backande ponny
finns det ngn som kan ge mig lite råd om vad jag ska göra när mitt sto helt plötsligt slår i backen?
Har påbörjat inkörning och det har gått jättebra, så länge vi har tömkört/dragit skaklar på åkern, nu har vi för första gången tömkört längst grusvägen och rätt vad det är så nitar hon och försöker vända… När hon inte tillåts vända så backar hon och hon skiter högaktningsfullt i om hon hamnar i ett dike eller nåt…
Vad göra? Ska prova sätta på henne skor igen eftersom hon tidigare varit lite ömfotad… Kanske kan vara det… Om det inte hjälper vad tycker ni att man ska göra?
Känns ju inte som om det är särskilt säkert att sätta en vagn på en häst som plötsligt får för sig att backa.
Hur många är ni när du tömkör? Vad har ni för hjälpmedel?
Är hon van iövrigt att gå på vägen?
~ Anneli ~
Sajtvärd för: adopterade.ifokus

Låter som om du behöver en medhjälpare när du tömkör/kör i början. Menar du att hon kickar åt dig? eller vad menar du med nitar ?
#0 Hon saknar kanske sällskap. Jag har en ponny som gör så när man kör ensam men inte om en kopis är med. Vissa "trygga" rundor fungerar att köra själv. Jag brukar fortsätta backa och då vill han hellre snart gå framåt. Någon tyckte en gång att han skulle sättas på plats, med några rapp. Det var helt förkastligt, han blev superstressad. Denna ponny är inkörd som treåring och är nu 14. Det är så tråkigt att han är så här, i övrigt är han väldigt trevlig att köra mycket lyhörd och sammarbetsvillig.
Är hon ömfotad skall du absolut inke köra utan skor.
Veritas odium paretFörvånad
#1 hon är van att gå längst grusvägen
#2 Hon kickar inte, hon bara tvärstannar :o)
#3 har provat att fortsätta backa henne i hopp om att hon ska tröttna, men det funkar inte, hon skulle kunna backa in till stan…
Att sätta henne på plats med spöt skulle inte heller fungera, då hon är väldigt känslig för spöt.
Tömkörde igår på sidan av vägen, där det är gräs, med samma resultat så tyvärr värkar det inte bero på att hon är ömfotad…
Och när tjejerna rider längst vägen så går det tydligen hur bra som helst…
Känns lite som att hon bara har kommit på att man kan slippa undan genom att lägga i backen.
Vi har varit 2 vid flertalet ggr och då går det betydligt bättre, men ngn gång måste hon ju kunna röra sig framåt utan medhjälpare.
Har en teori… Hon lessnar ur fort om hon inte får lite nya utmaningar, kanske det är dags att (med medhjälpare) sätta henne för vagn och prova om det går bättre, eller dra däck/skaklar iaf. Hon tycker kanske helt enkelt att det är tråkigt!?!?

Shettisar är alldeles för intelligenta för sitt eget bästa, prova med att låta henne dra vagn och göra något nytt istället för "det gamla vanliga" Se till att vara utrustad med bra medhjälpare om backen råkar gå i :D
hehe, ja visst är det så… Dom tänker för mycket :o)
Ska prova i veckan att öka svårighetsgraden lite för henne.

Jag tycker att det låter som att hon testar om hon slipper undan om hon backar och vänder hemåt. Det du måste vara då är KONSEKVENT, i alla moment. "Vi SKA gå FRAMÅT!"
Eftersom jag aldrig har haft medhjälpare när jag har kört in hästar (ingen annan i min närhet som varit intresserad av häst) så har jag fått klara ut såna där situationer själv. Det går, men det tar troligen lite längre tid än om man har en medhjälpare som leder hästen, om än på ett långt grimskaft. Det som kan behövas är att hon leds en eller två gånger och att ni inte går längre än 50-100 meter hemifrån och sedan vänder hem. Gå tillbaka 50 meter och vänd bortåt igen. Gå 10 meter och vänd hemåt. (Och gå hem.) På så sätt borde hon lära sig att "matte vänder när vi SKA vända, det är inte mitt beslut." Upprepa samma procedur ett par dagar i rad och prova sen utan medhjälpare.
För att ge henne lite nytt att tänka på kan du kanske tömköra i hagen, runt stallet, etc. Lägg ut saker som hon ska gå över, typ presenningar, förstärkta lastpallar, ensilageplast, m.m. Sätt ut koner eller nåt annat som ni kan gå slalom runt. Syftet är att hon ska lära sig att svänga dit matte styr och inte hitta på egna regler. Samt att hon ska få nåt nytt att sysselsätta hjärnan med - för i ärlighetens namn så tror jag att unghästar gärna blir uttråkade på en grusväg när ingenting händer, och när de inte får några regelbundna kommandon att följa blir de osäkra. "Ska vi verkligen fortsätta?" Har de väl börjat backa så är de redan så förvirrade och envisa att det är svårt att bryta beteendet där och då. Så tanken är att undvika situationer där hästen tar kommandot och börjar backa och svänga för att komma hemåt, till sina kompisar och till tryggheten.
Efter ett tag så är förhoppningen att hästen ser det roliga i att komma ut en stund, men för att det ska bli roligt måste kusken ge nya, men lätta, utmaningar då och då så att hästens små grå celler börjar jobba lite.
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se
#7 Det var bra skrivet! Tänkte lite likadant!
"unghästen" är ju 8 år… ;o)
har också svårt med medhjälpare och som sagt så funkar det ju bra dom ggr jag har en med mig…
ska prova att dra skaklar/däck så det händer ngt nytt… I hagen går det hur fint som helst då lyssnar hon till 110%, hon tycker nog att grusvägen är väldigt tråkig

#9 "Unghäst" eller inte, det beror på hur mycket de är hanterade i liknande situationer. Om jag skulle köra in mitt 9-åriga fullblod så skulle jag hantera henne som om hon vore max 4, just för att inte ta något för givet.
Kan du lägga ut roliga saker att gå slalom runt och sådär på någon grusväg? Finns det någon skogsväg där folk sällan åker som du kan använda?
www.stuteriprecious.se
har en jättefin skogsväg att använda, ska prova det…
Skogen ligger ju utanför husknuten, kanske bara ska traska in i skogen och traska på över stock och sten… Så hon får använda kolan lite

#11 Inte alls dumt! Hellre bredvid stigen än på stigen.
www.stuteriprecious.se
#10 min kära ponny har alltid haft varierad träning och sysselsättning, men är lite "stirrig" när han kommer ut själv. Jag och flera med mig har insett att det inte är någon idé att föröka få honom att gå själv med vagn, han blir osäker. Som jag skrev tidigare det finns en trygg runda, men det tog flera år att skapa den tryggheten hos honom att gå den utan att försöka vända. Men trots detta har det fungerat att tävla i trav många säsonger med goda resultat. Det kräver bara lite annat tänk i träningsupplägget än en annan tryggare ponny. Han har även fungerat bra vid hopp och dressyrtävlingar.
Med ryttare är det lättare att övertala honom att gå själv, men han vill gärna vända. Oavsett ryttare eller vagn nöjer han sig med någon som cyklar med, det behöver alltså nödvändigtvis inte vara en annan häst. När han vänder med vagnen och stöter i den blir han rädd, därav är det lättare med ryttare då det inte blir samma stress. Detta är bara i korta ordalag, det finns mycket att tillägga om denna speciella ponny, och finns säkert tusen experter som säger att det går, men jag kommer att säga emot alla… Jag vill ha en ponny som trivs med livet och trivs han bäst med sällskap när han skall lämna gården så får han ha sällskap, hästar är trots allt flockdjur…Fast visst vore det roligt om han gick att köra ut ensam, för han är underbar att köra.
Hans syster däremot är en helt annan sort hon går glatt fram överallt, ensam eller ej.

Jag hade samma problem med min shettis när ja körde in honom! Så fort de va nåt så slängde han i backen! Men jag hade en medhjälpare med mig som snabbt kunde hoppa av å leda fram honom om det behövdes. Nu är det väldigt sällan han gör så.. Nästan aldrig. Kan va om man står stilla å de kommer något som gör att han grips av panik. Men som sagt väldigt sällan!

#13 Varför svarar du mig? 
www.stuteriprecious.se

Men Ahnna! Nu vart de väl galet när du skrev? Varför svarar du dig själv blev de ju nu
#15 ursäkta det blev lite fel där.
det skulle bra avse det om varierad träning i 7, att det inte hjälpte min ponny.
Sedan borde det blivet ett nytt stycke om resten. Beklagar misstaget.

#17 Jag undrade just… "Vad har jag sagt nu då?" 
www.stuteriprecious.se
# 4 Jag skulle ALDRIG sätta vagn på en häst som backar ner i diket när hon får lust!!! Det kan leda till värra olyckor!
Som andra sagt, öka svårigthetsgraden utan att riskera bakslag. Jag är också oftast själv när jag jobbar med mina. I din situation hade jag lugnt låtit hästan stanna, lagt tömmen över ryggen och lett henne en bit, för att sedan fortsätta tömköra som om inget hänt. Gör inte för stor grej av det och skynda långsamt!
Min ponny var också en "backare" så jag känner igen ditt problem. Att ponnyn backar/kastar bakåt är en grav olydnad och en säkerhetsrisk. Jag blev ordentligt arg när Corall backade och gav slack töm, kommenderade frammåt och gav rapp på manken med pisken. Allt detta måste ske på MILLISEKUNDEN när ponnyn börjar tänka bakåt. Annars förstår den inte tillrättavisningen och det blir istället en bestraffning. Bättre att säga till ponnyn ordentligt en gång än att behöva säga till 10 gånger försiktigt. Corall slutade efter två backningar. Försök få ponnyn att tänka frammåt frammåt.
#20 som jag tidigare skrev så är ponnyn av modell känslig, så att använda spöt för att tvinga henne framåt känns inte aktuellt.
Det skulle bara resultera i en hyperstressad häst som skulle titta bakåt och vara mer eller mindre rädd för mig under resten av turen…
Jag kan använda spöt för att driva henne, bara snudda henne i rumpan, typ flytta sig för trycket, framåt, men skulle aldrig gå att "rappa till" henne…
En fråga, varför rapp på manken?
#21 Jo, pisken ska användas i området runt däckeln. På manken, bogsidorna eller strax bakom däkeln på ryggen. Man rör aldrig hästens bakdel när man kör klassiskt för att undvika att provocera/framkalla kickar.
#22 ok :o)
vilken tur att du tog frågan såsom den var, bara en fråga, blev lite orolig när jag läste den att du skulle ta det som kritik… :o)