Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: 12-foder-utfodring
Läst 754 ggr
zettan
0

mkt proteinrikt

Vi fick igår veta av våran bonde som vi köper hösilage av att det i år blir mkt proteinrikt foder. Vad ska jag tänka på när jag fodrar med proteinrikt foder? Behöver ja oroa mig för tex fång? Har inga hästar som tidigare haft ont av fång.
Mina hästar äter ju fritillgång på hösilage. Men de blir inte för jobbigt för magarna med så mkt protein?

Ahnna
0

Ta en analys. Här har de också snackat om högt protein, men icke. Första analysen visade ca 25 smrp, andra visade strax över 40. (Har inte de exakta siffrorna.)

Med analysen kan du sen räkna ut vad som blir för mycket och om du måste lägga till något annat. Men i allmänhet gäller väl att titta på hästarna och försöka hålla hullet på en jämn nivå utan att det går överstyr.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Poppla
0

Jag hade aldrig gett dem fri tillgång om höet är så proteinrikt. Räkna ut hur mkt kg hö per dag dina hästar behöver, fodra dem med hö morgon och kväll och ge dem fri tillgång till halm resten av tiden. Så hade jag gjort.

Pyttis
0

#2 Problemet  på våra trakter (i år) = finns i princip ingen halm att "komma över" på grund av allt regnande.

Ahnna
0

#3 Du får följa efter mig imorgon, jag hann inte åka och köpa halm igår. Det finns mer än det jag ska ha och det kostade inte så mycket.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

AnnaLundin
0

Protein som kommer från grovfoder är inte farligt att överdosera, det är inte värre än när de äter gräs på försommaren.

Vad gäller fång så är forskarna eniga om att det inte är proteinet som är boven i dramat, utan ffa kolhydrater.

Du kan med gott samvete fodra med hösilage med högt proteininnehåll. Var i stället glad för att slippa ge kraftfodertillskott, kanske till och med föl och unghästar klarar sig bra på det.

zettan
0

#5 tack snälla för ditt svar. då vet jag att det inte är så farligt.
 Tack ni andra också. Fri tillgång till grovfoder kommer jag fortsätta ge mina hästar.