Ideal Harness
Jag hittar inte tråden jag söker, så jag frågar istället :)
Mankhöjden säger långt ifrån allt, men tror ni som har erfarenhet av denna sele att stl shetland passar både till normalbyggd 93-centimetare och 102 centimetare?
Min (några år gammal nu) passar utmärkt till 93 centimetare, på Gazette som är 101 cm kan bukgjorden bli något kort men hon har en tendens att bli lite rund 

#1 Då kan jag tipsa om att selar.se säljer lösa tillbehör till Ideal selen och huvudlag.. då kan du köpa en storlek större på gjord och ha och byta med
Åh hmm Joystick är nu nånstans runt 90 fram och 95 bak.. DÅ kan jag me andra ord sikta in mig på standard trots allt..
Anna-Carin
Köpte in idealsele till min welsh mountain för några veckor sedan, den är rätt stor.
Hade en mini-ideal förut och den gick att ändra ganska mycket.. till mina minisar, 84, 85 cm var den inspänd det som gick och några extra hål gjorda på vissa ställen. Risken finns nog att den blir i största laget till en 90 cm shettis.

Ni som har erfarenhet av denna sele till shetland - hur är däckelns vidd? Ligger den bra på en rund shetland? Frågar då min tyskköpta sele visade sej vara lite väl smal för min (för tillfället visserligen rätt korpulenta) dam.
Kanske det är tyskarna som inte vet hur en shetland ser ut?
Har nämligen en tysk parsele för standard där däcklarna var så trånga att jag fick byta dem med däcklarna på parselen för mini (visserligen en Pfiff-sele och det är väl oxå tyskt, men det skiljer väldigt mycket…).
Mina parselar är Ideal. Storlek Shetland. Min pållar är 100 och 101 rätt runda, och jag har de flesta remmarna i mittenhål. Jag är supernöjd med selarna, både passform och läderkvalité är utmärkt!
#4 Inga däckelproblem.
Däckeln är rejält bred.