OT. Ljudböcker
Har börjat lyssnat på dessa ljudbäcker och kommit på hur smidigt det är att lägga in dem i mobilen eller i iPoden.
Har ni några som ni rekomenderar? Någon speciell författare?
Jag har lyssnat på en av Camilla Läckberg och nu ska jag lyssna på "Svart som natten" av Ann Cleeves. Ett mord som utspelar sig på shetlandsöarna!
Delad glädje är dubbel glädje :)
Personligen så älskar jag "Tusen strålande solar" av Hosseini, Khaled.
Sen finns Mari Jungstedt som bla skrivit "Den mörka ängeln" och Camilla Läckberg, Anna Jansson, Stieg Larsson mfl. Allt beror ju på vad man gillar för sorts böcker.
Jag har under helgen lyssnat på "Den som dödar draken" av Leif GW Persson. Mkt bra, Peter Andersson läste den jättebra!
Kommer nog inte kunna höra den utan att tänka på skäckiga cobbar eller shetlänningar, eftersom jag lyssnade på den i bilen, till o från IC-riks o shetandspremiering!
Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~ Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ ~~

Jag är storkonsument
! Perfekt att ha på jobbet. Men jag måste övergå till annat än CD-skivor eftersom det hamnar jord och skit i mina fickor så de blir sönderepade trots att de ligger i plastfodral.
Den allra bästa bok jag vet är I morgon du av Lars Weiss. Det handlar om en serie mord och utspelar sig på Skogskyrkogården i Stockholm.
Stieg Larsson är jättebra och jag har lyssnat på alla Camilla Läckbergs, Anne Holts mfl.
Förresten, kan man lyssna i mobilen? Undra om det går med min, det är en Nokia 6310, eller vad den heter. Instruktionsboken har jag nog slängt
.
Ja, jag har Mp3 i min mobil så jag har lagt in delar av boken i mobilen, hela får inte plats på minnet. Perfekt och jättesmidigt, slippa byta sivor hela tiden+ att de inte behöver bli repor på dem. Jag kör in skivan i datorn och sen bara drar över filerna till mobilen!

#4. Det borde gå med min. Jag får fråga den teknikkunnige kyrkoherden hur man gör. Någon nytta skall man väl ha av prällen
.

De enda jag äger är egentligen min dotters ljudböcker. Och som av en händelse handlar de såklart om shetlandsponnyn Sigge!
"Alla älskar Sigge" och "kom igen Sigge" så det får väl bli ett tips till barnen! (men jag tycker de är jättebra och drömmer mig bort till när jag var barn och drack varm choklad i stallet)
De är skrivna av Lin Hallberg och uppläsare är Katti Hoflin på den ena och Johanna Westman.
Jag har knappt lyssnat på ljudböcker men en som var bra, mycket tack vare uppläsarna (ja, fler än en), var Hans Alfredssons bok De döda kring Maria. Verkar inte gå att köpa men kanske finns på bibliotek.
Kajsa Ingemarsson läser sina böcker själv, jag bara älskar både henne som uppläsare och böckerna, Små citroner gula är bäst tycker jag.
Om du inte har läst Arn-böckerna(Vägen till Jerusalem, Tempelriddaren, Riket vid vägens slut och Arvet efter Arn) av Guillou, så kan jag varmt rekomendera dem. Det är Tomas Bolme som läser dem och han är helt fantastisk som uppläsare! Han läser också Johanne Hildebrants Idun och Saga från Valhalla. Den första, Freja, är det någon annan som läser.
Jag gillar också Camilla Läckbergs böcker, tyvärr är jag inte lika förtjust i uppläsaren Katarina Ewerlöf, och Millenietriiologin av Stieg Larsson (Reine Brynolfsson läser dem bra).
Jag har också lite svårt för Katarina Ewerlöf som uppläsare, vet inte varför med det är något med hennes röst…
Nu håller jag på med Svart som natten, sen tänkte jag ge mig på Stieg Larssons böcker. Har män som hatar kvinnor i bok som vi fick i sommar pressent av jobbet förra året, har inte läst den än…
För den som har tele2, finns bra möjligheter att lätt ladda hem böcker till mobilen:
http://www.tele2.se/mobiltjanster-ljudbocker.html
Hoppas det är ok att länka till denna sida? Plocka bort annars.
Veritas odium paretFörvånad

ja har några ljudbäcker här men har aldrig lyssnat på dom hmm kankse ska sälja dom
Vi lånar mycket ljudböcker på biblioteket. Perfekt när man är ute efter vägarna på väg till travet eller på semester. Lånar gärna ungdomsdeckare så kan barnen lyssna också. ( har aldrig haft så tyst i bilen som nu;)

Jag äger bara en ljudbok, och den köpte en kompis till mig i USA för att bådas vår favvorskådis gör en av rösterna. Men boken som sådan är faktiskt riktigt bra och ROLIG! Den heter "Misadventures in the (213)". (213 är en "area code" i Los Angeles, alltså ett riktnummer inom stan, typ.) Skriven av Dennis Hensley.
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se
Jag rekomenderar som flera Camilla läckbergs böcker, men också Eragon, har ni sett filmen så lyssna på boken. Filmen suger nämligen apröv, om ni ursäktar uttrycket, men boken är riktigt riktigt bra :)
Just nu håller jag på att lyssna på Sagan om de två tornen, den är också riktigt bra. Uppläsaren (som jag har glömt vad han heter) är den bästa jag hört. Jag har precis lyssnat klart på Pojke förvunnen, men den var ganska sorglig.
lurvponnyn.vimeddjur.se
Vad kul med alla förslag!! Ska lyssna klart på mordet på shetlandsöarna först, sen har man ju en hel del att lyssna på! Mer förslag kanske =)
#13 vilken skådis är det?

Jag glömde några bra böcker. Älskar Dan Browns böcker, uppläsarna var bra på alla fyra.
- 1998 - Gåtornas palats
- 2000 - Änglar och demoner
- 2001 - I cirkelns mitt
- 2003 - Da Vinci-koden
- 2008 - The Solomon Key
Den sista har inte kommit ut ännu, vet inte vad den kommer att heta på svenska. De andra fyra kan jag varmt rekomendera. Änglar och Demonder och Da Vinci-koden handlar om samma kille, men är fristående.
#17 tack! Känner jag inte igen…

#18 I Cirkelns Mitt har jag precis läst - största klichéboken någonsin? Tror det.
#19 Meh…!
Helt ärligt så är han den trevligaste amerikan jag någonsin har mött, scout's honor! Att han ser bra ut och är en bra skådis är liksom bara ett plus i kanten, sådär.
www.stuteriprecious.se
#18 Dan Brown är jättebra. Alla4 men änglar och demoner är den klart bästa…
"det ska bli ett sant nöje att döda dig" av Magdalena Graaf… Faktiskt ganska bra…
Marianne Keys är också en underbar författare, liksom Dean Koontz… Om ngn vet var jag kan hitta ljudböcker av D.R Koontz så tipsa gärna…
#20 Tror att antingen "hatar" man Dan Browns böcker, eller också så älskar man dem. Har läst flera läsarrecensioner som inte gillar hans böcker, ännu fler som gillar dem, men inga som är mittimellan! I cirkelns mitt är inte den bästa. Gillar Änglar och Demoner och DaVinci-koden bäst tror jag.
änglar och demoner, samt da vinci koden är de klart bästa, gåtornas palats och i cirkelns mitt är också bra men inte samma… djup… liksom
#20 vad har han medverkat i då?

#24 Oj, det är rätt mycket. Troligen mest känd för "Ponnyexpressen" 1989-1992, den har ju "alla" sett. "Street Fighter" är troligen den film som flest har sett. (Kolla på www.imdb.com, sök på namnet.)
#22 Jag har inget emot Dan Brown's story, han har en egen vision som han ger liv åt i sin skrift, men jag har väldigt svårt för när man medvetet (?) skriver på ett klychigt sätt för att det är så amerikaner vill ha det. När boken utspelar sig som en typisk Hollywood-B-action så undrar jag vem han försöker tillfredsställa - sig själv som författare och berättare eller sina läsare som vill ha nåt lättsmält? "Da Vincikoden" har jag inte läst, men filmen gillar jag. Den är inte alls i samma genre som "Deception Point", och är inte till bredden fylld med klychor. Så den passar mig bättre. Har alltså inget emot Dan Brown, men "Deception Point" gillade jag inte.
www.stuteriprecious.se

jag har inte läst inläggen så noga, så det kan komma någon dubblet…
Jag älskar ljudböcker - perfekt när man tex mockar..har mp3
Stieg Larsson, Åsa Larsson, Mari jungstedt, Peter Robinson (En ovanligt torr sommar mfl jättebra!) Alla Åke Edvardssons böcker om kommisarie Winter.
Jag gillar deckare så det är det jag tipsat om!
Monica
#25 alla utom jag :-)

#27 Hur menar du? *förvirrad*
www.stuteriprecious.se

#28 Hon menar kanske detta:
"Troligen mest känd för "Ponnyexpressen" 1989-1992, den har ju "alla" sett."

/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.

#29 Okej.
www.stuteriprecious.se
#29 exakt men nu ska jag sluta stjäla tråden, förlåt!