Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettföl
Läst 496 ggr
Ahnna
0

Liten men tuff!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har två föl i samma hage, en standard och en mini. Standardfölets mamma är "flockledare" och domderar runt bland maten så att hon själv och hennes föl får äta mest. Minifölets mamma är förvisso äldst men ändå undergiven standardstoet, dock inte utan att visa sitt missnöje. Hon tar också ut sin "frustration" på standardfölet när hon råkar komma för nära.

Den som hela tiden har varit minst, bräckligast, räddast och mest försiktig är minifölet, som bara den senaste veckan har vågat busa lite med standardfölet. Hon tar stoooora omvägar runt standardstoet och när standardfölet bockar och kickar för mycket så springer hon gärna till mamma och törs inte vara med.

Tills i morse! Då ställde sig minifölet och sparkade bakut flera gånger åt standardfölet, när denne råkade komma för nära minifölets mamma. Skrattande Såg jätteroligt ut, eftersom minifölet är ca 50-55 cm hög och standardfölet börjar närma sig 90 cm. (Och standardfölet flyttade sig låååångt bort!) Det är uppenbart att minifölet har sett sin mamma göra på samma sätt mot standardfölet, och nu (äntligen!) börjar hon bli modig nog att säga ifrån själv. "Rör inte min morsa!"

Fler som har kaxiga föl?

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

exitingsvillemo
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

min kompis fölunge är den kaxigaste lilla typ jag ngnsin har stött på :o)

Han terrar alla, som kommer i hans väg… Försöker få min fölis att bli lika kaxig som han, men mamma Amulette tål inte det andra fölet… Vilket han skiter högaktningsfullt i

Ninnii
0

#0 Vad härligt! Visst är det roligt att titta på dom, hur de gör i sina flockar!

Moheda
0

Vårt hingstföl går i en flock, som förutom hans mamma, består av två varmblodsston med varsitt hingstföl. James Junior är ca 85-90 cm hög medans de andra fölen är minst 140 cm.  Trots sin ringa storlek är JJ den värsta retsticka man kan tänka sig. Han leker och busar gärna med sina båda stora kompisar. Det är såå härligt att se deras bus o lek!