Uppstallningavgift
Vad är en rimlig månadsavgift för en shetlansdponny på lösdrift med fri tillgång på foder, mineraler & daglig tillsyn med genomgång av hästen undrar Ulla
Räkna ut en ungefärlig foderförbrukning och vad den kostar. Och lägg på lite för att du HAR den hos dig och lite till för att du också kollar den…

Lägg till för elförbrukning (lampor, elstaket etc.) och vatten, om du inte har egen brunn. Lägg till för allt jobb du utför och allt slit som det innebär att ha hästar på lösdrift, speciellt på vintern. (Fryser vattnet? Då måste det åtgärdas. Blir elen svag på grund av snö på tråden? Då måste det fixas, etc.)
Mitt tips är att inte vara för billig, det är du som hyr ut en plats (om det nu är det, och inte du som söker plats?) som ska få betalt för allt jobb du lägger ner. Det ska vara skäligt för DIG, du ska inte slita ut dig för att någon annan ska slippa.
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se

Jag tog 400 kr i månaded för det i vintras för en shettis, då gjorde jag allt jobbet och såg till at kraken blev verkad med *ler*
900 kr/månad vet jag att det finns de som betalar för lösdrift på shettis, då ingår inte skötsel, hö, spån etc.
Men det beror även på stallets läge, lösdriftens skick m.m.

jo jag vet att det finns en del som är så dyra , men jag hade inte själv betalt så mycker för det här i mina trakter om jag ska vara ärlig..
#5. Ja, det är dyrt, men det finns folk som betalar tydligen eftersom det sällan finns lediga platser där. Det ligger centralt och har hög standard. Sådana ställen finns det ett fåtal här iaf, de får nog plats på en eller två fingrar :-D.

I stockholm får man betala 800-1000 per ponny i kallhyra generellt för lösdrift - det är MKT dyrare i Sthlm än på många andra ställen. Sen tillkommer foder och skötsel.
En stallplats kostar mellan 1500-4000:-, de olika prserna beror på om man fodrar och mockar själv eller köper de tjänsterna.
Så det är inte billigt att ha häst… :-(
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.

Där har jag ännu en andledning att aldrig flytta till stor stan *S*
tom på ridskolan är det billigare att ha häst det kostar 900 (gjorde det innan i allfall) inkl spån.
Jag vet att det finns folk i stockholm som betalar närmare över 3000 för en b-ponny men då ingår mockning , fast jag hade inte betalt det heller..
Men bor man på landet eller utanför de stora ställena så får man ju kolla lite vad andra tar runt om också .

När Zebben stod på lösdrift en kort period så betalade jag 1000:-/mån för fri tillgång på mat och vatten. Vi hjälptes åt att mocka vi som hade hästarna på lösdriften.
#8 På Ryttarstadion (Stockholm) kostar det runt 8000 kr i månaden! Viss fodermängd ingick men de får mocka själva.

#10 haha ännu en anledning till att jag håller mig här nere på fina västkusten *S*

Man kan nog enbart konstatera att det är stor skillnad i priser vad gäller landsbygden och storstaden (läs: Stockholm!).
Och Norrland!!
Jösses vilka fantasipriser!!!
Har haft en ruskig tur då. Har betalt som mest 400 kr o då ingick hö, spån och in-och utsläpp vardagar. Turades om på helgerna.
Nu har jag gratis stall men gör allt själv.

..och jag vet en i Stockholmsområdet som tar 1.800 i månaden för shetlandsponny (järvafältet) och folk betalar….Hutlöst.

#14 För 400 får du knappt hö så det räcker för en månad (om de går på fri tillgång) i Stockholm. Inte bara stallägarna vet att ta betalt, de lokala foderleverantörerna är duktiga på att lägga på extra på priserna.
/Cattis
Vilken tur man bor på landet då och att det finns så mga här som är barmhärtiga o bara lånar ut stallen för att det är kul att det kommer hästar i stallet!!! Länge leve landet!!! hihi.
Tyvärr finns det nackdelar här också. Inte en bussförbindelse i närheten och inga affärer. Bussas t skolan 30min innan skolan börjar trots det liggger 5 min hemifrån bara för att de ska hinna köra alla ungar i kommunen och bilas 1 mil enkel resa för o komma t förskolan. Men som sagt länge leve landet ..

#17 En av mina högsta önskningar någonsin är att få flytta från Sthlm och bo på en gård på landet. Lär dock aldrig inträffa. Iaf inte så länge barnen är små och de som bor 50% med annan förälder skall hoppa mellan två boenden. Då funkar det inte praktiskt. Så minst 10 år lär jag få vänta… Om det ens då blir av 
/Cattis
jösses vilka priser.
Inne i stan på ridskolan tar dom 1500 kr för allt inräknat, du behöver inte ens vara där på flera veckor och hästen får all skötsel ändå.
Här hemma har vi tagit 500 i kallhyra med in/utsläpp och fodring. Tror aldrig jag ska flytta från skåne
Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

Inne i stan (läs Ludvika ) där vet jag att dom tar 500 kr i kallhyra och då ingår inget mer än boxen. Har själv betalat 700 kr i månaden på ett ställe och de var kallhyra. Enda anledningen att att jag tog de var att det låg så nära att de var värt de. Hade inte betalar det annars. Nu har jag eget stall och hyr ut en box för 300 kr mån och då ingår de in och utsläpp + att jag fodrar. Mockar gör jag om inte hyresgästen hinner. Men foder och spån får dom stå för själv.
Betalar 1000:- det som ingår är utsläpp, M- L-K fodring må-tor,fre M-L Fodring.Foder-strö betalar vi själva.Sedan betalar jag 300:- för den lilla,dom bor i samma box.Utanför Göteborg.
450:- och 850:- har jag fått höra att en lösdriftsplats för min minishettis skulle kosta. Nu betalar jag 1000:-/månaden per ponny (de står på box) och då ingår ALLT.
Jisses vilka stallhyror man får läsa.. De mesta ja betalt är 700kr å då ingår spån.. Man får ta hur mycket man vill..