utländska avkommer
Om ett sto har tex två godkända hingstar och championföl mm i Holland, hur många poäng får hon tillgodoräkna sig i Sverige då ?? har för mig att de reglerna ändrats..
Visst måste väl godkänd hingst räknas mer än 10p ?? behöver man verifiera det på ngt sätt i så fall hur ??
vore mkt tacksam för svar.//sanne

Är det verkligen ingen som vet ??
Avkommepoäng för utländska avkommor finns att läsa i storeglementets rasvisa krav.
För föl får stoet inget. För "godkänd" hingst 20p.
Veritas odium paretFörvånad
Jag har för mig att födda föl får räknas som 10 p. Så var det i allafall tidigare, är det ändrat.
#3 10p kan man kanske få, förutsatt att det är införda i någon stambok. Men frågan gällde championföl, det blir inget extra för det. Jag uppfattade frågan som att de skulle utgöra någon form av mervärde och svarade därefter.
Vill man vet så skall man läsa storeglementet, gemensamma bestämmelser för ponny (S64) och rasvisakrav(S71).
#0 i 11.13.8 i storeglementet kan du läsa vad som gäller det verifiering av sådant som skall vara med vid anmälan.
Lättast är väl att begära ut styrkta meriter från respektive stambok.
Veritas odium paretFörvånad

Tack Kristin, ska läsa vidare där ! så godkänd hingst är ivf 20 p. andra reggade avkommor är då 10p, det är ju svårt att översätta vissa meriter från utlandet, det förstår jag, men då borde detta stoet ha en hel del poäng ivf.
tack för svaren