Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettallmänt
Läst 2867 ggr
SannaHolmgren
0

kastrera äldre hingst...

Blev inspirerad av en annan tråd.

Vill gärna höra för och nackdelar med att kastrera äldre hingstar. Har hört massor med nackdelar både av privatpersoner, uppfödare och veterinärer om att kastrera äldre än 5-6 år.

Funderar ibland på att kastrera min, fast han är nu 11 år, men har alltid ändrat mig till att inte.

Han ska inte användas i avel.

polgara
0

Jag lät kastrera en när han var 7 år o det gick bra, idag är han en lugn o fin valack som barnen kan rida på.

En bekant kastrerade en shettishingst när han var 12, han är fortfarande väldigt hingstig, är idag 19 år, men annars gick allt bra

Joystick
0

Min Pelle  varmblod född -90 kastrerades som 14 åring. Den äldsta hon på atg umeå hade kastrerat. Det va inga problem att ha honom med andra hästar eller så.

Anna-Carin

UG
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min vallack kastrerades som sjuåring och det blev bara fördelar. Det bästa jag gjort att kastrera! Nu koncentrerar han sig på rätt saker på tävlingar och presterar mycket bättre. Han håller sig nu i bättre hull, blev för smal som hingst. Han kan gå flock och är mycket mer lätthanterlig.

AnnaLundin
0

En av mina halvblodsuppfödningar kastrerades som 7-åring och har mått jättebra av det.

SannaHolmgren
0

Tack för svar.

Hur har de (numera valackerna) reagerat i en flock med valacker och ston? Min tex är en snäll kille som försynt gömmer sig bakom en buske om det är en dominant häst i hagen som viker ett öra bakåt, men om det är en mer undflyende och lite mesig valack så blir han omvänd och vill betäcka.

/Sanna

VeronicaP
0

Jag vet även en hingst som kastrerades som 15 åring men som fick avlivas pga han blev helt *knäpp* efter kastreringen .

Så det finns både positiva och negativa saker och varför kastrera om nu din hingst funkar bra och har ett bra liv.

Pheobe
0

Själv kommer jag aldrig mer skära en äldre hingst. Jag kastrerade min 14 år gamla fd avelshingst och för det första blev han mkt dålig i själva såret, fick behandlas etc och det sa veterinären hade med åldern att göra. Samt att han fick en rubbning av detta och utvecklade cancer. Veterinär påstår att det var risken med att kastrera äldre hingstar. Är ju bara vad fröken pessimist inte skulle göra

AnnaLundin
0

Det finns en halvblodshingst som varit godkänd, som tävlar dressyr i OS just nu - Don Shufro - som kastrerats vid ganska hög ålder pga pungbråck.

icansson
0

Jag vill kastrera min hingst men är orolig att de inte gör så stor skillnad då han är väldigt hinstig o dominant. Kommer han fortfarande försöka hoppa på ston? o kommer han vara lika dominant i hage? de är frågorna jag ställer mig. han är ju 5 år trots allt

Madelene_Udd
0

# 9 Om du känner att du vill kastrera honom så tycker jag att du skall göra det!!

OM du inte kastrerar så kommer han garanterat vara hingstig och dominant resten av livet.

OM du kasterar honom så KAN han fortfarande vara hingstig och dominant, men chansen finns att han blir lugnare.

Vore jag du skulle jag ta honom i höst, för ju äldre han blir dessto hårdare sitter hingstigheten i, det är min uppfattning.

SannaHolmgren
0

#9 Om min hade varit 5 år så hade jag skurit utan att tveka. Det är när de blir äldre än så som det kan bli oönskade resultat.

icansson
0

ok då har jag besstämt mig tack för svar !

Ove-D
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag hade en shettishingst som jag tror att han var 5 år när han kastrerades. Han  hade inte varit hingstig innan. Jo i hagen men aldrig mot människor och han respekterade staket bättre än alla ston jag haft. Han blev svullen och fick behandlas med pencillin. Lite senare fick han tarmvred och fick avlivas.

fejema
0

Det verkar som det är mest positivt med kastrering även på en lite äldre hingst.

Även om hästen fortfarande är hingstig efter ingreppet så kommer han att ha lättare att focusera på rätt saker.

Jag tror att om vi tar upp risker med kasterering av unghingst så finns de säkert flera fall där det har blivit kompikationer eftersom det alltid är risker med ingrepp oavsett ålder, skillnaden är mer  att en yngre indvid har snabbare återhämtning.

K

Mmia
0

Jag har kastrerat en äldre avelshingst  som var rätt hingstig och även sprang mkt.

Dagen efter kastrering var han den lugnaste valacken man kan tänka sig och är det fortfarande + att det märktes nästan inte att han blivit kastrerad, inget svullet eller nåt.

Har även varit med om att kastrera en 15-16 åring dock ej stam som dom även hade använt i avel !?! men men han blev också lugn o trevlig efter kastrering.

Tror säkert det finns både det ena och det andra vid kastrering men överlag tror jag inte att det är fel om hästen annars är frisk och är i gott skick.