Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett11-skötsel-hästhållning
Läst 2500 ggr
NettanW
0

Lösdrift.

Nu har jag blivit erbjuden en lösdrifts plats till min shettis men jag har lite funderingar kring detta och skulle behöva hjälp.

Halm, spån eller torv?

Klarar sig en stor höbal(ej ensilage) ute länge under vintern och hösten? Hur  länge?

Hur gör man när vattnet fryser hela tiden?

Hon kommer i sånnafall gå själv utan närhet till andra hästar, men med gångavstånd till ridskola. Är det elagt? Jag vill ju att hon skall gå på lösdrift. Då jag tycker att det är det bästa.

Det är finns dålig förvaring vad gäller stora höbalar, så den måste stå ute.  Hon blir ju själv på en så den räcker ju ett tag.

Det är inte världens finaste lösdrift men det är tak överhuvudet, och den är stabil. sen är det ju så bra att jag har gångavstånd dit. och det har jag inte i dag. Men där hon står nu har hon hästkompisar(stora)

Det finns ett stall (loge med box) där man kan ställa in henne om så skulle behövas. Där det även finns förvaringsmöjligheter.

Vad skulle ni göra? Snälla hälp mig, har jag glömt att tänka på något?

För senaste info om min lilla skrutt Pockis besök min Blogg

[Teddy]
0

Gångavstånd till ridskola? Ska hon gå dit när hon vill ha sällskap?

Det låter inte som något trevligt alternativ. Höet ligger ute - inte mycket näring kvar när sol, regn och snö har lakat ur det.

Men framför allt - inget sällskap! Nej, så skulle inte jag vilja ha min häst! 

Du har gångavstånd - men jag tycker att du i första hand ska tänka på hästen.

balotte
0

Jag har spån + halm i min lösdrift. Mina äter inte blött hö som legat ute. Jag portionera ut mitt 5 ggr om dagen. Vattnet får man hacka sönder eller hämta nytt. Jag skulle inte vilja att mina hästar går själva eftersom de är flockdjur.Jag hade låtit hästen stanna där den är idag.                                                                        Men det är vad jag tycker.

NettanW
0

Nej, gångavstånd till ridskolan för att träna såklart.

Höet kommer självklart att ligga under en pressening.

Jag tänker på hästen och det är anledningen till att jag frågar här, då nästa alternativ är att sälja henne. (Hon ligger ute nu)

Varför så korta och snäsiga svar?

Jag älskar min häst över allt annat på denna jord, men jag tänker på hennes bästa och jag skulle så gärna vilja ha henne kvar och detta är sista lösningen. Men jag ville höra med er här, annars så har jag inte skrivit något här.

Du har gångavstånd - men jag tycker att du i första hand ska tänka på hästen. Att du överhuvud taget kommenterade det hära. Vad är det med folk här inne. Inte trevligt i allafall.

Mija
0

Ha den kvar där den står, det alternativet att stå själv är inte så kul för en levnadsglad och sällskapssjuk shettis. Ja, inte för någon förstås.

NettanW
0

#2 Jag vet, men då är enda alternativet att sälja henne. Men tack så mycket för ditt svar. :-)

Silenos
0

Du skriver att en stor höbal "räcker ett tag". Är det hö eller hösilage ? En storbal med hösilage bör förbrukas inom 4 dagar. Hinner din ensamma shettis äta upp hela innan den blir dålig ?

Sen är det faktiskt lag numera på att hästar inte får vara ensamma.

NettanW
0

#6 Det är hö och inte hösilage. Det jag ville veta var hur länge en HÖ bal håller.

Sen är det inte lag på att hästar inte får gå själv. Läs lagtexten en gång till. två vet har sagt att det bara är missuppfattning. Man får inte "skärma" av hästen från liv och rörelse. (ensam ute i skogen i en hage, där typ ingen kommer och sköter om den).

Men varför är det ingen som har kommit med förslag på att jag kan skaffa en shettis på foder? om ni nu blir så upprörda av att hon skall gå själv. (fick förslaget från en på jobbet).

Jag giller inte tonen ni använder när ni skriver i era inlägg. Precis som om ni vet allt och är bäst på allt.. Nu vet jag hur andra känner det när ni brukar klanka ner och låsa upp er på saker. Uch mycket otrevligt. Jag kan en hel del jag oxå men inte i detta område vad gäller lösdrift.

NettanW
0

Ingen mera som har något att säga. Det måste väll finnas några stycken här som har sina hästar på lösdrift eller?  :-)

Vad har ni för erfarenhet av det?

dranto
0

Lösdrift är jättebra. Jag har thermobar till vattnet så det fryser aldrig. Sen lägger jag ut hö 2-3 ggr/dag. Har man en hel bal ute måste det nog finnas tak över + att den inte kan stå direkt på backen för då blir höet dåligt väldigt fort.

Men att ha hästen ensam är inget jag nånsin skulle göra. Det mår den inte bra av.
Alternativet för dig är väl annars att skaffa en till shettis på foder.

Har man ingen thermobar eller liknande så blir det ju till att fylla på med varmt vatten minst 2ggr/dag.

NettanW
0

#9 Tack så mycket för ditt svar.

Det blir nog till att skaffa en häst på foder om det blir bestämt att jag flyttar henne dit.

Mera tips på typ strö, någon

sonja
0

Jag har inte lösdrift och inte ensilage, men har märkt att hö väldigt lätt tar fukt. En fuktig vinter kan även hö som ligger på höskullen ta fukt och bli mögligt. Jag lägger halm över det som är inne. Jag tror INTE att du kan ha en storbal ute, med eller utan pressening eller litet tak utan att det blir dåligt efter ett tag. Dels kan hästen bli sjuk av dåligt hö och dels är det kapitalförstöring att låta en hel bal bli dålig.

Det låter väl som ett bra alternativ att du lånar en ponnny som sällskap, och höet måste du nog förvara på ngt annat sätt. Går kanske att ha på ridskolan?

mvh/Sonja

NettanW
0

#11 Tack så mycket, det låter som att jag får skaffa små balar i stället, som jag kan ställa in. :-)

Madelene_Udd
0

Jag har mina hästar på lösdrift, det trivs både jag och dom med bäst!

NettanW: Jag tycker absolut att du skall ha din häst på lösdrift. Jag strör med enbart halm, och mockar inte ut ngt under vintern. Är det mycket skit på samma hörn ( blir så när man har hingst i allafall) så sprider jag ut den i lösdriften innan jag strör på ny halm , för att det skall brinna jämnare.

Vatten är ett problem när det fryser, så är det.. Jag har min hage utanför huset, har dragit "upp" hagen dit för att slippa bära vatten, hästrana får gå lite llängre istället;). Fyller med slang från tvättstugan det funkar ju oavsett temperatur ute. Det är bra att du har nära, när det är minusgrader fyller jag vatten 4-5 ggr/dag.

Vad gäller höbalen så beror det nog på hur mycket arbete du vill lägga ner, det går ju att bygga ett enkelt "höhus" med ex. en lastpall i botten, frigolit som isolerar och skivor eller dyl, tak plus en presenning om alltihop….. Kan du få tag i småbalar och det går att få in dom så är det ju ett alternativ givetvis. Höbal i rundbalsform går ju att flytta för hand, iallfall om man är två, det går inte att rulla in den i ett hörn i lösdriften och skärma av så att pållan inte får fri tillgång? Men det kräver ju att lösdriften är stor nog givetvis.

Jag tycker det är jättebra att han tillgång till en plats där man kan binda upp dom, som på en loge eller dylikt, där det är hårt golv så man slipper stå i halmen och med belysning osv.

Vad gäller sällskap förstår jag inte varför folk är så hysteriska….. ALLA mina hästar får lära sig att vara själva, så är det. Dom överlever och har du inte möjliget att ordna en kompis på ngt vis så kan och får honom vara själv över vintern. Djurskyddslagen säger att (kan inte den exakta formuleringen) dom får vara själva om deras sociala behov tillgodoses, ex, att man grejar mkt med dom, att dom har ett får eller en kalv som kompis.osv osv.

Givetvis skulle jag inte ha hästen ensma under hala sitt liv, men för en period så är det inte några problem i mina ögon sett, och som några skrivit så kanske du kan låna en häst som sällskap om det finns plats till det och du har tid och råd med en häst till.

Jag tycker absolut att du skall slå till och flytta din häst till lösdriften!

Häls Madde ( hoppas mina erfarenhet bidrog med något…)

NettanW
0

#13 TACK så jätte mycket för ditt svar. Nu känner jag mig lite mera positiv :-) till det hela.

Gosa
0

#7 Jag har mina shettisston med föl på lösdrift under vintern, vilket dom mår mycket bra av.
Jag köper storbalar med torrt hö, dom balar som jag köper är på ca 300 kg/st. För en häst som äter ca 6-7 kg/dygn så räcker då balen i 45-50 dygn. Nu får man räkna med lite svinn om man inte har balen i en speciell behållare, eftersom dom trampar ner en del runt omkring.

Mija
0

jag har själv också alla mina shettisar på lösdrift, de har fri tillgång på hö eller hösilage, har ju inte det problemet att det tar för lång tid för dem att äta upp en storbale då de är flera, men annars är ju som tidigare några skrivit en lösning med småbal.

Vad det gäller strö inne på lösdriften använder jag halm, innan jag lägger in halmen strör jag upp ett tjockt lager med torv som binder upp det blöta, på det sättet får jag en bra torr lösdrift, hästarna älskar att ligga i halmen och jag vet att det är varmt och mjukt och skönt för dem.

Då jag förstår att du inte vill sälja din kära shettis så är ju jättebra alternativ att låna en till på foder, då har du ju löst den frågan med.

Lycka till Glad

fallon
0

Hej,

Du kanske tom kan få lite betalt av någon som också vill ha sin ponny på lösdrift?

Jag byggde enkla foderbord åt mina med hjälp av vanliga eu-pallar och pallkragar. Funkade kanom till alla utom en av mina fem. Hon tyckte det var kul att sparka på dem:-) Så då blev det till att fodra flera ggr per dag på marken istället. Normalt tror jag dessa foderbord funkar jättebra.

Jag rekommenderar också att du köper småbal istället. Om den stora blir dålig är det ett helsike att få bort allt.

NettanW
0

Tack så mycket alla, för svaren ni gett mig..

[Teddy]
0

Undrar bara varför du frågar om du inte tycker om vissa svar?

Jag tycker hästens väl är det viktigaste. Hittills har jag inte sett många lösdrifter som fungerar, oftast är det ett skjul med tre väggar, en prasslig pressenning mellan några träd, och ägaren säger: tänk dom vill inte vara i lösdriften, det märks att hästar vill vara ute!

Mina hästar vill INTE vara ute. Dom hänger på låset och vill in när det blir kväll. När det är vinter får jag fösa ut dom genom dörren, och det trots att dom får grovfodret ute.

Att jag kommenterade att du fick gångavstånd, var det elakt? Var det elakt att säga att jag tycker att hästar inte ska vara ensamma?

Dessutom tycker JAG och det har jag all rätt i världen att tycka, ingen behöver säga emot att: lösdrift passar bäst för en grupp unga hästar. Att växa upp i en flock måste vara det ultimata för en häst. Att ha vuxna och unghästar kan vara svårt, ofta är det stona som äter, i det vilda är det så, ston som fölar ska ha maten!

Att ha en häst på lösdrift som man kör/rider är inte heller snällt TYCKER JAG! Att släppa sin svettiga häst ut i novemberblåst och  isande regn, nej tack! Att klippa och lägga på täcke - visst, men hur bra sitter ett täcke när den rullat runt ggr?

NettanW
0

#19 Jag uppskattar alla svar jag får. Men jag tycker inte om  när det skrivs snäsigt och surt. För det har jag inte förtjänat. Jag har inte brytit mot någon lag eller missskött min häst. Hon står på bete med hästkompisar nu och har stått i stall i vinter och varit ute väldigt mycket.

Jag tycker oxå att det är fel med dåliga vindskydd och presseningar. Detta är ett fast vindskydd med 4 väggar och en öppning på ena sidan. Detta vindskydd finns på kortsidan om stallväggen.

Det dära med gångavstånd till stallet som du kommenterade, ja det lät som om du tyckte att jag inte brydde mig om min häst och bara om mig själv och den korta vägen till stallet. Absolut inte, men med en bil i familjen underlättar det väldigt mycket.

Man får absolut säga vad man tycker om saker och ting för det gör jag oxå. Hästen som jag har är 1 år och målet med detta är självklart att hitta en lekkompis till henne. När jag börjar träna henne och hon blir svettig eller om det har snöat väldigt mycket i flera dagar har jag möjlighet att ta in henne i stallet. Jag skulle aldrig släppa ut en svettig häst om det är kallt ute.

Jag har fortfarande inte bestämmt mig, och hon ligger fortfarande ute till salu eventyellt som foderhäst, och det enda jag tänker på är vad som är bäst för henne. För annars så har det ju inte varit något problem.

IdaS-A
0

#0 Har inte läst vad de andra skrivit men såhär tycker jag.

Tycker att det du skriver inte låter så roligt för hästen, hästar bör ha sällskap av andra hästar.

Om du kan ha maten under tak håller den sig bättre än ute, det blir ofräscht och tappar näring, hinner bli dåligt om du ska ha en stor bal ute till bara en häst.

Det finns elvattenkoppar, thermobar osv. som håller vattnet frysfritt.

Finns det ingen möjlighet att köpa en kompis eller låna?

Och slutligen "hur skulle du göra" -leta efter annat alternativ. Är stället du har hästen på nu inte bra?

NettanW
0

#21 Tack för ditt svar. Om jag nu skulle flytta henne dit så ska jag skaffa sällskap till henne.

Där hon står nu fungerar inge bra, då det bara är stora hästar där och dom byter hagar och flyttar runt hela tiden. Det blir så mycket att anpassa, sen skulle jag vilja att hon hade en hagkompis som är i hennes storlek. Det var lite otäckt i vintras när dom andra hästarna sprang och lekte i den snorhala hagen med broddar och sparkar, då hon inte har några skor.

Det har även nu dykt upp ett till alternativ som skulle passa hon och mig aldeles utmärkt.  Men det är inte bestämt ännu.

Aribigga
0

Jag tycker alternativet att skaffa en fodervärdshäst som kompis till henne låter bra. 

Jag hade en new forest förut som under nästan ett år gick själv, det var sjukt synd om honom. Han blev väldigt deprimerad och började skygga för bilar pga detta. Ändå kunde han se andra hästar och stod inne i stall om natten med dem. När jag sedan flyttade honom till ett lösdriftsstall med kompisar blev det en helt annan positiv och levnadsglad häst. 

Jag har lovat mig själv att ALDRIG mer ha en häst själv, så jag rekomenderar det inte. Lösdrift däremot rekomenderar jag vamt :)

lurvponnyn.vimeddjur.se

NettanW
0

Nu är allt fixat.

Hon flyttar till ridskolan med massa andra hästar. Det är det bästa för både henne och mig. Däremot mycket dyrare. Men det får jag ta. Får spara in på något annat i stället. :-)

Charlotte-Aveback
0

#24: Skönt att det ordnade sig på ett sätt som är bra både för henne och dig.

NettanW
0

#25 Ja det är super skönt. Är så glad att jag äntligen har tagit det beslutet att det får kosta lite bara vi har det bra. Det är det viktigaste. :-)

Ahnna
0

Ser att allt är löst, det är ju jättebra!

Men måste kommentera en grej… Teddy skrev;

Att ha en häst på lösdrift som man kör/rider är inte heller snällt TYCKER JAG! Att släppa sin svettiga häst ut i novemberblåst och  isande regn, nej tack! Att klippa och lägga på täcke - visst, men hur bra sitter ett täcke när den rullat runt ggr?

Jag hade ett par hästar på lösdrift med ligghall från oktober förra året till betessläppet i maj i år. Det var första "egna" lösdriften för mig, och mina andra erfarenheter lägger jag åt sidan för en stund. Den ena ponnyn var dräktig och gjorde inte så mycket annat än gick och åt mat, men den andra tränades och tävlades.

Hur mycket en häst svettas efter träning kan man reglera, antingen genom långsam nedvarvning med lugn trav och skritt långa sträckor eller genom täcken. Min ponny var inte klippt och det hände att han svettades massor när det var plusgrader och tung snö att pulsa i, men då torkade han också fortare på grund av vädret. När det var nollgradigt eller minus så reglerade jag svetten genom nedvarvningen, som jag just beskrev, och la på ett regntäcke utan foder. (Tygfoder som leder svett, men ingen stoppning.)

Hur bra ett täcke ligger efter några rullningar beror på passformen, och även om jag inte är supernöjd med mina shettistäcken så var de aldrig ens i närheten av att ramla av.

Du får ha dina åsikter såklart, men jag baserar mina åsikter på egen erfarenhet här hemma och jag håller inte med dig. Såg enbart fördelar med att ha en tränande häst på lösdrift, och "for the record" så är min lösdrift en del av en lada med ett ordentligt tak och fyra träväggar och en tjock halmbädd. Flört

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

NettanW
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu står hon på ridskolan. :-) Vi vandrade dit i går från betet. Så skönt, kunde sedan gå hem från stallet då sambon inte kunde komma på en gång.  Så super skönt. :-)  Är så glad och lycklig nu.

Jess
0

#27 Har pecis samma erfarenhet som dig! Har man sin häst på lösdrift och samtidigt tränar den så får man helt enkelt anpassa sig efter väder och vind..

Något som aldrig upphör att facinera mig är när "motståndarna" till lösdrift argumenterar att det är sååå synd om hästarna som är ute…Har ni tänkt på att hästar som går på lösdrift kan själva bestämma när de ska gå in till skillnad från de hästar som står i ute i ruskväder och väntar på att någon ska släppa in dem?Hästarna på stall äter upp sin mat och sen är det bara att vänta, vänta och vänta på att få gå ut igen..Naturligt??? Nix men det är ju tur att de är anpassningsbara!

Min erfarenhet är att den största orsaken till att min shettis vill gå in är för att ÄTA och om det är blött ute så tycker han det är gudaskönt att få rulla sig i halmen. Sen vill han gå UT!

Detta bestämde han själv när han gick på lösdrift. Han gick in och vilade sig i halmen flera gånger om dagen men sen var han ute och grejjade med brorsan. Nu har han stått på stall under vintersäsongen och han har tråkigt MEN anpassar sig för vad har han för val?

[Teddy]
0

Som jag skrev tidigare. Hittills har jag inte sett så många fungerande lösdrifter. Jag släpper heller inte min åsikt att lösdrift är ypperligt för en grupp unghästar.
Hur många tänker på att det går åt mycket mer mat till en lösdriftshäst när kylan kommer.

Mina shettisar vill gärna vara inne. Visst dom är vana vid det, och vanan är den största orsaken till ett beteende. Ruggiga dagar får jag ibland skjuta ut dom genom dörren, trots att dom har foder ute. Jag tror inte att hästar står och tänker "nu är det regningt, nu går jag inomhus". Dom går inte in i en lösdrift om det så regnar småspik, om dom inte känner sig trygga. Hästar är ett flyktdjur, de går inte in i små utrymmen utan att ha en flyktväg, därför bör det finnas två öppningar på en lösdrift.

Jess - hur vet du att han har tråkigt? Vi lägger väl våra egna värderingar i hur hästar mår. Jag var hos en kompis för många år sedan som köpt en ridskolehäst. Han hade bott i spilta många år, men kom nu in i box. Hästen var orolig, gnäggade högt, skrapade frenetiskt med framhoven, gick runt runt. Kompisen tolkade det som "titta så glad han är att stå i box!"
Ett annat exempel, när vi fryser lägger vi på hästen ett täcke.
Många häromkring, östergötland, har redan börjat täcka sina hästar! Är det underligt att svamp och hudinfektioner sprids?
Jag respekterar er som har andra åsikter, och det är bra att det funkar för er. Jag är också glad att Nettan W:s häst bor med andra hästar. Om det är i en lösdrift eller ridskola spelar ingen roll, huvudsaken är att den inte är ensam.

Ahnna
0

#30 Eftersom jag har kallstall så går det inte åt varken mer eller mindre mat till lösdriftshästarna jämfört med de som står på box. Hur mycket som går åt per skalle beror på analysvärdena.

Bra för unghästar, javisst, men det är inte sämre för äldre hästar för det! Flört

"När vi fryser lägger vi på hästen ett täcke" - måste du dra alla över an kam? Jag täckar inte mina hästar för att jag fryser, men ser jag att hästarna fryser så får de täcke på sig. Och ja, det är skillnad på att frysa och att huttra för att få igång blodcirkulationen. I första hand får de mer grovfoder att tugga på när det blir kallt eller extra regnigt etc, och det gäller både inne- och utehästarna. Mitt fullblod, som enligt majoriteten av ridsports-Sverige borde behöva minst 2 täcken såhär års, går fortfarande naken på dygnet-runt-bete. Hon är tunn i kroppen och stödfodras därför, men täcke ser jag inget behov för så länge det är plusgrader och hon inte arbetas så mycket. Men visst, många är väl de ryttare som slänger på sina hästar tjocka utetäcken så fort bärmeböljan är över i juli, men jag hör inte till dem.

Vad anser du är en fungerande lösdrift då? Jag kritiserar dig inte, men är nyfiken på vad du menar. För mig funkar en lösdrift om hästarna har tillgång till en bra ligghall, som de vill gå in i oavsett hur många eller hur få öppningar den har, om flocken funkar ihop och hagen inte är så liten att det blir klafsig lera på en gång för att hästarna går där hela dygnet. Självklart ska alla kunna äta ifred, men det gäller ju hästar som tas in på nätterna också.

www.stuteriprecious.se

kristina-axtorp
0

#0 Ber om ursäkt för att jag skriver här men mitt PM tycks inte gått fram. Vill du maila mig kristina@axtorp.se Gäller Hollandsresan! Om "Fjäril" läser etta, samma sak där! Tack för att jag fick "kapa" tråden!

Jess
0

#30  NÄ det är helt riktigt! Det är mina värderingar och tolkningar av min häst..

Visst är det mina egna värderingar men snälla hur "roligt" tror du en häst har när den har ett naturligt behov av att ströva omkring ute i det fria(tillsammans med artfränder) att stå instängd?

Att stänga in en häst eller vilket djur som helst är inte naturligt utan något som vi tvingar på dem. Det är så vi gjort i generationer och något som kommer att fortsätta. Vi håller djur i fångenskap för att äta eller för vårt eget nöjes skull..så är det bara..

Jag känner min häst så pass väl att jag numera kan "läsa" av honom. Det låter "flummigt" men jag märker när han känner sig rastlös och vill ut, han går fram och tillbaka i boxen och trycker nosen mot boxdörren…Likaså "ser" jag på honom om han någon dag är ur gängorna. Tillbringar man lite tid med sin häst kan man ju inte undgå att lära känna sin häst, eller?

FAST det är fortfarande bara min tolkningar av MIN hästs beteende!

Du måste ju även göra "tolkningar" när du menar att dina hästar inte vill gå ut, ellerhur?

Varför tror du inte att hästarna kan vara trygga på en lösdrift? Är dina hästar inte trygga i sin hage när de inte vill gå ut? (okej hoppas du förstår vad jag menar …)

Ridskolehästen i exemplet var garanterat orolig på grund av miljöombytet. De flesta som byter miljö reagerar ju på något vis…Men det är ju bara tolkningar vad vet jag han kanske var överlycklig….Flört

[Teddy]
0

I rest my case som dom säger på film. Vad jag än kommer med för åsikter så måste den nagelfaras och sägas emot. Var och en håller hästar som den anser är bäst.

Ahnna
0

#34 Det är ett diskussionsforum - vi diskuterar.

www.stuteriprecious.se