Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettallmänt
Läst 4372 ggr
Livvi
0

Equilex sele

Är d någon som har en bild på equilex standard sele som är svart med brunt foder? Är lite sugen på den men vill gärna se hur den ser ut.

SannaHolmgren
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

En bild.

Standardselen är väldigt stor i storlekarna, jag har sålt just denna sele till en tjej med russ. Som det syns på bilden så är tex bakselen väldigt stor. Denna ponny är ca 95cm och selen är i shetlandstorlek. Annars en bra sele.

SannaHolmgren
0

En till.

SannaHolmgren
0

Huvudlaget.

SofieN
0

#3 Är det inte bruna tömmar till den selen?

exitingsvillemo
0

#3 vad är det för bett?

Ahnna
0

#5 ett sånt som jag nämnde i den andra tråden, ett holländskt körbett (har inte hört nåt annat namn) med fasta skänklar. Jag har alltså ett exakt likadant som jag inte kan använda för att de övre skänklarna är för tajta.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

SannaHolmgren
0

#4 nej, jag fick med svarta, ganska klena tömmar på 8 m.

#5 En fransk grodstång inköpt på. www.selar.se Har inte kvar det.

Ahnna
0

#7 Franskt? Okidoki.

www.stuteriprecious.se

PP
0

#6 Kallas ibland för grodbett, eller fransk grodstång, har jag sett. Har ett sånt med utåtböjda övre skänklar, men tyckte aldrig att jag fick det att ligga bra i munnen…

exitingsvillemo
0

kärt barn har många namn… fast jag vet inte om det är speciellt kärt…Obestämd

exitingsvillemo
0

hur som helst… Vad kostar en sån sele… Eller kan ngn tipsa om en billig, komplett sele…

dranto
0

På driveout finns en economic sele för 1650:-. Vet dock ínte hur den är i storlek. Tänkte beställa en sån.

SannaHolmgren
0

Min sele kostade 1650kr komplett.

Det är nog ungefär likadana priser nu, har inte kollat. Billigare går nog knappast att få, och kvaliten är helt ok till vardagskörning och lättare tävling. Det enda egentligen… Se upp med storleken vid beställning, det blir gärna för stort.

Charlotte-J
0

Vi har bröstselar (från Globus) med bra passform, både till mini och standard. Dom ligger på 1790:- inkl. huvudlag, tömmar och skakelremmar.

Amor vincit omnia Kyss

Ahnna
0

#24 Det låter som fast brösta, är det det?

www.stuteriprecious.se

Charlotte-J
0

#15 Ja det är fast brösta.

Amor vincit omnia Kyss

Ahnna
0

#16 Okej.

#13 Den du nämner, har den lös brösta?

www.stuteriprecious.se

Livvi
0

Kom på att det är väl bara hobbyn som finns i svart/brunt eller finns standarden i det oxå? Mitt sto är född 2007 och inte färdigväxt än, blir ca 100 och troligtvis ganska grov då båda föräldrarna är det.  Jag tänkte vänta lite till innan jag bestämmer mig så man vet bättre med storleken.

#1 tack för bilderna!

Ingen som har fler bilder och möjligtvis när den sitter på en fux?

SannaHolmgren
0

#17 Ja lös brösta, rejält fodrad. Avtagbara draglinor, nylonförstärkta o dubbelsydda. Kraftig dubbelsydd baksele som ligger på plats uppå korset, lös däckelrem med giggfästen, tömringar på nackremmen stålförstärkt silettdäckel, mm.

Ahnna
0

#19 Okej, låter ju trevligt. Men om "shetland" inte passar en standard, vad ska man ha då? De "mini-selarna" jag har sett har ju varit extremt små och skulle aldrig passa någon standard i min ägo.

www.stuteriprecious.se

SannaHolmgren
0

Köpa en av varje och välja ut delar som passar???Obestämd (Det är ju shettisfolk tyvärr ganska vana att göra, med träns och annat.)

Men jag köpte en loksele istället.

Aribigga
0

Vill bara påpeka att eqiulex har problem med sina leverantörer så leveranstiden kan bli väldigt lång.

Jag har väntat i sex veckor på min standard sele nu…

lurvponnyn.vimeddjur.se

PP
0

Jag kan inte riktigt bestämma mej för om jag tycker huvudlaget är snyggt eller inte… Ljus skoning på nosgrimman hade kanske känts mer konventionellt än avvikande färg på skygglapparna. Flört

Spinner vidare på det här med selar. Skulle gärna vilja ha en enbetssele (dvs modell gigg) i ljusbrunt läder, typ "london" eller "new tan" i storlek mini (till övervuxen mini på ca 90 cm). Vet att Zolitzas hade en förut, men vad jag kan se inte längre. Någon som kan tipsa..?

hjortbacken
0

Hej

Själv har jag beställt en Ideal Harness sele från selar.se. Den är visserligen dyrare men jag har sett och känt på economic selen på driveout och tycker det är stor skilland (visserligen även priset :O)

Men jag tänkte att ofta är också andrahandsvärdet större på en sådan sele om man nu mot all förmodan skulle sälja sin sele någon gång…

Det som är bra när man beställer den selen från selar.se är att om  någon del inte passar så får man byta ut den till en del som passar. Det tycker jag låter jättebra för då får man ju en sele som sitter och passar perfekt ! (fast man får ju spara lite längre för att kunna köpa den…. Tungan ute

Mvh Martina

Annette
0

#24. Hur lång leveranstid är det på denna sele?

Frida-E
0

Jag har en standardsele i strl minishetland och en hobbysele i strl shetland. (båda Pfiff) Den i mini är ganska så stor på min maxade mini, får ha de innersta hålen på de flesta av remmarna. Det stora problemet jag upplever med den är att bröstan ofta fastnar i bukgjordarna så fort hästen rör sig.. Annars tycker jag den är helt ok för de pengarna, men så här i efterhand känns det som jag kunnat skaffa en dyrare och bättre sele redan från början.. Obestämd

Den i strl shetland har jag inte använt så mycket, men bakselen på den är enorm, passar säkert c-dponny…

exitingsvillemo
0

#23 jag är också lite osäker på om jag gillade huvudlaget… Håller med om att det hellre har fått vara färgat foder i nosen…

Kan inte bestämma mig för om den ser klumpig ut eller inte…?

Min shettis är 100cm och grov i typen, vad tror ni, skulle denna sele passa i storlek shetl? Eller är storlekarna så stora att det är bättre med mini? Ngn som vet?

#1 du skrev att bakselen är för stor… Mitt otränade öga tycker att den sitter ganska braSkäms hur sk bakselen egentligen ligga då?

Underbar
0

#0 Men den svart/bruna är inte de hobby sele? Eller standard kanske också har den i svart/brunt nu. 

Jag tycker i alla fall att den selen har varit jätte bra den passar parfekt till lättare körning och små tävlingar. 

Men bakselen var lite väll stor till min shettis.

SofieN
0

#28 Jag tycker selen är stor i överlag, har nog sista hålet på allt + att jag har gjort flera nya hål. Bakselen kan jag inte använda då jag tror att den passar bättre på en c-ponny typ.

Annars är selen helt okej förutom tömmarna som är rätt dåliga, men jag ska ändå köpa ett par bruna så det gör inget.

Maliiin
0

Jag har en sele som är importerad från typ Holland eller nåt liknandeOskyldig  Den gav ja 1800 för å den är ja nöjd med! Har storlek shetland till min standard. Han är ca 1 meter hög.. Det är iaf en bra hobbysele för det priset som duger till träning och lättare tävlingGlad Eva Ottosson heter hon som tar hem dem! Bor i Dövestad som ligger lite utanför Oskarshamn.

Här har ni så ni kan kontakta henne:)

http://www.dovestadhastcenter.se/

Å en bild på min pålle med sin sele:)

SannaHolmgren
0

#27 Bakselen på bilden i #1 ligger ända framme på ryggen. Det som inte heller syns är att under svansen så har jag en tunn rem från svanskappa till baksele som håller den uppe.

Här ligger bakselen bättre. (Ursäkta en mörk bild.)

hjortbacken
0

#25 Jag får min sele inom 2 veckor, kostar 4850:-, tror det är samma sele som Börjes säljer men då får man ej byta de delar som inte eventuellt passar.

Något som var bra är också att på huvudlaget sitter skygglappar, på selar.se kan man köpa till delar i samma sele till huvudlaget utan skygglappar om man inte vill ha det, tycker jag var jättebra då huvudlaget är så fint…

Mvh Martina

PP
0

#30 En fråga ställd av ren nyfikenhet: Det ser ut som om öglan för skakeln ligger helt lös. Gör den det? Är det isf av någon särskild anledning och tycker du att det fungerar bra?

Undrar bara för att jag inte sett det förut. På mina selar sitter skakelöglan fast i bukgjorden.

Maliiin
0

#33 Nä jag snor ju den ett varv runt skakeln å se ner i en ögla som sitter på bukgjorden å så knäppes den fast där:) Men den skjuts fram ibland och jag vet inte varför den gör det. För jag kan inte spänna draglinorna hårdare på honom för dom sitter som dom ska! Vet fler som har problem med det. Någon som har något tips för det kanske?

Ahnna
0

#33 Jag har alltid haft skaklarna helt lösa i öglan, har gått igenom ett otal spannkontroller på tävling utan anmärkning. Är draglinorna spända och bakselen fäst ordentligt så sitter skakeln där den sitter.

www.stuteriprecious.se

PP
0

#35 Jag kör oxå med skaklarna lösa. Jag tyckte det såg ut som om öglorna hängde lösa på däckeln, men så var det ju nu inte.

#34 Skaklarna på min Roslagsvagn av äldre modell har oxå en tendens att "trycka fram" öglorna framför däckeln - men bara när jag körde mina större damer. På lille valacken håller de sej på plats mycket bättre. Förstod till slut att det berodde på att skaklarna är för tajta!

Slutade med att jag fick köpa en ny vagn (eftersom skaklarna inte är ställbara på min gamla och jag har ponnyer i så olika storlek)…

Maliiin
0

#36 Men det är nu på sistonde som vagnen börjat åka fram.. Kanske han blivit lite rundareTungan ute

Men sen tror ja inte att ja skulle kunna ha bredare mellan skaklarna för det är redan brett emellan. Ligger inte emot selen eller så hellerObestämd