Natural Horsemanship?
Tränar ni NaturalHorsemanShip?
Jag gör eller jag har börjat , har hållt på i snart två veckor och har gett en hel det resultat. ;D
Tkr verkligen att ni ska börja om ni inte gör det det fer så mkt och det blir helt annorlunda mellan dej och hästen eller mellen mej och Dolly känns det annorlunda , kan inte riktigt förklara men tkr verkligen att ni ska satsa :P
ursäkta bilden om den är suddig men blixten har lagt av på kameran :( bilden är får igår :)
Kram Hanna *
Tyvärr finns det flera "sorter" av natural horsemanship som lärs ut. Finns olika tränare som säger sig vara NH tränare där vissa använder sig av att dominera hästen och använder sig ibland av sparkar och slag (just för att hästarna gör så mot varandra), och det gör nog att många får fel bild av vad "riktig" hästmannaskap är. Vissa tycker dock tyvärr att även det är ett bra sätt att träna.
Jag anser att naturlig hästmannaskap bygger på förtroende mellan häst och mämnniska, man ska känna varandra och lita på varandra. Hästen ska acceptera att man är dess ledare genom att man som människa lär sig förstå hästens signaler och tankesätt, därifrån bygger man vidare på kommunikation. Inga sparkar och slag behöver användas.
Jag tycker alla bör lära sig natural horsemanship på rätt sätt, så skulle även hästarna bli mer förstådda och mer rättvist behandlade. Jag är inte aktiv inom Nh, men jag vet vad det går ut på och hanterar hästrna därefter, utan att jag "tränar" dom.
Försöker träna ibland, och det är väldigt roligt.
jag hålller med om vad du har skrivit, det med människa och häst ska kunna lite på varnadra osv.
Tränade även idag , gick bra det jag tränar är att hon ska kunna lite på mej, se mej som en ledare och att när hon kommer till mej ska hon kunna länna trygghet ..
jag tkr också att det är väldigt roligt :)
NH är som sagt ett väldigt stort begrepp… Själv sysslar jag med ANH= Annas Naturliga Hästhantering :o)
Jag har helt enkelt snappat upp det jag anser är vettigt och använder mig konsekvent av de sakerna.
Ledarskap, tycker jag är viktigt, dock inte genom sparkar och slag, jag lär mina hästar att flytta undan för tryck, att inte knuffa på mig, att respektera mig och mina beslut…
Enkla saker, som att t ex jag äter först , vilket gör att jag aldrig behöver oroa mig för att bli nersprungen av en hög hungriga hästar när jag kommer ut i hagen… Det kan bli tjafs mellan hästarna, men dom vet att JAG=flockledaren, äter först och det accepterar dom.
Tillåter inte mina hästar att klia sig på mig om jag inte själv har bjudit in dom till en kli-stund… Småsaker som förenklar vardagen :o)

Jag har aldrig ägnat mig åt NH, men jag o mina hästar har ett starkt band mellan oss ändå, vi litar på varandra fullt ut. De vet vad jag accepterar o jag vet vad de har för behov.
håller verkligen med att man ska kunna bygga upp en "relation" mellan dej och hästan utan sparkar och slag.
#3 haha kul att du har ett eget namn på det :P
bara genom att ha tränat så lite som jag har så känner jag att jag och DOlly redan har kommit närmare varandra :) t.ex det att hästen inte får kommer fram till dej utan att du vill det t.ex att den vill klia sej . Det är ngt som förenklar vardagen :D