Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett10-färger
Läst 5210 ggr
exitingsvillemo
0

Cremello

Hur många Cremello shettisar av standardstorlek finns det?

Någon/Några som används i avel?

Kom igen, ut med fina bilder på era cremello-hästar :o)

Ahnna
0

Jäboruder har väl några stycken, både standard och mini.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

exitingsvillemo
0

jag vill veta flera…

Har hon standard-cremellos?

Finns det ngn godkänd cremellohingst, i standardstorlek

Ahnna
0

Nej, ingen godkänd hingst i standardstorlek.

www.stuteriprecious.se

Ahnna
0

Jag såg flera cremellos när jag var på Jäboruder förra året, men vilken storlek de hade minns jag inte.

Har sett cremellos på några fler hemsidor, men minns inte vilka.

www.stuteriprecious.se

carina-w
0

Är det ngn som har ngn tillsalu…skicka mig ett PM isof

exitingsvillemo
0

sto? hingst? mini? standard?

sanne
0

Cremellos i standard storlek är väldigt svåra att få tag i. Anne har ingen i standard. men minisar har hon en del.

Har kolla många sidor i tyskland bla, där hittade jag ett cremello sto på 96cm, men den ville dom inte sälja.. undra varför..

#6 kolla stamboken vet jag.. skriv in färg..

Frida-E
0

Har aldrig sett en standardcremello i Sverige (förutom Hasselbo som har en övervuxen mini på 88 cm), någon som vet någon??

Min kompis äger en minishettis som är cremelloblack, vad jag vet är hon den enda som har den färgen.. Glad

Ahnna
0

#7 Då var det väl ingen standard jag såg hos Anne då. Men hon är i alla fall stolt ägare av fler än en!

Stutteri Hesseldal i Danmark fick ett cremellostoföl förra året, henne hade jag gärna övertagit…

Men egentligen - det kan väl inte vara svårare att avla fram en standardcremello än det är att avla fram en minicremello? Det krävs ju samma komponenter och gula BRA ponnyer är ju inte särskilt vanliga varken hos standards eller minis.

www.stuteriprecious.se

IdaS-A
0

Har inte sett ngn standard cremello i sverige.

Har en mini cremello hemma

ninam
0

Det finns en standard cremello hingst e.Thunderstorm u.Felicia, om han fortfarande är hingst och vem som äger honom vet jag inte.

MariaA
0

Vi ska sommaren 2009, betäcka båda våra isabellston med vår (Godkänd med 99887=41p. i Danmark)  nyinköpta isabell hingst från Danmark, (alla är standard, kring 100 cm.)

Vi hoppas på 2 Cremello föl 2010, ev. kommer 1 av dom att vara tillsalu!

MalinLarsson
0

Jag skulle vilja ha tag på en perlino… men de är ännu svårare Rynkar på näsan

Poppla
0

Blev lite förvånad över denna diskussion. I min värld försöker man just UNDVIKA att para två föräldrar med gulanlag för att INTE få cremello eller perlino.

Varför vill man medvetet försöka få fram cremello? Jag tycker synd om dessa hästar. De har väldigt ljuskänsliga ögon och får gå omkring och blunda i solsken; pigmentbristen gör också att de lätt blir solbränta på mulen.

Ahnna
0

#14 De cremellos jag har träffat har funkat precis lika bra i dagsljus som andra hästar. Att huden är lite känsligare runt mule och ögon kan jag köpa, men inte att alla cremellos har känsliga ögon.

www.stuteriprecious.se

Annette
0

Är det att tänka på djurets bästa att medvetet avla fram hästar med färger som är känsliga fölr sol?

exitingsvillemo
0

då tycker jag isåfall att det är dags att avskaffa alla mjölmular, genomgående bläsar, mm mm som ju också kan göra mulen mkt känslig för sol

Cattis
0

#17 Ingen vidare bra jämförelse va?

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

exitingsvillemo
0

vad jag har förstått så är cremellon/perlinon inte mer ljuskänslig än andra hästar med bruna ögon… Däremot Albinon, som har röda ögon (men inte finns hos hästar) kan ha allvarliga synfel.

#12 chansen att 2 isabeller får ett cremello-föl är ju dock bara 25%

#18 vad är egentligen skillnaden? Alla hästar som är utan pigment på mulen blir ju känsligare…

Kanske det sk sluta avlas på skimlar då också, eftersom dom lider av större risker för elakartade tumörer…

Cattis
0

#19 En mjölmule tex saknar inte pigment…

Tycker argumentet är underligt.
En cremello saknar pigment helt, en viss skillnad mot att sakna pigment på en fläck. Sen huruvida alla cremellos är känsligare eller inte - det uttalar jag mig inte om, jag har aldrig ägt ngn.

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

PP
0

#19 Och inte är väl melanomen skimlar kan drabbas av elakartade..? Hästarna lider inte av själva melanomen, däremot kan det uppstå problem beroende på var de sitter.

Det var åtminstone vad jag fick lära mej av vår veterinär när ett av melanomen under svansen sprack på min dåvarande ridhäst. För övrigt uppstod inga komplikationer av att den sprack - lite grundläggande sårvård var det enda som krävdes och han levde flera år till efter det innan vi fick ta bort honom vid 30 års ålder.

VeronicaP
0

#19 Skimlar har inte alls ont av sol då de har mörk hud under , det är bra där huden är rosa som alla hästar oavsett färg kan ha ont av solen.

Tror nog att du är lite fel underättad om du tror att skimlar skulle ha ont av solen …

Jag vet en som fick smörja sin Cremello med solskyddsfaktor på sommaren på de ställen där inte bomullstäcket täckte pälsen, man kan även behöva göra lika dant på Albinos färgade hästar.

exitingsvillemo
0

men den genomgående bläsen, saknar ofta pigment…

Så Perlinon går bättre då? Den har ju pigment…

exitingsvillemo
0

#22 har aldrig påstått heller att skimlar skulle må dåligt av solen… Bara att de löper högre risk för tumörer…

exitingsvillemo
0

Jag tänker inte sitta här och försvara de som avlar fram cremellos heller, min fråga var bara hur många standardstora shettisar det finns som har den färgen…

Det var bara i ren nyfikenhet, då jag aldrig har sett en i den storleken…

VeronicaP
0

#24 får väl skylla på att jag läste fel för att jag är trött. men du har fel ändå för melanomen är inte elakartade , det är väldigt få skimlar som får avlivas pga melanom de hinner oftast dö av annat .

Har haft skimmlar som har haft melanom och de led inte av det kunde leva helt normalt och även betäckas och få föl, man ska inte operera bort dem om det absolut inte är nödvändigt just för att de gör ingen skada och är ofarliga.

PP
0

För övrigt är väl den vedertagna svenska benämningen på hästar med dubbelt gulanlag vitfödd, om jag inte är felunderättad. Flört

VeronicaP
0

haha nu orkar jag inte läsa mer för jag inser att jag missar nog vartannat ord för att jag är trött *S*

ska ju upp tidigt i morgon och åka på russutställning med 2 av våra russ i morrn.

Sov gott folk ;-)

exitingsvillemo
0

#26 i 95% av fallen är melanom inte elakartad… Men den kan fortfarande sprida sig till inre organ och därmed göra sådan skada att hästen dör, så hur lite risken än är så är risken större hos skimlar än hos "färgade" hästar.

Vitfödd är betäckning för alla färger med dubbelt gulanlag, men sen kan de delas upp i cremello (vitfödd(fux)) eller perlino (vitfödd(brun/svart)) Perlinon har pigment, men den gör sig synligast på hovar och tagel, Cremellon vet jag inte om den har pigment, eller om den bleker pigmenten så pass mkt att det bara inte syns

exitingsvillemo
0

har själv haft en skimmel med en elakartad tumör, som vi opererade bort. Hon blev friskskriven efter ett år…

PP
0

#29 Jag känner till vad cremello/perlino är. Flört Jag gillar dock inte benämningarna så värst eftersom de inte är 1.svenska 2.vare sej säger något om hur hästen ser ut för ögat eller genetiken bakom.

Det gör visserligen inte vitfödd heller, men enligt kursledare på chipmärkningskursen var det den benämning SH ville att ID-kontrollanter skulle använda. Kanske för att det många gånger kan vara svårt att avgöra vilken grundfärgen är. Gulvit/pärlvit är väl annars det som används på svenska.

Personligen tycker jag nog ändå att Blue Eyed Cream bäst beskriver en dubbelguling - förutom att det inte är på svenska det heller.

exitingsvillemo
0

pärlvit är perlino va? och gulvit, cremello…

förlåt att jag missförstod dig, läste ditt inlägg som en fråga :o)

fast Blue Eyed Cream ger ju ingen vidare ledning till grundfärgen…

Kan ju vara både fux och brun och svart. Eftersom det skiljer ganska mkt på fux och brun/svart i grunden, så borde det ha 2 beteckningar

Men du kanske vet då hur det är med Cremellon, har den också pigment, bara det att gulanlaget bleker fux mkt mer än brun och svart

turboliina
0

en cremello borde ju ha pigment med tanke på att det finns cremello skäckar och det syns faktiskt skillnad på det vita och gulaktiga områdena.

men om en cremello har ljuskänsliga ögon borde väl alla blåögda hästar ha det? och det har ja då aldrig märkt på mina blåögda vare sig hundar eller hästar.

Mossedal
0

Passus… jag har haft en halvblodskille som var sabino (fux med mycket vitt på ben, huvud och "stickelhåriga fläckar).

Denna kille fick mycket lätt skorvor på mulen (bläsen) av solen, och vi fick smörja honom med solskyddsfaktor. Denna kille hade en brunsvart pappa och brun mamma ;-)) Så solproblem kan ju uppstå hos alla hästar med mycket vitt - och det går ju inte heller alltid att förutse avelsmässigt bara genom att titta på föräldrarna.

Min erfarenhet är dock att dessa solreaktioner endast uppstår på känslig partier med tunn hud/tunn päls. Inte på kroppen överlag.

På ridskolan hade vi en Blue eyed cream-ponny. Han hade aldrig sådana problem som beskrivs i tråden ovan…. varken med hud eller ögon.

Vi lever alla under samma himmel, men vi har inte alla samma horisont.

Må väl,
Maria

Elinor
0

Jag är uppfödare av cremellon som #11 nämner.

Mitt sto var livrädd för hingst pga.något måste ha hänt henne vid betäckning.
Jag hade med mig henne på hundpromenaden morgon och kväll i 4 månader och kunde tillslut gå längs staketen.
Släppte henne med stona och tog hingsten för hand och hon fick ett språng.Detta resulterade i en cremello(skäck).
Chansen att få andra färger var större men det ville sig inte så.
Stoet har senare kunnat betäckas hos sin nya ägare. 
Jag är ingen förespråkare av dubbla gulanlag utan ta hellre tillvara på de gula linjerna som finns och kommer
och komplettera med typstarka ponnyer att möta upp med om man vill ha "de gula" ponnyerna.
Det finns flera svarta och bruna ston som har gulanlag bakom.Så rätt som det är kommer nya linjer med gula anlag.
Har sålt alla mina isabellston,isabellskäckar och gulsvarta av denna anledning då jag hellre har icke gulanlag på mina ston.
/Elinor

MariaA
0

Jo, vi vet att chansen inte är så stor…men vi HOPPAS att det ska bli Cremello, då vi tycker det är en mycket läcker färg!!Glad

Poppla
0

# 16: håller helt med dig. Varför medvetet försöka avla fram djur som är känsliga för sol? Själv har jag vid flera tillfällen iakttagit gulvita (cremello) och pärlvita (perlino)-hästar en solig dag, de blinkar och kisar och jag tycker synd om dessa hästar. Det är helt uppenbart att de är ljuskänsliga.

Man kan i varje fall hjälpa dem vad gäller solbrännan genom att behandla dem med solcreme på de skära nospartierna (samma sak kan man göra med en häst med bred bläs och/eller ljus mule). Men ögonen kan man inte göra något åt…har i varje fall aldrig sett solglasögon för hästar ;-)

exitingsvillemo
0

#37 som sagt så finns det inget som tyder på att hästar med blå ögon skulle vara mer ljuskänsliga än brunögda hästar…

Det är ju inte heller endast cremello/perlino hästar som har blå ögon…

Den har pigment i både ögon och päls… Där den är känslig är, som tidigare skrivet, mulen och ev runt ögonen, där huden är tunn…

MariaA
1

Håller med om att man inte medvetet ska avla fram djur som far illa av sol…MEN, jag har också träffat på flera Cremello färgade hästar av olika raser, och ingen av dessa har visat tecken på att vara känsligare än andra färger för solen…så till motsatsen bevisats så kommer jag att fortsätta drömma om en CremelloFlört

Linnah
0

#35 Även om det finns hästar med gulanlag längre tillbaka i stamtavlan, så påverkar det inte hästens möjlighet att lämna vidare gulanlag. För att hästen ska kunna lämna "gula" avkommor så måste den vara "gul" själv. Dvs har man fått en brun häst så har den "brutit" den gula kedjan och kan inte få gula avkommor om den inte betäcks med en gul.

# En av mina första sköthästar var en cremello, och hon hade definitivt pigment - hon hade nosbläs som syntes tydligt om man tittade.

För övrigt hade hon förmodligen andra konstiga anlag - hennes mor hade en av de konstigaste färgerna jag sett och jag har fortfarande inte riktigt kunna reda ut vad det var. Sannolikt tigrerad (randiga hovar och konstiga "prickar" och att jag i efterhand tittat på bilderna och insett att hon har alla tigreringstecknen, som mindre iris/mer ögonvita t.ex.), eventuellt konstantskimmel (fick en avkomma som var rödskimmel, men jag minns inte om hon hade skimmelpappa, plus att hon såg ut att kunna vara skimmel själv dessutom), samt att hon ju uppenbarligen måste ha haft gulanlag, och med tanke på att hon var för mörk för att ha röd grundfärg så måste hon ha varit brun eller svart och jag skulle tro på svart med tanke på nyansen (som ju var kombinerad med gul). Med andra ord borde hon ha varit tigrerad gulsvartskimmel. Hennes ägare hävdade vid ett tillfälle att hon var welsh, men det stämmer förmodligen inte (hon hade ej heller stam) och jag hörde från annat håll att hon skulle vara korsning med nån rysk korsning, så det blev aldrig riktigt utrett, men de två fölen hon hade var med welshhingstar. Tyvärr vet jag inte riktigt vart bilden på henne finns nu.

exitingsvillemo
0

#39 håller med dig, tills motsatsen bevisats finns det inget som säger att cremellos mår dåligt av solen…

Mina hästar som alla har bruna ögon, kisar även dom när det är sol ute… Och så även jag… Ganska långsökt tycker jag

MariaA
0

Vad jag förstått så har Cremello pigment..bara ett blekt sådant.

Rätta mig gärna om jag har felGlad

Någon som vet till 100%?????

Har tyvärr inte boken om hästens färger framför mig.

Elinor
0

#40 Jag syftar på alla i stamboken som inte är rätt färg på.
De är alltså gulsvarta,gulbruna och isabeller som står som svart,brun,fux trots att de lämnat avkomma med gulanlag.
Tyvärr fortsätter även nästa generation att regga dem med fel färg för dom ser ju ut som mamman.

Linnah
0

#40 Ok, ja det är ju ett ständigt gissel som är svårt att göra nåt åt. Fördelen är ju att man åtminstone kan DNA-testa dem idag om man är tveksam, men det hjälper ju föga mot de som inte kontrollerar det.

exitingsvillemo
0

#42 cremellon och perlinon har pigment, men det dubbla gulanlaget bleker till väldigt ljus färg… Så har jag förstått det iallafall :o)

Borde vara en självklarhet att testa färganlag på de hästar som har svårtydda färger eller färger som inte stämmer överens med generna.

Ahnna
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Appropå knasiga färger som är svårtydda - nån som vet vilken färg det var på Balagur som ryskan Alexandra Korelova red i dressyren i OS? Såg ut som sotvitskäck eller nåt, alltså "dubbelvit" med rosa hud plus lite gråaktiga fläckar här och var, och de fläckarna var typ apelkastade… Obestämd Ser inte ut att ha blå ögon.

(Bild lånad från EuroDressage.com)

www.stuteriprecious.se

exitingsvillemo
0

alla dubbelgula har väl blå ögon?!?

Jag skulle tro att det är en vanlig skimmel av ngt slag, med lykta eller genomgående bläs, som ju också gör mulen rosa… Ev en skimmelskäck

Linnah
0

#46 Jag tycker att det ser ut som en äldre gråskimmel som fått pigmentfläckar eller bara blekt av. Det där är inte ovanligt på gråskimlar, t.ex. har jag sett en del bilder på lipizzaners som haft så (när jag var yngre och fascinerad av spanska ridskolan).

Ahnna
0

Kan det vara en gråskimmelskäck eller nåt? Det har ju verkligen rosa hud förutom där de mörkare fläckarna är.

www.stuteriprecious.se

VeronicaP
0

Fast min gamla skimmel såg lite ut åt det hållet när han hade blekt av

MalinLarsson
0

#42 det stämmer, det är bara albinos som saknar pigment!

exitingsvillemo
0

ok, dum fråga kanske… vad är en gråskimmel????

Finns det ngt som heter så?!?