad han ätit upp och sett till att han varit i bra hull.

Men vi är rädda att detta blir för kraftigt för honom om man gör så. Så istället tänkte vi väga detta och ge t.ex. halm för tuggandet och magen.

Fiona
0

Dom ska ha ca 1,5 kilo hö per 100 kg kroppsvikt!, om dagen.  Min shettis har väldigt lätt att hålla hull så hon får bara 1kg/100 kg kroppsvikt! :P

Jenny

Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Kika gärna in på min blogg

Ahnna
0

Nog är det väl ganska få halvblod som klarar sig på 10 kg…? Och med hösilage brukar man behöva ge mer än med torrt hö, eftersom silaget innehåller mer vatten.

Det går inte att säga exakt vad en shettis behöver utan att veta värdena på höet, även om värdena är "generellt väldigt bra".

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Ahnna
0

#1 1,5 kg TS menar du väl? För om din ponny får 1 kg hö/100 kg kroppsvikt så får hon alltså bara ca 1½-2 kilo hö om dagen, eller? Det är alldeles för lite!

www.stuteriprecious.se

Fiona
0

#3 hum gud hur har jag räknat ! Hon får iaf ca 3 kg hö om dagen .. :P

Jenny

Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Ahnna
0

34 Jag är för trött för att få det rätt, jag också. Men 1½-2 kg hö om dagen är för lite hur man än räknar. Flört

www.stuteriprecious.se

Aribigga
0

Vi har räknat att James, standard shetlandsponny behöver minst 5 kg hö om dagen nu i vinter. Han ska gå på lösdrift och inte arbeta hårdare än miljöträning och prommenader.

lurvponnyn.vimeddjur.se

Animal-3
0

#1 ja det är vad jag fått lära mig också (på ett ungefär) sen beror det ju på värdena i höet. Men jag menar som sagt bara i stort. Jag tyckte 2½ kg kändes lite. speciellt om man ska ge mindre av detta… (de andra behoven ges då vi halm som sagt).

#2 allt detta vet jag. och jag ska som sagt räkna mer på det senare när jag har värdena. Jag tänkte bara på ett ungefär hur mkt en shettis äter måste den a 2-5 kg eller 6-8 kg ja du förstår. Tänkte bara kolla ett litet hum,,,så där om hu ni tänker då den "vanliga" överseende ekvationen är 1,5 kg hö per 100 kg häst. 2½ kg känndes liksom lite. (det med halvblodet va bara ett exempel expiditen sa, hon kunde ha sagt isläning, fjordig eller vad som hällst ;) )

Animal-3
0

#7 ok tack :)

Animal-3
0

^^; ;P menade #6

Ahnna
0

Men det går fortfarande inte att säga exakt hur mycket som behövs, för det beror på hur bra värdena är. Vissa "bra" grovfoder räcker det att de äter 4-5 kilo av medan andra "bra" grovfoder inte täcker behovet förrän man kommer upp i 8-10 kilo. Så vad som är "bra" är svårt att precisera utan siffror.

Jag har oftast haft mina standards på 5-6 kilo hösilage, med ganska låga proteinvärden och har då behövt komplettera med kraftfoder och lusern.

www.stuteriprecious.se

Animal-3
0

#10 ok tack. som jag sa jag vet att jag inte kan få några exakta svar. 4-5 kg ok tack :) var bara det jv ville veta. verkar som de flesta håller sig runt 5 kg.

Som sagt jag tyckte det lät konstigt med "normal" ekvationen 1½ kg per 100 kg häst. Vill mest se hur mkt det slår slint och räkna på ett ungefär vad han kan behöva innan jag har siffrorna och kan räkna på riktigt. :)

exitingsvillemo
0

en häst ska ha 1,5kg grovfoder /100 kg kroppsvikt, detta för att tuggbehovet ska uppfyllas… Grovfoder behöver då inte betyda hö, om man har en häst som lätt blir fet, utan halm går precis lika bra…

Om du bortser från tuggbehovet så är det i stort sett omöjligt att säga hur mkt hö din ponny ska ha för att tillgodose alla andra behov ponnyn har, om du inte har ngn analys på höt.

Finns ingen analys så har du istortsett ingen aning om hur mkt protein, energi mm mm som finns i dt.

sen är det ju också väldigt olika på en ponny och på en annan… Vissa blir lätt fet och vissa  blir lätt mager.

Men om du har köpt fodret på en affär så antar jag att det finns en analys med… :O)

zelina
0

Jag har alldrig riktigt fattat det här med analys på hö. Vad är det man kollar och vem är det som kollar det? skickar man det någonstans?

Animal-3
0

#12 ok:) Jag har inte köpt något änn utan ska göra det, han går fortfarande på bete. Men då kan man alltså använda den uträkningen på halm om man vill ge det med ;)

exitingsvillemo
0

#14 en fråga bara, av vilken anledning ska du ge honom det speciella fodret istället för vanligt hö?

ThiffannyJ
0

Varför inte bara titta på hästen och se att den mår bra?

Delad glädje är dubbel glädje :)

www.minishetland.com

UG
0

#13 det man kollar upp är höets värden (både hygienisk kvalitet och närignsvärden)då det kan variera kraftigt från skörd till skörd och år till år beroende på väderförhållanden, näring i jorden, insektsangrepp, nederbörd, gödsling, träda, varvning av spannmål, mögelbakterier mm. mm

För mig är det ekonomiskt att kolla upp värdena eftersom jag om jag köper ett näringsrikt hö slipper komplettera upp proteinet med kraftfoder och luzern.

Här kan du skicka in ditt höprov och få anvisningar:

www.hjortenslab.se

www.vidilab.se/cms/

Kostar ca 300:-

Animal-3
0

#15 för att han fick bronkit (han har damallergi) förra vintern:( sen blir det ju lite extra special (rek, av vet) efter som han är fånghäst och har haft Kolik (två allvarligare attacker). Han mår bra nu men vi vill inte riskera att få det igen i vinter.

#16 jag ska räkna ut riktigt sen när jag har siffrorna framför mig. Ville bara ha ett humm om hur mkt folk brukar ge sina shettisar.

exitingsvillemo
0

lycka till med din lilla kille :O)

Klarar han att äta halm då, om han har bronkit?

Animal-3
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#19 jag hoppas han klarar det om han får riktigt fin halm utom hus. (ev vattna det lite vid utfodring).  och tack :)

exitingsvillemo
0

hösilage finns väl även det att hitta, med "sämre" värden i, om du är orolig för fången?!? Är inte så inne på hösilage, men rent logiskt så borde det ju vara det samma som hö att det finns olika kraftigt hösilage…

polgara
0

En fånghäst skall inter ha sämre värden än en frisk häst, de har samma näringsbehov även om de har haft fång

polgara
0

#0 Jag förstår inte hur de kan omvandla 10kg hö till 8 kg silage. Silage innehåller mer vatten än hö, o skall därför fodras med i större mängd än hö. Generellt säger man 1,2 kg hö per 100kg häst (1kg Ts/100kg kroppsvikt, medans silage räknar man på ca 2kg/100kg kroppsvikt. Vattnet i sig har ju ingen näring, så det får man ju inte räkna med.

Ahnna
0

Om jag orolig för att beställa för lite eller för mycket så hade jag räknat på 7-8 kilo per dag, för att ha lite extra om värdena inte räcker till, samt för att kunna ge mer om det blir smällkallt i vinter te.x. Och för att det inte plötsligt ska ta slut för att balarna inte väger riktigt så mycket som affären utlovar. (Har ju hänt.)

Är det HorseHage du funderar på? De brukar ju annonsera att deras hösilage är dammfritt, och hittills är jag nöjd med det jag har köpt, men jag har ju förstås ingen dammkänslig häst.

#23 Det var det jag ville få fram. Var för trött i huvudet igår.

www.stuteriprecious.se

Animal-3
0

#21-#24 Jag vet nästan inget mer än vart man köper det, det va veterinären som rekomenderade detta och sen va vi upp och pratade med expiditen i sommras. Ska så klart kolla upp det bättre nu när vi köper och kolla upp siffrorna m.m.

Men som sagt jag litar på vets rekomendationer.

Fiona
0

#6 haha ja det stämde ju inte riktigt, hon får iallafall ca 3 kg om dagen , lite mer kanske. :P

Jenny