Grey = grå, Blue = ????
Läser ibland om shettisar som är blue roan eller blue and white. Vad är detta för färg??? På bilder ser de ut som gråskimmlar men grått skrivs ju som grey. Så vad är då blue? Är blue någon konsant färgvariant av grey eller vad då? Fattar inte….
Hjälp!
Vi lever alla under samma himmel, men vi har inte alla samma horisont.
Må väl,
Maria

Svartskimmel

Förtydligande: blue and white = svartskimmelskäck
blue står för svart… blue roan= svartskimmel…
tidigare kallades väl svartskimmlarna för blå-skimmel… har jag för mig, vilket ju är lite felaktigt, jag har då aldrig sett en blå shettis
gråskimlar?? Finns det ngn färg som heter så?

Någon som vet om det finns nån shettis som är skimmelskimmel? Alltså konstantskimmel med avblekbar skimmel (som i sig har en grundfärg) som grundfärg…
Är detta ens möjligt???

#5 Absolut möjligt, men jag kommer inte på ngn som jag vet är det.
#4 Så kallar/kallade man ju de avblekbara.
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.

#5 Min kompis har en avblekbar skimmel, född rödskimmel. Om det var det du menade?

#3 Nä, inga jordgubbsröda heller (strawberry roan).
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.
#6 förstod att det var det hon menade, men säger man verkligen gråskimmel, den rätta benämningen är väl skimmel (född ???)
#5 Möjligt är det, men den rätta benämningen är skimmel(född röd/svart/brunskimmel)
#7 du slog nog huvudet på spiken, tror att det var en sån hon menade
#2 blue and white = svartskimmelskäck, borde inte ordet roan finnas med där också. Står inte roan för konstantanlaget?

# 7 Ja precis. Jag har ju en avblekbar skimmel som har brunskimmel som pappa och avblekbar skimmel som mamma. I passet står det skimmel född brun, men kan hon vara "skimmelskimmel"? I och för sig är hon ju nu (tre år) "bara" helt grå, hade hon vart konstantskimmel hade detta kanske synts?? Eller?..
Så, om skimmelskimmel finns, borde det teoretiskt sett även finnas skimmelskimmelblack och skimmelskimmelblackskäck, eller? En sån skulle jag vilja se!.. 
#12 vad SÖT hon är!
Veritas odium paretFörvånad
hon är inte skimmelskimmel, utan isåfall skimmel (född brunskimmel) :o)
jag vet inte hur dessa ser ut, men såvida hon inte började skimla av väldigt tidigt så borde du hunnit sätt konstantanlaget…
började hon skimla av över rumpan/ryggen så är hon nog bärare av konstntskimmelanlaget
bli förvirrad över dina färgnamn på de andra, menar du skimmel (född ???blackskimmel) isåfall, ja dom färgerna kan finnas

#13 Tack tack!
# 14 Ha ha jo jag blev jätteförvirrad själv men men det lät så roligt..!
Eftersom jag köpte henne i vintras så vet jag inte hur hon började skimla av.. Troligtvis är hon bara avblekbar men det hade varit kul om hon hade fått båda skimmelanlagen!

#11 Tja, britterna är ju inte direkt kända för att vara konsekventa när det kommer till färgbestämning…
Även om "--- and white" brukar betyda skäck, så ska man inte slå sej i backen på att det stämmer till 100%. Din tes om att blue = svart tror jag inte helt på (mer än att svart är grundfärgen, och det var kanske det du menade). Åtminstone inte att blue and white skulle beteckna en svartskäck, då svartskäckarna har en alldeles egen benämning i piebald.
För övrigt finns "skimmelskimmel" i UK: Sprite of Berry står som white roan i hingstkatalogen från Shetlandsöarna. 
#12 Hittar ingen bild på Pajazzo nu, men det syntes väldigt väl på honom att han var konstanskimmel i botten när han väl började färgväxla. Din ser väldigt jämnt avskimlad ut. Men helt säker kan man nog inte vara. Det sista som dör är ju hoppet.
#16 anledningen till att dom kan kalla sina för "skimmelskimmel" är ju att dom fprtfarande har benämningen roan i namnet(white roan)… Är ju igentligen lite fel i sverige att skimmel står för både avblekbar och konstant, då det ju är helt skillda anlag.
Eftersom vi nu har 2 skimmel, så känns det ju dock fel att kalla det skimmelskimmel, inget där som framgår att det är 2 anlag, snarare att hästen är skimmel, i dubbel uppsättning… ;o)
Och, ja, jag menade att svart var grundfärgen, Blue står för den svarta grundfärgen.
det jag menade med Blue and white var helt enkelt att jag tyckte benämningen roan (konstantskimmelanlaget) fattades… Det är ju som du säger, Britterna och färgbenämningar… Inget som går hand i hand direkt :o)
http://www.angloarab.se/undersidor/vilken_farg_fux_brun.htm

hittade denna bild på nätet… Mystisk färg, men väldigt fin, skickar med länken till sidan också.
Tydligen står den som fux… Den ser ju verkligen ut att ha ett blackanlag, om man tittar på manen…
Häftig färg var det iaf

#5 Kolla på Pajazzo di Leva, som Pernilla nämnde. Finns på Solbackens Stuteri. Skimmel född konstantskimmel.
#18 Den där är väl brunblack? Tycker att den har typisk blacknyans på benen också, inte överdrivet svarta men tillräckligt mycket mörkt för att det inte ska se ut som en röd häst. Synd att man inte ser hela ryggen…
Tycker mig minnas att jag har hört benämningen "blue roan and white", inte bara "blue and white", om färgen svartskimmelskäck.
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se
# 18 Det där ser ju onekligen ut som en blackfärgad arab…???!!! Men blackfärgen finns inte hos araber, så ? Korsning långt bakåt kanske så att blackfärgen hängt med?
Vet du vad det är för ras och färg på föräldrarna?
#20 kolla på länken, tror att det står inne på sidan…

#20 Har hört en teori att eftersom det är så många avblekbara skimlar inom arabrasen så kan de visst vara blackar genetiskt, men att det inte syns efter avfällningen. Har man inte så mycket kunskap om blackanlaget så kanske man inte tänker på det när hästen är föl heller? En teori, som sagt, inget annat. Blackanlaget borde i vilket fall som helst komma ifrån en korsning längre bak i stamtavlan.
www.stuteriprecious.se

även detta ska vara en fux, enligt samma sida som ovan länkas till… Där inne står att det är färgen på benen som avgör om det är en brun eller fux… Men fux anlaget ska väl inte ha något svart?

#23 Enkelt konstaterat; de på den där sidan kan ingenting! Det Där är inte heller en fux, hur man än vänder och vrider på det. Eftersom det är en unghäst så kan det svarta på benen bli mer nyanserat med åldern.
www.stuteriprecious.se

#17 Vad jag menade var, att denna white roan ju har en grundfärg som nu "tappats bort" i benämningen, på samma sätt som i uttrycket "skimmelskimmel" i #12. 
Vad det gäller araberna skulle jag gissa på brun. En bekant hade en arab (e.Grojor - Algier) som var minimalt svart på benen, ungefär som den i inlägg #18. Han hade dock helt svart man och svans samt svarta öronbrem, så det rådde inga tvivel om att han var brun.
Det ljusa i manen i inlägg #18 skulle inte kunna vara någon form av rabicano, fast i fel ände?
Anlaget finns bevisligen hos araber iaf.
Jag har sett en brun nordis (möjligen kallblodstravare) med likadan man. Onekligen rätt häftigt.
I Islandshäst-världen så benämns färgen musblack som blue dun…
#26 musblackens grundfärg är ju svart, därav blue… :o)
brown dun, red dun, blue dun
Är det inte så att svart kan vara så svart att det skiftar i blått.
Jag har för mig att jag läst ( kan vara hästens färger men är inte säker ) att man i tyskland kallade svartskimmel för "mohrkopf" från början, svarta huvuden och vita kroppar, sedan ändrades uttrycket till "blauschimmel" = blåmögel och i sverige kallas det för svartskimmel. Mohr är en person från ett afrikanskt land.
Om jag har fel så rätta mig gärna för minnet kan spela en spratt ibland.
Så egentligen är alla skimmlar "mögelhästar" 
hehe, jag har 4 mögelhästar hemma då… 
Jag tror att förr. när det faktiskt hette blåskimmel, så vr det av just den anledningen att riktigt svarta hästar skiftar i blått… Men idag har det ändrats till svart, eftersom blå, ju egentligen är en helt annan färg.
Har man shettisar, så tycker iaf jag att chnsen att få de svarta, så putsade och dammfria, så de ser blå ut är nästintill obefintlig :o)
Men benämningen blå, hänger fortfarande kvar i andra länder.
#30 hur kan du korsa in skimmelanlag på en konstantskimmel
det är oförlåtligt att bleka den vackra färgen… (bara driver med dig)

#12 Din ser ut som en vanlig avblekbar skimmel tycker jag . Mina Welshar brukar se ut sådana en del blir vitare tidigare och en del senare .
började hon skimla av över rumpan/ryggen så är hon nog bärare av konstntskimmelanlaget
Det tar jag med en nypa salt faktiskt har haft skimmlar och sett andra skimlar göra så utan att för det ha något som helst konstansskimmelanlag i sina gener.
Bla den jag har fått i år welsh , pappan mörk fux mamman skimmel och han började skimla av precis så :-)
är det inte så att vanliga skimlar, skimlar av på ett sätt och konstanterna på ett annat? Den uppfattningen har jag fått genom att titta på mina egna…
Skimeln får ju fler och fler vita strån, blir stickelhårig…
Konstanterna blir vita i större fält på kroppen
som fölis i inlägg #30
Eller är jag ute och cyklar??
delar man på pälsen på en konstant, så är den ju vit under, delar man pälsen på en skimmel så är den ju inte ljusare i botten än på övriga stråt…
#29 Svart är väl ingen färg ?
Vit är ju inte heller en färg så man kanske ska byta mögel till färglös….( ett trist skämt bara )
#35 haha, gå och lägg dig…
#36 Nix jag skall iväg och jobba natt 
Ett exempel… Bilden föreställer en shettis som beskrivs som "blue and white" - det står inget om roan (konstant) men inte heller om "turning grey/white" (avblekbar) i bildtexten!?
Det står inte heller "born piebald, turning grey/white".
Jag har fler exempel på detta, och det jag undrade då jag startade denna tråd var alltså - när t.ex. engelsmännen skriver blue menar de då svart med någon form av skimmel vilket som, eller menar de alltid konstantkimmel? Någon som förstår frågan ;-)
Vi lever alla under samma himmel, men vi har inte alla samma horisont.
Må väl,
Maria

#38 Den där ser ut som en skimmelskäck utan konstantskimmelanlag, eftersom huvudet är så pass avskimlat.
Efter att ha läst lite i stamböcker och hingstkataloger, tycker jag det verkar som om blue and white används om skimmelskäck, alldeles oavsett om det är svartskimmel- eller avblekbar skimmelskäck.
Får nog ta tillbaka det jag skre vi #2…
Jag har fått för mig att blue används när hästen har ett visst färganlag (black, konstant, avblekbar, (skäck?) och har svart som grundfärg.
Däremot en svart häst, utan ytterligare färganlag, är bara black (inte Blacka, som i musblack, utan black som i engelskans svart
)
I england används ordet Bay för bruna hästar
engelsmännen verkar vilja göra allting mer komplicerat än det egentligen är…
svartskimmel= blue roan
brunskimmel= red roan
rödskimmel= strawberry roan
(????)
tycker att vi har ett ganska enkelt system i sverige, som utgår ifrån grundfärgen (svart, brun, röd(fux) och svartbrun) och sen lägger till det extra anlaget