Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: allmänt
Läst 1491 ggr
Underbar
0

Trött och arg på ridmänniskor

Ingen stor grej, men det är lite trångt i våran saldelkamare och de finns inte saldehängrare till alla utan man får köpa sig en. 

Det kom en ny till stallet i förr går och idag när jag kom till stallet hade hon flyttat på min sele och hängt sin sadel där. Gör man så när man är ny?? Det är som selen är som en grimma för dom.  Den kan man flytta på.

Blev väldigt sur, och får nu ha min sele på min sadel jätte roligt för de som ska rida att hålla på att flytta och greja och selen har ju massa delar som kan lätt försvinna. 

När jag sa till tjejen verkade de som hon blev sur också. Blir så himla less och trött på folk som gör så när man är ny också! hade hon frågat hade det varit en annan sak. 

Gör man så?

Annette
0

Nej, så gör man inte! Är det din seles plats så är det.

AnnaLundin
0

Drar du inte ridmänniskor över en kam nu?

Är det inte just den specifika hästägaren du är irriterad på egentligen?

Sen undrar man ju ifall hon har fått ordentliga instruktioner om Era rutiner i sadelkammaren?

Underbar
0

#säger inte att alla gör så, men jag gillar inte de ridmännisikor som gör så.  Tror inte att någon körmänniska hade gjort så. 

Jag har ingen aning om det, men jag hade aldrig flyttat på någons saker.  När jag kom ditt sa de att det var trångt och man får köpa sig en hängare. Om det inte finns en ledig.

#1 Bra att fler tycker de=)

AusaBausa
0

Nej det är klart man inte gör så oavsett om man är ny eller gammal i stallet…först frågar man väl o går det ej o få dennes hängare får man som sagts skaffa egen själv:-)

Maliiin
0

Nä så gör man inte! Hade någon flyttat min sele hade jag blivit skapligt förbannad! Och tyvärr är det som så att vissa som bara rider tycker att en sele inte är lika mkt värd som en sadel är! Så är det bara. Nu menar ja inte alla, utan vissa!

AnnaLundin
0

Jag förstår egentligen inte problemet. PRATA med varandra, gör klart att det var din sadelhängare som ockuperats och att hon får köpa sig en egen!

Underbar
0

#6  Jag har ju gjort de om du har läst.  Men hon blev ju sur eller något.  Jag tycker det är själva sättet ! Jag kan bara köpa en ny och hänga upp.  Jag gillar inte sättet.  Jag ska inte behöva be om att få tillbaka min hängare.  Eller?

Underbar
0

#5 eller hur menar också vissa inte alla

AnnaLundin
0

#7 - ja jag har läst att du hade pratat med henne, men det är väl kanske läge att göra det igen då. Och välja en annan infallsvinkel. Annars får du väl be stallägaren ta diskussionen.

Underbar
0

Vad menas med infallsvinkel?

Tror inte jag behöver gå till stallägaren, så farlig är det inte.  Jag är bara sur på sättet man gör de.  Tycker inte det är okej vad skulle jag haft min sele om jag inte hade kunnat lägga den på sadel?

Tycket du själv att det är okej ? Och sen när man säger till så blir den halv sur.

lisette
0

men allvarligt talat.

har du köpt de där hängarna själv?

annars tycker jag faktiskt hon har rätt till en plats. varför ska du ha två och hon inte ha ngnstans att ha sin sadel på? inte riktigt rättvist i mina ögon.

men visst, hon kunde pratat med dig innan hon flyttade den.

Annette
0

Jösses vad glad jag är att jag är ensam i mitt stall!
Skulle någon möblera om i min sadelkammare skulle jag få ett bryt. Det räcker gott med att mamma får för sig att städa ibland Obestämd.

lisette
0

#12 mamma? städar din mamma till dig? ;)

Underbar
0

En av dom har jag köpt själv.  Självklart har hon rätt till en plats! Men det är därför man får köpa sig en egen om det inte finns plats.  Det fick jag göra inte flyttade jag på någon annans. 

En i stallet har 3 hängare, det är väldigt olika eftersom vissa köper dom själva.  Men hon visste ju inte om jag hade någon mer plats.

Annette
0

#13. I sadelkammaren, inte hemma hos mig, gudskelov Förvånad.
Jag har hästarna på deras gård, kanske skall tilläggas.

Underbar
0

Man fick reda på av stallägaren att det är trångt i sadelkmaren, det får alla reda på.  tror inte de har glömt henne.

Jag menar inte att alla ridmänniskor är dumma om ni tror det:P Massa kompisar är ridmännsikor hela stallet är fullt med dom.

Underbar
0

#12 Gud vad skönt att ha sitt eget=)

lisette
0

#14 men hon kanske hade tänkt köpa sig en egen och bara lånade din plats? jag vet inte, men jag tycker man ska vara lite givmild och kanske påpeka det snällt. =)

sen måste jag säga att det är dåligt av stallägaren att inte fixa med sådan själv! det ska inte ni som hyresgäster behöva stå för!!!

#15 blev lite nervös där ett tag! ;)

Underbar
0

Men då säger man väll det ?:P Jag sa det på ett snällt sätt, och sa att man får köpa sig en för jag vill gärna ha den.  Men jag fick korta och tråkiga svar tillbaka . Hon sa inte hej då men det kan man ju glömma lätt om man är i andra tankar.

Underbar
0

Kan säga att problemet är löst :) Mamma köper en ny, och så får jag säga till tjejen igen att man gärna frågar först innan man flyttar på andras saker.

Midlingur
0

#20 Varför ska DU köpa en ny när det är hon som är ny i stallet?

Underbar
0

#21.  Tycker det är helt fel att jag ska behöva göra det, men jag vill ha min sele på en hängare och känner inte att jag orkar bråka om det. Men själv skulle jag tycka det var lite pinsamt att man tar en annans plats så den får köpa en ny.  Har ändå stått i stallet i snart 2 år och ingen har gjort så här tidigare.

Midlingur
0

#22 Varför inte prata med den som är ansvarig för stallet?

exitingsvillemo
0

hyr man ut boxplatser så borde det finnas åtminstonne EN sadelhängare till varje boxplats, behöver man ytterligare en så kan man köpa den själv.

paparatzi
0

Det bästa är ifall man träffas och skapar gemensamma regler om hur man vill ha det.

ThiffannyJ
0

Är också glad över att ha eget!

Men håller med #25 fast denna männsika har ju kanske inte hunnit komma in i stallet än.

Personligen så tycker jag inte att man bara kallt flyttar på någon annans saker, man kan ju däremot fråga om man kan få ta den, för det kanske var så att varje har box har rätt till en hängare? Hur som så blir det ju så mycket lättare om man kollar läget först innan man möblerar om…

Delad glädje är dubbel glädje :)

www.minishetland.com

Aribigga
0

Flytta på hennes sadel och häng tillbaka din sele där. Ganska lågt och tråkigt men det är tydligen så hon vill ha det. Klagar hon kan du ju snällt påpeka att du har köpt hängaren själv och att hon också får göra det om hon vill ha plats. Såklart utan att vara otrevlig.

lurvponnyn.vimeddjur.se

Underbar
0

#23 Ska göra det.

#24 Nu har jag skrivit flera gånger att man får köpa sig en om det inte finns plats.  Så är det så var det när jag kom det fanns ingen och jag fick köpa en. 

#26 Tycker också man frågar, hade hon frågat mig hade jag sakt ja att hon fick låna den så länge. 

#27 Funderar på det, men jag köper nog en ny lättare.

exitingsvillemo
0

#28 du hade väl två sadelhängare? Har du köpt båda?

Underbar
0

Nu blir jag faktiskt lite trött, snälla läs! 

De flesta i stallet har två, en har till och med 3.  Så jag är inte den ända som har två. 

Men som jag har skrivit flera gånger man får köpa sig en om det inte finns någon ledig.  Jag har köpt en av dom.

Hon hade fått hängaren så länge om hon hade frågat, men jag är arg på sättet att bara flytta på andras saker!

jojjehanna
0

#30 håller med om att personen gjorde fel som tog en av dina hängare utan att fråga och bara flyttade på din sele. Sen tycker jag att det är storsint av dig som hellre köper en ny hängare än tjafsar vidare. Hoppas det löser sig och att det var enda missen som sker.

AKWIK
0

Det grundläggande problemet är väl att inte stallägaren introducerat den nya inackorderingen ordentligt. Dvs visat henne vilken box, sadelhängare, mm som ingår i hyran. Det tycker jag inte att övriga inackorderingar ska behöva tjafsa om. Sådant bestämmer "chefen" och har någon synpunkter på detta så tas det också med denne. Då ska inte sådant här tjafs behöva uppstå.

dranto
0

Det är så himla skönt o ha eget. Har varit inhyd förut = ingen hit, alltid stör man sig på någon.
Har provat ha inhyrda men det funkade inte heller.

Lite ensamt att vara själv förstås men det väger ändå upp att få bestämma allt själv.

exitingsvillemo
0

#30 ursäkta mig så fruktansvärt mkt!!!!!!!!

Jag står faktiskt på din sida i detta, man tar inte andras plats…

Förstod inte riktigt vad du menade med att köpa en hängare!!!!!!!!!

Får ni gå på typ HÖÖKS och köpa egna hängare, alltså privata hängare, som ni får ta med er om ni flyttar därifrån, eller får ni köpa en PLATS????????

Va inte otrevlig, det har ag inte gjort mig förtjänt av

Det enda jag vill få fram är att har du betalat för en sadelhängare (köpt i butik, alltså en egen) så är det ju DIN…

men men, jag förstår inte varför du skriver ett inlägg där du uppenbarligen vill ha lite medhåll och snäser åt dom som håller med dig… Taskig inställning

Underbar
0

#31 Tack jag hoppas också det löser sig! Jag tycker det bara är tråkigt att bråka med folk. 

#33 Det kan jag förstå, lite ensamt bara men jag hade tyckt det vore jätte skönt med eget.

Underbar
0

#34 Vad är det med dig? Jag mena inte att vara otrevlig utan blir så trött när man behöver skriva samma saker flera gånger. 

Man går in på hööks eller lantmännen och köper sig en hängre ja om det inte finns någon ledig.  Man behöver inte köpa någon plats utan det finns några få platser där man kan hänga upp en hängare om man vill. 

Du behöver inte skriva med massa !!! och ??? Jag fattar ändå. 

Jag tror inte detta kommer någon vart, jag lämnar tråden.

exitingsvillemo
0

Ööööhh… Vad har jag missat? Du börjar skälla ut mig bara för att jag ställer en enkel fråga?!?

Ursäkta att jag inte är tankeläsare… Om du nu har köpt 2 hängare (dom är ju inte gratis, inte här iaf) varför i hela friden ska du skänka bort den ena????

Ähh… skit samma, du är inte intresserad av att lyssna till vänligt inställda folk, som försöker hjälpa dig iaf…

Lycka till med stallet

Underbar
0

#37 Lycka till med stallet

Tack så mycket =)

exitingsvillemo
0

varsågod :o)

Annette
0

Jag tycker Underbar gjorde rätt. Man får välja sina strider här i världen och även om den nya gjorde fel så känns det inte värt priset att bli osams pga två sadelhängare.

exitingsvillemo
0

jag skulle iof känna att jag inte har den ekonomin att jag kan köpa stallinredning till alla, bara för att slippa bli osams… Tycker mer att det verkar som om #0 är rädd för att ta en konflikt, när hon inte pratar med den andra hyresgästen… Var försiktig bara så folk inte börjar sätta det i system: Vi tar hennes grejer, dom köper bara nytt ändå…

Silenos
0

Jag förundras över sådana här diskussioner i Öppna forum på nätet. Här kan alla läsa, utan att vara medlemmar/inloggade.

Om jag som "ridmänniska" skulle titta in här skulle jag nog föredragit att lösa detta på hemmaplan.

exitingsvillemo
0

förstår inte riktigt denna skillnad mellan ridfolk och körfolk, jag hör till båda kategorierna och jag tror att utrustningen behandlar man lika oavsett om det är ridfolk eller körfolk.

Underbar
0

#40 Precis, tycker bara det är onödigt att börja bråka för det.  Jag vill att det ska vara kul i stallet, ha roligt med stallkompisarna och ponnyn. 

#42 Kanske inte var bästa att skriva trött på arg på ridmänniskor men jag var välidigt sur den dagen.  Och dagen innan hade jag träffat en min kompis och hennes kompis då.  Och hon tyckte jag var jätte konstig att jag höll på med körning och hade shetlandsponny. Otrevlig var hon.   Så det var nog mest det jag var sur på ridmänniskor för egentligen.

jojjehanna
0

#40 precis vad jag försökte få fram tidigare men du sa det bättre! Tycker Underbar agerar väldigt storsint.